Import klassieke auto’s verboden in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
26 november 2020

Voor degene die het gemist hebben, was eind vorig jaar een wet in de maak, die de invoer van klassieke auto’s en oldtimers verbiedt. Het voorstel komt van het Ministerie van Handel, die de invoer van deze auto’s gaat verbieden.

Merkwaardige drogredenen worden aangevoerd. Het zou meehelpen de luchtvervuiling te verminderen en ook zou het de verkeersveiligheid ten goede komen.

Zo gauw de wet van kracht is geworden, zullen na die datum de ingevoerde voertuigen in beslag genomen worden en vernietigd. Er zal geen veilingen van de in beslag genomen auto’s gehouden worden zoals in het verleden en de eigenaren zullen beboet worden met 5 keer de ingevoerde waarde, aldus Keerati Ratchano, directeur-generaal van het ministerie van Buitenlandse Handel, die het verbod op gebruikte auto’s aan het voorbereiden is.

Alleen de import van gespecialiseerde gebruikte voertuigen zoals tractoren, kranen en voertuigen geschonken aan de overheid, staatsbedrijven, liefdadigheidsorganisaties zoals ambulances en brandweerwagens zullen worden toegestaan onder de richtlijnen van het Ministerie van Handel.

Bron: The Nation

8 reacties op “Import klassieke auto’s verboden in Thailand”

  1. Robert JG zegt op

    Wat zal de lucht straks weer schoon zijn na deze ingrijpende wetswijziging. En een stuk veiliger op de weg…

    • Antony zegt op

      Nu weet ik het zeker! Ze hebben echt niets omhanden, dus……maar weer eens wat bedenken!

  2. eduard zegt op

    Wees blij, de invoerrechten zijn niet te betalen en staat niet in verhouding tot..Wou een ferrari invoeren met nieuwwaarde 480000 gulden en handelswaarde op dat moment 120000 gulden. Liet bij de douane foto s zien in Lam Chabang en konden mij niet zeggen op de foto wat ik moest betalen aan invoerrechten. Auto van Holland naar Thailand verscheept en toen hoorde ik de invoerrechten, omgerekend 220.000 gulden.Dus teruggestuurd.

    • MikeH zegt op

      Import tarieven voor (klassieke) auto’s werden berekend naar motorinhoud.
      Hoe meer CC hoe meer %% invoerbelasting.
      In de categorie van motorinhoud boven de 3 liter (waar een Ferrari waarschijnlijk onder valt) ging het inderdaad om honderden procenten.
      Toch rijden er heel wat Aston Martin’s en Lambo’s rond. Hmmm

      • l.lagemaat zegt op

        Veel dealers kunnen deze auto’s niet meer verkopen, potentiële kopers haken af. Deze blijven in de stalling bij Laem Chabang, invoerhaven. Hoge onkosten.
        Om uit de grote onkosten te komen, worden de wagens nu per veiling aangeboden.
        De huidige ingevoerde klassiekers werden beoordeeld op geschatte huidige waarde en hoge invoer tax Thailand.

  3. TheoB zegt op

    Zijn al die walmende bussen, vrachtwagens en auto’s dan al van de weg gehaald?
    En zijn de veiligheidseisen voor nieuwe voertuigen al flink verhoogd (kooiconstructie, kreukelzone, etc.)? De meeste nieuwe niet-westerse auto’s zijn nog steeds niet meer dan koekblikken.
    Kortom, kulargumenten om de werkelijke reden te verhullen: de concurrentie uit het buitenland uitschakelen.

    • Ed zegt op

      Concurrentie?? Een klassieke Thairung zeker?

      • TheoB zegt op

        Het gaat dan ook niet alleen om klassiekers/oldtimers, maar om alle tweedehands voertuigen voor persoonlijk gebruik. Dus alle voertuigen die buiten Thailand al op naam hebben gestaan.

        Zoek maar op de website van de Nation Thailand naar nieuwsartikel 30378880
        (Een directe link naar betreffend artikel werd geweigerd.)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website