Tijdens mij verblijf in Hua hin heb ik de beschikking over een fraaie motorbike. Deze heb ik gehuurd van Jeroen, de nieuwe eigenaar van bar/resturant Say Cheese in Hua Hin. De huurprijs is prima en de motorbike is goed verzekerd (ook niet onbelangrijk).

Jeroen leverde de motorbike netjes af bij mijn bungalow en ik kreeg er twee helmen in bruikleen bij. Via deze inleiding kom ik tot het onderwerp van deze posting: helmen.

Ik had al besloten om voor mijn vriendin en mijzelf een goede helm te kopen maar tot die tijd was ik geholpen met de leenhelmen. De reden om zelf een helm te kopen is tweeledig:

  • Hygiëne (het is niet fris om een helm te dragen waar velen je voor gingen).
  • Veiligheid (een helm moet een goede bescherming bieden als het nodig is).

Wat sommige lezers misschien niet weten is dat je nog zo’n goede helm kunt hebben, maar als hij niet goed past gaat er heel wat van zijn beschermende werking verloren. Meer informatie over helmen lees je hier: www.motor.nl/

Bescherming of….?

In Thailand kan je al een helm kopen, of wat er voor doorgaat, voor 200 baht (5 euro). Je zult begrijpen dat je dan net zo goed een badmuts op kan zetten als het op bescherming aankomt. Deze ‘potjes’ verschuiven gemakkelijk, de sluiting is ook brak. Dus totaal nutteloos bij een valpartij of aanrijding. Toch zie ik veel Thai en farang rijden met zo’n goedkoop exemplaar. Ik vraag mij dan af, doe je dat alleen om iets op je hoofd te hebben zodat je geen ‘theemoney’ hoeft te betalen aan de plaatselijk hermandad? Je gelooft toch niet dat het potje ook maar iets betekent bij een ongeval?

Ieder zijn keuze natuurlijk. Mijn moeder zei altijd: “Als je geen helm draagt heb je waarschijnlijk ook niets in je hoofd wat je wilt beschermen”.

Om mijn verhaal af te maken ik heb een goede en passende helm gekocht voor 1.700 baht. Voor mijn vriendin een ander exemplaar die 800 baht koste en ook goed past. Wellicht nog niet de beste oplossing, maar in iedere geval beter dan het standaard ‘potje’.

Van de lezers wil ik graag weten hoe zij over een helm denken. Is het voor jou hoofdzaak of slechts bijzaak?

36 reacties op “Een helm dragen in Thailand: Hoofdzaak of bijzaak?”

  1. Eddy zegt op

    Met een helm op, mijn mening, voel je je veilig, dus je gaat ervoor, want je denkt nu kan me niks meer gebeuren, FOUT !, Thailand is Europa niet !, want je hebt je ogen hier voor en achter nodig, met een helm op is het zicht letterlijk rondom slecht.
    Zonder helm, dan pas je wel op, en rijdt je passief, en ziet veel meer, dus in mijn ogen veiliger !

    In mijn jeugd bestond er nog helemaal geen helmplicht, en we reden allemaal, tenminste de meesten, op een opgevoerde Kreidler of Zündapp rond en dat ging altijd goed, ik verlangde steeds naar die mooie tijd terug, dat is o/a ook een van de reden waarom ik hier woon, in Thailand dus, geen vingertje van de plaatselijke overheid (Isaan) of andere bemoeials, rondtoerend op je brommertje, wand zo noem ik de 110cctjes, even de haren, (heb ze nog) laten wapperen in de openlucht, HÈÈRLIJK…nozem forever ^-^

    Heb wel een andere mening als het een zware motor betreft, dan ben ik het met de schrijver hierboven eens, bijvoorbeeld een HD of MV Agusta, of wat voor ander zwaar merk dan ook, wanneer je met hoge snelheden rijdt, dan is het zeker veiliger om een goede helm te dragen, denk dan vooral aan een integraal helm bv een Arai of ander Kema gekeurd merk, maar deze vind je niet in Thailand, dus nieuwe kopen in NL of B en meenemen naar hier, is mijn advies.

    Gr, Eddy, nozem forever .

    • Khun Peter zegt op

      Beste Eddy, ieder zijn mening maar dat zonder helm in Thailand veiliger zou zijn dan met, gaat er bij mij niet in. Een dergelijke opmerking plaats ik in de categorie: Roken is niet ongezond, want mijn opa was een kettingroker en die is 86 jaar geworden.

