
Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Laatste reacties
- Dree on Is het goedkoper om in Thailand een reis naar Phuket te boeken?: “Mijn dochter komt me dikwijls bezoeken in Krabi en boekte vroeger een vliegtuig via Bangkok maar boekte de laatste vluchten…”
- RonnyLatYa on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Je zal een visum moeten hebben dat werken mogelijk maakt, maar ook een workpermit om te mogen werken. Denk daarbij…”
- Raymond on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Beste Joey, als U volgend jaar wilt emigreren dan kunt U het beste eerst eens de diverse visumregels doorspitten. Als…”
- Rijck on Kinderen in Thailand mogen alles: de Thaise opvoeding door westerse bril: “Dat grootouders hun kleinkinderen toegeworpen krijgen vanwege economische noodzaak, is bekend en ook maar één van de redenen. Een veel…”
- Rijck on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Als je je niet uitschrijft uit het BRP, en van een familielid, vriend of kennis diens woonadres als postadres mag…”
- Rijck on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Natuurlijk weet ik dat niet, beste Cornelis. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan. Noch heb ik het aantal keren…”
- Joey on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Kijk dit is al weer iets beter uitgelegd allemaal ! Het is zo lastig om precies te weten en welke…”
- TheoB on Grondig onderzoek naar instorting overheidsgebouw in Bangkok na aardbeving: “tooske, Er stond mij ook zoiets bij, maar Anutin’s familie heeft belangrijke connecties met de Sino-Thai Engineering and Construction group,…”
- TheoB on Kinderen in Thailand mogen alles: de Thaise opvoeding door westerse bril: “Beste Rijck, Dat het schering en inslag is dat grootmoeders/-ouders de kids van haar/hun kroost groot brengt, is omdat het…”
- TheoB on Bangkok zakt elk jaar een stukje dieper weg: hoe zit dat precies?: “De honderden wolkenkrabbers in Bangkok veroorzaken geen bodemdaling. Onder andere die wolkenkrabbers staan op heipalen op een stevige zand- of…”
- TheoB on Een auto kopen in Thailand: dit moet je weten: “Bij een ononderbroken verblijf in TH langer dan 90 dagen is een Thais rijbewijs VERPLICHT.”
- Werner on Bangkok zakt elk jaar een stukje dieper weg: hoe zit dat precies?: “Djakarta heeft precies hetzelfde probleem. Daarom is Indonesië een nieuwe hoofdstad aan het bouwen. Nusantra op het eiland Borneo.”
- William-Phuket on Kinderen in Thailand mogen alles: de Thaise opvoeding door westerse bril: “Om mij heen zie ik dat thaise kinderen veel vrijheid hebben, maar in normaal familieverband verbaal soms wel rustig wat…”
- Omar Ben Salaad on Kinderen in Thailand mogen alles: de Thaise opvoeding door westerse bril: “Ik heb soms het gevoel dat ik als farang op familiebezoek ook gezien wordt als een 10 jarige. Alleen de…”
- William-Phuket on Is het goedkoper om in Thailand een reis naar Phuket te boeken?: “Vanuit Thailand naar Thailand- Phuket een vliegreis boeken? Vraag begrijp ik niet.”
- William-Phuket on Ik zoek een autoverhuurbedrijf in Nederland die bestuurders boven de 80 jaar accepteren?: “Lenthai, Ik huur ook jaarlijks bij BB&L. Voor BB&L huurder wordt dat nu Avis preferred. Standaard 10% korting, als ex…”
- Jos M on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Waarschijnlijk te laat voor jou Francois maar je kan je Nederlandse telefoon nummer houden door het over te zetten naar…”
- Jos M on Kinderen in Thailand mogen alles: de Thaise opvoeding door westerse bril: “Het viel mij van de week op dat Thaise kinderen die ik niet ken in de Makro mij spontaan een…”
- TvG on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Ik houd me aanbevolen. Dit jaar 55 jaar oud….hopelijk binnen 3 jaar naar TH.”
- Cornelis on Emigreren naar Thailand: dit moet je regelen: “Waar haal je vandaan dat vele bloglezers bij die maatschappij zijn aangesloten?”
Taal
Nieuwsbrief
Koers Thai Baht
Sponsor
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Analyse
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Meest bekeken berichten
- Wat kost een vakantie van 4 weken in Thailand inclusief vlucht en middenklasse hotel? En lees de bespaartips! (20.536)
- Rosse buurten in Bangkok: Nana Plaza, Soi Cowboy en Patpong, hotspots voor toeristen (20.112)
- Hoeveel geld heb je nodig om als pensionado in Thailand te kunnen leven? (19.671)
- Pinnen in Thailand en veelgemaakte fouten (18.784)
- Peter heeft het helemaal gehad met Thailand en wil terug naar Nederland (16.794)
- Mijn ervaringen in Thaise massagesalons (14.825)
- Kleding kopen in Thailand is spotgoedkoop. Lees de tips! (13.693)
- Een relatie met een Thaise vrouw, hemel of hel? (13.357)
- Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree! (13.335)
- Emigreren naar Thailand? (13.243)
Archief per maand
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Leven in Thailand » Abnormaal verkeersgedrag in Thailand
Abnormaal verkeersgedrag in Thailand

Santibhavank P / Shutterstock.com
Iedereen heeft wel zijn of haar ervaringen met het verkeer in Thailand, daar is al genoeg over geschreven. Maar hoe men zich moet gedragen als een ambulance of politieauto met geluids- en lichtsignalen aan het inhalen is, heeft men kennelijk niet geleerd. In Nederland, Duitsland en overige landen gelden duidelijke richtlijnen waaraan men zich moet houden.
