Bromfietsen in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags:
25 februari 2021

(Naypong Studio / Shutterstock.com)

Eigenlijk is het woord ”bromfiets” niet juist, omdat er al sprake is van een grotere cilinder inhoud dan 49,9 cc inhoud en men daarom van een motorfiets kan spreken. Maar dit even terzijde. In Thailand is dit vervoermiddel overal te zien, evenals zijn veelzijdigheid.

Naast het vervoer voor een of meerdere personen, worden ze ook gebruikt om een zijspan er aan te koppelen; soms als verkooppunt van voedsel of als “werkplaats” voor allerlei verschillende doeleinden.

Het zijn ijzersterke machines. Op een lekke band na zijn er weinig problemen met deze brommers. Verbazingwekkend, omdat de Thai niet bekend staat om het reguliere onderhoud van wat dan ook. Ongelukken zijn te wijten aan de bestuurders en niet aan een technisch probleem wat zich onverwachts voordoet.

Bij een aantal brommers zit maar aan één zijde, de linkerzijde, een veersysteem. Het achterwiel zit dan ook aan één kant aan het frame bevestigd en moet alles kunnen dragen! Soms een griezelige gedachte wat er allemaal kan gebeuren als die ene bout af zou breken. Maar gelet op de rijstijl van sommige bestuurders is dat kennelijk alleen het probleem van een farang.

Elk jaar moet de bromfiets naar de “keuring”. Wat dit inhoud weet ik nog steeds niet! De brommer wordt gestart en men houdt een meting van de uitlaatgassen. In het kantoortje staat een computer, waarop het een en ander gemeld wordt. Maar ik heb in al die jaren, ook bij auto’s, geen actie gezien naar aanleiding van die meting. Verlichting en remmen worden gecontroleerd en na het betalen van 599 Baht mag men na een paar dagen terugkomen om het nieuwe jaarvignet en het boekje op te halen. Een goed keuringsstation is aan de Sukhumvit in Pattaya gelegen bij Soi 44 tussen Pattaya Thai (Zuid) en Pattaya Klang (centraal) Bijna geen wachttijden, men wordt snel en netjes geholpen, zowel voor de brommer als de auto.

Het onderhoud moet men zelf verzorgen. Anders dan in Nederland bij een APK keuring, waar men adviezen geeft en soms zelfs terug moet komen na een reparatie. Brommers hebben een onderhoudsboekje of die na een jaar nog gebruikt wordt of aanwezig is, is zeer de vraag.

Kortom weinig vragen over het onderhoud van brommers wel over de rijstijl van de bestuurders.

– Herplaatst ter nagedachtenis aan Lodewijk Lagemaat –

27 reacties op “Bromfietsen in Thailand”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Het ‘monoshock’-systeem bestaat al sinds begin vorige eeuw en is sinds de ‘heruitvinding’ door Yamaha in de jaren zeventig gemeengoed geworden, ook voor zware motorfietsen.
    Als u bij de motorbikes al griezelige gedachten krijgt vanwege dit systeem moet u vooral NIET op de volgende fotolink klikken.
    .
    https://photos.app.goo.gl/ysy5jAErGCPazOdP2

    • Cornelis zegt op

      Wiel aan één kant vast griezelig? Wel eens auto’s gezien waar de wielen aan twee kanten vastzitten? Nee toch?

      • Ger zegt op

        Jawel het stuurwiel aan 1 kant vast met een stang en aan de andere kant vastgehouden door een wanhopige bestuurder, dus wel 2 kanten .

      • PEER zegt op

        Juist dáárom Cornelis, zie je op Youtube vaak filmpjes van losgeschoten auto/vrachtwagen-wielen die de weg opvliegen!
        En ook daarom rijden jij en ik op de fiets, hahaaa

  2. Jo Beerkens zegt op

    Weet iemand of er in Thailand, liefst Chiang Mai, elektrische motors worden verkoch? Ik bedoel geen invaliden-voertuig of dergelijke, maar een echte motor/scooter.

    Onlangs heb ik in China een dag met een leuke elektrische motor/scooter rondgereden en dat beviel eigenlijk best. Hij leek nog redelijk op de Honda-scoopy.

    Ik heb al bij de Chinese Alibaba en de Thaise Lazada nagevraagd. Maar Lazada heeft er geen en Alibaba liet me weten (goede service) dat ze 1 exemplaar niet naar Thailand konden sturen.