    • Cornelis zegt op

      ‘Zonder helm is veiliger’ – Eddy, als je zo denkt heb je volgens de stelling van Khun Peter’s moeder waarschijnlijk ook geen helm nodig…………..
      Of het nu om een lichte of een zware motor gaat, dat maakt geen enkel verschil of meen je dat je hoofd bij lage snelheden sterk genoeg is om de klap op te vangen? Nou, ik kan je, helaas uit eigen ervaring, meedelen dat dat niet zo is. Drie jaar geleden ben ik met de racefiets bij goed 25 km/u gevallen. Ik werd enige tijd na de gebeurtenis – het was een afgelegen plek – in diep bewusteloze toestand gevonden. Mijn hoofd had als eerste lichaamsdeel het asfalt geraakt. De artsen vertelden me later dat ik het zonder helm zeer zeker niet had kunnen navertellen. De zwaar beschadigde helm heb ik bewaard om af en toe eens aan mensen te laten zien die vinden dat het zonder helm veiliger is……………
      Nee, het is voor een motorfiets niet anders dan voor een fiets – tot voor enkele jaren ook vele tientallen jaren motor gereden, dus ik spreek ook wat dat betreft uit ervaring.
      Een helm is véél meer dan ‘schijnveiligheid’ want het kan je leven redden. Natuurlijk, als je het ding opzet en je zo onverstandig bent je vervolgens onkwetsbaar te voelen en je daar je rijstijl/verkeersgedrag op afstemt vraag je om problemen. Maar goed, in dat geval geldt dan toch weer de stelling van de moeder van Khun Peter………….

      • Eddy zegt op

        @cornelis, dan rijden er heel wat Nederlanders rond op een (snor)bromfiets zonder hersens, en ga me niet vertellen dat die dingen maar 25kmh per uur rijden !, en trouwens, voordat er een helm op de markt kwam met een goede bescherming hebben velen het leven gelaten door een helm waarvan ze dachten dat ze veilig waren, denk maar aan die pothelmpjes (willempie), of de jethelm waar menigeen met een nek-blessure voor het leven invalide of erger nog,het leven lieten, praat me er niet over, en nog wat, kun je je de heupgordelplicht nog herinneren, ook zo iets. Normaal als ik op mijn MV stap heb ik heus wel een helm op, maar op mijn vrouw´s brommertje laat ik heerlijk de haren wapperen als voorheen in de 60er jaren, en niemand die hier in het dorp er wat van zegt, want ik pas me aan aan de rest, dat noemt men niet integraalen maar integreren, iedereen is voor zichzelf verantwoordelijk, gelukkig hier in Thailand de norm, niet zoals bv. in Nederland waar je geleefd wordt, gelukkig maar, voelde me al gestorven in Nederland, hier geniet ik van mijn 2de jeugd, hoelang?, we zien wel, die verantwoording draag ik zelf.

        Eddy, nozem forever.

        • Sir Charles zegt op

          Volledige garanties kunnen er nooit gegeven worden beste Eddy de nozem dus ook niet met een door veiligheidsinstanties goedgekeurde helm doch laten we hopen dat je geen ‘3de jeugd’ zal krijgen na een ongeval waarin je weer moet leren eten door als een kind gevoed te moeten worden, je zindelijkheid verloren hebt waardoor je in de luiers bent komen te liggen, lopen nauwelijks meer kan omdat de communicatie tussen onderlichaam en hersenen ernstig verstoord is geworden en bij dat onderlichaam behoort ook een niet nader te noemen lichaamsdeel…

          Ken helaas iemand die nu zo verder door het leven moet na een ongeval weliswaar niet in Thailand gebeurd maar dat doet niets af aan de ernst van de zaak.
          Weet dat bovenstaande niet alleen kan overkomen bij bromfiets- en motorrijders doch risico’s kan men wel zoveel mogelijk beperken, een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje zegt het bekende cliché maar niet minder kan het de harde realiteit zijn.

