Hoewel aanvankelijk de aanleg van de hogesnelheidstrein Bangkok – Chang Mai groots werd aangekondigd, rijzen nu bij de spoorwegmaatschappij (SRT) twijfels. Door een studie over de haalbaarheid van dit project door de Japan International Cooperation Agency (Jica) bleken uiteindelijk de rendementen te hoog ingeschat. Men was uitgegaan van 30.000 passagiers per dag, maar dit is omlaag bijgesteld naar 10.000 mensen per dag.

RT Gouverneur Voravuth Mala gaf echter te kennen dat minstens 50.000 passagiers nodig zijn om de lijn rendabel te maken en adviseerde het Ministerie van verkeer de investeringsplannen nog eens goed te overdenken, voordat dit aan het kabinet voorgelegd wordt.

Jicas studie schatte de aanleg tussen Bangkok en Phitsanulok al op ongeveer 275 miljard baht. De trein zou bovendien op zeven stations moeten stoppen: Bang Sue, Don Mueang, Ayutthaya, Lopburi, Nakhon Sawan, Phichit en Phitsanulok. Het ministerie had aan Jica voorgesteld het aantal stations te verminderen, maar Jica weigerde dit, omdat dit in de oorspronkelijke plannen opgenomen was.

Een treinkaartje Bangkok – Chiang Mai, een afstand van 670 kilometer, zou op 1.000 baht komen. Echter bij hogesnelheidslijnen gaat het wel om investeringen op langer termijn.

De SRT plant ook een hogesnelheidslijn, die de luchthavens Don Mueang en Suvarnabhumi met U-Tapao in Rayong nabij Pattaya verbinden zullen. Voravuth vertelde dat 175 rai land, 150 in Makkasan in Bangkok en 25 in Si Racha in Chonburi getaxeerd werden met een schatting van 50 miljard baht. Over deze uitkomst werden nog geen mededelingen gedaan.

Duidelijk is wel dat door sommige partijen deze plannen te rooskleurig zijn ingeschat. Wanneer het een en ander een vervolg zal krijgen, zal de toekomst leren, zeker tegen de achtergrond van mogelijke verkiezingen volgend jaar 2019.

Bron: Hallo Magazine

5 reacties op “Plannen hogesnelheidstrein Bangkok – Chiang Mai nader bestudeerd”

  1. teun zegt op

    Destijds verscheen er hier ook een melding over deze megalomane plannen. Een enkele reis a TBH 1.000 waarbij je reistijd (want er wordt natuurlijk onderweg op 1-2 plaatsen gestopt) redelijk dicht in de buurt komt van een uur of 2-3. Als je dan toch geld beschikbaar hebt (zijn maar weinig thais) dan is een vliegticket toch wel te overwegen.
    En 50.000 (!!!) passagiers per dag? Daar geloof ik dus niks van. Het project is al dood voor het gestart is.
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zou ik zeggen.
    Steek het geld in het verbeteren van bestaand spoor en materieel.

  2. teun zegt op

    Nog even ter aanvulling: enkele reis vliegtuig rond TBH 1.000. Dus die HSL wordt een flop.

  3. Janus zegt op

    TJA,

    Natuurlijk is het niet haalbaar, waar haal je 30.000 personen per DAG vandaan?
    Zelfs 10.000 personen per DAG is niet haalbaar. Ze zijn er gewoon niet.

    Tel alle airline passagiers eens op + alle trein passagiers + alle bus passagiers, dan kom je nooit aan 10.000 per DAG.

    • willem zegt op

      Correct. En als je dan ook nog eens weet dat het merendeel van de passagiers die de bus nemen dit doen omdat ze het geld voor een vliegticket niet hebben of het er niet voor over hebben. Dan zal een hoge snelheidslijn niet kunnen rekenen op het merendeel van de huidige buspassagiers.

      • Ger-Korat zegt op

        Er wordt al gebouwd aan de HSL Bangkok naar Nakhon Ratchasima. Alle buslijnen op dit traject hebben een prijs van 195 baht. Voor 500 baht kan je straks de HSL nemen. Denk dat er weinigen zijn die de trein zullen nemen want als je de bus neemt betekent meestal dat je geen auto hebt. Zelfs 200 baht is voor velen ook veel geld, denk aan studenten en velen met een minimaal betaalde baan. Heb je wel een auto dan leg je de 250 per auto af en kun je anderen meenemen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website