Wat komt er allemaal kijken bij een paspoortaanvraag? Hoe zou u scoren bij een inburgeringsexamen? En hoe ziet het hokje van de consulaire afdeling er eigenlijk uit vanaf de andere kant?

Altijd al een kijkje in de keuken… willen nemen bij de consulaire afdeling van de ambassade? Dat kan! Op dinsdag 17 december van 11:00 tot 13:00 opent de consulaire afdeling haar deuren voor Nederlandse bezoekers. Niet alleen om te laten zien hoe de afdeling te werk gaat, maar ook om over uw suggesties en ideeën voor de consulaire afdeling te kunnen praten. Wij vinden het belangrijk u een duidelijk beeld te geven wat wij voor u kunnen betekenen én te laten zien wat er allemaal bij ons werk komt kijken.

Deelname aan de open dag kan alleen wanneer u zich voor 11 december opgeeft via ban-ca@minbuza.nl. Vermeld hierbij uw naam en geboortedatum. Opgeven dient persoonlijk te gebeuren (dus geen mogelijkheid om meerdere mensen via één emailadres op te geven).

De open dag van de consulaire afdeling is op 17 december van 11:00 tot 13:00!


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

7 reacties op “Agenda: 17 december open dag consulaire afdeling Nederlandse ambassade”

  1. Rob V. zegt op

    Ik vind dit een mooi initiatief, helaas ben ik dan niet in Thailand. Ik zou graag een kijkje achter de schermen bij de ambassade en eigenlijk ook wel de IND willen nemen. We hebben het hele proces van VKV en MVV/VVR al achter de rug (mijn vriendin woont nu in Nederland bij mij) maar heb me destijds goed voorbereid en verdiept in de te ondernemen stappen. Dat maakt ook nieuwsgierig. De ambassade heeft ons altijd netjes behandeld en meegedacht, ook mijn feedback is altijd warm ter harte genomen door in het verleden mevrouw Verkerk en heden ten dagen mevrouw Deveci.

    Blijf ik toch zitten met een viertal punten:
    – Ik vind het WIB examen onzinnig, inburgeren doe je in Nederland (sneller en goedkoper) en het examen is al sinds zijn intreden in 2006-2007 onderhevig aan kritiek van deskundige (taaldocenten etc.). Maarja, kabinetsbeleid…
    – Het uitbesteden van afspraken via VFS Global.. hun klantgerichtheid is ver te zoeken, ook vernam ik onlangs via een advocaat vreemdelingenrecht dat dergelijke extra kosten eigenlijk niet doorberekend mogen worden aan de vreemdeling daar dit in strijd is met de verdragen. Maarja, bezwaar zal haast zeker worden afgewezen en wie gaat er procederen ver een tientje?
    – Ik vraag me af of de ambassade nog dezelfde prima service kan leveren als de regional support centres actief worden (die gaan de visum aanvragen afhandelen). Ik ben bang van niet, het zal minstens allemaal wat langzamer gaan, langere lijntjes betekent doorgaans ook achteruitgang van kwaliteit, pro-actief inspringen etc. Dat is natuurlijk te verwijten aan het kabinet en zeker niet de ambassade (voor hen is het vast ook niet leuk die bezuinigingen).
    – Het afwijzingspercentage ligt rond de 2% weet de ambassade via TB te melden. Is dat het definitief aantal afwijzingen na bezwaar of afwijzingen exclusief toewijzingen na bezwaar? Wordt bijvoorbeeld 3% in eerste instantie afgewezen en na bezwaarprocedure (en dus behandeling door de IND) uiteindelijk 2% van het totaal OF wordt er 2% in eerste instantie afgewezen en na bezwaar uiteindelijk nog minder afgewezen? Ik ga uit van het eerste… Toch doet Bangkok het niet slecht, op locaties zoals Rabat schijnt het aantal afwijzingen vele male hoger te liggen. Combinatie van “strenger ontmoedigingsbeleid” , “moeilijker personeel” en meer mensen die binnen het risicoprofiel vallen (vestigingsgevaar e.d.)?

    Wie weet tot ooit in de toekomst, ik hoop toch een keertje tijdens een wat langere vakantie de gelegenheid te hebben eens een kijkje te nemen op de ambassade. Moet de timing met een evenement natuurlijk net gunstig uitvallen.

  2. H van Mourik zegt op

    Moderator: uw reactie heeft een hoog chatgehalte.

  3. Rob V. zegt op

    En is er nog iemand geweest naar de open dag? Een verslag(je) zou wel leuk zijn. Er is ook (nog?) niets te lezen op de website van de ambassade zelf over een terugblik op de open dag. Ik hoop dat het een geslaagde dag is geweest voor bezoekers en ambassade.

    • Khun Peter zegt op

      Beste Rob, ik heb een aantal maanden terug de consulaire afdeling van de NL ambassade bezocht en schrijf daar binnenkort een verslag over.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Rob V Ik ben naar de Open Dag geweest. Er waren 12 bezoekers inclusief mezelf. Het was een voorlichtingsbijeenkomst over het werk van de afdeling. Dus informatie die op de website van de ambassade wordt gegeven, werd nu mondeling gegeven. Als journalist – want dat ben ik – was de bijeenkomst niet de moeite waard om er een verslag aan te wijden. Ik ben niet His Masters Voice. Ik heb er wel een column aan gewijd. Zie tinyurl.com/cbav8to

      • Rob V. zegt op

        @Dick @Peter. bedankt voor de reacties. De eerdere verslagen en gesprekken met de consulaire afdeling waren altijd goede artikelen. Ik dacht wel juist dat de open dag wat meer inkijk zou geven dan wat er op de website van de ambassade en TB blogs reeds bekend is. Dick je hebt geen noemenswaardige vragen (kunnen) stellen? Toch fijn dat er mensen gekomen zijn, zou toch zonde zijn als er 0 tot 3 paar mensen langs kwamen. Best een aardig resultaat zo die opkomst van 12 op een doordeweekse dag. Blijft een leuk initiatief. Zo best aardig zijn als de Thaise ambassade ook zoiets hier in Nederland zou doen, daar is het toch een stukje minder transparant en duidelijk (meteen ook de reden dat ik het niet zie gebeuren).

        Enige minpunt wat betreft de visum afhandeling blijft wat mij betreft het VFS Global verhaal (extra kosten -die eigenlijk niet berekend mogen worden aan de aanvrager- en gedoe). Over de hele linie doet men het in BKK allemaal best vriendelijk en transparant ten opzichte van andere Nederlandse ambassades.
        Maar wie weet hoe de service wordt (verslechterd) als de regional support centers open gaan om visum aanvragen af te handelen.

        • Rob V. zegt op

          Dat van het niet mogen vragen / doorberekeningen van de VFS Global kosten heb ik vernomen van een advocaat vreemdelingenrecht op SBP:

          “Overigens kan iedereen altijd een afspraak maken rechtstreeks bij een ambassade (die moet je dan binnen twee weken krijgen) en kan niemand worden verplicht gebruik te maken van en te betalen intermediair als vfsglobal. Dat staat duidelijk en met zoveel woorden in de Schengenvisumcode zodat je een ambassade daaraan kunt houden”
          Bron: http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?57488-Toeristen-visum-afgewezen/page3&p=585039#post585039

          Met op de laatste pagina (bericht #43 op pagina 5) de toelichting dat een tussenbedrijf wel mag maar de kosten dus niet afgewenteld mogen worden op visum aanvragers.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website