    • Kees zegt op

      Wat Eddy zegt is niet zo heel vreemd als het op het eerste gezicht wel lijkt. http://www.cnet.com/news/brain-surgeon-theres-no-point-wearing-cycle-helmets/

      Deze studie betreft fietshelmen, maar zal voor een gedeelte ook wel opgaan voor bromfietshelmen. Uiteraard is het wel zo dat als er dan iets gebeurt je veel beter af bent met helm dan zonder. Ik wil ook zeker niet zover gaan om helm gebruik te ontmoedigen. Maar vrij zicht is ook niet onbelangrijk, en ook interessant te weten dat automobilisten blijkbaar ander gedrag vertonen als mensen een helm dragen.

    • janbeute zegt op

      Beste Eddy .
      Het dragen van een goede helm is zeker een hoofd zaak .
      Ook in Thailand .
      En goede helms kosten meer dan 10000 bath in Thailand .
      En zijn te verkrijgen oa bij gerenomeerde big bike dealers .
      Als je neergaat met bv 80 km , maakt het niets uit of je op een Honda Dream of een Harley Davidson rijdt .
      Op het moment dat je hoofd kennis maakt met het Thaise asphalt of beton , dan kan een goede helm pas zijn echte dienst bewijzen .
      Veel van de sterf gevallen ( en vooral jongeren ) bij mij in de buurt zijn veelal brommer ongevallen .
      Met als doods oorzaak de schedel .
      Sommigen komen na het wel overleeft te hebben in een rolstoel terecht en hebben de uitstraling als een achterlijk gebleven individu .

      Jan Beute

  2. erik zegt op

    Ik heb een in Thailand gekochte integraalhelm, XL, 61-62 cm en moet hem over mijn dikke kop trekken want ik heb een groot hoofd en niet alleen omdat er zoveel in zit, ik heb gewoon een dikke kop. En die helm zit op mijn hoofd ook als ik maar voor een kleine afstand op de motosaai stap.

    Net als de veiligheidsgordel in de auto hoort dat ding bij mijn rijden. Ik heb 3 ongelukken gehad waarvan een ernstig en zonder dat ding was ik nu wijlen geweest. Zonder degelijke kleding was ik op bepaalde plaatsen niet ontsnapt aan huidtransplantatie en zonder zware schoenen was er nu een voet af want ik had zwaar teenletsel door de stalen neus heen.

    Overigens, de helm is na die ongelukken nagekeken op barsten en die zaten en zitten er niet in.

    Voor mij staan helm op de motosaai en veiligheidsriem in de auto onwrikbaar vast. Mijn vrouw en pleegzoon komen niet op de motosaai als dat ding niet op hun koppetje zit EN vastgemaakt. En dat heeft niets te maken met een ‘bon’ maar met discipline voor de eigen veiligheid.

    Als, zoals Eddy schrijft, het zicht met helm op niet goed is dan kun je een ander vizier kopen, een blank vizier en zo duur zijn die dingen niet.

    Nee, voor mij hoort dat ding er bij.

  3. Sjaak S zegt op

    Ik kan me wel iets voorstellen bij de gedachtegang van Eddy, hoewel ik het er niet mee eens ben. Ik ga niet onvoorzichtiger rijden omdat ik geen helm op heb.
    Ik heb ook geen “veilige” helm, maar ik heb er wel altijd een op met gehele gezichtsbedekking. Bij een ongeluk zal ik misschien niet zoveel aan de helm hebben, maar mij het dagelijkse rijden wel enorm veel.
    Ik rijd meestal 80 km/h en soms ook 100. En ik heb op iedere rit van ons huis naar Hua Hin en terug een paar ongelukken… soms zijn het stenen, soms gepantserde insecten en het was ook al eens een laaghangende tak in het donker. Misschien leek de slag tegen de helm erger dan het tegen mijn hoofd zou zijn geweest, maar ik denk dat wanneer ik geen helm op gehad zou hebben, ik zeker al twee keer op de vlakte gelegen zou hebben.
    En rijd eens rond zes uur, kort na zonsondergang zonder helm op je motor. Je hoeft geen diner meer te hebben, wanneer je je mond niet dichthoudt.
    Een ongeluk is een extreem, maar alleen al de dagelijkse bescherming tegen alles wat rondvliegt, is voor mij al voldoende reden een helm te dragen.

