Aan het eind van 2024 ontstond opschudding over beweringen dat zwangere vrouwen uit Myanmar Thaise ziekenhuizen overspoelen voor gratis bevallingen en burgerschapsrechten voor hun kinderen. Hoewel experts de claims ontkrachtten, heeft de situatie diepe vooroordelen en ultranationalistische sentimenten aangewakkerd. Het incident benadrukt de gevaren van nepnieuws en toont hoe een “wij versus zij”-mentaliteit etnische discriminatie blijft voeden.

Ik vertaal hier een commentaar van de hoofdredactie van de Bangkok Post

Voor het einde van het jaar brak er een publieke opschudding uit over beweringen op sociale media dat openbare ziekenhuizen langs de grens tussen Thailand en Myanmar worden overspoeld door zwangere vrouwen uit Myanmar die in Thailand willen bevallen.

De beschuldigingen, gevoed door een populaire Facebook-pagina en een uitgesproken Thaise arts, suggereerden dat deze vrouwen het universele gezondheidszorgsysteem van Thailand misbruiken voor gratis bevallingen en burgerschapsrechten voor hun kinderen.

Zonder bewijs verspreidde de publieke woede zich als een lopend vuurtje, versterkt door de reguliere media, omdat het inspeelde op diepgewortelde vooroordelen tegen migranten, vluchtelingen en etnische minderheden.

Verduidelijkingen van Cofact, een burgergroep die desinformatie bestrijdt, juridische deskundigen en volksgezondheidsautoriteiten ontmaskerden de beweringen als ongegrond.

Het kwaad is echter al geschied. Ultranationalisme stak de kop op in de vorm van racistische opmerkingen. De arts die de beweringen deed, is gewoon verdwenen zonder een verontschuldiging of correctie aan te bieden.

Dit incident onderstreept de gevaren van nepnieuws op sociale media en de aanhoudende vooroordelen tegen ‘buitenstaanders’ in de samenleving.

Een bewering is dat Myanmarese patiënten misbruik maken van Thailands speciale gezondheidszorgfonds voor mensen met onopgelost staatsburgerschap, bekend als Kong Thun Thor Ror 99. Deze bewering is onjuist.

Het Thor Ror 99-fonds is voor etnische groepen die staatloos zijn vanwege bureaucratische vertragingen bij de afgifte van Thaise identiteitspapieren. Myanmarese patiënten kunnen geen gebruik maken van dit fonds.

Myanmarese patiënten betalen ook voor hun eigen behandeling, omdat het universele gezondheidszorgsysteem van Thailand alleen voor Thais is. Mae Sot Hospital meldt dat hoewel ongeveer 40% van de patiënten niet-Thais is, de meesten betalen voor hun behandeling.

Gedocumenteerde arbeidsmigranten hebben ondertussen het recht om gebruik te maken van gezondheidsdiensten, aangezien zij maandelijks bijdragen aan het sociale zekerheidsfonds. Velen hebben echter moeite met het verkrijgen van medische diensten vanwege taalbarrières en werkeisen, waardoor hun bijdragen een netto voordeel zijn voor de middelen van het ziekenhuis.

De bewering dat zwangere Myanmarese vrouwen naar Thailand komen voor het geboorterecht op burgerschap voor hun kinderen is gewoon een waanvoorstelling. Baby’s die in Thaise ziekenhuizen worden geboren, krijgen geboorteregistratiepapieren, maar alleen Thais kunnen deze gebruiken om Thaise geboorteakten te ontvangen. Niet-Thaise baby’s nemen de nationaliteit van hun ouders aan.

Alsof dat nog niet genoeg was, is de bewering dat er meer zwangere niet-Thaise vrouwen zijn dan Thais bij geboorten ook fictief. Het Tha Song Yang Hospital in Tak meldt dat geboorten door niet-Thaise vrouwen slechts 9% van de bevallingen uitmaken.

De controverse benadrukt het gebrek aan ethische normen op sociale media, waar vooroordelen en sensatiezucht de meningen stimuleren. Het roept ook vragen op over het afdwingen van ethische normen voor populaire influencers.

Maar de kern van het probleem blijft de diepgewortelde vooroordelen die door het ultranationalisme in stand worden gehouden. In dit verslag is ons onderwijssysteem verantwoordelijk voor het bijbrengen van chauvinisme bij onze studenten.

Thaise schoolboeken verheerlijken ultranationalisme en schilderen het koninkrijk af als exclusief voor Thais, terwijl het multiculturele erfgoed wordt afgedaan als een kruispunt van maritieme handel en migratie sinds de oudheid. Dergelijke indoctrinatie bevordert een “wij versus zij”-mentaliteit, wat leidt tot wijdverbreide etnische discriminatie.

Etnische vooroordelen leiden tot schadelijke acties. Onderwijsautoriteiten sluiten leercentra voor migrantenkinderen langs de grens, wat de verbetering van de menselijke hulpbronnen belemmert en kinderen naar de onderwereld dwingt.