Deze week was op de televisie te zien hoe een Thaise man opzettelijk een ambulance hinderde. Zelfs liet hij deze ziekenauto stoppen en wilde “verhaal” gaan halen! Na een heftige woordenwisseling liet de vrouwelijke arts zien, waarom grote haast geboden was. Zij was echter zo kwaad wat er gebeurd was, dat zij de politie belde, die vrij snel ter plaatse was. De politie, die de man ook nog “aangeschoten” aantrof in een geleende auto, werd verder stevig aangepakt en kreeg volgens de televisie reporter een stevige boete.
Een van mijn persoonlijke ergernissen zijn de songtaews (bathbusjes)! Probeer niet links op een motorbike te passeren want de chauffeurs rijden zonder meer naar de kant als zij denken een klant te zien en de berijder van een motorbike moet zich maar zien te redden!
Over deze blogger
- Lodewijk Lagemaat
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Kijken andere chauffeurs dan wel voor ze van richting veranderen? Volgens mij denken ze toch echt dat iedereen anders wel op ze wacht.
Lodewijk , gebruik aub je ” gezond verstand ” en haal NOOIT RECHTS in!
In Thailand heb ik geleerd dat een voertuig vóór mij , maar ook NAAST mij , altijd voorrang neemt indien hij / zij LINKS uitwijkt.
Dus ivm jouw Songtaew … blijf voortaan ACHTER het voertuig en haal steeds RECHTS in … dat doe ik zelfs met mijn fiets … de Thai kijken enkel in hun RECHTER zijspiegel en houden dan wel met jou rekening.
Beste Patrick,
Helaas begrijp ik de reactie niet.
In het stukje adviseer ik nooit links in te halen bij een Songtauw.
Zin 1 Haal nooit rechts in!
Zin 4 blijf voortaan achter het voertuig en haal steeds rechts in.
De Songtaew rijdt vaak dusdanig langzaam op zoek naar klanten, dat dat mij teveel tijd kost!
Dus voorzichtig rechts passeren.
Haal nooit rechts in….wat een larie. Er word in Thailand links gereden dus er wordt rechts gepasseerd.
OK, veel Thais en farang blijven op de rechter (inhaal) baan rijden omdat vaak op de linkerbaan dubbel geparkeerd word. Maar je moet in principe RECHTS inhalen
Sorry …schrijffout .., haal nooit LINKS in !
Dat staat ook in het stukje!
Er is erg veel stress in de samenleving en er zijn nog veel meer drugs.
Daar komen tegenwoordig ook de oververmoeide mensen nog bij, die de hele nacht met hun mobiel hebben gespeeld, in plaats van te gaan slapen.
Dat merk je ook op de weg.
Ruud , dat is nu 100% de nagel op de kop , maar vergeet vooral de alcohol niet !!!!!!
… en vergeet niet dat menig Thais weggebruiker stik kappot oververmoeid half ingedommeld achter het stuur zit. Hij of zij werkt minstens 6 op 7 en 18 op 24 om de touwtjes financieel aan elkaar te knopen.
Voor ons farrang is Thailand duur(der) geworden, maar voor de gewone Thai met een dagloon van 500 thb of minder is het … de hel … maar ze blijven lachen.
Ik kan beamen dat je een songtaew NOOIT links moet inhalen. Zonder richting aan te geven gaan deze plotseling naar links.
De ergernis over het niet verlenen van vrije doorgang aan hulpdiensten die met toeters en bellen rijden is ook onder de Thai groot. Althans zover ik verneem als ik met mijn Thaise vrienden en vriendinnen er over praat als een of andere *bliep* een ambulance niet heeft doorgelaten. Of zie de reacties in de Thaise media bij dergelijke incidenten. Recentelijk zelfs nog omtrent een ambulance die moest wachten vanwege een koninklijke stoet, op twitter ging toen een hashtag hierove viral.
En ja ook de Thai weten dat emergency vehicles vrije doorgang moet worden verleend. Het is denk ik dus niet een kwestie van niet hebben geleerd (ik heb nog geen Thai gesproken die niet weet dat een ambulance met sirene voor moet gaan), maar dat sommige desondanks een ‘ik eerst’ instelling hebben. In de verkeerswet staat o.a.:
“CHAPTER VII
EMERGENCY VEHICLE
Section 75.