  4. lung addie zegt op

    Ik ben een fervent biker en doe heel veel kilometers hier in Thailand. Of men nu een helm draagt of niet: in het verkeer ben je nooit veilig; Aan elke uitstap is een zeker risico verbonden. het dragen van een helm verkleint wel degelijk het risico op ernstige hoofdletsels. Het onderscheid maken tussen het dragen van een helm op een “ladybike” of een zware motor slaat nergens op, beide risicos zijn de zelfde. Ik zou eerder stellen dat de lichte bikes, door mij ladybikes genoemd, gevaarlijker zijn dan de zwaardere motoren. Als je ziet welke snelheden die ladybikes van 125CC halen dan weet je genoeg. Ze halen snelheden van om en bij de 100km/u. Het remsysteem, het gewicht, het frame, de banden zijn, in geval van diep in de remmen te moeten gaan, niet opgewassen tegen zo een snelheden. Waarom gebeuren er zoveel ongevallen met die kleinere motorbikes. Omdat vele toeristen, die thuis nooit met een motorbike rijden, hier rondtoeren op bikes zonder enige vorm van kennis of bescherming. Ik zou zeggen : steeds de helm opzetten, ook al is het voor een korte trage rit. Bij trage snelheden biedt een goede helm wel degelijk bescherming. Als je tegen 100km/u tegen een muur knalt biedt er niets bescherming.
    lung addie

    • Hendrikus zegt op

      Als je 100 km/h rijd met een “ladybike” dan hoef je geen helm meer te dragen. Het resultaat is hetzelfde bij een ongeluk. Knappe jongen als je dat overleeft.

      • Frans Nico zegt op

        Het is maar net hoe een ongeval plaatsvindt, hoe je terecht komt en tegen wat. Een helmdrager zal altijd enige bescherming hebben. Het kan net het verschil zijn tussen wel of niet overleven. Daar hoef je geen “knappe jongen” voor te zijn.

  5. riekie zegt op

    Hier moet je zeker een helm dragen zeer noodzakelijk
    Ik heb er ook een voor mijn kleinzoon van 6 als hij mee wilt helmpje op.
    Want daar kijken de thaien hier niet na hun kids voorop zonder helm.
    Kinderen ook voorin in de auto ik hou soms mijn hart vast .
    Ze zien totaal geen gevaar en de meeste kunnen niet rijden
    Ook al zijn ze niet altijd veilig de helmen het kan toch je leven redden .

    • Simon Borgers zegt op

      Dank zij een goede helm heb ik geen hoofd letsel gekregen na een ongeluk.helm weggegooit en een nieuwe gekocht.en de thai geen helm 17 hechtingen. maar het is echt uitkijken hier ook schoolkinderen rijden op die moters4 man erop en niet de verkeersregels weten jammer dat het op school niet wordt geleerd.

  6. Alex zegt op

    Ik denk dat men ook goed moet opletten of de verzekering wel geldig is. De brommers en scooters in Thailand worden in Nederland gezien als motor (50CC of meer). Daarom ben je, indien (reis)verzekerd in Nederland, niet bevoegd om een dergelijk voertuig te besturen. Bij een verzekering in Thailand weet ik niet hoe dit werkt…

    • Joost M zegt op

      Je moet een thai Moterrijbewijs hebben .Zeer zeker als buitenlander.
      Eerste excuus voor verzekering om niet te betalen.
      Helm is alleen voor politie belangrijk om hun inkomsten te vergroten.
      Gelukkig zie ik nabij de universiteiten de politie de studenten controleren op het dragen van een helm.
      Een goede helm zal wel over 50 jaar komen…en kwestie van evolutie.

  7. Matthieu Hua Hin zegt op

    Ik ben zelf in Thailand jarenlang een fervent helmloos motorbike rijder geweest, maar sinds enige jaren doe ik dat nooit meer, en heb zelfs een echt goede helm gekocht. Als je, zoals ik, in de verzekeringen zit, komen er continu voorbeelden voorbij van de gevolgen die het rijden zonder helm met zich meebrengt. Sterfgevallen, blijvend hersenletsel, noem maar op. Een arm of een been breken is nog tot daaraan toe, maar je hebt geen reserve hersens.
    En die goedkope potjes die hier verkrijgbaar zijn helpen echt niet veel. Voor een paar duizend baht voorkom je heel veel ellende.

