Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
- Maarten: Beste Boonya, Er zijn al 3 personen, met mij erbij vier, die graag zouden weten hoe je het klaar krijgt om IPTV in huis te hale
- Rob V.: Ja, het zijn ideeën uit de mens en samenleving zelf, uiteraard wel met inspiratie en invloed van elders want dankzij het internet
- Johnny BG: Het idee van de cooperatie is om landlozen en ouderen werk te verschaffen en dat gaat met vallen en opstaan. Met zowel een NL als
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Verkeer en vervoer » Weet met wie u vliegt (of neerstort)
Weet met wie u vliegt (of neerstort)
Geplaatst in Verkeer en vervoer, Vliegtickets
Tags: China Airlines, THAI Airways, Toerisme
Het Duitse onderzoeksbureau JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evolution Centre) houdt al jaren data bij over vliegongelukken en publiceert jaarlijks een index die de relatieve veiligheid van luchtvaartbedrijven meet. Deze week kwam de editie van 2010 uit, een rangschikking van 60 airlines.
Laten we beginnen met de beste maatschappij: dat is wederom onbetwist het Australische Qantas. Maar niet veel Nederlandse passagiers gebruiken de airline richting Thailand. Dat is anders met nummer twee: Finnair. Air Berlin staat eervol op de zevende plaats. De KLM komt niet in de top tien voor, maar scoort plaats 23.
Als we kijken naar de slechtste maatschappijen scoort China Airlines (schrik niet!) de op een na laatste plaats. Er zijn nogal was passagiers met CI verongelukt, de laatste dertig jaar waarover JACDEC rekent. Garuda staat op 55, Turkisch Airlines op plaats 53 en Thai Airways ‘slechts’ op 52 van de zestig airlines. Goede vlucht!
Bron: Algemeen Dagblad
Lekker, volgende week met China Airlines richting bangkok :s
Statistisch gezien is de kans zo klein dat je niet aankomt. Niet druk over maken. De straat over steken in Bangkok is gevaarlijker.
Om het nog even met cijfers te verduidelijken: per 1,5 miljoen vluchten vindt er gemiddeld één fataal vliegtuigongeluk plaats.
oeps en ik in maart met ci, dat gaat een spannende vlucht worden 🙂
chokdee
Een index van relatieve veiligheid, en dan nog over 30 (!) jaar gemeten, wat moet je er mee?
Je kunt net zo goed vragen hoeveel vliegtuigen er van Amsterdam naar Bangkok in die 30 jaar zijn neergestort, geen dus!
Garantie heb je niet, maar dat heb je in je auto nog minder en een fietser of wandelaar is ook niet veilig.
Thuisblijven dan? Dat is het minst veilig, want doodsoorzaak nr 1 in Nederland (van een niet-natuurlijke dood) zijn de ongevallen in de prive-sfeer!!
Ga lekker vliegen met een bekende airline en niet via via met Nevercomeback Air.
Goede reis!
Ik denk een zeer nuttige lijst.
Niet alleen de ongelukken, maar ook de bijna ongelukken worden meegewogen.
Een tijdje geleden, bij het surfen over internet, ben ik tegen aardig wat schuivers aangelopen bij het landen van vliegtuigen van o.a. Thai Airways en Garuda.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat piloten van een aantal aziatische luchtvaartmaatschappijen toch iets anders tegen veiligheid aankijken dan wij.
En dus toch landen daar waar een west-europese piloot dat niet zal doen, en uitwijkt.
Wellicht net zoiets als in het verkeer?
Een paar jaar terug vloog ik met AirAsia van Bangkok naar Phuket. De piloot had een vreemde manier van landen. Nooit eerder met zo’n klap geland. De bagagebakken vlogen open. Iedereen in het vliegtuig keek elkaar aan. Het kan met luchtstromingen te maken hebben maar toch.
Dit alles staat in schril contrast met een ritje van Hua Hin naar Bangkok in een volgepropte minivan. Daar zal ik nog eens wat over schrijven. De enige keer in mijn leven dat ik echt doodsangsten uitstond. Ik verbaas me nu nog dat ik het overleefd heb. Het is inderdaad het ontbreken van iedere vorm van verantwoordelijkheidsgevoel bij sommige Thai. Ik reis bij voorkeur met de trein in Thailand. Gaat niet snel maar wel meer relaxt.
De dag dat een vliegtuig van one-two-go verongelukte op Phuket airport (17-9-2009), was ik op Phuket.. Het weer was die dag zeer onstabiel, zware buien met zware windstoten afgewisseld met korte bijna droge perioden.
Af en toe struin ik het internet af om te kijken, of er al een rapport is over de oorzaak van deze ramp.
Maar nee, tot heden niets gevonden.
Maar voor mij staat voor 99% vast dat de piloot onnodige risico’s heeft genomen.
Hansy, ben je niet in de war met het jaartal? Op 16 september 2007 is er een crash op Phuket geweest, zie de volgende link”
http://en.wikipedia.org/wiki/One-Two-GO_Airlines_Flight_269
Ja, 2009 was een typefout. Ik vond het echter onnodig om middels een nieuwe reactie dit te verbeteren. Crash met one two go gaf genoeg aanwijzingen.
