Thais gebruiken Change.org om actie te voeren

Door Redactie
Geplaatst in Achtergrond
Tags:
27 september 2013

De Thaise tak van Change.org bestaat 1 jaar. Op het digitale platform kunnen burgers petities plaatsen en steun zoeken. Sommige acties hebben succes, sommige worden genegeerd. Bangkok Post belicht er vijf ‘that have made an impact in the past year’.

Lopen en stilstaan op roltrappen

Chatcharapon Penchom (37) gebruikt de site om campagne te voeren voor twee reizigersstromen op de roltrappen van de metro. Aan de ene kant de mensen die stilstaan, aan de andere kant de mensen die naar beneden of boven lopen. Binnen enkele maanden tekenden 6.032 mensen een petitie, die in april naar de BTS ging. Chatcharapon wijst erop dat op de perrons pijlen aangeven waar reizigers moeten wachten, zodat het in- en uitstappen ordelijk en snel verloopt. Waarom ook niet pijlen op de roltrap? De BTS heeft tot op heden niet gereageerd.

Gewelddadige films in interliner

Sajin Prachason voert actie tegen het vertonen van gewelddadige films in interliners. Ze reist vaak van het Noordoosten naar Bangkok en zag steeds dezelfde film met veel bloed, een doorgesneden keel en een meisje dat verkracht wordt. De chauffeur zei geen andere films te hebben, de maatschappij reageerde pas nadat Sajin 300 handtekeningen had verzameld. Ze zou de chauffeur vragen de film niet meer te vertonen. Of dat gebeurd is en ook voor andere bussen geldt, vermeldt het artikel niet.

Elk artikel bij 7-Eleven in plastic zakje

Personeel van 7-Eleven stopt elk artikel, hoe klein ook, in een plastic zakje. Warankana Rattanarat vindt dat de klanten gevraagd moet worden of de boodschappen moeten worden ingepakt. Een klein gebaar om de afvalberg te verkleinen.  Ze begon een online campagne op Change.org en had na een jaar 3.000 handtekeningen. De klantenservice van het bedrijf heeft nog niets van zich laten horen.

Homoseksualiteit is een ziekte

‘Homoseksualiteit is een ziekte waarbij mensen niet volgens hun seksuele geaardheid handelen’ en ‘Homoseksuele relaties duren doorgaans niet lang en eindigen meestal met jaloezie en geweld’. Dit valt te lezen in een schoolboek dat in de eerste klas van de middelbare school wordt gebruikt. Op een foto hebben deelneemsters aan een transgender schoonheidswedstrijd een zwart balkje over hun ogen. Rattanawat Janamnuaysook vindt tekst en foto beledigend en misleidend. Een coördinator van de Thai Transgender Alliance startte voor haar een campagne op Change.org, maar daarover geen woord in het artikel.

Exotische dieren op bovenste verdieping winkelmall

De particuliere dierentuin Pata Zoo met exotische dieren op de bovenste verdieping van een winkelmall in Pin Klao heeft de irritatie gewekt van Sinjira Apitan. Ze startte twee maanden geleden een campagne op Change.org. Alhoewel de dierentuin een vergunning heeft, vindt ze het niet juist wilde dieren op deze manier te huisvesten. Tweeduizend mensen zijn het met haar eens en tekenden haar petitie. Recent hebben de Thaise tv-zender PBS en enkele buitenlandse media aandacht aan de zaak besteed.

Achtergrondinformatie

Change.org is een op winst gerichte website, in 2007 opgericht door twee Amerikanen, met het doel ‘iedereen en overal de gelegenheid te geven campagnes voor sociale veranderingen te beginnen, te ondersteunen en te winnen’. ‘Zaken doen voor een goed doel’ is de leus op de website. Populaire onderwerpen zijn: economisch recht en strafrecht, mensenrechten, onderwijs, milieu, dierenbescherming, gezondheid en duurzaam voedsel. Geld wordt verdiend aan gesponsorde petities van bijvoorbeeld Amnesty International.

Bij de site werken 100 werknemers en 170 stafleden in 18 landen. Er zijn 10 miljoen leden en een veelvoud daarvan aan bezoekers uit 196 landen. Er wordt streng gemodereerd met een duidelijke uitleg op de website wat wel en niet mag en kan. De site is ervan beschuldigd dat ze haar gebruikers misleidt omdat ze het feit dat ze op winst gericht is, verhult.

Change.org hanteert een systeem voor het verbergen van de afzender, maar dat werkt alleen als de gebruiker een account op de site heeft. De Thaistalige site bestaat sinds een jaar.

(Bronnen: Bangkok Post, 23 september 2013, en.wikipedia.org/wiki/change.org, met dank aan Tino Kuis die de Thaistalige website bekeek)


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

4 reacties op “Thais gebruiken Change.org om actie te voeren”

  1. egon wout zegt op

    Niet alleen de thai maar ook de ex-pats kunnen van hun instemming blijk geven.Meestal is er zelfs een engelstalige vertaling.Diverse acties heb ik ondersteund en roep alle lezers van Thailandblog op om een account te openen en de vaak uiterst nuttige acties te ondersteunen.

  2. TH.NL zegt op

    Het is niet alleen de 7-Eleven waar men je dood gooit met plastic tasjes. Waar je ook maar komt en wat je ook maar koopt, alles gaat in ongevraagde plastic tasjes. Ik begrijp niet dat men daar niets tegen doet.

    • KhunRudolf zegt op

      @TH.NL: Daar kun je zelf helemaal alles aan doen: op het moment dat de winkel medewerke(st)er jouw gekochte spullen in een plastic tasje wil doen, hou je een hand even boven de koopwaar, je zegt ‘maai penraai krab’, heb je wat meer lef zeg je ook nog eens ‘kop koen krab’, en je pakt met beide handen je boodschappen mee.
      Heb je meer inkopen, neem dan een ouderwetse hollandse boodschappentas mee, die volop te koop is o.a. bij BigC, TescoLotus cq Makro.

      • Tino Kuis zegt op

        Ik zeg ook altijd ‘mai aow thoeng khrab’. Ik merk dat meer mensen dat tegenwoordig zeggen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website