Hotelboekingsperikelen

Door Frans Amsterdam
Geplaatst in Column, Frans Amsterdam, Hotels
Tags: , ,
26 augustus 2018

Frans Amsterdam is in april dit jaar overleden. Ter nagedachtenis aan hem herplaatsen wij een aantal artikelen van zijn hand.


(6 december 2014) Normaal gesproken is het niet nodig om van te voren een hotel in Pattaya te boeken. Uitzondering is de drukste periode van het jaar, grofweg december en januari, met een absolute top rond Kerst en Oud en Nieuw.

Mijn planning was van medio november tot medio december, 29 nachten. Dat is dan inclusief de dag waarop ik weer vertrek naar huis, want het vliegtuig gaat pas om 23.40 uur en dan wil ik die dag nog wel op mijn kamer terecht kunnen tot een uur of acht. En dan heb ik nog 1 dag over op mijn 30 dagen stempel.

Ik ging maar eens zoeken voor de periode 16 november tot 15 december. Dat stuittebij hotels.com  meteen op een probleem. Als je daar meer dan 28 nachten boekt, kun je niet zelf zoeken, maar moet je gebruik maken van de verplichte optie ‘lange verblijven’.  Je komt dan niet bij ‘lange verblijven’ terecht maar bij ‘groepen’; het is niet anders.

Je moet dan een formulier invullen met de nodige gegevens en wensen en dan wordt er beloofd dat je alleen offertes krijgt van hotels die aan je gewenste sterrenclassificatie en prijs voldoen.  Nou, vooruit dan maar, zij zijn tenslotte de professionals.

Niet al te veeleisend, zou ik denken

Ik wilde een 2-4 sterren hotel in Pattaya, voor max. omgerekend 1500 baht. Speciale wensen: Niet in Naklua. Niet in Jomtien. Roken op kamer toegestaan of een balkon. Girlfriendly. Lift. Niet al te veeleisend, zou ik zo denken.

Op 6 november heb ik mijn verzoek ingediend, met als aankomstdatum 16 november.  Je krijgt dan weer een gebruikersnaam en een wachtwoord en een mailtje met een link die je naar de pagina brengt waar je in kunt loggen om te kijken wat voor offertes er allemaal binnengekomen zijn. Je mag het dan zelf verder met het hotel uitonderhandelen, of een offerte afwijzen. Binnen 24 uur hadden er drie hotels gereageerd:

  • Het ‘Asia Backpackers’ op Koh Chang (een eiland zo’n 200 km ten zuidoosten van Pattaya). Die hadden geen kamer in de gewenste periode.
  • Het Jomtien Hostel. In Jomtien dus. Die hadden ook geen kamer beschikbaar.
  • Het Siam Guest House in Pattaya, die ook geen plek hadden.

Vervolgens ontving ik op 7 november een mailtje van ene Monika, International Senior Product Manager van Hotelplanner.com met de volgende tekst:

Dear Frans,
I am working on finding the best hotel deal for you. I will reach out again as soon as I have found a perfect hotel matching your travel needs. In the meantime, please feel free to share any additional information regarding your trip. Do you have a hotel in mind?
Kind regards,
Monika *****

Hierop liet ik weten dat ik normaal gesproken in het Dynasty Inn verblijf met een walk-in prijs van 1480 baht in het hoogseizoen. Daarna bleef het dodelijk stil. Nou ja, niet helemaal. Ik ontving op 11 november van groepen.hotels.com een email met de volgende vragen:

  1. Kon u de hotelkamer(s) boeken? Zo ja, bij welk hotel?
  2. Zult u onze service voor toekomstige hotelreserveringen weer gebruiken?
  3. Hebt u algemene feedback over uw ervaring?

Ik was het inmiddels wel een beetje beu en bovendien was een vlucht op 13 november opeens een stukje goedkoper dan op 15 november, dus ik besloot alvast maar een vliegticket te boeken voor 13 november (aankomst 1 dag later), terug 12 december. Dat ging via Tix.nl probleemloos.

