Een lekke band met de motorbike

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags:
8 september 2018

Een lekke band in Thailand is niets bijzonders. Gezien het vuil dat vaak langs de straten ligt. Een stukje glas, een spijker het zou zomaar kunnen.

Tijdens mijn normale rit, dus niet opeens sterk moeten afremmen of iets dergelijks, liep de achterband snel leeg. Gelukkig zijn in Thailand overal wel reparateurs voorhanden, die snel een band kunnen vervangen. Groot was echter mijn verbazing toen ik zag dat het ventiel volledig afgescheurd was van de binnenband. Ik kon geen reden bedenken hoe dat mogelijk zou kunnen zijn.

De buitenband was nog geen jaar oud en de binnenband misschien iets ouder. Maar hoe ze zich los van elkaar zouden hebben kunnen bewegen, geen idee. Ook ga ik altijd naar dezelfde goede reparateur, die mij geen rommel zou willen verkopen.

Hebben de bloglezers een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

13 reacties op “Een lekke band met de motorbike”

  1. Jowe zegt op

    De binnenband kruipt/trekt naar ėėn richting i.v.m. rubber op rubber en rijrichting.
    Ik heb dit vaker meegemaakt, vooral bij de goedkope zachte binnenband zie je vaak klontertjes opgehoopt rubber aan elkaar geplakt.

    Neem voortaan goede merkbanden van harde kwaliteit rubber en geloof nooit dat de duurste die ze daadwerkelijk hebben, dan ook een goede kwaliteit is.

    Monteren met talkpoeder / babypoeder of gezichtspoeder van uw vrouw.

    Het poeder “smeert” tussen binnen/buitenband.

    M.vr.gr.

  2. Mark zegt op

    Bij fiets, bromfiets, motorfiets scheuren ventielen van binnenbanden meestal af omdat de buitenband om de velg gaat draaien en de binnenband als het ware meetrekt.

    Eén van de oorzaken voor het draaien van de buitenband op de velg kan een (te) lage bandendruk zijn. Wil je voor het comfort of de grip toch met een dergelijk lage(re) druk rijden, doe dan in ieder geval geen ringetjes om de ventielen en controleer regelmatig of het ventiel nog goed recht in het ventielgat zit.

    Als buitenbanden gelegd worden met behulp van zeep(sop) dan durven zo ook wel eens makkelijker gaan schuiven op de velg.

    Een afscheurend ventiel kan ook veroorzaakt worden door de binnenband die draait op velg. Een velglint van goede kwaliteit zou dit moeten tegengaan. Bij hitte doet een (kunststof) velglint dit minder goed.

  3. Marcel zegt op

    Komt inderdaad door het draaien van de buiten band tov de binnen band.
    Bijna alle motoren hebben hier ook gespaakte wielen.
    Helaas geen tubeless banden mogenlijk.
    Ook merk ik dat de kwaliteit in Thailand stukken minder is als in Europa.
    Zal dit komen door bepaalde keurmerken??

    • janbeute zegt op

      Beste Marcel .
      Alle Harley Davidsonmodellen waaronder ook de Roadking classic , Indian modellen waaronder de chief vintage , Yamaha Vulcan classic , Suzuki Boulevard die uitgevoerd zijn met spaakwielen hebben alle tubeless banden .
      En deze motoren zijn te verkrijgen ook in Thailand .

      Jan Beute .

      • ergens in thailand zegt op

        Jan Beute je hebt helemaal gelijk , ik zelf heb een honda PCX 150 cc en die heeft ook Tubeless banden

        Pekasu

  4. l.lagemaat zegt op

    Dank voor de reacties!

    ik zal beginnen met beter op de bandenspanning te letten!

    Van een goede merkband heb ik helaas te weinig verstand, maar ik zal er
    zoveel mogelijk opletten als het weer nodig is.

  5. Sjaak S zegt op

    Ik heb er niet veel verstand van, maar twee jaar geleden liet ik heel goede buitenbanden op mijn fiets leggen in een fietsenzaak in Pranburi. Sindsdien zijn de banden twee keer door mij een beetje opgepompt en heb ook al net zo lang geen lekke band gehad. De oude buitenbanden waren niet goed en dat waren die op de fiets zaten toen ik hem kocht. Daar had ik voortdurend pech mee.

  6. Jowe zegt op

    Met lage bandendruk gaan rijden, en dan ook nog het ringmoertje verwijderen is vragen om problemen.

    Indien een band voldoende is opgepompt dan gaat deze echt niet over de velg schuiven / draaien.
    Dat komt alleen voor bij motorische sport waar veel krachten op de banden komen.

    Met zeep monteren kan geen kwaad, zeep en water verdampen wel weer.

    M.vr.gr.

  7. David H. zegt op

    Misschien stomme vraag van non motorbiker als ik , maar bestaan er dan geen tubeless banden voor motorbikes ?
    Als autorijder zijnde in levensloop al enkele malen goed resultaat gehad met zo een compressie repair busje onder druk met rubber om lek te dichten , al minstens goed genoeg om thuis of garage te geraken , handig ding !

  8. Jan zegt op

    Mischien ook wel goed , talkpoeder tussen binnen en buiten band dan kunnen de binnen en buitenband schadeloos over elkaar bewegen

  9. Peter V. zegt op

    De haakse ventielen zijn geven vaak problemen.
    Vooral bij tubeless, minder bij binnenbanden.
    Ik heb een goede fietspomp waarmee ik ook de banden vd scooter op kan pompen.
    Ieder weekend voor je gaat rijden (koude uitlaat…) ff controleren is genoeg.

  10. Hennie zegt op

    brandstof lekkage een rubber band lost op door benzine je zou even moeten kijken of je benzine tank lekt

  11. Hermann zegt op

    Ik denk het vetiel te strak aangedraaid op de velg en onder het rijden is iets tegen het ventiel geklapt ?????


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website