While driving an emergency vehicle to perform the
duties, the driver has the following rights:
(1) to use blinking traffic light signal, siren sound signal, or other sound
signal determined by the Commissioner-General;
(2) to stop or park the vehicle at a no-parking area;
(3) to drive faster than the determined speed limit;
(4) to drive passing any stopping traffic signal or traffic sign; provided
that the vehicle must be slowed down as appropriate;
(5) to refrain from compliance with the provisions of this Act or the
traffic regulation concerning driving lane, direction or turning conveyance determined.
In the operation under paragraph one, the driver must be careful as
appropriate for the case
Section 76.
When a pedestrian, driver, rider or controller of animal
sees an emergency vehicle using blinking traffic light signal, siren sound signal, or
other sound signal determined by the Commissioner-General in the performance of
duties, the pedestrian, driver, rider or controller of animal must allow the emergency
vehicle pass first, by following the instructions as follows:
(1) the pedestrian must stop and keep away to the edge of road or up
to the safety zone or the nearest road shoulder;
(2) the driver must stop or park conveyance at the left edge of the
road, or in case there is a bus lane at the extreme left side of the road, he or she
must stop or park conveyance at the lane next to the bus lane, but it is prohibited
to stop or park conveyance at the junction; (…) ”
Bron: http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Road_Traffic_Act_BE_2522_(1979).pdf
Ik dacht dat er ook vrij dramatische spotjes waren over het belang van het voor laten gaan van een ambulance. Zou het helpen om enige tijd politiewagens mee te sturen ter begeleiding van andere hulpdiensten en overtreders van de wet aan te pakken en dit duidelijk in het nieuws te laten melden?
Wat ik nogal eens meegemaakt heb is dat motorcycles in een bocht of hoek naar links binnendoor, dus links, passeren terwijl ik de hoek om ga met mijn auto. Maar o weh als je zelf iets niet goed doet of niet gezien hebt, dan is Thailand te klein.
”In Nederland, Duitsland en overige landen gelden duidelijke richtlijnen waaraan men zich moet houden.”
Er gelden in Nederland inderdaad duidelijke richtlijnen, maar deze zijn helaas vrijwel onbekend bij vele bestuurders. Dit blijkt telkens weer wanneer bestuurders door rood rijden om een ambulance, de politie en/of brandweer doorgang te verlenen bij een verkeerslicht dat op rood staat. Indien geflitst kost dit de bestuurder gewoon een bekeuring (!). Je mag nooit door rood rijden, ook niet als het zwaailicht en/of de sirene van ambulance, politiewagen en/of brandweer aanstaat. Simpel. Maar helaas zie je nog steeds veel bestuurders wél door rood rijden, waardoor ze gevaarlijke situaties veroorzaken. Het is de taak van de ambulance, politiewagen en/of brandweer om ZELF een doorgang te zoeken.
Dat wetende is de oplossing toch heel simpel, songtaew gewoon niet links inhalen en probleem is opgelost en ergernis verdwenen. Je verhaal klopt, ze zien een (potentiele) klant langs de weg staan en gaan zo snel mogelijk naar links om hem/haar op te pikken, dat is nu eenmaal hun brood.
Ik rij gemiddelt 60 kilometer per dag op mijn motor ( 155 cc) in Bangkok en zie hier gergeld taxi`s maar ook bussen van de middelste of zelfs meest rechtse baan naar links schieten om klanten op te pikken of uit te laten stappen.
Als de bus het niet haalt blijft hij zelfs tot 3 meter van de stoep stilstaan om mensen in en uit te laten stappen, waar zouden al die file`s toch door komen ? Op een recht doorgaande weg geen afslag te bekennen toch van baan wisselen en dan na 100 meter erachter komen dat je eerdere baan sneller gaat dus maar weer terug met natuurlijk weer al het achterop komend verkkeer op de rem.
En dan zijn er nog die chauffeurs die in the midle of no where zomaar op de rem trappen en dan weer door rijden zonder dar er ook maar een auto of scooter voor hun te bekennen valt.
Zonder licht rijden kan hier ook en zo donker mogelijk gekleed de straat over steken waar in de verste verte geen lantaarnpaal staat, ik had haast een hartaanval gehad en een Thai onder mijn voorwiel.
Politie ? te druk met ? TIT
“En dan zijn er nog die chauffeurs die in the midle of no where zomaar op de rem trappen en dan weer door rijden zonder dar er ook maar een auto of scooter voor hun te bekennen valt.”
Klopt inderdaad. Komt vooral in het begin voor bij bestuurders die van een handgeschakelde naar een automatisch versnellingsbak overstappen. Gewoonten krijg je er niet zo snel uit en onbewust wil je toch schakelen. Daarbij wil je dan ook het niet bestaande koppelingspedaal indrukken bij een wagen met automatische versnellingsbak. Dat is er niet en dan zit je met die linkervoet al snel op de rem… (eigen ervaring) Is schrikken hoor, ook voor jezelf, als je zo onbedoeld volop in de rem gaat.