Somboon rungaree / Shutterstock.com

In de afgelopen twee weken was de wereld in de ban van de twaalf voetballertjes en hun coach die vast zaten in een overstroomde grot dicht bij Mae Sai in het Noorden van Thailand. Ze zijn een aantal dagen geleden allemaal gered in een omvangrijke en internationale operatie. Die groep noemde zichzelf ‘de Wilde Zwijnen’ en waren naast een hecht voetbalteam ook verzot op avonturen, vaak in grotten.

Grotten zijn in Thailand gewijde plaatsen waarnaast boeddhistische ook animistische en hindoeïstische elementen een grote rol spelen. Iedere bezoeker van grotten in Thailand zal het ongetwijfeld zijn opgevallen dat het dikwijls plaatsen zijn waar de Boeddha wordt vereerd samen met geesten, demonen en reuzen.

Eeuwenoud verhaal

De volledige naam van de grot waar de Wilde Zwijnen door het water werden verrast heet Tham Luang Naam Khun Nang Non (noot 1) en zij verwijst naar een eeuwenoud verhaal.

Een prinses wordt verliefd op een eenvoudige boer. Haar vader verbiedt de omgang en de inmiddels zwangere prinses vlucht met haar geliefde de bergen in. De vader achtervolgt hen, hij ontmoet de boer die water en eten zoekt in het woud en doodt hem. De prinses wacht wanhopig op haar geliefde en uiteindelijk pleegt zij zelfmoord met een haarspeld. Haar lichaam vormt de bergen, en haar geslachtsdeel de grot.

Vermenging van koningschap, geesten, boeddhisme en seksualiteit

Veel grotten in dit noordelijk gedeelte van Thailand zijn omgeven met dit soort legendes. Het zijn magische plaatsen waar macht en gevaar op de loer liggen. Het zijn heilige plaatsen waar de mensen die macht met passende rituelen ten eigen behoeve kunnen beteugelen. Zwerfmonniken, thudong genaamd, overnachtten vaak in deze grotten, en op crematieplaatsen. Zij moesten laten zien dat de macht van de Boeddha groter is dan die van de kwaadaardige geesten die schuilgingen in een grot of crematieplaats.

Ten zuiden van de Tham Luang ligt Doi Chiang Dao, een berg die bijna loodrecht oprijst uit de rijstvelden en waar een diepe grot tot in het hart van de berg loopt. Die grot zou de behuizing zijn van een demonische reus, een yaksha, die gelukkig door een edele Lanna koning werd beheerst.  Een ander verhaal vertelt dat de demon een koning er toe bracht een mooie vrouw te volgen tot diep in de grot waarna de demon hem opat. Koningschap, seksualiteit, macht en gevaar in één verhaal samengevat.

Machtige en gevaarlijke geesten

Al deze verhalen verwijzen naar de overtuiging dat de grotten bewoond worden door machtige en soms gevaarlijke geesten die door rituelen en offerandes ertoe worden aangespoord noordelijk Thailand veilig, welvarend en gezond te houden.

De grotten bevatten altaren waar de Boeddha, Hindoe goden, heiligen en berggeesten gezamenlijk worden aanbeden. Ze verwijzen naar de versmelting van al deze tradities die samen het Thaise boeddhisme wordt genoemd.

Grotten in het Sri Lanna Nationaal Park, gelegen tussen de Tham Luang en Chiang Dao laten dat duidelijk zien. Zij herbergen twee prinsessen die daar hun toevlucht zochten nadat hun koninkrijk was vernietigd. Zij zochten bescherming in de grotten en de Boeddha, die hun smeekbeden hoorde, beval een monsterlijke geest voor hen te zorgen, een geest die nog steeds aanwezig is. Ook hier zien we weer hoe koningschap, het boeddhisme en de geestenwereld in één verhaal worden verbonden.

Grotten spreken tot de verbeelding

Grotten zijn ruimten die een verbinding vormen tussen de wereld van mensen en de onderwereld, een donkere wereld, moeilijk te betreden en vaak vijandig voor mensen.

Er huizen geesten. Deze natuurgeesten zijn dikwijls vrouwen en dienen als een tegenwicht voor de invloed van monniken. Zij geven iets wat monniken niet kunnen geven: hulp bij de perikelen van liefde, welvaart en andere zaken. Ze zijn behulpzaam maar tegelijkertijd gevaarlijk als ze worden veronachtzaamd.

Deze heilige grotten in Thailand zijn plaatsen waar macht schuilgaat maar eveneens gevaar. Jaarlijkse rituelen zijn nodig om ervoor te zorgen dat de geesten zorg dragen voor het dorpsleven en de dorpsbewoners in alle onzekerheden die de natuur kenmerkt. De geesten zijn de heersers in de onvoorspelbare en ongastvrije natuur en moeten worden getemd om nuttig te zijn.

Het verhaal van de twaalf jongens en hun coach verstrikt in een grot kan op verschillende manieren worden uitgelegd en beleefd.  Het is een verhaal van heldendom in een onherbergzame omgeving. Voor anderen staat de boeddhistische vroomheid van de coach op de voorgrond waar meditatie en gebeden machtiger blijken dan de geesten. Voor sommigen is de dood van de Navy Seal, Samarn Kunan, op te vatten als een offer aan de geest van de grot.

De grotten spreken tot ieders menselijke verbeelding. Ze vormen een band met de machtige en gevaarlijke onderwereld en misschien ons onderbewustzijn, en weerspiegelen zowel verleidelijke aantrekkingskracht als angst voor onvoorspelbare geesten.

Noot

Tham (uitspraak thâm) is grot; Luang (lǒeang) Grote, Geëeerde; Nam (náam) water; Khun (khòen) modderig, troebel; Nang (naang) dame, vrouw en Non (nohn)  liggen: De Geëerde Grot van de Liggende Prinses

5 reacties op “Grotten zijn verleidelijke, gevaarlijke en mythische plaatsen”

  1. Gringo zegt op

    Een prachtig verhaal, Tino, mijn complimenten!
    Zo lees ik jouw postings graag, maar soms………!

    • Tino Kuis zegt op

      Dank voor je compliment, dat lees ik graag. Omgekeerd geldt trouwens hetzelfde, Gringo :). De meeste van jouw postings waardeer ik zeer maar sommige…… :). Een mens wordt wijs door vele, ook tegenstrijdige, feiten en meningen te horen.

  2. Rob V. zegt op

    Verborgen boodschap? Vrouwen, zo mooi en verraderlijk als de zee, treed haar grot binnen maar ohwee als je de tijd neemt en ze nat wordt. Snel je ding doen en dan snel wegwezen. Of heeft haar water juist (ook) goeds te brengen zoals voorspoed en vruchtbaarheid?

  3. janbeute zegt op

    Dat ze verzot op avonduren waren kan zijn .
    Maar wat ik las was dat ze voor de eerste keer in hun leven een grot ingingen .
    Enkele van die voetballertjes vertelden dat het voor hun ook tevens de laatste keer geweest is .
    Een andere wou nog wel een keer maar dan met een ervaren gids .
    Ook het verhaal in de pers dat ze niet konden zwemmen klopte niet ze konden allemaal wel zwemmen . sommigen zelfs bijzonder goed .

    Jan Beute .

  4. Francois Nang Lae zegt op

    Bedankt voor dit mooie verhaal, Tino. De eerste maanden van ons verblijf in Thailand woonden we op de helling van Doi Chiang Dao. Bijzonder om nu te lezen wat er zich onder ons huis allemaal afspeelde. Ik ben met mijn mooie vrouw gelukkig gewoon op de berg gebleven en niet diep de grot ingegaan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website