Suvarnabhumi Airport

De internationale luchthaven van Thailand, Suvarnabhumi Airport even buiten Bangkok, heeft de ambitie om tot de beste luchthavens ter wereld gerekend te worden.

Samenwerking Suvarnabhumi Airport en Incheon

Om dit te bereiken heeft de Thaise AOT (Airports of Thailand Public Company Limited), een overeenkomst gesloten met Incheon International Airport in Seoel. Incheon is al vijf jaar op rij de beste luchthaven ter wereld.
Suvarnabhumi Airport zal flink moeten investeren in automatisering en faciliteiten voor reizigers. De wachttijd voor reizigers bij de paspoortcontrole en immigratie zal moeten worden teruggebracht.

Europese luchthavens als voorbeeld

Ook Europese luchthavens gelden als voorbeeld voor Suvarnabhumi Airport. Veel Europese luchthavens bieden de reizigers extra service in de vorm van gratis internet, kabel-tv, gratis douches, een binnentuin, relaxruimtes en winkelgebieden. De Thaise luchthaven zal minimaal dezelfde faciliteiten moeten aanbieden.

De overeenkomst tussen Incheon International Airport Corporation en de AOT gaat nog verder. Ook op andere gebieden zoals personeelsbeleid, opleiding en marketing zal Incheon adviseren.

Betere concurrentiepositie als regionale hub

AOT president, Serirat Prasutanond, wil door de service te verbeteren de ontwikkeling van de luchthaven bespoedigen. Suvarnabhumi Airport moet de concurrentie aankunnen met andere internationale luchthavens en de positie als regionale hub in Zuidoost Azië moet versterkt worden. De nationale economie van Thailand zal daar van meeprofiteren. In het nieuwste onderzoek van Skytrax bekleed Suvarnabhumi inmiddels een tiende plaats.

Thaise luchthavens moeten groeien

Serirat sprak de ambitie uit om te groeien naar ongeveer 57 miljoen passagiers op de zes luchthavens: Suvarnabhumi, Don Mueang, Chiang Mai, Hat Yai, Phuket en Chiang Rai.
De omzet voor dit jaar is begroot op 24 miljard bath, ondanks de recente politieke onrust.

Momenteel verwerkt het vliegveld Suvarnabhumi 108.000 passagiers per maand, dit aantal ligt dicht bij het normale niveau. De AOT hoopt dat de Thaise luchtvaart sector zal herstellen in het derde kwartaal van dit jaar wanneer de toeristen Thailand weer weten te vinden.

2 reacties op “Suvarnabhumi Airport wil betere faciliteiten”

  1. Hans Bos zegt op

    Ik zou zeggen: wat let ze? De AOT heeft al jaren de tijd gehad om de airport op te stoten in de vaart der volkeren. En nog steeds is sprake van ellenlange wachtrijen, onvindbare toiletten. een over-aanbod aan taxfree spullen die niet taxfree zijn, taxi-scams, nep-gidsen en ga zo maar eindeloos door. Daar heeft de AOT Incheon Aiport niet voor nodig, maar een rechte rug.

  2. bkkdaar zegt op

    1.elke nieuwe direkteur heft zijn nieuwe tak begonnen met een bezoek een een airport die het goed doet-SIn was altijd het bekendst/en dichtbij, maar is zo, uh, nabij en veel te goed.
    2.de AOT heeft weinig te zeggen over hoe de Thaise immigration zijn taak uitvoert. Netzomin als Schiphol veel te zeggen heeft over de steeds strenger wordende en ook vaak heel lang durende controle op Schiphol.
    3.de enge airport in EURopa die(enkel staand en voor 10/15 min) gratis internet aanbiedt is Praha/Ruzyne en TLN=Tallinn-zijn jullie daar ooit geweest?. Dat is wel veel, veel gebruikelijker op Asian airports-incl. weer dat SIN en ICN=Incheon. Ooit eens gekeken hoeveel je dat kost op Schiphol?
    4.en H.Bos heeft gelijk: het aanpakken van die nep-guides, hun eigen overpriced ”limousines”, reguleren van taxi’s, kan de AOT zelf doen. Maar het lijkt soms ook wel, dat voor veel toeristen Thailand Thailand niet zou zijn, als je niet elke minuut een raar aanbod of rip-off krijgt!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website