Effe een printertje kopen

Door François Nang Lae
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
17 juli 2017

Printers… die krengen blijken hier veel duurder te zijn dan in Nederland. En een printje laten maken bij de copyshop kost bijna niks. We hadden daarom nog geen printer aangeschaft, maar toen we van de copyshop een usb-stick terugkregen met een virus erop, vonden we het toch tijd worden voor een eigen printer. Bovendien kunnen we dan makkelijker zo nu en dan eens een foto voor iemand printen. We maken veel foto’s, ook van mensen uit de buurt, en een printje daarvan als dank wordt zeer op prijs gesteld.

Op naar de Makro dus, maar de printer die we graag wilden was er duurder dan bij de Big C. Dan toch maar naar de Big C, maar je raadt het al: de betreffende printer was uitverkocht. Terug naar de Makro was echt een brug te ver, dus we besloten de plaatselijke middenstand te stimuleren en bij de winkel in computers en witgoed (dat in Thailand meestal rozegoed, blauwgoed, groengoed en oranjegoed is) waar we ook onze koelkast (grijsgoed) gekocht hadden binnen te stappen.

Zoals in veel Thaise winkels liep er ongeveer 5x zoveel personeel rond als er klanten waren. “Onze” printer stond niet tussen de uitgestalde printers. “Are these the only printers?” “Yes.” Teleurgesteld liepen we weer naar de uitgang, maar onderweg zagen we tot onze verrassing nog een afdeling met printers. Na het nodige wikken en wegen, en online specificaties opzoeken, was de keuze gemaakt. We wezen de printer aan die het moest gaan worden en keken nog even in de winkel rond terwijl het personeel de aankoop gereed kon maken om mee te nemen.

Het duurde een kwartiertje totdat de verkoper zich meldde met het verzoek om even mee te lopen. Hij wees de printer aan en vroeg of dat degene was die we wilden hebben. Ja, dat wilden we wel, en graag met een extra setje inkt. Na weer een kwartiertje kwam de verkoper met allerlei papieren bij de servicebalie, waar al die tijd drie medewerksters zaten te wachten op klanten. Ik moest een ID-bewijs laten zien, waarna er van alles in de computer werd ingevoerd en ik een minuut of 10 later kon betalen.

Vervolgens was het weer een tijdje wachten, tot ik verwezen werd naar een andere hoek van de winkel. Daar stond onze printer, gekoppeld aan een computer, en er zat een medewerker te muisklikken en schermstaren. Er gebeurde duidelijk wat, al had ik geen idee wat dat dan precies was. De verkoper stond erbij te kijken. Hij leunde even over de balie om op het scherm te kijken. “Five minutes” zei hij. Ik had nog altijd geen idee waar ik op stond te wachten en leunde ook maar eens even over de balie om op het scherm te kijken. Hoewel ik de Thaise tekst niet kon lezen snapte ik ineens waar ze mee bezig waren: het blauwe balkje dat de voortgang van een bewerking laat zien is namelijk universeel. De technicus was de driver aan het installeren op zijn computer, maar die computer nam daar rustig de tijd voor.

Uiteindelijk was de driver geïnstalleerd en werd duidelijk waar alle gedoe nu voor nodig was: er werd een proefprintje gemaakt om me te laten zien dat de printer naar behoren werkte.

Nu was de printer klaar om te worden ingepakt. Met twee man werden de vier piepschuimen beschermstukken op de hoeken geplaatst. Dat kan echter maar op één manier, dus er werd druk gepuzzeld. Naast ikzelf waren er nog drie medewerkers als publiek bij deze fanatieke strijd aanwezig. Uiteindelijk zat alles in de doos, alleen bleef er één stukje karton over waar toch echt iets ingezeten moest hebben. De gebruiksaanwijzing werd dus weer uit de doos gevist. De hoekstukken bleven daarbij gelukkig op hun plaats.

