Het kan iedereen wel eens overkomen, zowel in Thailand als elders, een ongeval met de wagen. In mijn geval was het een ongevalletje waar geen andere personen, noch voertuigen bij betrokken waren.

Het regende heel hard, was avond en bij het indraaien van de private weg welke naar mijn woning leidt, kwam ik in aanrijding met een dikke afgewaaide tak van de tamarinboom, die zich aan het begin van de weg bevindt. Het resultaat was een beschadigde bumper en een kleine deuk in de rechter deur.

De wagen is 15 maanden oud en toen ik die aankocht was een ALL IN (first class) verzekering bij de aankoopprijs inbegrepen. Na een jaar kreeg ik de mogelijkheid een andere verzekering te nemen of de bestaande verzekering te verlengen. Ik koos voor verlenging. De prijs leek me goed, ongeveer 15.000 THB/j en het was gemakkelijk voor mij.

In de garage, tevens het verkooppunt, kon ik de verlenging betalen, kreeg het nodige document voor het Transport Office voor het betalen van de jaarlijkse wegentaks en ik kende de bedienden daar reeds. Toen ik daar mijn wagen aankocht op eigen naam, wisten ze niet goed hoe dit allemaal moest administratief moest verlopen, er wonen hier tenslotte niet veel farangs, doch we raakten er uit. Achteraf heeft Lung addie hen in 5 talen (Ned-Eng-Fr-Duits-Italiaans ) de te volgen procedure op papier bezorgd zodat ze dit konden gebruiken als leidraad voor toekomstige klanten, iets wat erg geapprecieerd werd.

Nu vroeg ik me af, hoe gaat dit aflopen bij de herstelling van de schade? ALL IN verzekering, geen politieverslag van het ongevalletje, geen getuigen… in feite niets, behalve de zichtbare schade en mijn woord. Na het lezen van meerdere verhalen dacht Lung addie: wat staat me nu weer te wachten? Een boel redenen en uitvluchten om toch de schade niet te moeten vergoeden of een soepele afhandeling van het euvel? We zullen wel zien ….

Zonder voorafgaande afspraak naar de garage. Het was reeds enkele maanden geleden dat ik er laatst was voor een onderhoud van 5000 km en moest daar vernemen dat de technische diensten verhuisd waren naar een 10 km verder gelegen locatie. Op de vorige locatie was er enkel nog een verkooppunt.

Bij aankomst op de nieuwe locatie werd ik ontvangen door een bediende welke een vertegenwoordiger van de verzekering er bij haalde die de zaak verder zou afregelen. De vertegenwoordiger sprak weinig of geen Engels, doch met behulp van een tweede persoon, welke de Engelse taal wel beter machtig was, lukte de conversatie best. Mijn verhaal van de aanrijding met de boomtak gedaan hebbende, werden de eerste documenten ingevuld, mijn paspoort en rijbewijs gekopieerd, mijn bewijs van betaling van de verzekering en taks, eigendomsbewijs van de wagen (groene boekje) … en foto’s, veel foto’s genomen van de schade.

De bumper bestaat uit drie afzonderlijke delen: linker, rechter en middengedeelte. Enkel het rechter deel was onherstelbaar beschadigd. De rechter deur had een kleine deuk welke, naar mijn inziens, gemakkelijk kon uitgedeukt worden. Doch niets van dit alles. De volledige bumper zou vervangen worden en ook de deur zou volledig vernieuwd worden. Allemaal goed en wel maar wie gaat het betalen? Gaat de All In verzekering het doen, met welke franchise of … in het slechtste geval: Lung addie? Indien ik het zelf moet betalen dan laat ik enkel het beschadigde deel van de bumper vervangen, en dat kan ik eventueel zelf, en kunnen ze het deukje in de deur herstellen i.p.v. vervangen.

Het antwoord kwam er heel snel: je hebt een All In verzekering en moet je van de kosten niets aantrekken, alles komt ten laste van de verzekering.

De nodige onderdelen zouden besteld worden en, eens ze die hadden, zou ik verwittigd worden om de wagen naar de herstelplaats te brengen. Drie dagen later kreeg Lung addie een telefoontje: de stukken waren er en de wagen kon aangeboden worden voor herstelling. Vier dagen later kreeg ik de telefonische boodschap dat de wagen hersteld en afgehaald kon worden.

