Wat is de oplossing voor het verkeersinfarct Bangkok?
Bangkok slibt vol met auto’s. In een interessant artikel in Bangkok Post analyseert TMB Analytics, een eenheid van de TMB bank, de situatie en suggereert een oplossing.
Iemand die in Bangkok werkt, is gemiddeld 2 uur per dag kwijt aan reizen van en naar zijn werk. De gemiddelde snelheid van auto’s in de ochtendspits bedraagt 16,3 km per uur en in de avondspits 23,5 km.
Hoeveel het economisch verlies van de verkeersopstoppingen in de hoofdstad bedraagt, is lastiger vast te stellen. TMB Analytics schat die aanzienlijk hoger dan 10 miljard baht per jaar, die een plaatselijke econoom heeft berekend. Daarbij is niet eens rekening gehouden met de extra brandstofkosten.
Interessant is ook de analyse van het eerste autoprogramma. Wie vorig jaar voor het eerst in zijn leven een auto aanschafte, krijgt de betaalde belasting terug. Het programma heeft weliswaar meer auto’s op de openbare weg gebracht, maar het is niet meer dan een katalysator. Oftewel: de mensen die een auto hebben gekocht, deden dat eerder dan ze van plan waren. Dus in plaats van een geleidelijke verslechtering van de verkeerssituatie heeft het alleen maar voor een versnelling gezorgd.
TMB Analytics wijst er bovendien op dat voordat het programma bestond in Bangkok al 4,2 keer zoveel wagens reden als de wegen konden verwerken. Nu is dat vijf keer.
Wat is de oplossing? In economische termen: als je het aanbod niet kunt beïnvloeden, moet je de vraag aanpakken.
Londen voerde in 2003 voor de City een Congestion Charge in. Die heeft tot een belangrijke reductie van het verkeer geleid. Gemakkelijk is zo’n heffing niet, ze vereist een wettelijke basis en technologie en wanneer behoorlijke alternatieven ontbreken, wordt ze als ordinaire roof beschouwd. Zoals een Colombiaanse burgemeester zei: ‘A developed country is not a place where the poor have cars, it’s where the rich ride public transport.’
Dus om Bangkoks verkeersprobleem op te lossen is verbetering van het openbaar vervoer essentieel. Mensen moeten een bewuste keuze kunnen maken over hun dagelijkse huis-werk vervoer. Wanneer er realistische alternatieven zijn, dienen degenen die de voorkeur aan eigen vervoer geven, vervolgens te betalen omdat ze meer congestie aan het verkeer toevoegen.
(Bron: Bangkok Post, 1 november 2013)
Ingezonden mededeling
Op zoek naar een leuk cadeau voor sinterklaas of kerstmis? Koop Het Beste van Thailandblog. Een boekje van 118 pagina’s met boeiende verhalen en prikkelende columns van achttien bloggers, een pittige quiz, handige tips voor toeristen en foto’s. Bestel nu.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand15 oktober 2024Dronken Nederlander wordt agressief bij ruzie om 130 baht in een bar in Udon Thani
- Huizen kijken15 oktober 2024Huizen kijken in Thailand (3)
- Leven in Thailand15 oktober 2024Je maakt van alles mee in Thailand (154)
- Thailand tips15 oktober 2024Tips voor een ritje met een Tuk Tuk (video)
De belangrijkste oorzaak voor de files in Bangkok is – naar mijn mening – het gedrag van veel Thai. Zij zijn echt verliefd op hun auto, pakken altijd de auto als ze ergens naar toe gaan (ook als er goed openbaar vervoer is), de jongere Thai pronken graag met hun auto (en rijden er te hard mee) en elke Thai wil graag een auto hebben en kopen er ook heen (op afbetaling) ook als dat financieel eigenlijk onverantwoord is. De oplossingen voor het file-probleem moeten dan ook gezocht worden in een samenhangend pakket waarin gedragsbeinvloeding een grote plaats inneemt, naast het verbeteren van het openbaar vervoer en infrastructurele knelpunten. De deeloplossingen zijn er tientallen. Ik zal er een aantal noemen:
