Je maakt van alles mee in Thailand (216)
In de serie verhaaltjes, die wij plaatsen over iets bijzonders, grappigs, merkwaardigs, ontroerends, vreemds of gewoons, dat lezers in Thailand hebben meegemaakt, vandaag het ‘NANA BEACH RESORT-HOTEL’
De Thailandblog lezers zullen wel weten dat Lung addie geen Thailand basher is en liefst de mooie en goede dingen, welke Thailand te bieden heeft, beschrijft. Doch in dien er iets negatiefs te melden is kan en moet dit ook vermeld worden. We dragen niet enkel een roze bril.
Hier het verhaal: gebeurt op 04 01 2022.
Deze week had Lung addie bezoek, van een Belgisch koppel, bijna buren en heel goed door hem gekende mensen. Marc en Martine en deze hadden een heel goedlopende slagerszaak met traiteurdienst in Belgiё. Lung addie was er zelfs klant en verschillende jaren verzorgden zij het nodige voor de BBQ van de radiozendamateurs van de sectie, waar Lung addie voorzitter van was, en welke steevast doorging in zijn tuin. Dus ik kende hen goed.
Nu, bij hun bezoek verkozen ze een verblijf van 2 nachten in een hotel aan het strand en niet al te ver van de woonst van Lung addie. Geen probleem hier in Thung Wualaen, waar Lung Adiie gemakkelijk aan hun wensen kon voldoen, raadt hij hen het ‘NANA BEACH RESORT-HOTEL’ aan. Enkel de straat oversteken en je bent op het prachtige strand, een eigen mooi zwembad, eigen restaurant…… dus op en top en had er vroeger reeds mensen ondergebracht tot grote tevredenheid.
Voor het inchecken geïnformeerd naar de prijs, bij de vrouwelijke bediende, in het Thais en met MANAGER, welke vloeiend Engels spreekt, welke dezelfde info gaf als de bediende. Wegens de drukke periode, nieuwjaar, was er in het hotel zelf geen kamer meer vrij maar ze hadden wel nog 1 bungalow vrij en die konden ze hebben. De prijs werd mondeling gegeven: 1500THB/n, ontbijt voor 2 personen, inbegrepen. Betalen kon onmiddellijk of bij het uitchecken Er werd voor het laatste geopteerd. De bungalow bezichtigd en deze was tiptop.
Nu, bij het uitchecken, was er echter een dik probleem. Er werd hen, i.p.v. 1500THB/n maar eventjes 2500THB/n aangerekend, iets waar Marc en Martine, heel terecht, niet mee akkoord gingen. Zij kregen het niet opgelost en riepen de hulp van Lung addie in daar deze aanwezig was bij het inchecken en de vragen qua prijs gesteld had, zowel in het Thais als in het Engels, met zelfs een Thaise getuige bij, dus geen FARANG misverstand mogelijk! Ik gaf hen de raad: wacht en doe niets, in 20 minuten ben ik er. Voor in gesprek te gaan, met de bediende, deed Lung addie en zijn Thaise vrienden een klein onderzoekje bij een 4-tal verschillende mensen, welke er verbleven, naar de prijs welke zij betaalden. De prijzen waren allen rond de 1500 TH/n. Zeker is zeker …..
Uiteindelijk, want dat was het eerste wat Lung addie vroeg, de manager telefonisch aan de lijn gekregen. Zij wou ook niets weten van de 1500/2500THB prijs en bleef op haar standpunt van 2500 THB/n. Op vraag om persoonlijk, en niet via de telefoon de zaak te bespreken, weigerde zij resoluut persoonlijk naar de desk te komen, hoewel zij wel degelijk in het hotel aanwezig was. Ik meldde haar dat we wel 3000THB wilden betalen, zoals mondeling afgesproken, maar geen 5000THB.
Toen begon de manager te schelden en mij uit te maken voor ‘BEDRIEGER’, begon zelfs te roepen en te schreeuwen aan de telefoon. Ik antwoordde haar dat, indien nodig, ik dat ook kon en zei haar klaar en duidelijk: ‘indien je verder weigert hier ter plaatse te komen, dan betalen we gewoon 3000THB, voor de 2 nachten, en vertrekken. Je kan de politie erbij halen, daar sta je vrij in, hou er wel rekening mee dat ik over drie getuigen beschik en jij over geen enkele’.
