Ondanks de extreem lage olieprijs rekent het merendeel van de luchtvaartmaatschappijen brandstoftoeslagen nog altijd door aan de reizigers.

Dat blijkt uit onderzoek van zakenreisorganisatie VCK Travel. Er werden maatschappijen onder de loep genomen die vanaf Amsterdam vliegen. Uit het onderzoek blijkt ook dat Emirates de hoogste brandstoftoeslagen heeft.

“De brandstoftoeslag is ethisch verwerpelijk,” zegt Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel. “Toen tien jaar geleden de olieprijs zo hard steeg dat daar niet tegenop te hedgen viel, is de brandstoftoeslag in het leven geroepen. Deze brandstoftoeslag moest het vliegen in een tijd waar olieprijzen extreem hoog waren rendabel en betaalbaar houden. De luchtvaartmaatschappijen lijken bewust te negeren dat het toen ging om een tijdelijke toeslag. Brandstof is al berekend in de ticketprijs en nu betaalt de reiziger er extra voor. Als je met deze lage olieprijzen extra toeslagen nodig hebt om rendabel te kunnen vliegen, dan moet je kritischer kijken naar je eigen business model. Anders is de reiziger de dupe.’

Uit het onderzoek van VCK Travel komt naar voren dat in veel gevallen is de term ‘brandstoftoeslag’ is vervangen door Carrier Imposed Surcharge voor het identieke bedrag. Dit geeft aan dat de brandstoftoeslag feitelijk niet is komen te vervallen. Onduidelijk is ook wat dit voor toeslag betreft en waarom de kosten niet gewoon in de ticketprijs zijn opgenomen. Dat zou voor de reiziger minder verwarrend zijn, aldus VCK Travel.

KLM heeft in november 2015 de Carrier Imposed Surcharge voor de vluchten binnen Europa volledig geïntegreerd in de tarieven.

13 reacties op “‘Brandstoftoeslagen luchtvaartmaatschappijen verwerpelijk’”

  1. ruud zegt op

    Als je voor de vlucht geld betaalt maakt het eigenlijk niet uit hoe je het noemt.
    Je kijkt gewoon naar het totaalbedrag.
    En daarvan moet je concluderen, dat die de laatste jaren wel is gedaald.

    Ik dacht – maar weet niet helemaal zeker – dat het wel van belang is voor de bonusmijlen.
    Maar die heb ik al jaren niet meer gebruikt.
    Die geven wel een gratis ticket, maar dan moet je wel de brandstoftoeslag betalen.
    Het is in dat geval dus een kunstmatige inflatie van de waarde van de mijlen.
    Ze grabbelen dus in de spaarpot van de frequent flyer.

    Maar goed, dat is met de airmiles in de winkel ook het geval.
    Die zijn in de jaren na de introductie ook steeds minder waard geworden.

    • michiel zegt op

      Nou afgelopen jaar 2015 heb ik amper ticket prijzen naar Bangkok voorbij zien komen zoals in 2013/2014.

      De gemiddelde stoel prijs op een vlucht is wel wat gedaald maar koopjes , als Etihad in 2014 had met open jaw tickets voor rond de € 400,00 waren er amper.
      Vlieg zelf meestal KLM maar daar wist ik ook geen tickets meer te boeken voor onder de € 500,00 lukte voorgaande jaren wel.

      Ondanks nu super goedkope olie.

      • ruud zegt op

        Een paar jaar terug betaalde je voor de vlucht nog 700-800 Euro.
        De prijs van vluchten wordt ook niet alleen door de brandstof bepaald.
        Er zijn ook andere kosten (belastingen en heffingen als voorbeeld) die wel stijgen.
        Bovendien hoeft de prijs van kerosine niet gelijkop te gaan met die van de olie.
        Het hangt er maar net van af, wat de olieboer uit zijn raffinaderij laat komen.
        Aangezien goedkope vluchten over het algemeen ook MEER vluchten betekent, zou het best eens kunnen, dat de Kerosine minder ruim voorradig is dan de olie en dus in verhouding duurder.

        • Tanja Bokkers zegt op

          De crude, aardolie, is in elk winningsgebied verschillend.
          Crude kan veel lichte maar ook zware koolwaterstoffen bevatten.
          Men koopt waar winst is te behalen op de vraag en aanbod markt.
          Kerosine is een component die in alle crude sorten ruim aanwezig is dus geen argument om het duur te houden,bijft over de voorraad van kerosine.

          • ruud zegt op

            Op zich is dat wel waar, maar als je een vat aardolie gaat raffineren, maak je buiten kerosine ook andere stoffen.
            De raffinage moet zo geregeld zijn, dat je zo min mogelijk overschot hebt aan stoffen die je op dat moment niet kunt verkopen.
            Dus als er erg veel vraag is naar kerosine, heb je daarna mogelijk een teveel aan benzine die je niet kwijt kunt.
            Nu is het raffinageproces wel enigzins, maar niet onbeperkt te sturen.
            Om dus het overschot aan benzine tegen te gaan, kun je de kerosine duurder maken.