– niet meer maar minder wegen naar de binnenstad van Bangkok;
– vertienvoudigen van parkeertarieven in de binnenstad;
– vermindereing van het aantal parkeergarages in de binnenstad;
– stricte naleving van verkeersregels en bekeuringen (geen corruptie); voor bussen, auto’s en brommers;
– een voetgangers gebied van de MKB tot Terminal 21 (elke auto eruit en alleen openbaar vervoer erin)
– afschaffen van u-turns;
– verwijderen van alle bussen ouder dan 20 jaar;
– aparte busbanen op drukke wegen;
– verhogen van de pakkans op rijden onder invloed;
– variabele school- en kantoortijden;
– meer bebouwing langs wegen van openbaar vervoer (gebeurt al; zie de groei van condo’s langs de BTS-lijn);
– een aanbetaling van 50 % bij de koop van een auto;
– strictere fiancieringsregels bij de banken;
– invoering van een zone-systeem in alle systemen van openbaar vervoer (zodat je niet elke keer dat je overstapt opnieuw moet betalen);
– verbetering van de kwaliteit van wegen;
– verkeerslichten die op het aanbod aan verkeer reageren.
Ik heb er nog wel 10 maar laat het hier bij.
Ik heb andere cijfers opgediept.
Op dit moment is slechts 8 procent van het totale oppervlakte van Bangkok geasfalteerd.
Ter vergelijking, in New York is dat maar liefst 38 procent!
Volgens [buitenlandse] verkeersdeskundigen is er minimaal 20 procent nodig om het transport in de stad efficiënt te krijgen.
Er moet uiteraard ook worden geïnvesteerd in het OV. Maar veel opstoppingen en files zijn ook het gevolg van het halfbakken optreden van de overheid.
En die doen nu nog steeds niets uit angst voor gezichtsverlies [fouten erkennen]…
beste Hans,
Je hebt helemaal gelijk. Het centrale probleem is dat in een economisch zich ontwikkelend land de auto niet alleen een rationeel maar vooral emotioneel bezit is. Met een auto kan men pronken. Zie eens…ik kan mij een auto permitteren. En niet alleen een die altijd stilstaat maar ook nog rijdt.
1 voorbeeld. Een van mijn studenten klaagde op facebook dat de tocht van de ene naar de andere lokatie van de universiteit hem 2,5 uur kostte met de nodige files. Ik schreef hem dat ik soms dezelfde afstand moet afleggen. Ik doe dat altijd binnen het uur. Neem de songtaew (7 Baht) en daarna de boot op de Chao Phraya rivier (15 Baht). De laatste 400 meter loop ik. De student komt nog steeds met de auto….
Blijkbaar is dat autopronken een onoverkomelijk probleem is, en waarschijnlijk zal blijven.
Maar, dat geldt echt niet alleen voor Thailand.
Kennis van, in Nederland, woonde in Gouda, hemelsbreed 125 meter van het station.
Werkte in Den Haag, in de kantorenflat boven Den Haag Centraal.
Met een beetje uitkijken voegde hij 40 minuten forensen bij zijn tijd op kantoor, uit en thuis.
Maar nee, meneer stapte om 7 uur in de auto, reed naar Den Haag, parkeerde bijna in Scheveningen (zal ik maar zeggen) en liep dan naar het Station, waar hij dan gemiddeld om 8:30 in zijn stoel zakte.
Na afloop van de werktijd werd het hele traject omgekeerd afgelegd, en meneer zat aan aan het diner om !8:30 of later.
Ach ja……
Lijkt me dat ook in Bangkok in Thailand, en in Khon Kaen begint dat ook al, de Thai precies hetzelfde zijn als de Nederlanders, zodra de heilige koe in het spel is dan verliest men elke redelijkheid en wordt brein uitgezet.