Beschroomd kwam de verkoper melden dat het hulpstuk om cd’s te printen er niet bij zat. Misschien had ik nu om een forse korting moeten vragen, maar we hebben geen cd-speler in de computer, dus we verwachten niet ooit cd’s te moeten printen. Dus ik zei “mai pen rai”, de gebruiksaanwijzing ging weer in de doos, en ik wilde hem aanpakken, maar dat ging natuurlijk niet. Er moest plakband tevoorschijn getoverd worden en de boel werd netjes dichtgeplakt.

Toen kwam de printertester achter zijn balie tevoorschijn met in zijn hand het lege stuk karton waar het ontbrekende cd-printhulpstuk in had horen te zitten. Verwarring alom, want het hulpstuk was er weliswaar niet meer, maar het karton maakte natuurlijk toch deel uit van mijn aankoop. Er kwam al een schaar tevoorschijn, maar gelukkig kon ik duidelijk maken dat ik het niet erg vond om zonder het kartonnetje te vertrekken.

Wederom deed ik een poging om de doos op te pakken, maar wederom werd me dat belet. De verkoper tilde de doos op en liep naar de uitgang. Twee anderen hielden de deur open, ik wees welke auto de onze was, de verkoper zette de doos netjes op de achterbank, waide en kapunkrapte en zo vertrokken we anderhalf uur na binnenkomst met onze printer. Zonder cd-printhulpstuk, maar wél getest. Oh ja, en zonder het gevraagde extra setje inkt.

Tijdens het wachten voel je de ongeduld-stress regelmatig opborrelen. Als Nederlanders zijn we immers niet meer gewend om te moeten wachten in een winkel. Maar dan herinner je jezelf eraan dat je jezelf had beloofd om je bij elke (in onze ogen) onlogica onvoorwaardelijk neer te leggen. En uiteindelijk besef je dat er een verkoper, een tester, een hulp-inpakker en een servicedeskmevrouw bezig zijn om jouw aankoop in orde te maken. Én dat je helemaal geen haast hebt. In Nederland is de service voor de klant afgeschaft; hier is het misschien wat te veel van het goede. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Over deze blogger

François Nang Lae

18 reacties op “Effe een printertje kopen”

  1. Aad zegt op

    Ja herkenbaar moest een nieuwe koelkast hebben
    En nadat ik had besloten welke het werd
    Moesten we naar de Bali om met de chauffeur te praten
    En uit te leggen waar ons huis is plattegrond erbij getekend
    Daar na gaan we naar de volgende dame die alles over de koelkast nog een keer verteld
    Daarna naar een andere dame voor de betaling
    Wachten tot de chef alles heb gezien wisselgeld kregen we terug
    Aankoop was geregeld idd je bent een uur verder

  2. erik zegt op

    Door ervaring wijs geworden koop ik mijn printer alleen nog bij de dealer. Heb een Epsom L220 met inktreservoir en het bijvullen doe ik voor de zekerheid met handschoenen aan (ik maak er altijd een knoeiboel van) en is er wat aan dat ding dan is de dealer ook de man die repareren kan.

    Bij de grote winkels moet het ding naar ‘Bangkok” en ik weet niet waar François woont, Bangkok is voor mij 610 km en dan ben je dat ding snel weken kwijt.

  3. David H. zegt op

    Ach we klagen altijd over Thailand , maar soms verschiet je wel eens dat het heel vlot kan gaan ,.Was mijn TV.kanalen aan het herschikken voor de zoveelste maal had de kabelmaatschappij weer vanalles verplaatst, dan maar even mijn flatscreen updaten dacht ik , website van Samsung de versie gezocht en gedownload op stick en ja blauw balkje liep, 3 seconds power shutdown warning ….en ….niks meer.. black screen … dood .

    Dus naar service center Samsung in Naklua , TV werd zonder vragen uitgeladen en “operatie zaal “in , ……een aantal schroeven er uit , een vinger op de wond …en ja hoor motherboard moet vernieuwd ….kost 2715 baht totaal ….ok.. terug wat geschroef en dan stroom op TV en deuntje klinkt… alles ok …totaal tijd niet meer dan 5 minuten ….Betreffende jonge kerel technicus een 100 bahtje I hand gestopt voor vlot werk

    En dan wel meer dan 10 minuten om factuur en betaling af te handelen door …. ja ..2 verschillende bedienden.