    Ben benieuwd…..

    • JoWe zegt op

      http://www.bahtsold.com/view/electric-motorbikes-for-sale-312040?co=Thailand-1&s=electric+motorbike&ca=NULL&c=NULL&pr_from=NULL&pr_to=NULL

      M.vr.gr.

  3. henry zegt op

    Een autokeuring kost 200 Baht, Als U 599 Baht betaald voor een bromfiets zo daar hoogstwaarschijnlijk de verplichtte aansprakelijkheidspolis tegenover derden inbegrepen. De Porobo zoals men die hier noemt.

    • Nico zegt op

      Ja klopt

      Keuring 200 Bhat en verplichte verzekering 399 = samen 599 Bhat.
      Verzekering is goedkoop, maar je krijgt er niets voor terug.
      Is echt een WA verzekering met minimale dekking.

      • Roel zegt op

        Keuring voor brommer 60 bath, auto 200 bath
        Leeftijd brommer na 5 jaar keuring, bij auto na 7 jaar.

        De horribor verzekering 125 cc 345 bath, 150 cc 645 bath en 110 cc ca 200 bath.
        Daarnaast betaal je nog een tax van ca 100 bath.
        Horribor, (staatsverzekering) dekt alleen een bedrag voor ziektekosten dus is feitelijk een ongeval verzekering. De dekking bedraagt minimaal 15.000 en maximaal 50.000 bath

        • Phuket Scooter Rental zegt op

          Even up daten, De dekking bedraagt minimaal 30.000 Thb

  4. Pompoei zegt op

    Ik krijg mijn nieuw jaarvignet en boekje altijd direkt na keuring en betalen terug. Ik rij dan wel naar de plaats waar ook de rijbewijzen uitgereikt worden.

  5. Jan S zegt op

    Het is nooit bij mij opgekomen de overbekende motorbike oftewel motorfiets een bromfiets te noemen.
    Ik heb toevallig vandaag de voor- en achterremmen laten vernieuwen plus nieuwe banden de farang prijs was 1000 baht.

    • Jakke zegt op

      Farang prijs 1000 THB? Alleen voor het werk hoop ik?

      • Jan S zegt op

        Inclusief alle materialen maar om bij deze ‘garage’ te komen moet je wel 5 uur naar het noorden rijden vanaf Pattaya.

    • Jasper zegt op

      En jij dacht dat dat nog goedkoper kon? Grapje natuurlijk.

      Voige maand totale koppeling voor en achter, inclusief nieuwe drijfriem en rubbers laten vervangen, kleppen laten stellen op mij PCX150. Totale prijs 1700 baht.

      Mijn Nederlandse motorman (heb ook nog een BMW GS1100) schatte de reparatie in Nederland op 250 euro.

  6. Chris van het dorpje zegt op

    Dat met de keuring is nieuw voor mij .
    Ik ga gewon naar de winkel , waar ik mijn second hand Honda gekocht heb ,
    daar betaal ik 599 baht en kan een week later de jaar – sticker afhalen
    en het papiertje met de verplichte verzekering .
    Maar na de Honda wordt niet gekeken .

    • Jasper zegt op

      Hangt van de leeftijd van de motocy af.

  7. janbeute zegt op

    Bij het monoschock systeem van Yamaha zit de schokbreker met daarom heen de schroefveer in het midden van de motor of brommer .
    Ik zelf ben in het bezit van een Yamaha X1R 135 cc .
    Bij vele huidige scooter modellen zit het achter aan de brommer gemonteerd meestal aan de linkerzijde .
    Denk aan Honda Scoopy I of Yamaha Fino scooters .
    Bij big en zware bikes zit de vering altijd in het midden bij het monoschock systeem , kan zowel vertikaal als horizontal gemonteerd zijn .
    Zie oa de nieuwe Harley softtail lijn modellen of bij Ducati .
    Ik zelf geef de voorkeur aan het twee schocks systeem aan beide zijden achter ( betere stabiliteit naar mijn mening ), maar mocht er een bout afbreken wat nooit gebeurt , dan ga je alsnog plat op je bek .
    De keuring van een brommer in Thailand gaat overigens pas na 5 jaar leeftijd in .
    Keuring stelt niet veel voor , meer stempels zetten op papier .