Na deze mededeling ging zij AKKOORD met de sneer: ‘ik wil jullie hier nooit meer zien’, waarop Lung addie antwoordde: ‘dat zal je zeker niet en ik zal ook nooit meer mensen, uit mijn ruime kennissenkring, Nana Beach aanbevelen maar hun wel zeggen: ‘je wordt daar BEDROGEN.
- bij thuiskomst ging Lung addie even Googelen: Nana Beach Resort Chumphon.
Daaruit blijkt dat hij NIETS verkeerd verstaan had. De originele prijs, van voor de Corona maatregelen, genomen door de Thaise regering ter ondersteuning en aanwakkering van het inlands toerisme, 2.459 THB was/is in het rood doorstreept en vervangen door 1.349 THB. Het verschil van 151 THB, met die afgesproken 1500THB, komt van het 2de ontbijt.
Raadgeving: om zo een toestanden te vermijden en te voorkomen is het geraadzaam van, ofwel reeds bij de checkin 1 nacht te betalen. In dit geval kan de prijs van de volgende nacht moeilijk gewijzigd worden.
Of: een geschreven prijs te vragen, dan is er ook geen discussie mogelijk.
De Positieve kant: ik heb, ondanks vele jaren ervaring en wonende in Thailand, toch weer iets bij geleerd.
Over deze blogger

-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
Leven in Thailand23 maart 2025Je maakt van alles mee in Thailand (217)
Leven in Thailand4 maart 2025Je maakt van alles mee in Thailand (216)
Leven in Thailand28 februari 2025Je maakt van alles mee in Thailand (212)
Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
Dat is een kleine kant van sommige Thai die ik ook ken. Een paar jaar geleden huurde ik een bromfiets in het straatje van mijn guesthouse in Pattaya.
Die brommers die door iedereen gebruikt worden vertonen natuurlijk na een tijdje slijtage en zo ook mijn brommachien. Toen ik een eind verdero na een restaurantbezoek wilde starten lukte me dat niet omdat het plastic stukje aan de sleutel versleten was. Na herhaalde pogingen die nog steeds niet lukten kwamen er zelfs Thai uit het restaurant waar ik gegeten had me helpen maar bij hen lukte het ook niet! Ten einde raad nam ik dan een songteauw (belbusje) terug naar de plaats van mijn bromfiets verhuurder. Nadat ik alles uitgelegd had begon de vrouw me uit te schelden dat ik een idioot was en dat het mijn schuld was. Ik liet me niet onbetuigd en hield me koppig bij mijn standpunt dat het niet mijn schuld maar de schuld van de versleten sleutel. Ik gaf toen de sleutel aan een andere aanwezige “rustige” Thai en gaf hem de plaats waar de bromfiets geparkeerd stond. Een ganse tijd later kwam die man terug met ook “mijn” brommer en hij had blijkbaar dat ding toch kunnen starten. De vrouw die me zo uitgescholden had gaf me mijn waarborg terug zonder enige vorm van verontschuldiging en zeer tegen haar zin. Zolang alles ok is en goed gaat lachen de Thai maar o wee, als er iets fout gaat is het de schuld van de farang. Dit wil niet zeggen dat ik geen goed woord voor de meeste Thaise mensen heb want die zijn er zeker ook en meer dan men zou beseffen maar het blijft toch altijd wel oppassen geblazen… Raar volkje die Thai…
Hallo,
Opnieuw een bevestiging dat mijn wijze van doen, prima is. Ik betaal nooit achteraf in geval van een mondelinge afspraak.
Niet in Thailand of waar ter wereld dan ook.
Alles op papier of op schrift zoals Whatsapp.
Ik heb zoiets meegemaakt in chang rai.
De prijs op de nota doorgestreept en een hogere prijs er opgezet.
Na een hele discusie wou men het niet aanpassen.
Dus naar de touristpolice.
Daar de nota laten zien.
De touristpolice belde met het hotel en ik heb mijn teveel betaalde geld terug gekregen.
Ben Geurts