Het was, althans voor mij, verrassend dat uit de reacties op mijn recente verhaal “De geschiedenis van de tuktuk in Thailand” bleek dat er in Thailand tuktuks gebouwd worden naar Europese maatstaven door een Nederlands geleid bedrijf. Daar wilde ik meer van weten!

Ik maakte een afspraak met Peter van Gurp, de directeur van Global Tuk Tuk Factory Thailand en vervolgens gingen Hans Geleijnse en ik op reportage naar Bang Bon ten zuidwesten van Bangkok. We werden er gastvrij ontvangen door Peter en zijn lieftallige vrouw Ann en na de koffie wilden wij alles over de “Nederlandse tuktuk” weten.

Inleiding

De tuktuk of samlor is al meer dan 50 jaar een vertrouwd verschijnsel in Thailand, met name in Bangkok. De tuktuk is een rechtstreekse “afstammeling” van de vroegere vorm van transport op wielen, namelijk de door menskracht aangedreven jinrikisha of riksja. Een tuktuk heeft verschillende voordelen. Hij is wendbaar door een zeer kleine draaicirkel, het kan in de smalste steegjes rijden, waar een auto niet kan komen en het heeft bovendien een ruim laadvermogen.

Een Thaise tuktuk in Nederland importeren levert veel problemen op, want de constructie voldoet niet aan Europese regels. Global Tuk Tuk is er evenwel in geslaagd een tuktuk op de markt te brengen die wél aan die regels voldoet en die nu met veel succes verkoopt in vele landen in Europa en daarbuiten.

Geschiedenis

In 2007 werd het bedrijf Tuk Tuk España opgericht door twee ondernemers uit Nederland. Het doel was om met Thaise tuktuks te gaan rijden in toeristische gebieden. Er moest echter veel aan het voertuig aangepast worden om aan de strenge Spaanse regels te voldoen en slechts na een lange en moeilijke weg slaagden zij erin het voertuig officieel geregistreerd te krijgen. In 2009 werd dezelfde weg van registratie gevolgd in België, waarna stadsritten in Antwerpen en Blankenberge konden worden uitgevoerd.

Joey Buter, een ondernemer uit Monnickendam, wilde meer want hij zag mogelijkheden voor de tuktuk in andere landen in Europa. Steeds maar weer in elke land de lijdensweg van het homologeren (goedkeuren) van de tuktuk te bewandelen stond hem tegen en hij ontwierp hij een tuktuk naar Europese maatstaven. In een persbericht van december 2010 zegt Joey Buter: “Om in Europa een tuktuk op kenteken te krijgen moet deze een Europese Type Goedkeuring hebben.

Voorheen was dit voor geen enkel tuktuk model mogelijk. Maar na een jaar van testen ben ik daar wel in geslaagd. Eindelijk kan ik nu tegemoet komen aan de wens van mijn klanten: een tuktuk waar zonder problemen een kenteken voor wordt afgegeven”.

Hierdoor hoeven er geen individuele testen meer gedaan te worden en komt iedere tuktuk van de Global Tuk Tuk Factory met een zogenaamde EEC Certificaat van Overeenkomst. Deze is in ieder Europees land geldig en wordt ook in landen als de Verenigde Staten, Canada en Australië geaccepteerd.

Fabriek in Bang Bon

De fabricage van de tuktuks werd aanvankelijk bij diverse bedrijven in Thailand gedaan. Peter van Gurp kwam als kwaliteitscontroleur in Buters bedrijf en ondervond talrijke problemen met de Thaise ondernemingen over gemaakte afspraken met betrekking tot levertijden, kwaliteitszorg, enz.

Na overleg met Buter besloten Peter van Gurp en echtgenote een eigen tuktuk-fabriek op te starten. Peter vertelde ons: ,,We hebben het hier in Bang Bon vanaf de grond opgebouwd, we kwamen in een lege ruimte en hebben alle machines nieuw moeten aanschaffen maar ook alle bouten en moeren, werktafels, verlichting, mal voor het chassis etc etc.”

