Bubbers BB / Shutterstock.com

Verkeersminister Saksayam Chidchob wil door maatregelen het aantal verkeersdoden in Thailand terugdringen. Thailand heeft de twijfelachtige eer om op de wereldranglijst nummer 2 te staan wat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers betreft. Daarbij is vastgesteld dat 74 procent van de verongelukte slachtoffers motorbike bestuurders zijn.

Verschillende comités buigen zich over de te nemen voorstellen. Zo bekritiseert Pichai Taneerananon, docent aan de Prince of Songkla University, dat er nog steeds geen aangebrachte baanvakken zijn voor motorbikebestuurders, wat een daling in het aantal verkeersdoden kan betekenen en hij verwijt de tekortkoming van de overheid om dit te realiseren.

Dit voorstel is vijf jaar geleden gedaan en vervolgens gebeurde er niets. Tegenstanders van deze maatregel voeren aan dat de wegen te overbelast zijn om een gescheiden rijbaan voor motorbikes aan te leggen. Bovendien, typisch Thais, zouden sommige rijders zich daar niets van aan trekken.

1000 Words / Shutterstock.com

Een andere maatregel kan zijn, de verplichting met een aangepast remsysteem te rijden, zoals een ABS voor lichte motorbikes en CBS voor zwaardere machines. Het Highways Department en het Departement van Rural Roads krijgt de taak om wegen aan te wijzen waar deze scheiding van verkeersstromen moet plaatsvinden. Eveneens moeten er gebieden komen waar een lagere snelheid geldt.

In de toekomst moeten toeristen behalve een paspoort ook een voor Thailand geldig rijbewijs tonen. Mogelijk dat het huren van een zware motor boven de 300 cc verboden wordt of dat men overgaat tot twee soorten rijbewijs; een voor de lichtere motorbikes en een voor de zwaardere versie. Bovendien wil men de zware machines uitrusten met een snelheidsbegrenzer tot 80 kilometer per uur.

De voorgestelde maateregelen worden binnen 30 dagen besproken door de verschillende instanties en mogelijk voor het einde van het jaar ingevoerd, incluis het aanbrengen van gescheiden rijstroken op een aantal wegen.

Bron: Wochenblitz e.a.

19 reacties op “Motorrijbewijs voor huurders motorbike verplicht”

  1. ruud zegt op

    “Het Highways Department en het Departement van Rural Roads krijgt de taak om wegen aan te wijzen waar deze scheiding van verkeersstromen moet plaatsvinden.”

    Ik heb niet de indruk, dat de meeste ongelukken op rural roads plaatsvinden, afgezien van de ongelukken veroorzaakt door verdwenen wegdek.
    De meeste ongelukken vinden plaats op de snelwegen en in de grote steden.

    De meeste binnenwegen zijn trouwens te smal voor het aanbrengen van gescheiden rijstroken.

  2. Erik zegt op

    Een aparte rijbaan voor motorfietsen naast het rijwielpad is een schitterende gelegenheid voor de lokale nering om kraampjes te plaatsen om wat te eten en te drinken. Ik zeg je, binnen een jaar staat het terrasje dat er bij hoort op de rijweg. Leve de veiligheid.

    Snelheidsbegrenzers zijn manipuleerbaar, en wat doe je daarmee in de grensstreek? Buurlanden hebben dat vast nog niet….. Maar het zal helpen en Ik denk dat de snelheid begrenzen van ander verkeer ook een goede optie is.

    Meer controles op alcohol en drugs in het verkeer moeten de rest doen. Doch niets helpt als er geen draagvlak is en er is geen draagvlak want er heerst onkunde over de gevaren van het verkeer. Voor mijn brommer-examen moest ik in een zaaltje naar een bloederig filmpje kijken; mooi, maar van de 30 aanwezigen was er maar EEN die keek, raad eens wie?, de rest lag heerlijk te pitten.

    Dankzij al mijn waarschuwingen dragen vrouw en zoon een helm; blij toe! Maar niet als ze naar de tempel gaan want Lord Boeddha …. vul je zelf even in? En dat vertrouwen is onbegrensd…..

