Beste lezers,

Omdat het waterverbruik in ons condominium complex hoog was (1500m3) heb ik aangegeven om de watermeter eens te ijken deze was inmiddels 20 jaar oud.
Waterworks berekend hier 1.000 baht voor. Wat bleek afwijking van 30%! In ons geval 115.000 baht teveel betaald alleen al over het afgelopen jaar.
Ben erg benieuwd of we hier nog wat van terug krijgen?

Wat ik aan wil geven ben je in het bezit van een oude watermeter en is je verbruik hoog laat je meter ijken of al woon je in een condominium laat je meter vervangen.

Groet,

Willem


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

19 reacties op “Lezersinzending: Waarschuwing na hoog waterverbruik, laat je watermeter ijken!”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Als de afwijking 30% was, zou er dus eigenlijk 1154 m³ in rekening moeten zijn gebracht.
    U heeft dan dus 346 kuub te veel betaald.
    Voor die niet geleverde 346.000 liter beweert u 115.000 Baht te hebben betaald.
    Dat is 3 Baht, ongeveer 7,5 eurocent per liter.
    Ik voel aan mijn water dat er hier iets niet klopt.

    • willem zegt op

      Frans deze 1500m3 is het verbruik van de maand januari. 30% hiervan is 450m3
      Voor 1 m3 berekend waterworks voor een condominium complex 28 bath.(was 32 bath)
      450*28= 12.600 Bath
      Tijdens het laagseizoen is het verbruik minder dus zodoende kwam ik op 115.000 bath uit.
      Ik had misschien wat duidelijker moeten omschrijven.
      Willem

  2. Fransamsterdam zegt op

    Ik zit er ook naast:
    Moet zijn:
    Dat is 0.33 Baht, bijna een eurocent per liter.
    Dat kan niet kloppen.

  3. Renévan zegt op

    In de condo waar we eerst woonden was één hoofdmeter, ik weet niet of dat overal zo is. Aan de hand van deze stand werd het waterleidingbedrijf betaald. Na het opnemen van de individuele watermeters kreeg iedere bewoner zijn rekening. Daar de prijs per unit omhoog gaat bij groot verbruik (één hoofmeter) betaalden we ongeveer zes keer meer dan nu in ons vrijstaande huis. Nu betaalden we in de condo ongeveer altijd het zelfde bedrag per maand, een stijging moet je dan toch eerder opvallen. Bij een huis met eigen watermeter zou ik af en toe eens kijken of de watermeter niet draait bij geen gebruik. Bij ons sloeg de automatische pomp regelmatig aan ook als we geen water verbruikten, zo wisten we dat er een lek was. Na het nodige hak en breekwerk, gelukkig achter het huis is dit hersteld. Het viel nog onder garantie van de aannemer, dus geen kosten.

  4. Rens zegt op

    Uit hoeveel personen bestaat het huishouden wel niet??. Ik zou met het gecorrigeerde getal van 1154 kuub dik meer dan 10 jaar nodig hebben omdat te verbruiken.
    Indien er echt 1154 kuub per jaar wordt gebruikt dan is dat een gemiddelde per maand van iets meer dan 96 kuub! Wat doe je met 96.000 liter! water per maand?? Zijn er lekkages, tappen je buren water bij je af, loopt er constant een toilet door?

    • willem zegt op

      Ons condominium complex bestaat uit 440 condo,s waarvan 30% bezettingsgraad , hoogste verbruik is 18 m3 de meeste bewoonde condo,s gebruiken rond 7 a 10m3 per maand.

      • Rens zegt op

        Aha…, je hebt het over het totale complex. Mijn verwachtingspatroon moet worden bijgesteld merk ik, en ook mijn snelheid van lezen om dat gegeven dus niet op te merken.
        Ik ging er van uit dat het over een individuele meter ging, niet over een complex eigenaar/beheerder die voor het totaal verantwoordelijk wordt gesteld. Het totaal was dan dus ook al een poos niet in overeenstemming met de opgetelde individuele verbruikscijfers neem ik aan. Of je er nog wat van terug krijgt van het teveel betaalde?, dat hoop ik voor je.

  5. Renévan zegt op

    Als u inderdaad zo’n gigantisch bedrag betaald zou ik maar een bij het management informeren, ik neem aan dat u daarvan de rekening krijgt en wie dat geld in zijn zak steekt. We hebben 7 jaar met twee personen in een condo gewoond en met alle planten op het terras watergeven zaten we altijd zo rond de 500 thb. Dus iets is er helemaal niet goed.