      • Cornelis zegt op

        Brandstoftoeslagen of niet – die door jou genoemde 500 euro blijft natuurlijk gewoon een lage prijs voor een retourvlucht over een dergelijke afstand.

  2. bob zegt op

    het is een verkapte manier om de reiziger een laag tarief voor te houden. Het is zelfs zo vreemd dat Bangkok airways voor binnenlandse vluchten GEEN toespag berekend (mag niet van de overheid) maar naar het buitenland wel. Zo betaal je voor Vientiane, dat dichterbij ligt dan Chang Mai wel brandstoftoeslag. Met name Air Asia heeft hier een patent op. Soms zijn de toeslagen hoger dan de aangeboden ticketprijs. Goed opletten dus.

  3. anja zegt op

    En zo wordt ook de reiziger gebruikt als melkkoe!
    Net als de ’tijdelijke’ maatregel van het kwartje van kok, zal ook deze ’tijdelijke’ maatregel nooit komen te vervallen!
    Have a good flight!

  4. Tom Korat zegt op

    In November boekte ik online een KLM ticket voor BKK-AMS-BKK voor februari/juni 2016 voor
    totaal 30.460 THB. Uitgesplitst betaal ik 20.450 B voor de vlucht, 400 B voor booking fee,
    8100 B voor CARRIER-IMPOSED INTERNATIONAL SURCHARGE.
    verder 700 en 495 B voor airport passenger service, 405 voor security charge, 70 voor Advance Passen ger User Charge, 20 voor Noise surcharge.

    Sommige toeslagen lijken nog wel redelijk, maar de genoemde Carrier toeslag lijkt me inderdaad meer
    een mooi meegenomen extraatje voor de KLM.

    Hoe kunnen we hiertegen protesteren? Boycotten?

  5. guy zegt op

    Ik vloog in 1976 voor de allereerste keer naar Thailand met SABENA (tussenlanding in Bombay om bij te tanken) en het ticket kostte mij toen om iets meer dan 24.000 BEF. Nu betaal ik zelden meer dan 600€ … of iets meer dan 24.000 oude BEF.

  6. Mr. Thailand zegt op

    Volgens mij is de discussie over de brandstoftoeslag nogal irrelevant. Zoals men hierboven al schreef is de gemiddelde vluchtprijs weldegelijk gedaald. Daarnaast trachten luchtvaartmaatschappijen ook winst te maken uit hun operaties.

    Hier even een simpel voorbeeld voor een korte Europese vlucht (BRU-TXL) met Brussels Airlines;
    totaalprijs: €69,79
    vluchtprijs: €3,00
    taksen en toeslagen: €66,79
    In tegenstelling tot sommigen hier begrijp ik wel dat deze luchtvaartmaatschappij niet voor €1,50 per persoon/per vlucht zal vliegen.

  7. Antonius Steehouder zegt op

    Ja het is natuurlijk heel eenvoudig. Als je de brandstoftoeslag laat vervallen omdat de prijs van olie sterk is gedaald en ook omdat die moderne vliegtuig motoren veel minder brandstof gebruiken. Geven de maatschappijen toe dat ze jaren te veel hebben berekend. Dan zeg ik laten we eens gaan kijken hoe hoog de olieprijs was toe u de brandstof toeslag invoerde en laten we dit vertrek punt hanteren voor het berekenen van de brandstof korting die u nu zou moeten geven, alsook het zuiniger gebruik van de motoren in de berekening voor de brandstofkosten in de berekening meenemen. Het lijkt mij niet zo ingewikkeld.
    Of is dit een te goed idee. Vliegmaatschappijen zouden immers hierbij toegeven dat ze de klant teveel hebben laten betalen. ( Op zijn hollands de klant hebben opgelicht)
    Antonius

  8. Fransamsterdam zegt op

    Laten we nu maar blij zijn dat de milieu/klimaat-lobby het nog niet voor elkaar heeft gekregen dat er BTW en accijns over de petroleum die in de burgerluchtvaart wordt gebruikt hoeft te worden betaald.
    Veel luchtvaartmaatschappijen kopen de petroleum in op termijncontracten, zodat de lagere olieprijs vermoedelijk pas in de loop van dit jaar (gedeeltelijk) zal worden doorberekend.
    € 600 voor 19.000 kilometer komt neer op nog geen 3.2 cent per kilometer. Dat is hoe je het ook wendt of keert spotgoedkoop en één van de leuke dingen van de moderne tijd waar je verder maar niet te lang wakker over moet liggen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website