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20070916-0
17Sep 2009? Je bedoelt 16 Sep 2007 denk ik…
Leuk voor de nerveuze vliegers dit soort lijstjes, maar het geeft geen relevante risico informatie over die vlucht die je morgen pakt. Het totaal aantal fatale ongelukken op het totaal aantal vluchten is dusdanig klein dat toegepaste statistieken niet zo heel veel zeggen. Om dan toch een beetje een beeld te krijgen moet je dus een lange periode pakken, 30 jaar hier, en in de luchtvaart veranderen zaken zo snel dat die cijfers dan weer heel weinig zeggen over de huidige situatie. Aeroflot en Garuda zijn een hoop veranderd in die jaren, om maar even 2 zondaars te noemen.
De enige informatie die wel relevant is is die van het uitblijven van ongelukken over zo’n lange periode. Dan zie je dat de gerenommeerde maatschappijen het goed doen. Maar dat wisten we natuurlijk al. Maar om nou te zeggen dat bv de airline op plaats 2 veiliger is dan die op plaats 7 of 8, dat gaat weer te ver.
Ook spookverhalen over een slechte landing met die en die maatschappij zijn leuk voor de borrel bij de verjaardagen, maar zeggen natuurlijk helemaal niks over de maatschappij. Iedere maatschappij heeft wel eens een harde landing. Dit soort verhalen komt ook altijd van mensen die 2 of 3 keer per jaar vliegen, nooit van de frequent flyers. Negeren dus.
Gewoon lekker vliegen dus, gewoon met een gerenommerde maatschappij, en dan is het risico dat er iets gebeurt echt heel erg klein.
http://www.eturbonews.com/15926/airline-safety-no-credible-list-safest-or-riskiest-carriers
Ik ben het met khun Peter eens dat oversteken in Bangkok of het reizen per (mini)bus in Thailand gevaarlijker is dan vliegen. Toch is het goed om de veiligheid van een airline in de gaten te houden. Enkele maatschappijen bezuinigen op onderhoud of vliegen met (zeer) oude toestellen. Voorkomen is beter dan risico´s lopen.
Hans en Peter. Statistisch gezien geldt dat niet alleen voor Bangkok maar voor bijna 75% van de wereld(steden). Zo loop je tegenwoordig in Mexico een groter risico om neergeschoten te worden in rivaliserende drugsbendes dan dat je crashed met een vliegtuig, Zo loop je in Afghanistan een groter risico om gekidnapt te worden dan …. etc.
Maar je zult maar net aan de verkeerde kant van de statistiek zitten. Het is daarom goed te weten hoe de lijst is samengesteld van goede en minder goede luchtvaartmaatschappijen. Dan kun je daar als je daar gevoelig voor bent rekening mee houden. Het is echter geen garantie die statistiek en wanneer het ongeluk toeslaat. Ook niet bij de top tien luchtvaartmaatschappijen. Als het zover is dan hoop ik dat het snel gaat en ik er niet half verminkt uitkom. Dan maar ineen keer afgelopen.
En wat betreft maatschappijen die bezuinigen op onderhoud. Die staan toch vaak op een zwarte lijst en komen het europese luchtruim helemaal niet in. Wel handig om te weten wie het zijn als je met zo’n honky tonky maatschappij gaat vliegen hoe de stand van zaken is. Maar helaas betrap ik me er ook op dat ik niet altijd naar die informatie zoek als ik snel een vlucht boek en me te laat dat weer een realiseer.
niet aan denken gewoon gaan
Klopt. Het laatste ongeluk met China Airlines, op een vlucht van Tapei naar Hong Kong in 2002, was echter te wijten aan metaalmoeheid, veroorzaakt door een verkeerd uitgevoerde reparatie 22 jaar eerder! Saillant detail: het ongeluk gebeurde op een van de allerlaatste vluchten, het toestel was reeds aan Orient Thai verkocht. De statistieken hadden er voor hetzelfde geld dus wat anders uit kunnen zien.
Op 20 augustus 2007 is op Naha Airport in Okinawa, Japan, een vliegtuig van hun in brand gevlogen na de landing en volledig uitgebrand……….
ach …veel met 1 2 go gevlogen ……geen kritiek hoor
ik reed ook 30 jaar met mijn landrover , ok geen vliegtuig , nooit gelaser……
nu verkocht ja na 30 jaar …
Ik heb ook1-2 go gevlogen….. Maar toen had ik het toch echt gezien. Afgezien van de lange wachttijden omdat het vliegtuig niet vol was, was ik toch blij weer op de grond te staan. Ik had in de lucht toch echt het gevoel dit niet te overleven. Nooit meer.
Laten we voorop stellen dat vliegen enorm veilig is en dat dit soort lijstjes een beetje flauwekul zijn, zoals ik eerder ook al stelde. Maar toch even ‘food for thought’ om ook een andere kant te belichten.
Zo gebruikt de luchtvaart industrie vaak statistieken die aangeven dat vliegen veel veiliger is dan autorijden. Men kijkt dan naar het aantal doden per gevlogen km afgezet tegen het aantal doden per gereden km. Complete onzin natuurlijk. De meeste vliegongelukken gebeuren tijdens de opstijgen/landings fase en niet tijdens kruisvlucht. Een vlucht van 1 uur is dus qua risico grofweg te vergelijken met een vlucht van 12 uur, heel anders dan bij een auto. Daarnaast leggen vliegtuigen veel langere afstanden af dan auto’s. Dus ja, per km bekeken is vliegen dan veel veiliger. Ga je echter kijken naar het aantal doden per gemaakte vlieg/auto trip, onafhankelijk van afstand, dan komt er een heel ander resultaat uit de bus en is vliegen helemaal niet zo veel veiliger dan autorijden.
Dat neemt niet weg dat, nogmaals, vliegen een van de veiligste manieren is om van A naar B te komen.