  3. Dirk zegt op

    Volgens mijn bescheiden mening is een motorrijbewijs voor een ieder verplicht, die hier in dit land op een motor rijdt. (maar dit even terzijde). Handhaving controle minimaal. Ik woon vlak bij een grote school, als ik zie wat daar zonder helm om half vier op een motor vertrekt, kunnen de ongevallen statistisch alleen maar juist zijn of misschien nog te bescheiden. De rijstijl is altijd gejaagd, zelden of nooit aangepast aan de verkeerssituatie, ze rijden of ze door de duivel achterna gezeten worden en soms haalt de duivel ze in.
    Veel Thaise families hebben gewonden of dodelijke slachtoffers te betreuren in het verkeer, men kijkt ernaar doet een plas en het blijft zoals het was. Conclusie: mag u zelf invullen….., of berichten in een volgende reactie over dit reeds veel beschreven topic…

  4. Henk zegt op

    Hierin het noorden van de Isaan, racen soms heel jonge kinderen, 8 – 10 jaar op motorbikes, met hoge snelheden, zonder helm, zwaaiend naar oom agent. Die steevast de andere kant op kijkt. Er is totaal geen controle. De politie werkt alleen van 9 tot 5. Het misbruik van alcohol is hier extreem, maar men stapt net zo makkelijk in de auto, in de avond en nacht zie je immers nooit een agent. Elke dag zijn er hier doden in het verkeer!

  5. Wim van Beveren zegt op

    Wat voor regels je ook invoert, maak eerst maar eens waar dat de politie het gaat handhaven. Die lopen voorlopig alleen maar hun strakke pakjes glad te strijken en kijken nergens naar, alleen als er wat verdient moet worden natuurlijk. 90 % rijdt zonder helm, hier in de buurt rijden kids van 11 jaar op motorcycles rond en dat schijnt te mogen.

    • Johnny BG zegt op

      Het lijkt net op Nederland. Daar zijn ook een partij overtredingen en misdrijven die geen prioriteit hebben.

      Wil je een politiestaat dan moet alles gehandhaafd worden , maar zit de overgrote meerderheid van de belastingbetalers die garant staan voor de agentensalarissen daar nu echt op te wachten?

      • Rob zegt op

        Beste Johnny,
        Volkomen absurd om Nederland voor wat betreft verkeershandhaving te vergelijken met Thailand.
        En als er op verkeersveiligheid gehandhaafd word is het dan gelijk een politiestaat? Ik hoop dat jij nooit geconfronteerd wordt met een verkeersslachtoffer.

        • Johnny BG zegt op

          Mijn punt was dat er prioriteiten gesteld worden in welke mate er wat gecontroleerd wordt. Als je elk wissewasje tegen wil gaan en bekeuren dan vind ik dat neigen naar een politiestaat.

          Zoals ieder ongeluk of ziekte gun je het niemand maar is het wel een consequentie van het leven als het wel gebeurt.

          • Jacques zegt op

            Beste Johnny als je praat over verkeersveiligheid dan heb je het niet over wissewasjes. Die overtredingen zijn er de oorzaak van dat er zoveel doden en gewonden te betreuren zijn. Het is een mentaliteitskwestie en eigenlijk zou je vanuit je opvoeding en de sociale cohesie al bewust moeten zijn van gevaren die er zijn in het verkeer en daar al uit je zelf op in moeten spelen, door je te houden aan verkeersregels en een helm te dragen en niet met alcohol op gaan rijden etc. etc. Als je maar met een beperkt aantal politiemensen het werk moet doen dan moet je wel prioriteiten stellen, want dat is inherent hieraan. Dat laat onverlet dat de andere overtredingen weldegelijk van belang zijn. Dat de mens niet gedisciplineerd is en niet is voorzien van een juiste verkeersveiligheid houding is debet aan het hoge aantal verkeersslachtoffers. Je eigen verantwoordelijkheid nemen en zeker in het verkeer en niet naar anderen kijken (zoals de politie die onmogelijk alles kan aanpakken) dat is wat er ontbreekt bij velen. Dat er bij de Thaise politie ook velen zijn die met een dubbele moraal alles benaderen dat is fnuikend voor het verkeersbeleid en zeer negatief voor de houding van velen die dit gedrag zien en overnemen en daardoor onzin uit gaan kramen. Wat zij doen mogen wij ook is dan de gedachte. De verkeerswetgeving is duidelijk maar vele mensen doen wat ze willen o.a., uit gemakzucht en dommigheid.

  6. willem zegt op

    Bijna alle jongeren rijden zonder spiegels.
    Na het betalen van een bekeuring mag je zo weer verder rijden zonder rijbewijs (en)of zonder helm.
    Gelukkig gebeurd dit niet in Nederland.