 Het roept ook vragen op over het afdwingen van ethische normen voor populaire influencers.

Maar de kern van het probleem blijft de diepgewortelde vooroordelen die door het ultranationalisme in stand worden gehouden. In dit verslag is ons onderwijssysteem verantwoordelijk voor het bijbrengen van chauvinisme bij onze studenten.

Heuvelstammen worden tot zondebok gemaakt als bosvernietigers, hoewel hun diepgaande kennis van bossen en milieuvriendelijke manier van leven helpen de opwarming van de aarde te verminderen. Erger nog, vooroordelen legitimeren staatsgeweld door middel van bosontruimingen en gevangenisstraf.

In het diepe zuiden worden etnische Maleisische moslims gezien als buitenstaanders en worden hun grieven beantwoord met militair optreden in plaats van gerechtigheid. De reguliere samenleving knijpt een oogje dicht voor systemisch onrecht vanwege de prevalentie van etnische en religieuze vooroordelen.

Tenzij het onderwijssysteem stopt met het indoctrineren van mensen tot etnische discriminatie, zullen kwetsbare groepen te maken blijven krijgen met systematische onderdrukking. Om te voorkomen dat ze vallen voor vooroordelen op sociale media, moet het publiek feiten verifiëren en online verantwoordelijk handelen. Desinformatie gedijt goed wanneer we verkeerde informatie geloven en delen zonder te controleren.

Hoewel beweringen over Myanmarese patiënten onjuist zijn, hebben grensziekenhuizen nog steeds meer financiële steun nodig om de gezondheidszorg te verbeteren. Er moet echter steun van onderaf komen om in de werkelijke behoeften te voorzien.

De kracht van Thailand ligt in zijn diversiteit en culturele veerkracht. Nu we 2025 ingaan, zou het omarmen van een bredere, meer inclusieve mentaliteit ons doel moeten zijn. Als we ons blijven laten leiden door angst en leugens, zal de volgende golf van nepnieuws in de toekomst nog meer schade aanrichten.

Over deze blogger

Tino Kuis
Tino Kuis
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.

12 reacties op “Vooroordelen voeden opschudding over Myanmarese geboorten aan de grens”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Tino, dat is helemaal waar! Dit land is in de kern xenofoob en dat wordt gekoesterd als iets goeds. Een trend die in veel westerse landen hoge ogen gooit bij verkiezingen maar die zit in Thailand al eeuwen in de opvoeding. Alsof men vergeet dat ‘DE Thai’ gewoon een verhuisde Chinees is net zoals wij NL-ers ook maar verhuisde wilden zijn die op terpen hebben gewoond als het hoog water kwam…

    Zolang je mensen inprent dat ze superieur zijn gaan ze er in geloven; zelfs die Thaise minister die Engels onderwijs onnodig vond want ‘straks praat de hele wereld Thais…’ Maar wat doe je er aan? Het onderwijssysteem willen wijzigen is net zo’n doodzonde als iets opmerken over een meneer in Duitsland…

    • Tino Kuis zegt op

      Inderdaad, Erik. Koning Taksin ( 1734-1782) en alle daarop volgende 10 koningen van de Chakri-dynastie hebben bijna allemaal Chinese voorouders. Ja, het onderwijs (en de elite) is extreem xenofoob en ultranationalistisch maar veel Thais denken er al anders over…

      • PEER zegt op

        Ja Erik en Tino,
        Zo is de naamgenoot van koning Taksin begonnen met z’n “Thai rak Thai” beweging, toevallig dichtbij ‘n Chinese grens

        • Rob V. zegt op

          Beste Peer, de oud premier heet ทักษิณ, Thaksin (hoge toon, stijgende toon), met een geaspireerde TH en korte ‘a’. De vorst droeg de naam ตากสิน, Taaksin (lage toon, stijgende toon), met ongeaspireerde, harde T en lange ‘aa’.

          Een bekend Roodhemdtijdschrift droeg in het Engels de titel Taksin, waar bewust met de spelling is gespeeld. Maar ik hou mijn mond maar want dit bericht zal vast wat lezers irriteren… 5555

          • Tino Kuis zegt op

            Koning Taksin was de zoon van een Chinese immigrant en een Thaise vrouw. Hij werd als kind Sin genoemd wat ‘rijkdom ‘ betekent. Hij werd later gouverneur van de stad Taak (Tak).

            • JosCHM zegt op

              De vader van huidige premier Thaksin Shinawatra (Thai: ทักษิณ ชินวัตร) (San Kamphaeng, Chiang Mai, 26 juli 1949)is eveneens van Chinese afkomst. Niet dat ik dat allemaal zelf weet, ik heb het maar van horen zeggen. Ik ben geen expert wat Thailand betreft. Maar desondanks weet ik wel dat hij het ver heeft geschopt. Hij was premier van Thailand tussen januari 2001 en april 2006 en is de leider van de politieke partij Thai Rak Thai. Als hoofd van de Shin Corporation, die onder andere de grootste Thaise mobiele telefoonmaatschappij Advanced Info Service beheerde, is hij een van de rijkste mensen van Thailand. Er was een tijd dat vanwege anti-Chinezen-sentimenten velen van hen naar o.a. Nederland en Frankrijk vertrokken en daar een restaurantje begonnen. Ook maar van Wikipedia.

