De wereldwijde ontwikkeling met betrekking tot het COVID-19 virus heeft ingrijpende gevolgen voor de dienstverlening van de Nederlandse ambassades wereldwijd, inclusief de externe dienstverleners onder meer de visumbureaus.

Dit betekent dat tot in ieder geval 6 april 2020 geen inname van paspoortaanvragen, visumaanvragen voor kort en lang verblijf (machtiging voor voorlopig verblijf, mvv) via ambassades en visumbureaus plaatsvinden.

Andere diensten, zoals DNA-afnames, identiteitsonderzoek, legalisatie van documenten en ‘basisexamen inburgering in het buitenland’, zullen tijdens die periode niet plaatsvinden.

In de Q&A’s vindt u antwoorden  op de meest gestelde vragen.

Ik heb een Nederlands reisdocument nodig?

Alleen in absolute nood: uw reisdocument is verlopen en u moet vanwege een medische of humanitaire reden direct reizen, u kan nog direct reizen – aantoonbaar met ticket, maatschappij vliegt – alleen dan kan u telefonisch een afspraak maken met de ambassade. U kunt ook een afspraak maken indien u kunt aantonen dat u dringend een nieuw paspoort nodig heeft om uw legaal verblijf in het land van aanvraag te kunnen verlengen.

Kan ik nog wel een Nederlands Identiteitskaart (NIK) aanvragen?

Nee, op dit moment kan dat niet. Alleen indien u binnen de EU verblijft en geen ander geldig identiteitsbewijs bezit en u kunt aantonen vanwege een medische of humanitaire reden direct te moeten en kunnen reizen – aantoonbaar met ticket, maatschappij vliegt! – dan kunt u telefonisch een afspraak maken met de ambassade.

Met de maatregelen om Corona besmetting te voorkomen, moet ik nog persoonlijk langskomen op de ambassade?

Ja, er wordt niet afgeweken van de verschijningsplicht.

Mijn paspoort is gestolen, kan ik nu nog een Laissez Passer aanvragen bij een ambassade?

Alleen bij nood, als u direct moet reizen en u dit kunt aantonen met een geldig vervoersbewijs, alleen dan kan u op de ambassade een afspraak maken.

Ik heb een paspoort nodig, maar kan niet naar de ambassade afreizen om medische redenen. Kan de ambassade medewerker langskomen met het mobiele vingerafdruksysteem?

Nee, op dit moment wordt het MVA niet ingezet.

Is de paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer momenteel open voor niet-ingezeten Nederlanders?

Nee, de balie is in beginsel gesloten.

Ik ben niet-ingezeten Nederlander en verblijf momenteel in Nederland. Ik verkeer in een noodsituatie en ik heb meteen een reisdocument nodig. Kan ik toch een paspoort aanvragen bij de paspoortbalie op Schiphol?

Indien u kunt aantonen dat u meteen moet en kúnt reizen (hebt u een geldig ticket, vliegt de maatschappij?) en dat u om die reden meteen een nieuw paspoort nodig hebt, dan kunt u bellen met 0900 – 1852 (gemeente Haarlemmermeer) of als u geen 0900-nummer kunt bellen: 0031 247 247 247.

Ik heb bericht gehad dat mijn nieuwe identiteitskaart/paspoort klaarligt en binnen drie maanden moet worden afgehaald. Het document kan niet worden opgestuurd en ik kan het nu niet binnen drie maanden ophalen. Wat moet ik doen?

Onder de huidige omstandigheden zullen we het paspoort langer voor u bewaren. U kunt uw paspoort ophalen zodra de balie weer open is. Houdt u de website in de gaten.

Ik wil nu een Nederlands paspoort aanvragen, anders verlies ik mijn Nederlanderschap?

U kunt alleen een verklaring omtrent bezit Nederlanderschap (VON) aanvragen waarmee de verliestermijn van 10 jaar wordt gestuit.

Bron: Nederland Wereldwijd


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

1 reactie op “Coronavirus: Paspoort of ID-kaart aanvragen bij de Nederlandse ambassade”

  1. Cornelis zegt op

    Ik neem aan dat de inkomensverklaring via de postale procedure nog wel wordt afgegeven. Zou dat niet het geval zijn dan komen er beslist mensen in de problemen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website