  7. Leo Th. zegt op

    ‘Grappig’ dat men de zwaardere motorbikes wil voorzien van een snelheidsbegrenzer tot 80 km p/u. Heb regelmatig ‘lichte’ motors gehuurd met 125 of 150 cc inhoud waarmee ik snelheden van 100 km p/u bereikte. En dan werd ik nog ingehaald door andere ‘scootertjes’.

  8. Petervz zegt op

    Ongeveer 80% van alle doden in het verkeer zijn berijders van motorfietsen. De meeste ongelukken vinden inderdaad plaats op de kleinere wegen, waar veel onder invloed van drank & zonder helm wordt gereden, en de politie niet of nauwelijks aanwezig is.

    Merk ook op dat er meer Europeanen slachtoffer zijn van een motorfiets ongeluk in Thailand dan in Europa. Europeanen laten vaak hun verstand thuis als ze in Thailand op vakantie zijn en rijden hier ook veel zonder helm en onder invloed.

    Snelheidsbegrenzers kunnen een uitkomst zijn (max 60 km voor de kleine motorfietsen tot 150cc bv). En inderdaad zonder het juiste rijbewijs niet achter het motorstuur.

    • l.lagemaat zegt op

      In Nederland zul je zelf voor een motorfiets moeten zorgen. In de meeste gevallen ben je daar zuinig op.

      Op veel plaatsen ben je verplicht gebonden aan de rij/ fietsstrook, helm en is de snelheid veel lager, bij
      wet geregeld en gecontroleerd! De boete in Nederland is een veelvoud van de vaak gehoorde ” 200 baht” in Thailand.

      Tot voor kort kon je hier als attractie zonder enige ervaring een motorbike huren.
      Dit pretpakket begint gelukkig te veranderen. Sommige verhuurbedrijven beginnen er niet meer aan
      zonder borg en paspoort.
      Verhoudingsgewijs zijn er veel Russische vakantiegangers gesneuveld soms zelfs met hun mooie Natasha, die achterop zat. ( Omgeving Pattaya )

  9. Frans zegt op

    Prima dat bij verhuur een passend rijbewijs verlangd wordt. Geef dan ook gelijk een (goede) helm mee.

    Maar de teneur is (weer?) Het zijn vooral de buitenlanders die voor de vele motorongelukken zorgen.

    Bij mij in de wijk woont een agent die op de motor naar zijn werk gaat met de platte pet op.
    Dat zegt genoeg over hoe er over voorbeeldfunctie gedacht wordt.

  10. jasper zegt op

    Het gaat hier helemaal niet over hoe de Thai rijden, die worden toch wel door Boedha beschermd. Waar het om gaat is minder buitenlandse (lees: toeristen) slachtoffers, want dat straalt slecht af op het land. Na enkele chinese doden is het toerisme daar vandaan drastisch afgenomen.

    Er is overigens ook wat voor te zeggen, als ik zie hoe op Koh Chang de toeristen (vaak dronken) met ware doodsverachting over de gevaarlijke wegen van het eiland scheuren. Ikzelf doe het extreem rustig aan, met name na een bui waarbij de wegen spiegelglad zijn van de opgeloste rubber.
    Veel mensen met verband om de benen en armen, de zware gevallen worden wekelijks weg gehelicopterd, soms dagelijks in het hoogseizoen.

    Rijbewijs nodig? Nooit van gehoord, op Koh Chang. 200-300 bath voor een dagje verhuur is veel te aanlokkelijk om te laten liggen.

  11. Erwin Fleur zegt op

    Beste Lodewijk Lagemaat,

    Ik kan hier wel mee in komen als wij in Nederland wonen, maar helaas is dit toch echt Thailand.
    Ik zal een voorbeeld geven wat ik heb mee gemaakt in de jaren in Thailand wat betreft motor rijden.

    Ik ben een keer aan gehouden met de motor in ons stadje.
    Deze man liet mij zitten tot het einde van zijn werk tijd en zij: mooi u bent Farang en zou het goede
    voorbeeld moeten geven om niet zonder helm te rijden.

    De 200 Bath had mij geen voorang gegeven maar eerder een vernedering waar alle Thai
    gewoon mochten gaan(echt gebeurd en al 10 jaar geleden).
    Ik kon niks anders doen dan maar drie uur in de zon zitten en wachten(pfff).
    Ik heb eigenlijk mijn lesje nog niet geleerd maar ‘ach’ dit is Thailand.
    Toch heb ik dit altijd onthouden en houd daar rekening mee.