  8. fransamsterdam zegt op

    Wat mij opvalt, maar niet verbaast, is dat slechts weinig motortaxi’s een helm voor de passagier bij zich hebben. Als ze er wel een hebben, dan zet ik hem wel altijd op.
    Zo’n helm behoed je niet voor ongevallen, maar kan bepaalde letsels helpen voorkomen of beperken.
    Als er geen helm is voor de passagier ga ik daar niet moeilijk over doen. Het leven is nu eenmaal niet zonder risico’s en ik vind dat de motorbiketaxichauffeurs over het algemeen zeer oplettend en defensief rijden.
    Als je op een motorfiets gaat toeren, is het natuurlijk verstandig om een kwaliteitshelm en dito kleding te dragen. Maar ook hier moet iemand wel de vrijheid hebben om zelf de risico’s af te wegen en soms de optimale veiligheidsmaatregelen even te laten voor wat ze zijn.

  9. Anita zegt op

    Hoofdzaak!

  10. Wim zegt op

    Volgens mij wordt er letterlijk en figuurlijk iets over het hoofd gezien mijns inzien geen helm op dan ben je ook niet verzekerd en wordt er net als in NL niet uit betaald

    • Frans Nico zegt op

      Beste Wim,

      Ik weet niet hoe de verzekeringsregels in Thailand zijn, wel in Europa. De basis van een door de overheid verplichte verzekering is ‘wettelijke aansprakelijkheid’. Dus schade die je door jouw schuld aan een ander toebrengt. Die schade wordt in dat geval altijd uitbetaald aan het slachtoffer.

      Voor eigen schade moet je een een all-riskverzekering afsluiten. Aan die all-riskverzekering kunnen voorwaarden verbonden zijn. Bij niet-nakoming van die voorwaarden kan de verzekeraar weigeren eigen schade uit te keren. Het niet dragen van een helm kan dan tot gevolg hebben dat jouw eigen schade niet wordt betaald. Maar dat staat los van de ‘wettelijke aansprakelijkheidsverzekering’ t.o.v. schade aan anderen toegebracht.

  11. Willy Croymans zegt op

    Hoi allemaal,

    Als ik me niet vergis is een helm toch verplicht, toch?

  12. John Chiang rai zegt op

    Eigenlijk zou je kunnen vragen ,hoofdzaak,bijzaak,of NOODZAAK,en het zou voor iedereen een noodzaak moeten zijn.
    Zeker heb je mensen die zeggen,dat je met een helm een slechter zicht hebt op het overige verkeer,of de vorm van hun kapsel belangrijker vinden dan veiligheid.of er was toevallig geen helm aanwezig,en na hun mening kun je risico niet helemaal uitsluiten.etc.etc.
    Allemaal smoesjes waarbij je iets probeert goed te praten,wat met een goed passende helm veiliger is.
    Iemand die zonder helm onderweg is,brengt zichzelf meer in gevaar,en brengt niet zelden kosten mee voor de gemeenschap in de vorm van hogere verzekeringskosten,en familieleden die deze persoon een levenlang verplegen moeten.
    Ook als passagier van een nog zo defensief rijdende chauffeur, is zeker in Thailand geen enkele garantie als je ziet wat er voor andere verkeers deelnemers onderweg zijn.

  13. willem scheveningen. zegt op

    Beste Peter:
    In Maha Kharasam[isaan] dacht mijn ex-vriendin geen helm nodig te hebben,aldaar. Ze wist het allemaal zo goed! We zijn drie dagen naar ons dagelijks marktbezoek 3 maal bij hetzelfde stoplicht en tevens dezelfde agent aangehouden en voor 200 bathjes bekeurd/die op het hoofdburo afgetikt moest worden, met de nodige wachttijd aldaar. Ik heb na 3 dagen aangehouden te zijn toch maar twee helmen a 400 bath/stuk gekocht om van het gedonder af te zijn. De agent kende mn naam al/hello William sabai-di?
    Gr; Willem Schevenin…

  14. RichardJ zegt op

    Ik denk niet dat Thailand met al die badmutsachtige modellen veiliger is geworden. Het zou beter zijn voor de veiligheid wanneer men langzamer en defensiever zou gaan rijden, met of zonder badmuts op. Hierin sympatiseer ik met de mening van Eddy.