    Jan Beute

  8. Jacques zegt op

    Ik vond deze informatie op de site van Driving in Thaliand.com

    Annual Tax Registration Renewal
    safety check,tax registration,technical check

    If you have a motorbike or a car, each year you have to renew the registration (the tax sticker). In Thai it’s called ต่อทะเบียน (“dtaaw tha-biian”, extend registration).
    It’s an easy process if your car or bike is less than 5 years old. Just go to your Land Transport Office with your vehicle book (or a photocopy if you are paying a credit) and the proof that you have paid the P.R.B. (Compulsory Motor Insurance) for the year to come.
    The fee for the tax sticker depends on the type and age of your vehicle. Typically for a motorbike it is around 300-400 baht. For a car it starts at around 1,000 baht (engine up to 2,000cc), average price is about 2,000 baht (for example a Toyota Altis 1.8) but it can go up to 6 to 7,000 baht, for instance for a 4-door pick-up.
    The fee is the same each year for the first five years, then it is reduced by 10% every year up to a maximum of 50%.
    If your car or bike is more than five years old, you have to undertake a technical check before you can apply to renew your registration. Take your vehicle to a certified garage, like this one:

    The inspection costs about 200 baht and takes just a few minutes. They verify the car number and check the lights, the brakes and the exhaust. If your vehicle passes the test, you are issued a certificate that you have to show to the Land Transport Office, along with the blue book (for a car) or green book (for a bike) and proof that you paid the “Po-Ro-Bo”.

  9. Jacques r1 zegt op

    Ducati rijdt er al jaren met enkelvoudige achterwiel ophanging in het wk superbikes
    Die motoren hebben meer dan 200 pk, dus het is al aangetoond dat het kan
    Jacques r1

  10. Phuket Scooter Rental zegt op

    In Phuket, moet je naar de technische controle de eerste maal, als je scooter ouder is dan 4 jaar, dan elk jaar opnieuw technisch laten keuren.

    • Hugo veldman zegt op

      Iedere vespa heeft monoshock voorvering stamt nog de tijd dat piaggo vliegtuigen maakte
      Waarvan dit onderdeel het bestuurbare neuswiel was.

  11. B.Elg zegt op

    Ik wil de nabestaanden van Lodewijk Lagemaat, de auteur van deze inzending, condoleren met zijn overlijden.
    En over de bromfietsen in Thailand: mijnheer Winawong, een ambtenaar die gaat over verkeersveiligheid, verklaarde dat er per jaar gemiddeld 46650 doden zijn gevallen tussen 2011 en 2017. Plus een heleboel zwaargewonden en gehandicapten, natuurlijk.
    Natuurlijk is de keuze voor een bromfiets begrijpelijk bij tropische temperaturen. Goedkoop, geen parkeerproblemen. Maar mij krijgen ze niet op een bromfiets, ook niet op een motortaxi. Ik ga wel met de songthaew (akkoord, ook niet echt veilig) of ik laat een “grab-taxi” komen, ook spotgoedkoop.
    Ben wel eens op “emergency”-afdeling geweest van een Thais ziekenhuis. Dan zie je ze ook echt liggen, de slachtoffers van bromfietsongevallen, zowel de Thai als de farang.

  12. fred zegt op

    Een vriend van mij beweerde hetzelfde. 2 jaar geleden langs achter aangereden toen hij bij valavond te voet over Soi Bukhao liep in Pattaya. Gelukkig is hij weer hersteld maar het gevaar schuilt altijd en overal om de hoek. Sindsdien heeft hij zich een brommer aangeschaft…..gelijk heet hij dan rijdt je op zijn minst mee met de verkeerstroom.

    • B.Elg zegt op

      Hoi Fred, dus je vriend heeft een bromfiets gekocht als preventie TEGEN verkeersongelukken. Merkwaardig.

      • fred zegt op

        Ja hij kwam tot de pijnlijke vaststelling dat je als voetganger ( er zijn weinig of geen voetpaden) nog meer gevaar loopt dan op de brommer.
        In Thailand gaat bijna niemand 100 meter te voet en ondanks de weinige voetgangers zijn ze dikwijls slachtoffers in het verkeer.

    • FrankyR zegt op

      Gelukkig is uw vriend hersteld, maar als hij van achteren is aangereden…

      Ik loop altijd aan de kant waar het verkeer (auto’s/motors) op mij afkomt. Zo kan je (meestal) niet worden verrast. Geen garantie, maar ik ben nog nooit aangereden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website