    In onze landen zou dit mogelijk minstens 1 a 2 weken duren , en misschien een prijs benaderen dat je bijna beter nieuwe koopt …

    Ja dat is dus ook Thailand ,prima vlugge service ……je was naar de wasserij brengen en ontvangen duurt langer .
    Amazing Thailand eens voor deze keer

    PS: in zo een flatscreen zit echt bijn a niks meer in , printplaatje van 20cm op 15klein miniscuul transfo / powerblokje paar minisculeluidsprekers en natuurlijk screen ….. dat is alles .

    Bijgedachte hieraan is dat Samsung (of anderen ) hier heel makkelijk je smart Tv op afstand als versleten kan “commanderen ” online…..paranoia? …ja …Maar toch ..!

    • Franky R. zegt op

      Betreft uw ‘paranoia’…het heeft een kern van waarheid, beste David H.

      Ik weet wel dat inktpatronen van het merk na een tijdje opeens niet meer werken, terwijl je veel langer doet met ‘surrogaat’…Zitten chipjes in die dingen…open maar eens een ‘lege’ inktpatroon van een printerfabrikant…latex-handschoenen aan.

      Ik heb dat eens een keer gedaan en dat ding zat nog voor 1/3 aan inkt, terwijl de printer dienst weigerde..

  4. Peter Yai zegt op

    Hallo Francois

    Waar zit het service center van Samsung op Naklua ?

    Vrolijke dag Peter Yai

    • Francois Nang Lae zegt op

      Dat is 630 km van hier, en ik heb niks van Samsung, dus ik heb geen flauw idee. Kijk eens op de Samsung website, zou ik zeggen. Ik wens je ook een vrolijke dag daarmee.

    • David H. zegt op

      Ben wel Francois niet , maar zo ben ik gereden van Jomtien Tesco lotus south

      Komende van jomtien tesco lotus richting pattaya op sukhumvit rd rijden tot afslag aan verkeerslichten Nua , dit is een 3 baanslaan opgaand en 3 baans komend met in midden groene beplanting (weet de juiste naam niet van laan, geloof dat dat N pattaya rd genoemd wordt ? ) .

      Eens afgeslagen van Sukhumvit rijdend richting Nua kan je op de rand van andere baan al een groot blauw duidingsbord zien ., rijd dus op de rechtse rijbaan richtin Nua tot aan eerste verkeerslichten , U turn en dan links aanhouden tot je nu dat blauw SAMSUNG bord aan je linkse zijde gaat zien , daar inslaan een goede 150 meter verder in de 2 enclave gebouwen inslaan en zie je 2 samsung locaties , eerste voor telephonie , en de volgende voor Televisies

      Op factuur gekeken en alles in Thai , geen tel.nummer , enkel als adres 112/91-92Moo1 chonburi 20000 kunnen ontcijferen

    • piet zegt op

      sukhmovit tegenover de tescolotus zit service senter van samsung Naklua weet ik zo niet

      • David H. zegt op

        Die zijn daar verhuist naar Naklua ,2 apparte centers naast elkaar

  5. Michel zegt op

    Soms zit het mee, soms zit het tegen.
    Mijn ervaring in winkels in Thailand is over het algemeen beter dan in Nederland.
    In Nederland probeert men je altijd naar een ander merk of minimaal ander type te praten, want die zou beter zijn, ja voor hun provisie.
    Wilde vorig jaar een andere lens voor mijn fotocamera, wat in Nederland nogal eens gedoe is, omdat niet elke lens waarvan de specificaties aangeven dat die het op jouw camera zou moeten doen dat ook daadwerkelijk doet.
    Probeer in Nederland dat maar eens in de winkel te testen. Verkopers krijgen zowat een hardverknettering als je daarom vraagt.
    Hier in Thailand nemen ze ruim de tijd voor je. Als jij denkt alle lenzen die er zijn in dat type en prijsklasse getest te hebben blijken de verkopers er nog 5 vergelijkbare te hebben.
    Daarvan weten ze ook gerust alle specificaties uit het hoofd op te dreunen, en weten ook precies de voor en nadelen van die lenzen op jouw type camera.
    Dit was niet de eerste keer dat ik zoiets meemaakte. Ook met andere apparatuur heb ik zoiets al vaker meegemaakt.
    In Nederland zijn helaas nog maar heel weinig van dat soort winkels, waar het personeel weet wat ze verkopen, te vinden.
    Hier in Thailand kom ik dat haast overal tegen.
    Ja, het kost wat meer tijd, maar je komt wel met het best denkbare de winkel uit.