Ik had niet de illusie dat er nog offertes zouden volgen. Ik cancelde de zoekopdracht en prompt ontving ik weer een mailtje, met de titel ‘Hoe was uw ervaring met bieden op hotels?’ en weer een vragenlijst.

Op 12 november volgde een email met een link naar grouptravel.force.com met een invulformulier en open vragen over mijn ervaringen met het boekingsproces in het algemeen en mijn oordeel over de arme Monika in het bijzonder.

In het Dynasty Inn Hotel waren op diverse sites, als ik voor 28 dagen keek, geen kamers beschikbaar. Zelfs op sawadee.com was het hotel ‘Sold out’.

Geschoven met kamers

Op 12 november 03.00 uur Thaise tijd stuurde ik een email naar het Dynasty Inn Hotel met de vraag of ze in de periode 14 november tot 13 december wellicht nog een plekje vrij hadden.

Om 14.06 Thaise tijd ontving ik een uitsluitend informatief bericht dat ze nog plaats hadden voor 1480 baht per nacht. Mocht ik daadwerkelijk willen boeken, dan moest ik alsnog reserveren. Dat deed ik en om 14.26 ontving ik de bevestiging met het verzoek dat nog even te herbevestigen, zodat alles om 14.30 uur helemaal rond was.

Men verontschuldigde zich nog voor het feit dat er geen kamer aan de straatzijde beschikbaar was, zoals ik had gehoopt, maar toen ik op 14 november incheckte had men wat geschoven met de kamers, zodat ik nu fijn vanaf het balkon over Soi 13 uitkijk en kan genieten van de muziek in de Wonderful 2 Bar.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

22 reacties op “Hotelboekingsperikelen”

  1. Rudi zegt op

    Jouw problemen met hotelboekingen zijn nog groter als de mijne blijkbaar, maar die zijn ook vervelend :

    Ik woon al 10 jaar in Thailand als rentenier, dus geen vast inkomen en geen adres in België.
    Door omstandigheden (scheiding) verviel mijn laatste bankrekening in België, dus ook kredietkaart meer.
    Ik krijg geen nieuwe bankrekening in België wegens geen vast adres daar.
    In Thailand kan ik geen kredietkaart krijgen wegens geen vast inkomen.
    Ik kan dus geen hotelkamers boeken via Internet … .

    Maar als ik je epistel lees, tsjonge toch, ik zou uit m’n bol gaan van frustratie.

    • Patrick zegt op

      Hoi Rudi,

      Even een antwoord op je boekingen van hotels, dat gaat altijd bij http://www.booking.com. Geen creditcard nodig. en 2e Ik had ook geen vast adres in Nederland of België, maar heb wel bij de Kbc een rekening kunnen openen.
      Misschien even navragen dan.
      Gr Patrick

      • Rudi zegt op

        Hey Patrick,

        Heb jij die rekening vanuit Thailand geopend of was je in België of Nederland toen? Ik kom namelijk niet meer naar Europa, al jaren niet.

        Ga booking.com eens uitproberen, dankjewel

        • Patrick zegt op

          Nee was toevallig terug in Nederland, bij Ing ging het niet Kbc geen probleem.
          Sorry voor de late reactie.

    • Heijdemann zegt op

      Oplossing is een Debet ipv Credit card
      Kan je overal krijgen je moet alleen van tevoren geld op deze
      Card storten, dit saldo wat je op je card stort kan vervolgens
      opnemen gelijk een credit card.

      • Rudi zegt op

        Hoi,

        OK weer een oplossing. Dankjewel.

    • Joop zegt op

      Hallo Rudi,

      Is een pre paid credit card niet wat voor je? Gebruik ik al jaren en ik boek gewoon geld daarnaar toe via Ideal of overschrijving van bankrekening. Je kunt zoveel electronisch besteden op internet als je wilt (mits je tegoed hebt natuurlijk) en je krijgt ook een fysieke kaart om in winkels te betalen. autohuur is lastiger omdat de borg niet gereserveerd kan worden maar voor hotel reserveringen, vluchten boeken etc werkt het perfect.