  6. janbeute zegt op

    Ik kan dit verhaal ook niet begrijpen .
    Bij ons in het dorp kost een kuub water 4 bath .
    Normaal betalen we ongeveer 150 bath per maand .
    In het droge seizoen wil dit wel eens sterk oplopen tot meer dan het dubbele , oa voor bewatering van planten .
    Maar voor een bedrag van meer dan 100000 bath op jaarbasis mag je wel zwemmen in het water elke dag .

    Jan Beute .

  7. jasper van Der Burgh zegt op

    Meneer bedoelt het gebruik van 440 units. Ja, moeilijk checken dan!

    Wat ons overkwam is dat de rekening (die elke maand komt) plotseling verdriedubbelde. Ondanks klagen wilde niemand van de waterleidingmaatschappij komen. Buurvrouw laten klagen (is advokate, met goed Bangkok accent): volgende dag stond er een mannetje om de meter te checken. Bleek inderdaad kapot na 28 jaar. Excuses en (deels, want Thailand) compensatie gekregen, dat weer wel.

  8. Hendrik van Geet zegt op

    Betaalde voor Juni Bath 77.15 so I am sure our meter is ok

  9. Fransamsterdam zegt op

    Uiteindelijk komt het er dus op neer dat er in het complex van Willem per jaar 115.000 baht / 440 condo’s = gemiddeld 261 Baht per jaar per condo, ofwel 0,7 Baht per dag per condo teveel werd betaald.

    Alleen snap ik nog niet of er nou één meter is, of 440, of 440 + 1. Ik denk minimaal 440, anders kun je nooit weten dat het hoogste verbruik per condo 18 kuub is, en de meeste bewoonde tussen de 7 en 10 kuub per maand zitten.

    Eén ding staat wel vast denk ik, een knalfeest zit er niet in als Willem een refund krijgt….

    • willem zegt op

      Achter mijn bevindingen zit een heel verhaal wat ik kort probeer samen te vatten.
      De aanvoer van water komt binnen via 2 meters de hoofdletter en een veel kleinere meter die waarschijnlijk gebruikt is bij de bouw.
      Ons complex bestaat uit 4 gebouwen de hoofdleiding levert water aan 3 voorraadtank die elk gebouw van water voorziet 360 condo,s de bouwleiding levert water aan 1 voorraadtank 80 condo,s elke condo heeft een eigen meter.
      De hoofdleiding leverde vaak niet genoeg water dit loste men op door vrachtwagens de voorraadtank te laten vullen. 1vrachtwagen 6m3 500 bath.
      Dit hield in dat de laatste 3 jaar ruim 500.000 bath tekort ontstond tussen uitgave en waterinkomsten.
      De prijs per m3 was inmiddels verhoogd van 30 naar 45 bath ondanks werd het tekort niet minder.
      Ben me gaan verdiepen waarom is de wateraanvoer niet voldoende ?
      Kwam er achter dat de hoeveelheid en de druk door de hoofd leiding heel erg laag was (20m3 in 24 uur)en de hoeveelheid en de druk van de bouwleiding een overcapaciteit bezat.(later bleek 50m3 per 24 uur)
      Dit aangegeven bij de manager hem verteld dat hij de bouwleiding moet gebruiken om 2 tanks te vullen en een verbinding maken met de andere 2 tanks kosten 1.000 bath.
      Hij vond dit geen goed idee en vertelde mij dat hij in onderhandeling was met waterworks om elke voorraadtank een eigen vulleiding te geven, vertelde hem toen dat waterworks de aansluiting naar onze hoofdleiding moet controleren omdat hier iets fout moet zijn.
      6 Maanden later het hoofd seizoen is inmiddels begonnen en ik zie elke dag weer 4 vrachtwagens water brengen, contact opgenomen met de manager waterworks had dus nog niets gedaan.
      Wel had hij voor 100.000 bath 8 extra voorraadtank aangeschaft de bedoeling was om deze te gebruiken om de 3 voorraadtank te vullen als hier een tekort zou ontstaan deze had hij op de bouwleiding moeten aansluiten want daar zat overcapaciteit maar je raad het al hij heeft hem aan laten sluiten op de hoofdleiding er kwam dus nooit een druppel water in deze 8 tanks
      Aanvoer systeem ging hij nu wel laten veranderen met als gevolg geen wateraanvoer per vrachtwagens en een behoorlijke daling van de totale maandelijkse waterrekening.
      4 maanden later de manager en zijn committee stappen op. (2,5 jaar geleden een bewonersgroep opgericht om een nieuw committee te vormen dit is ook een heel lang verhaal met veel hindernissen).
      Een nieuwe manager en een committee waarvan 80% van buitenlandse afkomst waaronder ik zelf.
      Ik heb nu ook inzicht in het verbruik van elke condo en kwam er achter dat er een behoorlijk verschil elke maand ontstond +/-450m3 tussen de levering van waterworks en de afname van het gehele complex.
      Nadat we een aantal lekkage, s hadden opgelost bleef er toch een groot verschil ontstaan.
      Nadat we elke voorraadtank voorzien hadden van een eigen watermeter kwamen we erachter dat de 2 meters van waterworks een behoorlijke afwijking hadden samen +/- 20%
      Oké na veel heen en weer gebel kwam er iemand van waterworks, onze problemen afwijking watermeters en een tekort aan water via de hoofdleiding doorgesproken.
      Dezelfde meneer kwam 14 dagen later na 5 telefoontjes de kleine meter doormeten 30% afwijking hij had geen nieuwe meter bij zich de hoofdletter zou hij later voor terug komen.
      10 dagen later de bouwmeester is eindelijk gewisseld.
      De hoofdleiding geeft inmiddels helemaal geen water meer maar gelukkig de bouwleiding levert genoeg water voor het hele complex.
      Na 8 dagen is eindelijk de aansluiting op de hoofdleiding gerepareerd de maximale toevoer is nu 100m3 in 24 uur.
      Men vertelde mij dat 8 jaar geleden de leiding was vernieuwd en dat het gat in de hoofdleiding en onze leiding in de verkeerde positie stond.
      2 dagen later werd de meter geijkt een afwijking van 10% de oude meter werd weer terug gezet.
      Dit doorgebeld maar geen reactie.
      Dit was 5 mei nadat de meter was terug gezet werd er wel water geleverd maar de meter bleef stilstaan.
      1 Juni werd de meterstand opgenomen
      2 Juni werd er een nieuwe meter geplaatst.(kan dus wel snel)
      De maand Juni een Total verbruik van 1050m3 29.505 Bath
      Berekende inkomsten deze maand +/- 43.500 Bath
      Dat waterworks geld terug geeft zit er niet in, maar de water rekening van Mei was erg laag door een stilstaande hoofdmeteren is niet gecorriceerd
      Conclusie: Om een fout te herstellen of een verandering te laten doorvoeren kost over het algemeen veel tijd maar geef niet op.
      Willem