  6. Sjaak S zegt op

    Wat een gedoe om een printer.
    Ik heb vier jaar geleden een Canonprinter gekocht die ook CD’s kon beprinten. Voorheen deed ik dat in Nederland vaak en dacht dat ik er hier ook gebruik van kon maken. De printer bleek in Maleisië ca 8000 Baht goedkoper te zijn. En omdat ik destijds voor een visum naar Penang moest heb ik de printer daar gekocht.
    Hij deed het lange tijd goed, maar omdat ik zo’n groot reservoir wilde hebben, liet ik hem ombouwen. Dat was een slechte keuze. Had ik dat maar nooit gedaan. Maar ik was het ook beu om de inktvaten op te vullen (de originele inkt is vele malen duurder dan de opvulflesjes).
    Uiteindelijk had ik niet lang plezier van de printer. Op een gegeven ogenblik was de reparatie (de zoveelste) duurder of bijna net zo duur als een nieuwe printer.
    Dus wéér een canon gekocht. Dit keer met de reservoirs al aangebouwd. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad en deze kan ook scannen. Ik heb hem in de oude shoppingmall in Hua Hin gekocht. Ook in Blú Port en Market Village heb je genoeg keuze…. geen gedoe zoals hierboven beschreven…

    Ik begrijp ook niet waarom François een printer koopt met de mogelijkheid om CD’s te bedrukken, maar dat niet van plan is te doen. Dan geef je toch onnodig meer geld uit en koopt ook een printer die onnodig aanvalliger is voor mankementen.

    • Francois Nang Lae zegt op

      Gelukkig hoef ik me hier niet voor mijn aankopen te verantwoorden en kan ik volstaan met mijn ervaringen op een hopelijk leuke manier op te schrijven.

      • Sjaak S zegt op

        Haha, ja Francois, je hebt volkomen gelijk… was gewoon maar een vraag, die ik mezelf hardop stelde. Het staat je vrij te doen wat je wilt en het is ook leuk geschreven… 🙂 Complimentjes!

  7. Ann zegt op

    In de Harbor, bijna bovenin,in een hoek zit een winkel, met 2 enthousiaste thaise jongens,
    ze verkopen allerlei printers refurbished en nieuw,inkt etc.. niet veel duurder dan in Nl.
    (heb er al 3 exemplaren vandaan gehaald)

  8. Fransamsterdam zegt op

    Duidelijk geen winkel voor een consument die liever een dozenschuiver heeft.

  9. Alfons zegt op

    Prachtig verhaal.
    Drie weken geleden kocht ik in Khon Kaen shopping center een printer HP 5820 All in one.
    Prachtige service zoals verhaal hierboven, alles geinstaleerd en perfecte afdrukken in zwart en in kleur.
    Thuis gekomen en na de nachtrust alles uitgepakt en op ureel geplaatst en aangedloten en getest.
    Geen degelijke kleuren print mogelijk.
    Enkel zwarte print ok maar kleuren rood en blauw ontbraken.
    Even bij de plaatselijke PC dokter geweest maar deze wou niets doen wegens garantie die ik nog had op noeuwe aankoop.
    Dus terug naar Khon Kaen (100km), alles uitgelegd en printer werd terplaatse door techinieker nagekeken.
    Na 3 uur testen en allerlei proeven uit te vperen die telefonisch werden doorgegeven van dr helpdrsk van HP werd er besloten om een nieuw toestel te geven.
    Terug alles in orde en blij naar huis, maar na 1 dag thuis goede printen ook in kleur te hebben gemaakt weer probleem, geen rode kleur.
    Terug naar plaatselijke PC dokter die via hulpdesk HP verschillende testen uitvoerde maar geen rode kleur uit printer te krijgen.
    Nieuwe oplossing van hulpdesk werd een belofte dat men bij mij thuis terplaatse het probleem zal kpmen oplossen, wel even een weekje geduld aub, veel werk.
    Ik heb tijd dus wacht, wacht wacht en zal blijven wachten op iemand die ik waarschijnlijk nooit zal zien.
    T.I.T.

