Twee dagen heeft het parlement verhit gedebatteerd, maar de uitslag van de stemming stond al bij voorbaat vast. Gisteren gaf het Huis van Afgevaardigden het groene licht voor het infrastructuur plan van de regering, die daarvoor de komende 7 jaar 2 biljoen baht gaat lenen.

Maar de parlementaire behandeling is nog niet klaar. Een commissie gaat het wetsvoorstel controleren, waarvoor het 30 dagen de tijd krijgt, en daarna volgen nog behandeling (en stemming) in een tweede en derde termijn.

Volgens het Thailand Development Research Institute (TDRI) loopt het land een hoog risico in een vicieuze schuldcyclus terecht te komen, vergelijkbaar met veel Europese landen die er grote moeite mee hebben hun begrotingstekorten te financieren. Niet alleen de 2 biljoen baht (terug te betalen in 50 jaar) legt een grote last op Thailand, maar ook populistische regelingen zoals de belastingteruggave voor kopers van een eerste huis en eerste auto, het 30-baht gezondheidsprogramma, gratis busritten en het veelbesproken en hoogst controversiële hypotheeksysteem voor rijst.

Econoom Somchai Jitsuchon verwacht dat de Thaise staatsschuld het (wettelijke vastgelegde) plafond van 60 procent van het bruto binnenlands product zal overstijgen, tenzij de economie jaarlijks met meer dan 6 procent stijgt. ‘Wanneer de economie langzamer groeit, met 4 tot 5 procent, kan de staatsschuld de pan uitrijzen omdat het belastingstelsel van het land heel gevoelig is voor economische groei.’

Op bijgaande infographics is te zien hoe de koek verdeeld wordt en over welke werken het gaat.

(Bron: Bangkok Post, 30 maart 2013)


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

17 reacties op “Thailand steekt zich diep in de schulden”

  1. cor verhoef zegt op

    Het lijkt me razend interessant om te weten welke bedrijven deze infrastucturele mega projecten gaan uitvoeren en in hoeverre de bedrijven van de PT politici -heel veel PT kabinetsleden en kamerleden hebben bedrijven- uiteindelijk gelinkt kunnen worden naar de uitvoerende bedrijven.

  2. Jacques zegt op

    In 2017 al een dubbelspoor naar Hua Hin? En in 2018 de highspeed train er over laten rijden? Dan zijn ze zeker al heel hard aan het bouwen. Het zou een prestatie zijn waar Nederland van kan leren. Daar lukt het nog steeds niet om full speed naar Parijs te treinen, ondanks dat de bouw van de hsl in 2000 is gestart.

    Het blijft toch lastig met die grote bedragen. Een Thaise triljoen is een Europese biljoen. Het is maar goed dat ik niet zoveel geld op de bank heb, je zou er van in de war raken.

    • jansen zegt op

      Ter informatie, dat het in Nederland niet kan , denk even aan de Betuwe lijn, in Thailand noemen we het corruptie, voor mij in Nederland onkunde?
      Denk aan de bouw van de lijn airport, tot in de stad, hoe lang zouden we er bij ons over doen?

      • HansNL zegt op

        Beste Jansen

        De vertraging in de bouw van zowel de Betuwelijn als de HSL Amsterdam-Antwerpen, was grotendeels NIET te wijten aan de bouw.
        De vertraging was te wijten aan onteigeningsproblemen, inspraakproblemen, milieuproblemen, politieke problemen, kortom problemen van buitenaf.

        Ik verwacht niet dat dit in Thailand zal gebeuren.

        En het bouwen van een kilometer HSL kan in 15 dagen, inclusief alles.

        In hoeverre “betalingen aan derden” vertragingen kunnen opleveren?

        • jansen cor zegt op

          De door U omschreven problemen is dat wat ik bedoel.
          Twijfel niet aan de bouwbedrijven, maar wat er omheen gebeurd.
          Groeten uit Thailand.

  3. Dick van der Lugt zegt op

    In een ingezonden brief in Bangkok Post constateerde de schrijver dat in de infographic met de bedragen nog een taartstukje ontbrak: wat wegvloeit aan steekpenningen.

