Vraagsteller: Hurm

Visum O-A. Ik ben er mee bezig en moet, volgens de instructies van de ambassade aanleveren: in het Engels een uittreksel uit het geboorteregister, en in het Engels een uittreksel uit burgerlijke stand.

Die moeten dan weer beiden gelegaliseerd worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Iemand daar ervaring mee? Ik ben al jaren uitgeschreven uit Nederland. Mag het ook door een notaris worden gelegaliseerd?

Mag de financiële eis van 65.000 baht p/mnd of 800.000,- deposito ook een bankafschrift zijn van je Nederlandse bank, goed voor dat bedrag of meer in euro’s?


Reactie RonnyLatYa

– Financiele eis.

“A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht”

Natuurlijk mag dat van een NL bank zijn. De meesten zullen ook hun NL bank daarvoor gebruiken. Niet iedereen bezit een Thaise rekening.

Let wel op. Voor het inkomen van minstens 65 000 Baht staat er “an income certificate (an original copy)”

Die bedragen zijn minimum en zijn in Thai Baht vermeld als referentie. Al zou het eenvoudiger zijn als ze ook de bedragen in Euro zouden vermelden. En ja, het mag ook meer zijn. Daarom staat er ook “not less” voor die bedragen. Ik weet de wisselkoers niet die de Thaise ambassade in Den Haag gebruikt. Moet je hun eens vragen want wordt niet vermeld.

De Thaise ambassade in Brussel stelt die 800 000 Baht gelijk met minstens 25 000 Euro. Die rekenen dus goed door aan een wisselkoers van 32 Baht.

Voor je documenten staat er toch duidelijk ” must be legalised by MinBuZa” en ik ga er dan ook van uit dat dit door hun moet gebeuren.

Maar ik laat de lezer hun ervaring mededelen hierover.


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 1 vote.
Please wait...

15 reacties op “Thailand visavraag Nr 178/20: Non-immigrant O-A, documenten en financiële eisen”

  1. Roel zegt op

    Bij sommige rechtbanken kan je ook de documenten laten legaliseren, ik weet van eerder dat dit bv in Groningen kon. Je kan erop wachten.

    • hurm zegt op

      en dat is geaccepteerd?
      Want ik weet dat je documenten bij rechtbank en notaris kunt laten legaliseren, maar de vraag is of the thai embassy dat accepteert omdat ze duidelijk over minBUZ spreken. Kan ook hun onbekendheid met de nl wetgeving zijn, want normaal gaat in NLD niemand naar een ministerie voor legalisatie.
      Is er iemand hier die geaccepteerd is voor een COE met legalisatie anders dan door MBUZ?

      Kreeg gisteren te horen dat ik geen uittreksel krijg uit het BPR omdat ik in Thailand woon…..alleen als je in nld ergens staat ingeschreven, krijg je een dergelijk uittreksel. Hoe moet ik dan aan deze eis voldoen?

      • mattheus zegt op

        Notaris kan niet meer. Heb al geschreven volgens mij alleen CIBG en BuZa. Inderdaad uittreksel GBA alleen als je in Nederlandse gemeente bent ingeschreven. Zou even met ambassade overleggen.

      • Conimex zegt op

        In laten schrijven als niet ingezetene bij een van de desbetreffende gemeentes, dan krijg je een uittreksel.

    • mattheus zegt op

      Weet je dat zeker, wat ik van de ambassade heb gehoord alleen CIBG en BuZa.

  2. hansman zegt op

    De lagalisatie van BuZa was eenvoudig: documenten inleveren aan de balie, betalen en men krijgt een volgnummer. Destijds werd gezegd dat men rekening moest houden met 1@2 dagen maar ik had het bewijs binnen 1u al weer retour want was er al zeer vroeg. Vandaar weer sprinten naar de Thaise embassy en alles indienen om treinkosten te sparen. Dit was 4jaar geleden en weet niet hoe dit nu geregeld is bij BuZa. Mss zelf de website bezoeken en een email of anderszins BuZa contacten kan meer duidelijkheid geven. Ik wens je veel succes!

  3. Sjoerd zegt op

    Legaliseren moet door BuZa gebeuren. Tot enkele weken geleden stond er op de website van Thaise ambassade in Den Haag dat het ook door notaris mocht, maar na contact hierover meldde de ambassade mij dat nu ALLEEN BuZa geaccepteerd werd. Op mijn opmerking dat de notaris ook nog genoemd werd op hun website, kwam het antwoord dat ze dit zouden aanpassen… hetgeen nu gebeurd is.

    Let wel: het medisch certificaat dient eerst (gratis) door CIBG gelegaliseerd te worden (zit op 50 m afstand van BuZa in Den Haag). Bij BuZa kost het 10 euro per document (4×10, dus). Tot mijn onaangename verrassing, moest ik op de ambassade nogmaals voor HUN legalisatie betalen: 4×15 euro. Daar bovenop dus nog 175 voor visum.

    Ik leverde alles in op 21 oktober, waarna ik het op 28 oktober kon ophalen. Die dag bleek dat op mijn visum de datum 22 oktober stond, dus wie weet had ik het al op 23 oktober kunnen ophalen als ik daarop aangedrongen had.

    • Sjoerd zegt op

      Ter aanvulling: legalisatie door CIBG duurde 5 minuten. Bij BuZa was het 20 minuten.