      Kijk hier maar eens, kost 10 euro per jaar.

      https://www.skrill.com/en/home/

      • Rudi zegt op

        Dank je wel Joop, ik denk dat dit hetzelfde is als Heijdemann voorstelt.

        Voila, Thailandblog lost hier een probleem waar ik al jaren mee worstel meteen op … .

  2. Christina zegt op

    Frans, Dit probleem is makkelijk op te lossen check de datum in twee periodes bijvoorbeeld 1 tot 15 dan 16 tot 30 is het vrij maak dan twee boekingen. We hebben ook dat probleem als we naar Amerika willen.
    14 dagen is oke langer niet stond niet op de site dus maakte de boeking. Agoda belde ons alles geanuleerd twee boekingen probleem opgelost. Kreeg van Agoda nog extra punten voor het ongemak. Geld binnen veertien dagen retour van eerste boeking en verdere uitleg email.

    • fransamsterdam zegt op

      Dat zou inderdaad kunnen. Maar ja, er worden nòg aantrekkelijker tarieven in het vooruitzicht gesteld, en misschien komen ze toch met een hotel wat je zelf over het hoofd hebt gezien. Of wat nu opeens wel binnen je budget valt.
      Zo’n International Senior Product Manager is toch niet niks…

  3. Cornelis zegt op

    Tsja, en voor deze ‘service’ – als er een boeking to stand komt – rekenen de hotelboekingssites nog gemiddeld 10% van de prijs plus (in Thailand) 7% BTW. Daarbij hebben de aangesloten hotels zich verplicht geen lagere tarieven te hanteren dan die welke via de boekingssites worden aangeboden.

    • Christina zegt op

      Cornelis, we hebben onze hotels heel vroeg geboekt voor Thailand straks aangezien we de tickets ook voordelig konden kopen. Mails naar alle hotels leverde ons geen voordeel op. Was zelfs duurder we hebben de voordeel boeking gedaan die we van Agoda als vaste klant kregen. Ook de punten ingeleverd en dat was toch een extra korting van 250,00 euro. De prijzen die nu worden aan geboden zijn voor ons nu niet betaalbaar. En we hebben nu onze favorite hotels. Voor Hongkong was de kamer in die periode 100 euro per nacht duurder.

  4. Ed zegt op

    boeking sites zijn leuk en handig als je je wilt orienteren op een (onbekende) locatie. mijn persoonlijke ervaring is dat 9 van de 10 keer je een betere deal krijgt als je rechtstreeks bij een hotel boekt.

    Ook zijn er nog wel een een aantal hotels, die tijdens drukke periodes waarin zij weten dat je volgeboekt zijn geen kamers beschikbaar te maken voor de boeking sites. aangezien ze dit marge kost.

    Zeker voor een langere periode en als je het hotel kent, rechtstreeks bij het hotel boeken!

  5. Frank zegt op

    ik ga ieder jaar naar Pattaya voor een dikke 3 weken, en kijk altijd op internet naar boeking sites. Als ik iets leuks zie zoek ik de website van het hotel zelf en schrijf hen aan. Scheelt echt in prijs ook. Onderhandelen eventueel over prijs is goed te doen bij lang verblijf tussen 3 en 4 weken. Je hebt direct contact en kun je alle wensen en opties doorspreken. Natuurlijk moet je er wel de tijd voor hebben en het ook leuk vinden om dit zelf te regelen, maar mij bevalt het uitstekend, en ben al vroeg in vakantie stemming.

  6. Alex zegt op

    Ik woon al jaren in Thailand, maar ook daarvoor vanuit NL maakte ik al mijn boekingen, en dat zijn er meerderen per jaar, altijd via Agoda. Nooit enig probleem gehad: je kiest zelf je hotel, aankomst en vertrek datum, niveau van de kamer… Probleemloos. Binnen 2 minuten heb je de bevestiging en voucher in je email. Ik netaal wel met creditcard, maar andere betaal mogelijkheden zijn er ook!