  4. Tino Kuis zegt op

    Ik geloof ook niet dat het tijdschema voor de bouw van al die lijnen kan kloppen. Alleen de planning al zal jaren duren. Hua Hin in 2017? Misschien 2020.
    Even los van wat er allemaal aan de strijkstok blijft hangen en of het allemaal wel transparant zal verlopen, denk ik toch dat het hele project economisch verantwoord is. Goede infrastructuur is voor een groeiende economie heel belangrijk. Van die bedragen gaat het je wat duizelen dus laten we het wat in perspectief zetten.
    Thailand heeft een Bruto Nationaal Product van 345 miljard dollar (IMF, 2011). Van dat bedrag wordt per jaar 25% geinvesteerd.( In China is dat percentage bijna 50% en in de VS een zeer magere 15%). Er wordt in totaal 80 miljard dollar per jaar geinvesteerd in Thailand, de onderhavige projecten zullen daar gedurende 7 jaar elk jaar 10 miljard extra aan toevoegen.
    Een andere berekening. Er zal over 7 jaar 2 biljoen baht worden uitgegeven, dat is per jaar 300 miljard baht en dus 5.000 baht/inwoner/jaar, zo ziet het er al veel netter uit.(Ik reken de rente even niet mee).
    Bovendien is het erg belangrijk een onderscheid te maken tussen consumptieve en investerings uitgaven, niet alles wat de regering uitgeeft is ‘populistisch’. Het 30-baht gezondheidsprogramma is prima, huizenbezit vergemakkelijken is investering, gratis bus vervoer, noem het maar een subsidie, alleen dat rijsthypotheeksysteem is zuiver consumptief, daar schieten de boeren op langere termijn niets mee op. Dat geld had beter besteedt kunnen worden aan zinnige investeringen.

    • Dick van der Lugt zegt op

      Rekenmeester Tino De rente niet meerekenen? Zo kan ik me ook rijk rekenen. Ik las een keer het bedrag van 3 biljoen baht aan rentebetalingen, alleen stond er niet bij vermeld op welk percentage dat gebaseerd was. Misschien is het meer en zeker niet minder. Je schrijft dat de boeren op de lange termijn niets opschieten met het hypotheeksysteem voor rijst. Schrijf maar gerust nu al. Slechts een klein aantal boeren profiteert van het systeem; vooral de grootgrondbezitters. Om over de corruptie die met het systeem gepaard gaat, maar te zwijgen.

      • Tino Kuis zegt op

        Je hebt helemaal gelijk wat het hypotheeksysteem voor rijst betreft.
        Wat het totale bedrag aan rente betreft over die 2 biljoen baht las ik bedragen tot 5 biljoen, helemaal afhankelijk hoeveel je aflost en de rente stand. Als je uitgaat van 7 procent rente per jaar over het totale bedrag van 2 biljoen dan is dat een extra 2.500 baht per jaar per inwoner, nog geen 10 baht per dag gemiddeld!
        Natuurlijk steekt Thailand zich in de schulden, ik vind alleen dat ‘diep in de schulden’ en die Doomsday scenario’s sterk overdreven. Als de rente niet dramatisch oploopt en Thailand’s economie blijft groeien met een 5-7 procent per jaar is er geen vuiltje aan de lucht en heeft Thailand over 10-15 jaar een fraai spoorwegnet. Ik nodig je bij deze uit over 10 jaar op mijn kosten eerste klas van Bangkok naar Chiang Mai te reizen met de hoge snelheidstrein!

        • Dick van der Lugt zegt op

          @ Tino Ik durf de uitdrukking ‘diep in de schulden’ wel te verdedigen, omdat er naast die 2 biljoen baht plus rente, nog tal van regelingen zijn die geld kosten. Mensen die er meer verstand van hebben dan ik, wijzen erop dat met het staatsschuld percentage dat de overheid hanteert, gemanipuleerd wordt. Dat is niet zo moeilijk, hetgeen Griekenland heeft bewezen. Dat Thailand een beter spoorwegnet nodig heeft, ben ik geheel met je eens. Het is al tientallen jaren zwaar verwaarloosd.

          • Tino Kuis zegt op

            Dick en Fluminis,
            Ik heb mij in een wespennest gestoken, mijn verontschuldigingen. Mijn kennis van de economie is inderdaad zeer beperkt. Als ook de IMF en de EU het Griekse gemanipuleer niet hebben opgemerkt kan ik er beter het zwijgen toe doen. Alleen afgaan op je gezonde verstand is in deze problematiek niet voldoende.

    • Fluminis zegt op

      Sorry Tino maar je economie lessen moet je nog een keer goed nalezen.
      Alle punten de jij opnoemt bij consumptieve en investeringsuitgaven heb je het helemaal mis.