    De realiteit is dat de meeste Thai geen geld hebben voor helmen van duizend(en) bahts. Een verplichting tot het dragen van een helm is daarom niet realistisch, en bovendien in zekere zin pervers te noemen. Immers, de mensen worden gedwongen om geld te besteden aan onveilige “badmutsen” (of aan theegeld).

  15. Ingrid zegt op

    Op een motor heb je maar één kreukelzone en dat ben jezelf van top tot teen!

    Doe verstandig en draag die helm. Dat je eruit komt als een rauw tartaartje omdat je een korte broek en shirtje draagt is niet prettig maar dat komt wel weer goed. Maar schade aan je hersenpan is toch wel wat ernstiger!

  16. Peter H ofstee zegt op

    Mijn partner en ik hebben tweejaar geleden op onze vakantie simpele helmen in Nederland gekocht en meegenomen. Met het idee om ze in Thailand weer te verkopen. Dat lukte niet, in de motorverhuur hing het plafond vol met helmen. We waren niet de eerste. Nu liggen ze bij onze appartement verhuurster in chan Chang Mai. Klaar voor onze volgende trip. Wel een lekker gevoel

  17. dick zegt op

    met of zonder helm, als ik de gevolgen zie van het overdreven vinden van het dragen van een helm.
    een kennis die heerlijk van zijn pensioen zou gaan genieten in Thailand kreeg met zijn brommer een bij stom toeval een ongeluk. het betrof een overstekend paard.
    zijn halve schedel ingedrukt en na enkele maanden in coma te hebben gelegen. kon hij nog maar net een hapje eten en is ook overleden.
    Ik zou zeggen doe in elk geval een helm op, beter voor niets dan voor iets.

    Moderator: Zijn de hoofdletters op de bon?

  18. hendrik zegt op

    Na het lezen van alle reacties,wil ik hier als farang nog wel iets aan toevoegen.
    Zelf woon ik in Ubon Ratchantani getrouwd met een politieagente en ken daar zo’n 100 of meer collega’s. Er worden soms razia,s gehouden op bekende punten in Ubon en daarbij wordt in eerste instantie gekeken of de motorbike wel jouw eigendom is. Het is echt niet zo dat de politie altijd controleert of jij wel een helm op je hoofd hebt en komt er vaak dan met een waarschuwing vanaf.
    Er is in Thailand teveel vrijheid v an doen en laten daar de regels die er zijn worden genegeerd door de bevolking zo ook dus het dragen van een helm.
    Natuurlijk worden er bekeuringen uitgedeeld bij het niet dragen van een helm, maar een politie agent zal never een motorbike nazitten als hij het stopteken negeert. Zolang de politie zelf niet de verkeersregels hanteert zal de thaise bevolking de regels die er zijn aan hun laars lappen. Freedom is hoog in het vaandel hier in Thailand.
    Zelf heb ik 16 maanden geleden een ongeluk op mijn vrouws motorbike gehad door schuld van een thaise vrouw die door rood reed, gevolg was een gebroken arm, een dubbele enkelbreuk en de nodige schaafwonden de verantwoordelijke vrouw ging er als een haas vandoor. Gelukkig droeg ik een helm anders was de schade waarschijnlijk niet meer na te vertellen. Dus motorbikers helm op.
    Dit ook gezien dat het verkeer in Thailand zich gaotisch afspeelt en ik soms en eigenlijk altijd wel denk dat ze op de kermis bezig zijn inplaats van op de weg. Ik ben dan ook van mening dat Thailand nog een lange weg heeft te gaan als het gaat om verkeersveiligheid. Ja in Nederland zijn er veel regeltjes, teveel zou ik zeggen , maar beter regels dan geen regels wat betreft de verkeersveiligheid hier in Thailand.
    Mij niet meer gezien op een motorbike nadien auto aangeschaft en dat bevalt me een stuk beter hier.

    Hendrik.Ubon ratchantani

  19. Eddy zegt op

    Okay…., jullie stelling heeft me kunnen overtuigen, na het lezen van alle reacties, vooral na de discussie die ik gisteravond met mijn Thaise vrouw had, heb ik toch besloten voortaan mijn helm hier in Thailand ook op de brommer te dragen.
    Maar nu, vanmorgen vroeg, rijdt mijn vrouw naar het dorp om daar haar inkopen te doen, en wel met haar 110cc brommertje, let wel…..zonder haar helm !, ik hersensloos begrijp het, begrijp U het ?