Peter van Gurp

Peter heeft een technische schoolopleiding. Zijn autoverhuurbedrijf in Nederland was gespecialiseerd in bijzondere exclusieve modellen type Rolls Royce, Cadillac, Bentley. Je kon bij hem echter ook terecht voor een Mini cabrio, Trabant, of Lelijke Eend. Hij was, vertelt hij, ook de eerste die een Ferrari Testarossa in Nederland verhuurde. Op een gegeven moment heeft hij het bedrijf verkocht. Hem trok het avontuur buiten de landsgrenzen. Hij kwam als reisleider in Thailand terecht en in die periode ontmoette hij zijn vrouw Ann uit Surat Thani in het zuiden van Thailand. Hij kwam ook in contact met Joey Buter en op die wijze is hij in de tuktuks verzeild geraakt. Niet zo verwonderlijk dat hij zich, gezien die bijzondere auto’s waar hij mee te maken had in het verleden, nu interesseert in dat bijzondere voertuig uit Thailand.

Bedrijfsvoering

Peter en Ann vormen dus de directie van Global Tuk Tuk Factory Thailand waarbij Peter zich vooral met de techniek bezighoudt en Ann de (veelal Thaise) administratie verzorgt.

Peter is vrijwel dagelijks op de werkvloer te vinden, waar hij een tiental mensen aan het werk heeft om de tuktuks in elkaar te zetten. Sommigen van die werknemers hadden al wat ervaring met tuktuks en Peter geeft aanwijzingen en instructies om bepaalde verbeteringen in constructie en werkwijze aan te brengen. Hij doet dat op een on-Thaise manier door veel overleg met de voormannen te plegen, hij wil weten wat zij denken om dan samen tot een oplossing of verbetering te komen. Dat was in het begin best moeilijk vanwege de Thaise mentaliteit om alleen maar te luisteren en niets te zeggen maar Peter is tevreden over het steeds meer open overleg met zijn medewerkers.

Ann zorgt voor de algemene administratie, de contacten met de Thaise toeleveranciers en regelt ook de papierwinkel, die bij het uitvoeren naar Nederland hoort. Peter looft haar kwaliteiten: ze is een natuurtalent, zegt hij, ze is vasthoudend er valt op zakelijk gebied niet met haar te spotten.

Global Tuk Tuk Europe

Global Tuk Tuk Factory Thailand levert meerdere modellen, alleen voor de buitenlandse markt. Voor de Thaise markt zijn ze door hogere eisen die in Europa aan zaken als veiligheid en luchtverontreiniging worden gesteld eenvoudigweg te duur. Een kant-en-klaar-ingevoerde tuktuk kost een Europese afnemer, afhankelijk van het gekozen model, ongeveer 9000 euro. Van Gurps contract met Joey Buter garandeert afname zonder zorgen over de verkoop in Nederland want dat is de zaak van importeur Buter. Beiden zijn tevreden: er zijn tot nu toe plm 350 tuktuks afgeleverd in diverse Europese landen, de VS, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw Zeeland, Argentinië en Tunesië. Het is zelfs aanpoten voor Peter en Ann, want voor het einde van dit jaar moeten nog minimaal 22 tuktuks worden afgeleverd.

Toekomst

Peter en Ann zijn dan ook optimistisch over de toekomst. Ze werken intussen ook aan een tuktuk met elektromotor. Past ook prima bij het gebruik in het buitenland voor reclamedoeleinden, shutttle service, bruiloften reclamedoeleinden, stadsrondritten, bruiloften en nog veel meer. Wilt u meer weten over de beschikbare modellen en de technische bijzonderheden kijk dan op de Nederlandse website: http://globaltuktuk.com

Hieronder nog een aardige video van een Thaise tuktuk naar Europese specificatie.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uOl6HY5dy8Q#t=20[/youtube]

– Herplaatst bericht –

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website