      Het 30 bath ziekenhuis systeem is natuurlijk een lachertje en anderen draaien voor de rekening op. Daarbij weet ik van een doctor geeft men vaak een pijnstiller daar waar echte medicijnen nodig zijn maar die mogen ze helemaal niet uitschrijven van de directie want kost geld, ziekenhuis gebruik is consumptief geen investering.
      Gratis busvervoer, laat ik je het fabeltje maar geloven dat er zoiets bestaat als gratis, maar consumptief.
      Een huis is consumptie (vooral in Thailand waar men het neerzet om op te gebruiken) geen investering alhoewel overheden je dit graag doen geloven.
      En je als land in de schulden steken om je kiezers (boeren) ten gunste te zijn is zo ammoreel als de pest. Lekker de kinderen laten betalen voor de genoegen van nu!

  5. Kristof zegt op

    Des te beter. Dan wordt Thailand terug goedkoop om op reis te gaan. Wel minder goed voor de Farangs die er wonen. Die zullen ze waarschijnlijk meer geld proberen af te troggelen. Het zal ni lang duren of alle landen hebben teveel staatsschuld. Ik vraag me af wat er dan gaat gebeuren.

    • RonnyLadPhrao zegt op

      “Wel minder goed voor de Farangs die er wonen. Die zullen ze waarschijnlijk meer geld proberen af te troggelen” – Ik denk dat het net andersom is.

  6. Ruud zegt op

    Als het water tot aan je middel staat waarom zou je er dan niet verder gaan tot het water aan je lippen staat.
    Een geplande economische groei van meer dan 6% is een fluitje van een cent…denken ze.
    Maar de producten geproduceerd in Thailand hebben een lage toegevoegde waarde en er is veel concurrentie met name in de rijstmarkt.
    Een bedrijf oprichten en laten produceren voor export van Thaise producten is een bureaucratische ramp. Dus ze werken d’r eigen economie en export tegen.
    Het land heeft met zoals Griekenland een gigantisch ambtenarenapparaat en zoals bekend telt de overheid niet tot het Bruto Binnenlands Product maar de overheidsuitgaven tellen wel mee maar die gaan over het algemeen op zijn italiaans.
    Ik heb het al eerder geschreven “Hoogmoed komt voor de val”. Dit geleende bedrag gaat over 5 jaar de Thaien de kop kosten, vooral als de geplande reizigers van Bangkok naar Changmai dagelijks de HST niet de 34.000 (zoals berekend) reizigers haalt.
    34.000 elke dag komt neer dat half Bangkok (6.000.000) jaarlijks naar Changmai moeten reizen voor 2.000 baht, Volgens een Thai is de verhouding BKK-Changmai te vergelijken met Amsterdam versus Rotterdam.
    Maar gelooft u dat er dagelijks 17 treinen met 1,000 personen (15 treinstellen) op en neer zullen rijden. Dat heb ik 1 keer in mijn leven gezien en dat was in de Efteling.
    Waarom leggen ze niet eerst 1 traject aan, maar springen ze gelijk in het diepe.
    Azie is geen Europa, waarbij andere landen bijspringen.
    Ik ben bang dat Thailand het land wil vernieuwen, maar werkgelegenheid en het verzorgen van export en productie van hoogwaardige producten is het land meer aan toe.
    De politiek in Thailand is net zoals in Nederland bezig met zaken dat niet in het direkte belang van de burger is.
    Het is nog even wachten voordat Thailand ook duikboten gaat bestellen.
    Och een gewaarschuwd mens telt voor twee.

  7. Richard zegt op

    Ik lees hier dat er belastingteruggave voor kopers van een eerste huis is.
    Is dat ook van toepassing als men een huis laat bouwen, is dat dan ook aftrekbaar ?
    Kan iemand mij hierover meer vertellen ?

    Eerlijk gezegd weet ik niet of de regeling nog geldt. Maar u komt er niet voor in aanmerking, omdat u geen inkomstenbelasting betaalt in Thailand. De regeling is dan ook alleen maar interessant voor een beperkte bevolkingsgroep. Thais die minder dan 15.000 baht per maand verdienen, betalen geen inkomstenbelasting, dus valt er ook niets terug te geven.

  8. ruud zegt op

    Hierbij adviseer de Thaise overheid om 3 biljoen Baht te lenen.
    Voor de ontwikkeling van werkgelegenheid en wellicht hoger uitvallende kosten bij het opbouwen van de nieuwe infra-structuur (zie onze Deltawerken).
    Waarom?
    Dat ze met 3 biljoen nat gaan is 100 % zeker.
    Kunnen wij wat swaps doen in euro-baht verhouding en de baht gaat terug naar 60 voor een euro. Worden wij (Europeanen) er per saldo beter van.
    Doen Thaise overheid.
    PS Het voordeel voor Thailand is dat hun concurrentie-positie in de wereldhandel veel beter gaat worden. Het gaat alleen over de hoofden van de Thaien, maar dat is volgens de Thaise overheid een detail want er is wel een supersnelle trein.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website