Het Thaise vliegdekschip HTMS Chakri Naruebet

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
15 november 2015

Er zijn nogal wat landen die een vliegdekschip aanschaffen als een prestige object, dat als vlaggenschip van hun vloot moet dienen. Voor kleinere landen is deze prestige iets, dat zij zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.

Een goed voorbeeld hiervan is Thailand die in de jaren negentig een vliegdekschip in Spanje liet bouwen voor $336 miljoen. Het schip met een waterverplaatsing van ruim 11.000 ton, werd in 1997 door de Royal Thai Navy in dienst genomen. Het kreeg de naam Chakri Naruebet (ter eer aan de Chakri dynastie) en in het wapenschild het motto ครองเวหา ครองนที จักรีนฤเบศร (Heers in de lucht, heers op zee). Thailand is het eerste en nog steeds enige land in Zuidoost Azië, dat over een vliegdekschip in haar vloot beschikt.

Doelstelling

HTMS Chakri Naruebet werd ontworpen om met acht AV-8 verticaal opstijgende Harrier jets en acht UH-60 klasse helikopters te opereren. De Harriers bleken echter te duur om te onderhouden en te bedienen en werden in 2006, negen jaar na de indienstname van Chakri Naruebet uit dienst genomen. Dit stelde Thailand in staat om het aantal helikopters te verhogen tot 20, waardoor ook voldaan werd aan de officiële type-benaming “Offshore Patrol Helicopter Carrier”.

Economische crisis

In datzelfde jaar 2006 werd Thailand getroffen door een economische crisis, die leidde tot een verlaging van het marine budget. Dit betekende ook, dat de Chakri Naruebet het grootste deel van de volgende jaren in de haven van Sattahip bleef afgemeerd. Het schip was eenvoudig te duur (vooral met een bemanning van 600) om te opereren als een patrouilleschip. Nu doet het dienst als een toeristische attractie en gaat het één dag per maand buitengaats voor oefening.

Noodoperaties

Ondanks het bovenstaande heeft de Chakri Naruebet wel bij enkele noodgevallen goede diensten in haar bestaan bewezen:

  • In 1997 werd het schip tijdens de tropische storm Linda bij Kra Isthmus in de Golf van Thailand ingezet om vissersboten in nood op te sporen en eventueel hulp te verlenen.
  • In 2000 tijdens overstromingen in de provincie Songkhla ging het schip voor anker in de buurt om te dienen als basis voor helikopters en voor aanvoer van voedsel en medicamenten. Tevens werden gewonden aan boord verzorgd.
  • Als gevolg van de tsunami in 2004 maakte de bemanning van Chakri Naruebet deel uit van de grootschalige militaire hulp door Thailand. Het schip werd ingezet in reddingsoperaties bij Phi Phi en Phuket en diende als hospitaalschip voor gewonden en de afhandeling van overleden slachtoffers.
  • Ook in 2010 en 2011 diende Chakri Naruebet als hulp- en hospitaalschip tijdens overstromingen in de provincie Songkhla en het eiland Koh Tao.

Ten slotte

Meer technische informatie over het vliegdekschip en haar bewapening vindt u uitgebreid op de Wikipedia pagina.

Bron: knipselkrant Maritime Warfare Center/Koninklijke Marine Nederland

8 reacties op “Het Thaise vliegdekschip HTMS Chakri Naruebet”

  1. danny zegt op

    Een aardig en interessant verhaal.
    Thai kunnen dit schip bezoeken.
    Farang moeten op de kade blijven staan en mogen er niet op.

  2. Kees 2 zegt op

    Met mijn Thaise vriendin daarheen gereden. Zij mocht erop, ik als buitenlander niet.

  3. jos vd brink zegt op

    in 2011 zijn wij door dit schip van het eiland Koh Tao gehaald, was toen erg slecht weer zaten al een aantal dagen vast op dit eiland ondanks alles was dit een geweldige belevenis,

  4. janbeute zegt op

    Ooit had Nederland ook zoiets , het was de Karel Doorman .
    Verkocht aan een Zuid Amerikaans land , als ik mij nog kan herrineren was het Argentinie .
    Maar waarom mag een Farang dit schip dan niet betreden ? .
    Misschien liggen er nog ergens geheimen op dit vliegdek schip die wij niet mogen weten , maar alleen aan Thaise onderdanen toevertrouwt zijn .
    Kernwapens misschien .

    Jan Beute .

  5. Cornelis zegt op

    Doet me terugdenken aan het Nederlandse vliegdekschip, de ‘Karel Doorman’, waar ik in m’n marinetijd op gevaren heb. Nederland kocht het van de Britten, verkocht het later aan Argentinië – en dat land zette het in de strijd om de Falklands weer in tegen diezelfde Britten…………

  6. v veen zegt op

    het zelfde als in Nederland met de Karel DOORMAN,waar ik heb op gevaren

  7. Flosje zegt op

    Bedankt voor de tip niet op het schip te mogen kijken als Euro brenger naar Thailand , bespaart weer 1 dag ergernis.

    Wát een land vol avontuur , verrassingen , en geheimenissen.

  8. teun zegt op

    Het schip is dus weggegooid geld. Daarom – na 15 jaar – naarstig op zoek naar nieuw speelgoed: Chinese duikboten. Ben benieuwd.
    En als dat niet lukt dan hebben ze altijd nog de HSL achter de hand als project.

    Allemaal weggegooid geld. Beter investeren in bestaande infrastructuur.Maar ja, dat is niet zo sexy natuurlijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website