      • Fransamsterdam zegt op

        Ik heb bewondering voor je strijdvaardigheid, vastberadenheid en doorzettingsvermogen, al kan ik me na het lezen van deze horrorstory wel weer iets beter voorstellen dat de Thai in zulk soort gevallen gewoon ‘Mai pen rai’ zeggen…

        • willem zegt op

          Bedankt Frans ik heb mijn verhaal kort gehouden want de hele toestand heeft bijna 2 jaar geduurd.
          Ben nu aan een nieuw project begonnen lekkage door verstopte regenafvoerpijpen.
          Hier ook al weer van de ene verbazing in de andere verbazing terecht gekomen
          Bijvoorbeeld een kamer gerenoveerd voor 300.000 bath na totale vernieling van het hele plafond en inboedel door wateroverlast het droevige was dat de waterafvoeren nog steeds verstopt waren.

  10. Nicole zegt op

    Wij woonden in bangkok in een Moo Baan en daar bleek de ondergrondse Tank lek. Na veel klagen bij de eigenaar, heeft men uiteindelijk iedere maand een deel terug betaald. Het normale waterverbruik was daar 350 baht. Vind ik trouwens nog heel veel tegenover hier in chiang Mai, waar we meestal 120 baht betalen.
    Voor de tuin word een deel grondwater gebruikt en een deel met leidingwater. 3 personen iedere dag douchen, iedere dag wasmachine, dan is dit bedrag natuurlijk een lachertje

  11. Joop zegt op

    Een watermeter wordt/werd in Nederland iedere 7 jaar vervangen maar de veilige periode waarin de meter goed functioneert is p.m.10 jaar. Grote meters (duurder ook door een beter binnenwerk) ter voorziening van Condominiums kunnen wel iets langer meegaan. Deze periode is uit berekeningen en ervaringen opgebouwd. O.a. de toestand van de distributieleidingen hebben invloed op de kwaliteit en die is in Thailand vooral in de grotere steden op veel plaatsen slecht.

    • willem zegt op

      Joop bedankt voor je informatie ga eens navragen of er in Thailand ook een regeling is.

  12. willem zegt op

    Louise ik word gelukkig nooit kwaad want anders was ik al lang afgehaakt.
    Soms denk ik dat ik in de maling word genomen maar men weet vaak niet beter.
    Ik hoop dat het in de toekomst gaat verbeteren hier hou ik me maar aan vast.
    Gelukkig krijg ik veel waardering voor de dingen die ik doe ook van Thaise mensen.
    Ze beginnen in te zien dat je samen toch wel iets kan bereiken men is over het algemeen alleen niet zo gewillig om te helpen als er geen vergoeding tegen over staat.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website