Khun Peter neemt het boek ‘Retour Bangkok’ onder de loep en geeft zijn mening over de debuutroman van Michiel Heijungs.

Boeken met Thailand als onderwerp hebben mijn bijzondere aandacht. Dat geldt zeker voor de roman van de hand van Michiel Heijungs, hij belooft spanning en humor samen te brengen in zijn boek met de titel ‘Retour Bangkok’.

Gezien mijn drukke leventje moet ik altijd op zoek naar het juiste moment om een boek te lezen. Toen ik een aantal jaren geleden naar Thailand vertrok ging het boek van Michiel mee in mijn handbagage. Van lezen in het vliegtuig kwam helaas niet veel. Echter, uiteindelijk belande het boek ook waar de meeste boeken terecht komen, op het nachtkastje naast mijn hotelbed. En omdat mijn vriendin veel tijd nodig heeft om zich op te tutten, bood dit boek de redding om het lijdzaam wachten te verzachten.

Er zijn maar weinig boeken waar je direct een klik mee hebt. Alleen de absolute topschrijvers kunnen jou al na een alinea betoveren met zorgvuldig gekozen woorden en zinnen. Het duurde daarom even voordat ik goed in het verhaal zat. Wel moet ik daarbij in ogenschouw nemen dat ik minder gevoelig ben voor de, soms cliché-achtige omschrijvingen, over Thailand. Het zal een schrijver niet snel lukken mij te verrassen met geschreven beelden over dit land. Dat kan ook niet als je zelf dagelijks over Thailand schrijft. Wat het boek zeker interessant voor mij maakt is dat het verhaal zich eind jaren tachtig afspeelt. Ruim voor mijn Thailand periode.

Michiel noemt het een ‘schelmenroman’ en dat klopt in mijn ogen wel. De hoofdpersoon is een wat oudere hippie die aan het grote geld ruikt maar zeker geen doorgewinterde crimineel is. Hij is zelfs meer een romanticus en wat naïef persoon, dat blijkt onder meer uit zijn spontane liefde voor een sexy bargirl. De smokkel van wiet vanuit Thailand naar Australië brengt de hoofdpersoon in aanraking met zware jongens. Dat is de rode draad in het verhaal. De onderwereld van het ‘gemakkelijke geld’ zorgt voor verleidingen die ook de hoofdpersoon niet kan weerstaan. Een verblijf in Bangkok is dan de ‘kat op het spek binden’.

De verhaallijn is goed opgebouwd al ontbreekt het soms aan wat tempo. De bizarre situaties waarin de hoofdpersoon verzeilt raakt zijn realistisch, zeker als je weet hoe het werkt in Thailand. De mix van nostalgie, romantiek, geweld en humor zijn verfrissend al heeft de schrijver voor zichzelf de lat wel hoog gelegd. Hierdoor heb ik soms het gevoel dat het verhaal zich wat voortsleept en voorspelbaar wordt. Een aantal verassende wendingen had het boek meer dynamiek gegeven.

Desondanks bleef ik wel geboeid verder lezen en pakte ik in een stil uurtje het boek weer op. Deze roman is zeker een aanrader voor iedereen die van lezen en van Thailand houdt. Het boek voldoet voor een groot deel aan de verwachtingen en is daarmee zeker een geslaagd debuut van de schrijver. Mijn advies is dan ook: koop het en beleef de spannende Thaise avonturen mee in vervlogen tijden.

Het boek is o.a. te bestellen via Bol.com, meer informatie: Retour Bangkok van Michiel Heijungs of bezoek de website van de schrijver: www.michielheijungs.nl

Michiel Heijungs: Retour Bangkok – Uitgeverij G.A. van Oorschot – ISBN 9789028260542. Paperback met flappen – Prijs: € 16,50