    • Cornelis zegt op

      Lachen, Eddy, ze vindt dat jij dat ding op moet en rijdt zelf vervolgens zonder…………..
      Overigens, n.a.v. van je eerdere bijdragen: ik ben ook van de generatie die al motor reed toen je nog geen helm ophoefde. M’n eerste exemplaar had een aluminium buitenschaal – waar je met je duim een deuk indrukte – met een laagje kurk aan de binnenkant. Beschermingswaarde, gezien met de kennis van nu, waarschijnlijk nihil en toch voelde je je – zo herinner ik me – daarmee een stuk veiliger. Volkomen ten onrechte, natuurlijk, dat weet ik nu ook wel.

  20. fedor zegt op

    Ik ben t persoonlijk met Eddy eens. Een helm dragen geeft een soort schijnveiligheid. Zo’n potje van 200 baht geeft gewoon nul bescherming alhoewel sommige mensen zich hiermee veilig wanen. Een europese integraalhelm geeft wel goede bescherming. Echter hiermee is alleen het hoofd beschermt. Ik zie ook zoveel letsel aan het lichaam. Het devies is gewoon rustig, nuchter en veilig te rijden. Helaas houden een hoop verkeersdeelnemers zich hier niet aan.
    Groet, Fedor

  21. mark zegt op

    Een motorsai in LOS heeft meestal tussen de 110 en de 150 cc cilinderinhoud.
    In de EU (dus ook nog altijd NL en BE) heb je een rijbewijs A1 nodig met een motorfiets tot 125cc of 11kW (15pk) of max. 0.1kW per kg.
    Je 125cc motor moet dus minimaal 110kg wegen als hij de maximale 11kW (15pk) sterk is ,
    Voor een motorfiets van 35kW (47pk) of max. 0.2kW per kg hebt je een irjbewijs A2 nodig.
    Je motor moet dus minimaal 175kg wegen als hij de maximale 35kW (47pk) sterk is.
    Is je motorfiets nog krachtiger en/of zwaarder dan heb je een rijbewijs A nodig.
    Een verzekeraar kan zich na een ongeval altijd beroepen op het rijden zonder geldig rijbewijs indien je niet over het vereiste rijbewijs voor het bestuurde voertuig beschkt. Op basis daarvan kan de verzekeraar de schadeclaims afwijzen.
    Als het goed is staan op je nationaal en internationaal rijbewijs identiek dezelfde categoriën van rijbewijs/legitimatie waarover jij beschikt.
    In de praktijk rijdt het leeuwendeel van de toeristen farrang uit de EU rijdt in LOS zonder geldig rijbewijs/legitimatie met een motorsai. Ze beschikken zelden over een rijbewijs/legitimatie A1, A2 of A.
    Ik weet het, op de uitzonderingen na die de regel bevestigen. En voor de houders van een Thais rijbewijs passend bij het voertuig, uiteraard ook geen probleem.

    • Frans Nico zegt op

      Dank je Mark, Je hebt een perfecte uitleg gegeven, al moet ik toegeven dat ik die gegevens niet wist. Ik heb mij steeds afgevraagd of je op zo’n “brommer” een rijbewijs nodig had. Ik Heb al meer dan 40 jaar mijn rijbewijs A/B/E en mag in principe met alle motoren/motorbikes rijden. Ik doe dat echter niet meer, want voor een zware motor ben ik te instabiel geworden (vanwege heupoperaties).

    • Eddy zegt op

      Op de laatste regel, Thailand heeft een verdrag met Nederland (voor Belgen onder ons weet ik niet) dus ga met je NL brommer of motorrijbewijs (als je die hebt) naar de verantwoordelijke voor het verkrijgen van een Thai´s motobike rijbewijs, een fluitje van een cent, …goede helm op ! dan kun je zorgeloos brommen hier in Thailand.

      Eddy.

  22. theoS zegt op

    Ik rijd al vele jaren lichte motors hier in Thailand en vroeger was er geen helmplicht.
    Ik heb er nu 1 want het is verplicht en ik heb geen zin om boetes te betalen. Ik vind het stinkende ondingen en heb er 1 van Baht 200-, is een omgekeerde bloempot. Rijd ik in de sois dan gaat hij af, vies ding. Wat een ander daarvan vind kan mij niets schelen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website