Het enige wat ik betaalde was 1400THB daar ik meteen een onderhoud van 15000 km liet uitvoeren. Voor de ongevallenschade betaalde ik NIETS, geen franchise, NIETS. Dus, ondanks wat ik hier soms verneem, ben ik een heel tevreden klant. De herstelling is perfect uitgevoerd en de afhandeling verliep meer dan vlot.

22 reacties op “Leven als Single Farang in de jungle: Autoschadeverzekering”

  1. Gerard verboven zegt op

    Beste Lung Addie,

    Ondanks dat wij nog niet (pas in 2018 ) in Thailand wonen, vind ik het een geruststelling dat de verzekering geloofwaardig is, iets waar ik als toekomstig farang nog wel eens aan twijfel door alle verhalen die de ronde doen.
    Mijn vraag in deze is kunt u ons vertellen bij welke maatschappij uw de wagen verzekerd is ?
    Plus hoelang kan / mag je een wagen frist class verzekeren ?
    En als laatste was het eenvoudig om een nieuwe wagen aan te kopen in Thailand ?

    Mocht u kunnen en willen antwoorden dan alvast erg bedankt.

    Mvg Gerard Verboven

    • LOUISE zegt op

      Hallo Gerard,

      First Class verzekering kan je altijd nemen, maar je moet naar het gebodene kijken wat je voor die prijs krijgt,
      -De waarde van jouw auto wordt elk jaar naar beneden bijgesteld.
      -Eventuele ziekenhuiskosten, voor jezelf en de andere partij dito.
      En er zijn nog wat noemers die hier een rol spelen.

      Het verschil tussen first class en de gewone verzekering ( kan even niet op de naam komen) is zeer riant.
      Wat mij er aan herinnert dat wij ook in september eens moeten rekenen en ook vragen hoeveel premie het scheelt als wij een dashcam kopen.

      LOUISE

      • Tom Teuben zegt op

        Ik heb al een paar jaar een dashcam. Heb dit onlangs gemeld bij mijn assurantie tussenpersoon en vandaar werd met de maatschappij gebeld. Korting per e.k. premievervaldag 5 %

    • lung addie zegt op

      Beste Gerard,
      in antwoord op Uw vragen en naar eigen ervaring ( 17j Thailand ):
      de wagen is verzekerd bij de garage van aankoop TOYOTA. Zij regelen alles zelf en de naam van de verzekering is: SAFETY INSURANCE PUBLIC COMPAGNY LTD met als compagny code: STY
      Op mijn vraag hoelang ik de wagen First Class kon verzekeren was het antwoord: zolang je de premie betaalt. Hou wel rekening met het feit dat je niet meer kan kan claimen dan wat de wagen uiteindelijk nog waard is. ( logisch )

      Een nieuwe wagen aankopen in Thailand:
      Ik verwijs hier naar een artikel, geschreven door ondergetekende en verschenen op het blog hier. De inzending was op 11-09-2016 en is de Nederlandstalige versie van de 5 vertalingen welke ik ten behoeve van de garage maakte. Hier vind je al wat nodig is om een NIEUWE wagen op EIGEN naam aan te kopen. ( pas op want het kan verschillen van dealer tot dealer )

      Heel eenvoudig eigenlijk indien je over de nodige centen beschikt. Indien je moet beroep doen op een financiering dan kan ik je niet antwoorden en laat dat dus over aan de “specialisten”.

      Nodige documenten: ( copy uit mijn artikel )
      we spreken over een nieuwe aankoop als buitenlander en op EIGEN naam!

      Internationaal paspoort
      Visum
      Bewijs van woonst
      Voldoende fondsen om de wagen in één keer te betalen
      Voor de verzekering heb je ook een geldig rijbewijs nodig

      De verkoper doet al het nodige voor de inschrijving van de wagen bij Transport Office, levert de eerste voorlopige rode nummerplaten …. en brengt de wagen zelfs thuis! De wagen verlaat het verkooppunt niet al voor de garantie van betaling geleverd is.

      Eenvoudiger kan het eigenlijk niet.

      PS. ik maakte in dit artikel een foutje bij de kleur van het eigendomsbewijs van de wagen: het is geen groen maar een BLAUW boekje ….. sri…. oud worden?

      • Gerard verboven zegt op

        Hallo Lung Addie,

        Super bedankt voor de antwoorden, zijn we weer een stapje verder !
        Ook alle andere bedankt voor jullie bijdrage.