      Bij ambassade moet je uiteraard ziektekostenverzekering overleggen voor OA.
      De 100.000 USD voor Covid staat niet als eis op de betreffende visum-OA-pagina van de ambassade, maar er werd bij het inleveren van mijn OA-papieren wel naar gevraagd. Ik had dit niet bij me, zei dat het ook niet bij de OA-eisen stond, maar dat ik het wel had ivm COE. Dit werd geaccepteerd.

      Mijn advies is echter om dit extra document met aparte vermelding van de 100.000 USD voor alle zekerheid toch maar mee te nemen: wie weet is het op een gegeven dag wel direct noodzakelijk.

  4. Gerard zegt op

    Hurm,

    Mijn ervaring met het proces rond de aanvraag O-A december 2019:
    1. originele documenten van inkomen (salaris slip, verklaring werkgever/pensioenuitvoerder/uitkering instantie, wat je maar nodig hebt om aan de inkomen-eis te voldoen) en brief van ziektekosten verzekeraar bij notaris laten legaliseren (verklaring dat hij de originele documenten heeft gezien);
    2. Vervolgens met dat naar de balie van de rechtbank die de handtekening notaris verifiëren;
    3. Met medisch certificaat van arts naar BIG register, die de handtekening van de arts verifieert;
    4. Met alles (uittreksels van de gemeentelijke instanties, de notaris verklaringen en BIG document) naar BuZa voor de finale legalisatie;
    5. Met dat alles naar de Thaise ambassade die ook nog eens een legalisatie deed (volgens mij om naar Thailand zelf te verklaren dat alle documenten aan de voorwaarden voldoen).

    Let op dit was pre Covid dus met wat er dit jaar bijgekomen is aan documenten heb ik geen ervaring mee.

  5. mattheus zegt op

    Ik heb net mijn aanvraag voor het O-A visum voltooid en kan dinsdag mijn paspoort ophalen bij de Thaise Ambassade in Den Haag. Daarna volgt de volgende stap aanvragen van COE.
    Ten eerste: de medewerking en service van de ambassade was meer dan voortreffelijk, dat mag ook wel eens gezegd worden.
    Ik mis bij je stukken de verklaring over de ik geloof 4 ziekten en de verklaring omtrent het gedrag.
    Wat betreft inkomen en vermogen. Ik heb dagafschriften van de bijschrijving van mijn pensioenen over de laatste 3 maanden bijgevoegd en dat was voldoende.
    Nog niet zo lang geleden stond er op de site van de ambassade in Den Haag, legalisatie door BuZa (buitenlandse zaken) of notaris.
    Dat laatste is er volgens hen nu uitgehaald. Dus alleen BuZa kan. Volgens mij vraag je in Nederland aan dus moet je ook die doktersverklaring en VOG (verklaring omtrent gedrag) hebben.
    De doktersverklaring moet eerst gelegaliseerd worden door het CIBG en daarna gelijk met de andere 3 stukken door BuZa, beide instanties zitten vlak bij elkaar in Den Haag.
    Tenslotte worden al die 4 stukken als laatste weer gelegaliseerd door de ambassade.
    Beetje moeilijk en een heel gedoe, maar het is de moeite waard, zeker gezien de huidige situatie in Nederland. Succes.

    • mattheus zegt op

      Sorry ik vergeet nog iets. Als je een Nederlandse zorgverzekering hebt zorg dan dat je een Statement of Insurance hebt waar uitdrukkelijk apart bij is vermeld dat er ook dekking is voor Covid-19. Heb van horen zeggen dat het anders niet wordt geaccepteerd. Nogmaals succes.

  6. hurm zegt op

    VOG is onderweg, alsmede een engels uittreksel uit geboorte register. Heb verklaring dat ik niet die 5 ziektes heb, alsmede een certificaat in en outpatiënt Thai verz. 40.000-4000.000 en certificaat covid dekking 100.000€. so far so good. Pas als ik alle papieren heb en gelegaliseerd vraag ik visum OA aan.
    Heb ook geen marriage certificaat, alles ligt in Thailand waar we wonen. Willen natuurlijk niet apart in quarantaine.
    Nog vraagje, kun je op buza copies maken van je gelegaliseerde documenten? alles moet in 3 voud worden aangeleverd.
    dank voor jullie hulp!!

  7. paul j zegt op

    bij de VGZ geven ze die niet en hebben er nog nooit van gehoord dus hoe verkrijg je zo’n verklaring dan ?

  8. hurm zegt op

    Huisarts, fluitje van een cent, maar begrijp dat niet iedereen een huisarts heeft/ had die in zijn/haar systeem kijkt om snel te beoordelen of deze ziektes ooit bij je zijn vastgesteld. Dan is het een kluif om een dergelijke verklaring ondertekend te kjrijgen.

    • willem zegt op

      Huisarts is helaas geen fluitje van een cent. Er zijn veel huisartsen die structureel geen medische verklaringen afgeven en geen keuringen doen.

      Hier het statement die mijn huisarts op zijn website heeft staan:

      Uw huisarts is gebonden aan de regels over medische verklaringen opgesteld door de beroepsgroep (KNMG). Hierin is afgesproken dat Uw huisarts, als behandelend arts, geen verklaringen afgeeft over oa. arbeids(on)geschiktheid, ten behoeve van een reisverzekering, schoolverzuim, huisvesting en dergelijke. Uw huisarts is geen controlerend arts en is hiertoe ook niet opgeleid.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website