Tja, nogal mensen zijn verknocht aan hun heilige koe. En hoe groter de bak hoe beter. Op Radio 2 (??) was eind deze week een item waarin een gast claimde dat de enige manier op succesvoller te zijn dan je collega’s het rijden in een grotere auto is. En dat met name Groen Linksers een liefde voor de auto hebben. Ik kan het fragment zo één twee drie niet terug vinden maar kwam wel deze pagina tegen: http://www.haystack.nl/haystack/index.php?option=com_content&view=article&id=277
Hoe je de doorstroming in grote steden dus goed kut regelen is de million dollar question. Als leek en iemand die meermaals Groen Links gestemt heeft zou ik toch zeggen dat een goed OV hier zeker aan bijdraagt. Geef mensen snelle, frequente, comfortabele, gunstig geprijsde opties om van A naar B te reizen. Dan denk ik aan een systeem met een grote OV “rondweg” waarbij je dus snel en met weinig stops van de ene naar de andere kant van de stad komt (denk aan de trein). En vanaf die knooppunten snelle overstaps naar allerlei richhtingen (denk aan de bus etc.). Met de metro/skytrain kan het natuurlijk ook als je “snel” metro’s hebt die alleen de knooppunt haltes aanddoen en stop metro’s hebt die op alle tussen gelegen stations stoppen. Dan heb je toch wel minimaal 2 sporen in elke richting nodig zodat de snelle metro’s de langzame kunnen passeren.
Werkt at P&R (Park en Ride) systeem een beetje? Op papier fantastisch: parkeer je auto aan de rand van het centrum en stap over op het OV. Dan moet dit qua prijs en reistijd natuurlijk wel voordelig uitpakken want anders pakt sowieso niemand die optie. Of krijg je zelfs met al die voordelen de doorsnee mens niet uit zijn auto? Ik ben blij dat ik de fiets naar mijn werk kan nemen. Lekker snel binnen door en goedkoop. Waarom zou ik dan de auto pakken als dat langer duurt en meer kost en ongezonder is voor mezelf en het milieu. Of gooi ik dan mijn hele carriere te grabbel? Ik geloof er niets van… Dat patsen met de auto én er resultaat mij krijgen zit volgens mij gewoon tussen de oren waarbij oorzaa en gevolg omgekeerd zijn (mensen met een grote auto krijgen meer poen VS mensen met veel poen krijgen een grote auto).
Ik hou niet van verbieden maar het zal best efficient zijn al je een terrein verboden voor auto’s verklaard en ze dus min of meer verpplicht per OV, fiets, benewagen etc. het laatste stuk van de reis af te leggen.
Ik reed jaren naar en van mijn werk per auto met chauffeur. Betaalde mijn werkgever, maar ja, ik woonde dan ook in een vila, schreef een journalist eens. Overigens was daar (althans tot tot zijn ware proporties teruggebracht) niets mis mee. Noch met die grote auto (dat was een bus) noch met die niet zo grote en niet op dure grond gebouwde “helft van een dubbele vila” zoals dat in de gezwollen taal van een makelaar heet. Prestige is opgeklopte lucht, of beter gezegd waar het met al dat particuliere een-persoon-per-auto autorijden op neer komt: ergerlijk vervuilde en veel te druk bevolkte straatlucht. Daar kun je je in Bangkok ver boven verheven voelen. In de skytrain namelijk.
Ik ben vanmiddag door het hart van Bangkok gereden, over de kruising bij het MBK waar de BTS en loopbruggen over heen gaan. Een goed uur later kwam ik er via de loopbrug het was toen rond 17.00uur. Toen stond er alles vast…Het is dus duidelijk alleen op bepaalde uren dat alles vast staat.
Probeer eens van de Nederlandse ambassade met 3 personen in te stappen om 17.30 uur in de Skytrain naar het Victory monument.