        Mvg Gerard

    • theoS zegt op

      Gerard, bij aankoop van een nieuwe auto is het verplicht om voor een jaar een first class verzekering te nemen, zorgt de dealer voor. Het daarop volgende jaar kun je zelf een verzekering ergens afsluiten. 1 van de redenen dat de dealer het doet is dat je de weg niet op mag zonder verzekering.

      • stevenl zegt op

        De Porobor (erg beperkte WA verzekering) is verplicht, verder is geen verzekering verplicht. Maar als de auto gefinancierd is wil de financieringsmaatschappij wel een First Class (All Risks) verzekering zien en stelt deze dus verplicht.

      • Andre zegt op

        Beste Theo,
        Het is in Thailand niet verplicht een All-risk verzekering te nemen. De enige verzekering die verplicht is de “Porobor” ofwel in de Engelse taal “Compulsory insurance”. Deze kost afhankelijk van het type auto 645 of 975 Bath voor een jaar en de controle hierop vindt plaats op het moment dat de wegenbelasting betaald moet worden.
        Veel dealers bieden een redelijk tot goede all-risk verzekering aan maar je kan er ook voor kiezen een korting te vragen en zelf via je eigen verzekeringsagent een verzekering af te sluiten.
        Bij de meeste maatschappijen kan een all-risk verzekering doorlopen tot de leeftijd van de auto de 10 jaar heeft bereikt, maar sommige maatschappijen verzekeren tot wel 15 of 20 jaar, meestal met dan een eigen risico (franchise) van 3.000 of 5.000 Bath.
        Zaak is wel goed op te letten dat dekkingen voor schade aan derden hoog genoeg is en te adviseren is tenminste 1.000.000 voor lichamelijk letsel en 2.500.000 voor schade aan andermans eigendommen. Beter nog is 2.000.000 en 5.000.000 Bath.

  2. Jean Maho zegt op

    Ik heb ook reeds drie maal een ongeval gehad.
    De eerste maal volledig in het recht gans de voorkant vernieuwd,de tweede maal stond ik gereed om de poort open te doen en reed hij naast mij door zonder iemand in door de poort,voor en langs twee zijden goed gehavend.
    De derde maal een koe langs voor in het roomwerk bumper en motordeksel moest nieuw.
    Verzekerings agent op de hoogte gebracht en direct naar de garage steeds perfect gemaakt zonder iets of wat zelf bij te betalen en heb een verzekering Nr1 alles in van 11,000 Bhat nooit problemen.

  3. compuding zegt op

    Ik heb ook wat kleine deukjes uit mijn Toyota laten halen en dat koste helemaal niets

  4. ruudje zegt op

    Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt , en in de garage en bij de verzekeraar helemaal geen probleem gehad .Alles perfect hersteld en afgehandeld op 3 dagen.
    Eigenlijk zou ik hier willen zeggen dat er heel wat onwaarheden rondgaan in de expatwereld hieromtrent.
    Veel cowboyverhalen en verzinsels maar ook urban stories die na een bepaalde tijd voor waarheid worden aangenomen.
    Misschien is het vroeger zo geweest in een ver verleden.

  5. henry zegt op

    Als een first class verzekering hebt is het bijna een genot autoschade te hebben zo vlot verloopt de afhandeling.
    Sommige verzekeringen zeggen de first class op als de auto 10 jaar oud is. Sommigen zetten hem wel verder, maar hebben dan een franchise(deductable) van 5000 baht.
    Informeer u daarover.

  6. Fransamsterdam zegt op

    Het is jammer dat je in het begin al vertelt dat je een 5-talige leidraad voor ze in elkaar hebt geknutseld, dat had je waarschijnlijk niet gedaan als het in een conflict was geëindigd, dus het haalt de spanning een beetje uit het verhaal.
    Maar afgezien van deze goedbedoelde kritische noot blijft bij mij de grote vraag: Hoe kunnen ze dat doen, voor 15.000 Baht per jaar? In een land waar zoveel ongelukken gebeuren! De totale premie is zo’n beetje gelijk aan het verschil tussen een goedkope en een dure verzekeraar in Nederland, schat ik in, al weet ik natuurlijk niet wat uw auto gekost heeft.

