Dat ongezouten noten erg gezond zijn is niets nieuws. Ze leveren belangrijke vitamines en mineralen zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer. Verder leveren ze veel onverzadigd vet. Noten zijn een goede keuze voor vegetariërs en voor mensen die minder vlees willen eten.

Uit een omvangrijk onderzoek van BMC Medicine, blijkt dat mensen die 20 gram noten per dag eten, ruim 30 procent minder kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die geen noten eten. Daarbij hebben ze 15 procent minder kans op kanker en 22 procent minder kans op vroegtijdig overlijden.

Voor het onderzoek werden 29 studies met daarin informatie van 800.000 mensen geanalyseerd.

Bovendien hadden de mensen die noten aten de helft minder kans te overlijden aan luchtwegaandoeningen en een verminderd risico (40 procent) op diabetes type 2.

Noten zorgen voor deze effecten doordat ze veel vezels, voedingsstoffen en antioxidanten bevatten. Daarbij bevatten ze gezonde vetten die bijdragen aan het verminderen van hartaandoeningen. Hun hoge vezel- en eiwitgehalte kan ook bijdragen tot het verminderen van extra gewichtstoename door verkeerde voedingsgewoonten. De antioxidanten in noten kunnen preventief werken tegen kanker.

De resultaten van de onderzoeken bleken consistent in verschillende geografische gebieden en zowel bij mannen en vrouwen. Opvallend is dat alle noten gezondheidsvoordelen gaven te zien. Bij mensen die meer dan 20 gram noten eten bleken er geen extra voordelen te zijn.

Bronnen: NU.nl en Voedingscentrum


» Laat een reactie achter


6 reacties op “‘Iedere dag handje vol ongezouten noten verlaagt kans op hartziekten, kanker en diabetes type 2’”

  1. Nik zegt op

    Klinkt mooi. Maar denk niet dat 20 gram noten zulke gezonde effecten hebben als je totaal niet op je voeding let. Blijkbaar gaat het om balans. Wat als je je vezels antioxidanten gezonde vetten, eiwittenetc reeds uit andere voeding haalt? Dan is de balans toch ook zoek? Ergo dan hebben die 20 gram noten geen nut.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Khun Peter zegt op

      Het probleem met dit soort onderzoeken is dat mensen die noten eten misschien toch al gezonder en bewuster met voeding omgaan.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • Ger zegt op

      Als je als eenling 29 onderzoeken van 800.000 personen gegrond kunt weerleggen dan wodt ik graag je volgeling….

      Sluit me wel aan bij de mening van Kun Peter hierna.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. Facttester zegt op

    Volgens mijn persoonlijke ervaring klopt het, wat de onderzoeksresultaten vermelden. Op grond van deze feiten ben ik het dus niet eens met wat Nik schreef. De feiten hebben bij mij onomstotelijk bewezen dat het waar is: noten en (ongezouten) pinda’s eten met een handjevol per dag helpp wel degelijk een aantal bloedwaarden te verlagen. Ook Khun Peter heeft gelijk, want ook ik behoor tot die mensen die gezonder en bewuster omgaan met de eigen gezondheid!
    Ik ben 69 en laat regelmatig mijn bloed testen en de feiten liegen niet: zelfs al eet ik jarenlang ander gezond voedsel, gebleken is dat de noten en pinda’s wel degelijk een positieve invloed bleken te hebben! Dit is geen mening, maar een feit! Het was niet de andere voeding, maar echt de noten die dit effect teweeg brachten!

    Ook recentelijk stond er op dit blog een posting van (was dat misschien Gerrie Q8?) iemand die schreef, dat als je geen kip meer eet je nierfunctie verbetert? Klopt ook! Door geen kip én geen eend meer te eten in slechts 3 maanden tijd, verlaagde mijn “Uric acid” waarde van 7.8 naar 7.0!! Dus ook de schrijver van die posting had groot gelijk.
    Mijn gezondheid is verbeterd dankzij meer pinda’s en noten, en geen kip en eend! Feitelijk bewezen!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Wim van Doorn zegt op

    Dit is natuurlijk wel een goed gefundeerde informatie. Behalve wellicht -maar dat is meer theorie dan dat het de raad die dit artikel geeft in de weg staat- dat anti-oxidanten zwaar overroepen zijn. Voor wie precies weten wat hier speelt het volgende. Antioxidanten nemen eigenlijk een taak (gedeeltelijk) over van het lichaamseigen immuunsysteem, dat daardoor lui wordt. En dat is echt niet wenselijk.
    Verder. Om toch maar onder een goede raad (of een juiste zienswijze) uit te komen wordt te pas en te onpas zulks aangevoerd als nu Khun Peter doet. Natuurlijk moet je voor het door hem gesignaleerde uitkijken. Of de professionele onderzoekers dat niet weten! En anders wel de mensen wel die de peer-reviewing doen, en die althans bij de gerenommeerde tijdschriften actief zijn. Zij beoordelen of het onderzoek wel terdege is uitgevoerd. Dus in dit geval met twee groepen van een voldoend groot aantal mensen, die in alles weinig van elkaar verschilden (in beide groepen dus ondermeer een vergelijkbare leeftijdsverdeling en met eigenlijk tussen beide groepen maar een verschil, namelijk dat verschil waar het hier om gaat). Nu is het dat noten gezond zijn een en andermaal aangetoond (behalve dat je niet te veel Braziliaanse noten moet eten) dat daar een grote consensus over bestaat. Vandaar dat (zelfs zou ik bijna willen zeggen) het Voedingscentrum noten aanbeveelt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Nik zegt op

    Met alle respect: bmc medical is een online publikatie medium. Ze doen dus zelf geen onderzoek. Nu twijfel ik niet aan de validiteit van het onderzoek, maar wel aan de interpretatie ervan. Men heeft het duidelijk over 20 gram ongezouten noten. 20 gram dus, niet meer want dan wordt het effect teniet gedaan, zo staat het in bovenstaand artikel.
    Eenvoudig gezegd: de verwerkingsunits van ons lichaam zeggen niet: ha pinda s en cashewnoten, maar ha goede vetten, eiwitten, koolhydraten enz.
    Als 20 gr noten de ideale hoeveelheid voeding vertegenwoordigt waarmee bovenstaande goede resultaten worden bereikt dan vind ik toch zeker de vraag op zijn plaats hoe die 20 gr zich verhoudt tot het al dan niet gezonde andere voedsel dat het lichaam consumeert.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website