Dan kan je lachen ,na 4 treinen zijn wij ons gaan verdelen in de hoop dat er dan iemand kon instappen en dan weer daar op elkaar te wachten .
3 door een deur gaat op die tijd niet ,
Daarbij moet je ook nog eens een overstap maken .
Dat is echt niet goed voor je hart als je haast 2 uur bezig bent om nog het laatste kamikazebusje naar huis te halen .
9 november ga ik weer op herhaling ,als jullie daarna geen bericht meer zien kan je mij uit de schoorsteen zien verdwijnen .
Daar is dit heffingssysteem ooit begonnen-en dus uitgevonden. IN vrijwel dezelfde omstandigheden als BKK nu-er was ook geen metro en vooral ”vlooien”bussen.
MAAR; om dit in BKK ingevoerd te krijgen, is ook een politie uit Singapore nodig, die zich niet laat omkopen en niet weet welke hoge ome meent op alles uitzondering te zijn.
Overigens is dit stukje een vrijwel exacte kopie van wat enkele dagen terug in de BKK-post stond. En ook daar was SIN vergeten….. zeker te angstig dichtbij?
Singapore,
“Overigens is dit stukje een vrijwel exacte kopie van wat enkele dagen terug in de BKK-post stond”
De bronvermelding die onder het artikel staat “(Bron: Bangkok Post, 1 november 2013)”.
geven je gelijk.
De verkeerproblematiek is vergelijkbaar met o.a. Nederland. In de spits staan we in de file en hebben we geen zitplaats in de trein vanwege de overvolle treinen.
We hebben hiervoor flexwerken ingevoerd wat niet werkt. Grote bedrijven als Google hadden gemeend dat men thuis kon werken maar dit is terug gedraaid. Het contact en de produktiviteit liep terug en er werden ook minder spontane ideeen ontwikkeld.
De fiets is een gebruiksvoorwerp voor velen in Nederland.De Thaise scholieren gaan met de bus, taxi of motorbike.. voor bijna alle afstanden.
Het is te warm , het is te vroeg etc zijn opmerkingen waarom ze niet op de fiets gaan.
De enorme hoeveelheid taxi’s die rond rijden en 50% van huun tijd leeg rijden verminderen.
Echter we vergeten dat er bijna 17 miljoen mensen wonen en dat is gelijk aan het aantal inwoners in Nederland.
Dus het verkeersprobleem is nagenoeg niet op te lossen.
We gaan nu in Nederland verbieden dat “vuile” auto’s bepaalde steden niet meer in mogen. Gaan we dit in Thailand invoeren dan is het probleem zo opgelost.
De drukte in de BTS/Skytrain is vergelijkbaar met bijna alle landen. Er moeten in korte tijd veel mensen vervoerd worden.
Echter er komt elke 3 minuten een trein aan rijden.
We zijn gewend om vlot in te kunnen stappen. Geen zitbewijs maar een vervoersbewijs
Als ik het openbaar vervoer neem dan is het gewoon plannen qua tijd.
Gaan we met de auto vanaf Pak Kret naar On Nut dan gaan we weg om 6.00 en zijn dan binnen de 40 minuten ter plaatste.
Je hoort mij dan ook niet klagen. Tijdens het wachten op een bus sta je meestal droog, warm en er is altijd wel iets te eten in de buuurt.
Ik heb vaak op stations gestaan in Nederland in de kou. Een bus of trein kwam om het uur. Comfort? nee nergens meer.
Ik hou van Thailand om zijn verkeerschaos, drukte en leve het openbaarvervoer.
Voor de prijs waarvoor je kunt reizen krijg je echt waar voor je geld. Ook als je in de file staat met de bus of taxi.
Ik ben een dagelijkse gebruiker van de bus, motorbike, taxi, BTS en MRT en ook nog regelmatig met de auto Bangkok in