    • lung addie zegt op

      Beste Frans,
      Kleine opmerking: de 5 talige vertaling ging hem over de aankoop van een nieuwe wagen op eigen naam. En bij de aankoop van een nieuwe wagen doen er zich geen problemen voor indien je over de nodige centen beschikt. Ik denk dat ik de procedure in het Nederlands heb laten verschijnen op dit blog, twee jaar geleden.
      Net als U zegt stel ik me ook de vraag hoe ze voor die prijs een First Class verzekering, die dan nog feilloos werkt, kunnen leveren? Zoals ik schreef; het eerste jaar, dus bij aankoop van de wagen, was die in de aankoopprijs inbegrepen en, naar ik me herinner, vertegenwoordigde dat een bedrag van ongeveer 16.000THB. Het tweede jaar, dus bij de verlenging, betaalde ik iets meer dan 14.000THB wegens de bonus malis welke 10%/j bedraagt. Wegens het feit dat ik nu beroep heb moeten doen op de verzekering zal bij volgende verlenging de premie met 10% omhoog gaan, wat ergens logisch is en waar we dus ook niet kunnen over mekkeren.
      De aankoopprijs van de wagen is ook geen geheim: 625.000THB heb ik betaald, thuis geleverd …. ik heb namelijk geen halve mislukte vrachtwagen gekocht.

  7. Pieter zegt op

    Heb diverse malen schade aan mijn auto gehad, meestal naar tevredenheid opgelost.
    De laatste keer niet, iemand kwam uit een zijstarat, vergat naar links te kijken, en hoppa, schade van 6500.thb.
    Niet om direct wakker van te liggen, maar zoals ik al eerder heb meegemaakt, de schuldige niet verzekerd, geen rijbewijs. De bestuurder was nog niet zo oud, en zijn moeder zou borg staan voor het bedrag, had ook een kopie van zijn rijbewijs, fotos van de schade.
    Om een lang verhaal kort te maken, er is 1×1000 thb overgemaakt, en daarna hup, de telefoon wordt niet meer opgenomen, en zoek het maar uit.
    Tuurlijk kun je het claimen bij de mij, maar je raakt gelijk een stuk van de no-claim kwijt, is het niet de 1e keer, dan wel de volgende.
    Dan ga je een afweging maken, rekening houdend met een volgende keer.
    De auto is verzekerd bij Mathieu, in Hua-hin, en die kan je veel meer vertellen hoe of wat.

  8. LOUISE zegt op

    Hallo lung Addie,

    Ook in Thailand moet je de repAratie kosten afwegen tegen het percentage No Claim wat je dan eventueel zou krijgen.
    Wij hebben een keer een redelijk groot reparatie bedrag zelf betaald, daar de No Claim belachelijk naar beneden ging en dat duurt dan weer zo’n 3 jaar voor je weer in de buurt bent.

    LOUISE

  9. Wim zegt op

    Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe auto gekocht voor 950.000 bath. Allrisk verzekering was 20.000 bath.
    Ik woon ondertussen tot volle tevredenheid 20 jaar in Thailand en heb in totaal nu het genot van 5 aanrijdingen mogen smaken. Maar tot nu toe heeft de verzekering bijna 100% alles vergoed. Ik schrijf bijna want in 2 gevallen is de veroorzaker doorgereden en heb ik als eigen bijdrage 1000 bath moeten betalen.
    Vorig jaar reeds ik in San Sai stapvoets bumper aan bumper toen een auto links uit een oprit kwam rollen omdat hij kennelijk de voet van de rem liet komen. Kleine aanrijding en ik heb onmiddellijk mijn auto een paar meter verder aan de kant gezet en we zijn uitgestapt om de schade te regelen. Maar dat kon niet want op z’n Thais, de bestuurder had zich er door gewurmd en was vertrokken. We hadden geen nummer dus geen dader. Verzekering geen probleem, nieuwe schuifdeur werd besteld, schade 40.00 bath maar omdat er geen dader was dus 1000 bath eigen bijdrage.

    Ben uit blijven kijken en zowaar ik zag zo’n zelfde auto een paar dagen later op bijna de zelfde plaats geparkeerd staan met jawel, witte verf op de plaats van de aanrijding. Naar de zeer behulpzame politie van San Sai geweest en een dag later moesten we even langs komen want de bezitter was bij de politie met de auto. Maar de witte verf was geheel verwijderd dus de politie kon er verder niets aan doen.

    Twee maanden geleden in de wijk Pimuk. Regenachtig, zo goed als donker en we rijden door een straat met zijstraten maar op het kruispunt geen zicht. Dus zo goed als gestopt en daarna zeer langzaam tot ik wat kon zien het kruispuntje op. Komt er van links een motor met zeer hoge snelheid en knalt tegen het midden van mijn linkerkant. Op de grond twee kinderen, bestuurster van 13 jaar. Geen remmen op dat ding en natuurlijk geen rijbewijs. Het halve dorp liep uit en voordeel ik spreek na 20 jaar redelijk Thais en kon me goed verstaanbaar maken. Maar verkeer van links heeft voorrang.