    Nog een vervelend ongeluk: wij staan geparkeerd aan de overkant van de weg bij een markt.
    Ik was al terug gekomen om de boodschappen in de auto te leggen en te koelen.
    Mijn vrouw en kinderen komen terug en start de auto.

    Ik stond geparkeerd tussen een vrachtwagen rechts en een pickup links, ik kijk eerst voor het instappen
    naar rechts(geen zicht) en links.
    Ik rij héél langzaam op en “klap” motor rijder tegen de voorkant van de auto, eigenlijk half onder de auto,
    mijn vrouw begint te gillen en kinderen in….

    Even had ik het niet meer maar ik’ als toch ervaren rijder ‘rustig’, zag een hand boven de voorkant uitkomen
    “Stop”.
    Ik ben héél rustig achteruit gereden met de gedachten dat zijn lichaam onder de wielen kon liggen.
    ‘Gelukkig” het was de voorband van zijn motor.

    Iedereen uit de auto en kijken wat er gebeurd was, was de ‘jongen’ ongedeerd?(pfff), mijn hart zat in mijn
    Keel!

    Deze jongen was dus tegen de richting ingereden langs de kant van de weg, met zijn mobiel in zijn handen, zonder helm en een verzekering die dit met zekerheid niet zou betalen.
    Even toch deze jongen controleren op lichamelijke schade’ niks, maar hier en daar wat schaafjes en
    meteen toegaf dat hij fout was om dat hij aan het bellen was.

    Ik met mijn vrouw in overleg, gaan we de politie halen of laten we het hierbij(moter aardig stuk en auto
    klein deukje van zijn step).

    Nu kon ik deze jongen alles in zijn leven verpesten maar hebben wij niet gedaan.
    Ik heb hem goed duidelijk gemaakt hoe de regels zijn en niet met je mobiel bezig zijn onder het rijden.
    “Gelukkig”! Deze jongen leeft nog en dat was belangerijker dan geld.

    Ik heb dit bijna nog een keer mee gemaakt op weg naar Pattaya in de bergen.
    In Thailand is het gevaarlijk op de weg en het is dan ook te danken aan de mede weg gebruikers.

    Dus het moraal is dat Thailand niet Nederland is maar ik kan hier wel mee inkomen.

    Met vriendelijke groet,

    Erwin

  12. pw zegt op

    Hier in de straat reed een knul van 15 jaar zich te pletter. Morsdood.
    Hij kreeg een mooie scooter van zijn ouders die zich niet bekommerden om zijn rijstijl of -vaardigheid.

    Misschien heeft de knul een broer of zus.
    Hoe zouden de ouders kijken als ik voor de verjaardag van broer of zus een handgranaat mee nam?

  13. fred zegt op

    Er is in Thailand in zekere zin nooit helmplicht. De meeste helmen die je hier ziet zijn die naam niet waardig. Het is eerder een plastiek muts. Voor 79 Baht kan je niet spreken over een helm. Een helm hoeftt hier geen keuring. Alleen de mannen die ik zie rijden met zware motoren hebben volgens mij dikwijls een echte helm op stijl Shoei of Arai.
    Sowieso zal er aan dit alles niks veranderen. TIT en alles gaat hier maar gewoon lekker door. Maatregelen worden met veel geroffel aangekondigd en twee dagen later is alles precies weer zoals voorheen;
    Helmplicht is hier al verplicht sinds hoeveel jaren eigenlijk ?? Zelfs in Pattaya met tal van controles zie ik de helft van de Thai nog steeds zonder helm rijden…..de boete wordt altijd zonder morren betaald….geld zat zou ik denken.

  14. theoS zegt op

    Het is vechten tegen de bierkaai. Een Thai trekt zich nergens wat van aan en doet wat hij of zij wil of denkt te kunnen doen. Mijn dochter was op bezoek en ging met haar 2 kleine kinderen van 2 en 4 jaar en mijn vrouw met zijn allen op de motor wat inkopen doen. Uiteraard allen zonder helm of rijbewijs. Mijn razen en tieren maakte total geen indruk. Mijn zoon zonder helm op naar de ATM en op mijn vraag waarom geen helm kreeg ik te horen “niet nodig in de soi, geen politie”. Dat is de mentaliteit hier en niet uit te roeien.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website