Gezondheid: Zorg goed voor je buik!

Door Redactie
Geplaatst in Gezondheid, Preventie
Tags: , , ,
28 juni 2015

Hoe oud je wordt, hoe je huid eruit ziet en hoe gevoelig je bent voor allergieën: het zijn zaken die voor een groot deel worden bepaald in je buik door darmbacteriën.

Vooral de ouderen onder ons moeten extra goed voor hun darmbacteriën zorgen. Bij het ouder worden verandert de samenstelling van de darmflora, zo neemt het aantal goede bacteriën af en worden we vatbaarder voor ziektes en infecties.

Darmbacteriën helpen je niet alleen bij het verteren van ons voedsel, het creëren van vitaminen die ons lichaam zelf niet kan maken en het afweren van schadelijke bacteriën van buiten. Darmbacteriën zorgen ook voor een goed werkend immuunsysteem. Als er een aanval is, bijvoorbeeld door een virus, helpen zij het lichaam bij het opzetten van de afweer.

Welvaartziektes

Gebrek aan bacteriële diversiteit in onze ingewanden speelt een rol bij aandoeningen zoals obesitas en type 2 diabetes, die vaak worden aangeduid als ‘welvaartziektes’. Om voor een gezonde darmflora te zorgen, moet je:

  • Voldoende plantaardige voedingsvezels binnenkrijgen: groente, fruit en noten
  • Voldoende water drinken
  • En genoeg slapen

Problemen met de darmen

Veel mensen hebben weleens last van hun darmen, bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel of verstopping. Dat kan het gevolg zijn van onder andere een te trage darmwerking, een onevenwichtige darmflora (verkeerde voeding) of een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand.

Een te trage darmwerking kan leiden tot verstopping en een opgeblazen gevoel. Het is meestal het gevolg van verkeerde voedingsgewoonten of te weinig lichaamsbeweging. Vast staat in elk geval dat gevarieerde, vezelrijke voeding, voldoende drinken en bewegen, verstopping kan voorkomen.

Vezels zijn belangrijk omdat ze de darmwerking stimuleren en voedsel zijn voor goede bacteriën. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen oplosbare en onoplosbare vezels. De oplosbare vezels worden in de dikke darm afgebroken door bacteriën. Zij dienen als voedingsbron voor goede darmbacteriën en voor de darmcellen zelf. Van nature komen oplosbare vezels voor in groenten, fruit en granen. Zij zorgen ervoor dat ziekteverwekkende darmbacteriën minder snel de kans krijgen zich te ontwikkelen en dragen bij aan een goede afweer.

Onoplosbare voedingsvezels worden niet afgebroken en blijven intact. Zij kunnen vocht opnemen en vergroten het volume van de ontlasting, waardoor ze een goede stoelgang bevorderen.

Ouder worden en je darmflora

Door verschillende oorzaken kan de darmflora uit balans raken. Dit wordt ook wel ‘dysbiose’ genoemd. Het gebruik van medicijnen zoals antibiotica is een bekend voorbeeld, maar het is ook bekend dat voeding en leeftijd belangrijke factoren zijn. Het percentage bifidobacteriën neemt bijvoorbeeld aanzienlijk af op latere leeftijd. Uit recent onderzoek blijkt dat het percentage bifidobacteriën in de darmflora bij ouderen ongeveer 1% is terwijl dit bij volwassenen nog zo’n 3% tot 6% van de totale darmflora is! De lagere hoeveelheid bifidobacteriën zorgt er voor dat er ruimte ontstaat voor ongunstige bacteriën en schimmels. Het immuunsysteem wordt aangetast en zo worden ouderen vatbaarder voor ziekten.

Groente, fruit en noten

Zoals wij al in de voorgaande artikelen schreven over het belang van het eten van groente, fruit en noten, komt dit aspect ook weer terug als het gaat om de gezondheid van je buik en dan met name je darmen. Vezels zijn van groot belang voor een goede werking van je darmen.

Onoplosbare vezels zitten namelijk vooral in groenten en fruit maar ook in volkorenproducten, zemelen, aardappelen, zilvervliesrijst, peulvruchten, noten en zaden. De aanbevolen hoeveelheid vezels voor volwassenen ligt op 30 tot 40 gram per dag. Als je extra vezels gaat eten, is het noodzakelijk om genoeg water te drinken. Drink je te weinig, dan kunnen vezels de verstopping juist verergeren.

Bronnen: www.darmgezondheid.nl – www.nu.nl/goede-zorg-darmbacterien-essentieel-gezondheid


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “Gezondheid: Zorg goed voor je buik!”

  1. Wijnand zegt op

    Ik heb zelf een chronische darmontsteking Colitis ulcerosa.
    Ik heb me laten vertellen in Thailand dat weinig mensen aldaar deze ziekte hebben?

  2. rens zegt op

    Bedankt voor de interessante uitleg.
    Hieropvolgend heb ik een vraag:
    Heeft het gebruik van veel chilipepers veel invloed op de goede bacteriën?
    Zijn chilipepers goed of juist slecht voor de darmflora?

    Groetjes,

    Rens

    • Davis zegt op

      Chilipepers werken antibacterieel.
      Tegen de slechte bacteriën die op of in het voedsel zitten.
      Bezie het als een soort ontsmettingsmiddel.
      Heeft geen invloed op de aanwezige goede bacteriën of je darmflora
      Volg echter je gevoel en gebruik ze navenant.

      In de ‘archaïsche’ Thaise plattelandskeuken, worden ze veel gebruikt.
      Bij rauwe vlees- en vooral visbereidingen zie je bv. gauw hopen chilipepertjes de pokpok in gaan.
      Maar voor westerse magen en darmen is zulk dieet niet aan te raden, vermijdt die rauwe bereidingen.
      Vroeg of laat word je er wel eens ziek van, en dat zul je geweten hebben.
      Immers, tegen pakweg salmonella, zijn de pepertjes nog niet opgewassen.

  3. René Chiangmai zegt op

    Naar aanleiding van Chilipepers.

    Ik had nooit problemen met (heel) heet eten. Ik vind het zelfs wel lekker.
    Wel een beetje zweten natuurlijk.
    En mijn Thaise vriendinnen en hun vriendinnen en de serveersters en zo vonden het ook wel gaaf.
    (Ik zelf trouwens ook wel. Haha.)

    You can eat spicy?? Wow!! You same same Thai man.

    Tot vorig jaar: iets te vaak te veel te heet gegeten en op een avond problemen met mijn maag.
    Overgegeven. Zwarte kots.

    Tóén was dat geen probleem.
    Waarschijnlijk was dat een kleine maagbloeding, veroorzaakt door spicy eten. (Aldus -terug in Nederland- mijn huisarts.)

    Nu heb ik echter plotseling een hartritmestoornis gehad en bloedverdunners voorgeschreven gekregen. Levenslang.
    Als ik nú een kleine maagbloeding zou krijgen zou die grotere gevolgen kunnen hebben. Het wondje zal nl. niet zo snel genezen.
    Dus óf minder spicy eten, óf elke dag in Thailand een maagwandbeschermingsmedicijn slikken.
    Ik moet nog even bedenken wat de beste oplossing is.

  4. Jack G. zegt op

    Moderator: uw reactie is off-topic.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website