    Naar het politie bureau met de dashcam beelden en daar werd vastgesteld dat ik geen enkele schuld aan het ongeval had. Dus met dank aan mijn dashcam. Schade totaal 70.000 bath, inbegrepen een vervangauto voor een gehele week. Dit moest dus door de vader van de 13 jarige uit eigen zak worden vergoed.
    Ondertussen ook een tweede dashcam op de achteruit laten monteren. (Lazada 1200 bath plus 500 bath voor een aansluiting)
    Zojuist de verzekering voor een het komende jaar betaald en ik kreeg 2000 bath korting vanwege de twee camera’s aan boord. Jaar premie nu net 17.000 bath voor een auto van 950.000 bath
    Na 20 jaar auto verzekeringen in Thailand, wat mij betreft uitstekend.

  10. Jan VC zegt op

    Ook ik heb de beste ervaring met de verzekering van mijn wagen. Het is een pick-up en ik reed achterwaarts, alleen kijkend door mijn twee buitenspiegels en dus niet gezien hebbend dat er een paal in het midden stond. Geen politie of getuigen. Aan de paal was geen schade. De verzekering betaalde 100% van de schade terug. Een volledig nieuwe bumper werd geplaatst.
    Enkele maanden later rijdt er een brommer met drie personen op, drie studenten van de militaire school, in volle snelheid eveneens achterop de “geviseerde” bumper. Even een discussie maar de drie reden onverhoeds verder. Hun bromfiets had schade maar niet van die aard dat ze er niet meer mee weg konden rijden. Ik nam wel foto’s van de vluchtende en begaf me naar de politie. Er werd door hen gebeld naar mijn verzekeraar, die zeer korte tijd later iemand van de schademeters terplekke laten komen. Die heeft alle benodigde documenten helpen invullen maar op de foto van de vluchtende, was de nummerplaat niet leesbaar! Resultaat van dit ongeval. Aangezien ik niet in fout was, diende ik op de herstelling, lees weer een volledig nieuwe bumper, 1000 THB als eigen inbreng te betalen. Belachelijk laag bedrag maar de logica ontgaat me! In fout alles terug betaald gekregen en niet in fout, 1000 THB eigen inbreng betalen. Besluit: mijn ervaringen zijn perfect al zijn enkele details wel volgens de Thaise logica. 🙂

  11. Frankc zegt op

    Beetje kalm aan met het verstrekken van kopieen van paspoort en rijbewijs…. datum eroverheen schrijven en burgerservicenummer onleesbaar maken…

  12. theoS zegt op

    Klopt als een bus. Bij ALL-IN verzekering vergoed of betaalt de verzekering de schade, ook als je die zelf maakt aan je eigen wagen. Ik reed eens, jaren geleden, zijdelings bij het rond sturen van mijn auto, tegen een betonnen electriciteits mast op. Flinke deuk en alles werd betaalt door de verzekering. Geen politie rapport of wat voor formulieren ook. Het wordt anders als er iemand anders bij betrokken is.

  13. Peterdongsing zegt op

    Het is fijn te lezen dat de meeste hier positieve ervaringen hebben met hun verzekeringsmaatschappij. Zou het voor de lezers niet erg handig zijn als de namen van de maatschappijen er bij gezegd worden? Bij zowel de positieve als negatieve ervaringen. Dan helpen we elkaar toch?

    • Jan VC zegt op

      Beste Peterdongsin,
      Wat een eenvoudige maar echt wel logische opmerking!
      Dat ik daar niet aan gedacht heb bij mijn verhaal zegt nog maar eens dat we stilletjes aan de realiteit verliezen! 🙂
      De verzekering waar ik alleen maar lof kan voor uitspreken is: The VIRIYAH INSURENCE. Wij hebben er ook onze brandverzekering. Dekt tegen water en brandschade. Blikseminslag zit daar ook bij en dat is hier wel de voornaamste reden om ons aan te sluiten. Bij ongecontroleerde elektriciteitsbevoorrading kan er schade aan computer, TV, airco enz. ontstaan. Is allemaal gedekt.
      Nog een goeie dag verder!
      Jan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website