  7. henry zegt op

    Kasikorn bank heeft een K-Web shoppingkaart, dit is een virtuele Visa Creditkaart. Hiermee kan U alle online betalingen doen, Hotels, Vliegtuigtickets enz.
    Als U een Kasikorn online bankrekening heeft is deze online aan te vragen. U kan zelfs uw eigen limiet vastleggen en aanpassen, is amper 30 seconden werk.

  8. martin stalenhoef zegt op

    De boekingsbedrijven nemen 17 % provisie van het geboekte hotel dus direct
    boeken altijd goedkoper

  9. noah zegt op

    Het is heel simpel!!! Al die boekingsites doen helemaal niets!!! Ze komen eens per jaar langs, maken wat update fotos van het hotel etc. en men bespreekt de gang van zaken. Het zijn gewoon populaire bookingsites waar men in een oogopslag kan vinden wat men zoekt en daarom super populair is onder de vakantiegangers.( aantal sterren, prijs, zwembad, internet etc. etc. , vink het aan en men ziet wat beschikbaar is). Men is als hoteleigenaar ( keten ) aangesloten bij zo een groep! Hier moet uiteraard een prijs voor betaald worden en niet zo zuinig ook! De eigenaar kan met zijn eigen code en password inloggen op bv booking.com en daar aangeven hoeveel kamers men beschikbaar stelt voor bv. booking.com, en de prijs die men ervoor wil hebben per nacht. Booking.com neemt de commissie hierop die betaald wordt door de eigenaar ( keten ). Zo kan het dus voorkomen dat het Dynasty Inn vol zit op de sites omdat men volgeboekt is over het aantal kamers die men heeft vrijgegeven aan die data en aan die prijs. Het kan dus zo maar zijn dat er dus gewoon nog kamers te verkrijgen zijn rechtstreeks bij het hotel. Maar dit kan ook maar zo omgekeerd zijn dat het hotel de laatste lege kamers tegen een dumpprijs op bv booking.com zet en deze niet meer rechtstreeks te boeken zijn bij het hotel.

  10. Eric Donkaew zegt op

    Dat klopt niet helemaal, want het tarief op de website van het hotel is vrijwel altijd hoger dan dat van de boekingssite. Je moet dus wel onderhandelen. Wat ik afgelopen voorjaar heb gedaan (al was dat in Hanoi, Vietnam): de eerste dag via zo’n boekingssite boeken en vervolgens het hotel aanbieden om dag 2 t/m 4 hetzelfde bedrag rechtstreeks aan het hotel te betalen. Dat is minder dan het inlooptarief, maar het hotel ontvangt meer omdat het geen percentage hoeft af te dragen. Voor mij lood om oud ijzer, maar ik gunde dat hotelletje die extra dongetjes (Viëtnamese valuta) wel. Misschien had ik nog wel iets van het bedrag kunnen afhalen, maar dat doe ik dan gewoon niet. Het ging om een keurig net hotelletje met een kamerprijs van ongeveer 15 euro. Zo ga ik ermee om.

  11. Paul Schiphol zegt op

    Frans, probeer het eens via dit is de bookings site van o.a. de Amari groep. Perioden van langer dan 31 dagen geen probleem, gewoon boekbaar. Ze hebben hotels door heel Thailand in alle prijsklassen. Zelf logeren wij in Pattaya vaak in het Amari Orchid Resort, op dit moment is er mooie aanbieding voor het Amari Suites in Pattaya.
    Groet, Paul Schiphol

    • fransamsterdam zegt op

      Wel even gekeken natuurlijk, maar voor 1500 Baht per nacht incl. tax en service wordt het toch wel lastig geloof ik.
      Nee, ik heb hier in het Dynasty Inn alles wat ik wens voor een prijs die binnen de perken blijft.

  12. Paul Schiphol zegt op

    Sorry link blijkt weggevallen: http://www.mosaic-collection.com


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website