  2. GeertP zegt op

    Helaas is het een trend die globaal voorkomt, de geschiedenis wordt veranderd, nieuwkomers worden de zondebok en de media en onderwijs instellingen doen er nog een schepje bovenop.
    Wij leerde vroeger ook dat de VOC met onze Hollandse zeehelden een respectvolle organisatie was,gelukkig weten we nu wel beter.
    Kijk wat er nu in de USA en in Europa gaande is,eigen volk eerst en migranten eruit hoor je nu overal.
    80 jaar geleden dachten we afscheid te hebben genomen van het fascisme, Helaas de waarheid is anders.

  3. Rob V. zegt op

    De schuld bij een ander leggen, goedkoop maar wonderbaarlijk effectief. Wij tegen zij, een denkbeeldige lijn in het zand en selectief bepalen wij bij “ons” en “hen” hoort. Met nog een dikke laag kolder er bovenop over hoe (hier Thailand, Siam) ooit een groots rijk was en alles wat verloren is natuurlijk komt door barbaren die misbruik maakte van al die fantastische vruchten.

    Diversiteit is al snel eng, want als je mensen niet tegen elkaar op kan zetten kunnen degene die het meest profiteren over de ruggen van anderen niet zo diep meer met hun hand in de koekjestrommel graaien.

    Hoe zouden hen doe luid brullen over de “slechte, profiterende buitenlanders” het doen als ze zelf van huis en haard verdreven werden? Die zijn natuurlijk de goedheid zelve, ja-ja…..

  4. TheoB zegt op

    De Thaise overheid heeft toch een afdeling voor het bestrijden van nepnieuws? Wat deden die toen dit fabeltje viraal ging?
    Of komt die alleen in actie om iets als nep(nieuws) te bestempelen en te bestrijden wanneer de belangen van de ultra-royalisten/nationalisten en Neo-feodale elites (inclusief ‘je weet wel’) negatief belicht worden?

  5. William-Phuket zegt op

    Thailand is onmiskenbaar een land van vooroordelen en ultranationalisme, dat plus chauvinisme en xenophobisme, alles 1 pan, effe roeren, en daar is Thailand.
    Een Thailand wat een 2-3 weken toerist natuurlijk nooit zal leren kennen.

    Leuk voorbeeld, paar dagen geleden een buitenlandse toerist in Patong die zijn aan de ketting gelegde fout geparkeerde motorbike met behulp van een steen of zo bevrijdt en wegrijdt.
    Werd met smartphone vastgelegd, ging viraal, en ooooh, de thaise hypocratieke reacties niet van de lucht.
    Suggesties van gevangenisstraf tot onmiddellijke uitwijzing.

    Wat about al die locals en zeker heel wat tuk tuks, die overal waar zij willen parkeren, tot langs de rood-witte lines of op invalidenparkeerplaatsen toe?
    Of, waar tuk tuk drivers U op Patong Beach Road wegjagen van publieke parkeerplekken met ‘lekke banden dreigementen’ als je daar toch parkeert?
    Er zijn aldaar leuke restaurants, maar ik kom er niet.
    De omgeving te mafioos, en de politie handhaaft geen thaise ‘stricte’ law & order.

  6. Guy zegt op

    Wat hier te lezen is klopt als een bus.
    Wat volgens mij ontbreekt is een verwijzing naar onze Westerse (ontwikkelde???) regeringen en hun dito diplomatieke vertegenwoordigers.

    Thailand wil meespelen op wereldvlak. Het zou dan ook sieren als de diplomatie de overheden van het land erop wijst en ertoe dwingt om internationale normen en waarden te respecteren en daadwerkelijk toe te passen om aan die wereldhandel als volwaardig lid te kunnen deelnemen.

    Helaas zie ik daar heel weinig van in de praktijk of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.

  7. Koen zegt op

    Ach de waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker ? Hoedanook, wie zijn wij om de eeuwenoude ingebakken Thaise mentaliteit te veroordelen en te verketteren. Ik lees hier veel negatieve reacties over heel specifieke voorvalletjes. Iedereen weet hier dat je als farang minder praatjes moet maken, dat zal heus niet alleen in Thailand zijn, dat is wereldwijd in heel veel landen zo. Dat ze chauvinistisch zijn, daar kan je ze alleen maar voor bewonderen, ik zie dat niet eens als slechte eigenschap. Dat is misschien ook de reden waarom Thailand nooit gekoloniseerd is geweest. En voor diegenen die er aan twijfelen : Thailand speelt mee op wereldvlak, commercieel toch. Het zou je verbazen als je de lijst ziet met bedrijven wereldwijd die (gedeeltelijk) in handen zijn van Thai.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website