  10. Dennis zegt op

    Haha, ja ook hier een blik van herkenning! Niet met een printer, maar met een magnetron annex grill; een elektronica winkel in het Robinson Mall (naam is me ontschoten, maar het is een landelijk keten) had er een paar staan en na wat wikken en wegen (deze is te klein, die is te duur, die is van plastic) werd een in onze ogen geschikt exemplaar van een respectabel merk gekozen. En toen begon het;

    De juiste magnetron, ingepakt en al, werd uit de stelling gehaald. Op een karretje naar de servicebalie gebracht. Aldaar komt er een tweede persoon bij en die maakt de doos open. Magnetron eruit, accessoires eruit, magnetron aangesloten op het stroom en aangezet. Ziet u wel khun Farang, hij werkt! En toen in omgekeerde volgorde alles weer ingepakt. Vervolgens lijkt er een complete statenbijbel vertaald te moeten worden en wordt met gepaste trots en eer een rekening voorgelegd. Ondertussen staat de magnetron weer ingepakt en op hetzelfde karretje te wachten, samen met de 2e verkopen cq. assistent. Nadat ik het wisselgeld heb opgeborgen, wordt mijn vrouw nog uitgelegd dat er 2 jaar garantie op zit. Nu hoop ik die nooit nodig te hebben, maar ik vraag me altijd af hoe zoiets in Thailand afloopt. Maar deze hersenspinsel wordt onderbroken door de vraag van de assisentverkoper waar mijn auto staat? En of ik die voor kan rijden, zodat hij de magnetron in mijn auto kan zetten.

    Tja, al met al ben je dus enige tijd bezig met de koop van een magnetron. Dat lijkt misschien overdreven (en overdreven lang), maar het past wel bij Thailand. Je koopt per slot van rekening iets van enige waarde en die aanschaf wordt naar goed Thais gebruikt met de nodige poespas omgeven. Je moet als koper wel de indruk krijgen dat het (en jij) belangrijk is. Even snel snel is er niet bij. Eigenlijk is alles erop gericht het allemaal “status” te geven, zowel voor jouw als voor de verkoper.

    Vergelijk dit eens met de MediaMarkt in Nederland; daar mag jezelf het apparaat door de winkel slepen, vervolgens mag je in de rij staan (“wacht maar lekker op je beurt. Denk je dat je belangrijk bent?) en tot slot kijkt de beveiliging nog even in je tas om te zien of je niet vergeten bent iets af te rekenen. Om vervolgens in de regen over de parkeerplaats te rennen om bij je auto te komen. OK, je kunt ook bij Coolblue iets kopen en dan wordt het keurig thuisbezorgd, maar het plezier van door de winkel struinen wordt je dan ontnomen. Nee, vooropgesteld dat je een verkoper vindt die verstand van zaken heeft (en anders moet je die gewoon opzoeken!), is kopen in Thailand zo gek nog niet.

  11. Peter V. zegt op

    Wij komen eigenlijk altijd bij Advice uit, van de grotere ketens hebben die meestal de beste prijs.
    In Hat Yai zitten ze allemaal op een kluitje bij elkaar, vlak bij Central Festival.
    Bij de kleinere zaakjes durf ik niet te kopen, bang om namaak spullen te krijgen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website