Mijn Fortuner doet zijn naam geen eer aan

Door Hans Bos
Geplaatst in Hua Hin, Leven in Thailand
Tags: , , ,
5 februari 2012

De Toyota Fortuner is een fraaie auto, vervaardigd in Thailand. In Nederland een heel fout voertuig, met een drie liter dieselmotor en een  gewicht van ongeveer 1800 kilo. Maar in het Thaise verkeer biedt de wagen (mogelijk) bescherming bij aanrijdingen. Toch staat mijn Fortuner de laatste weken meer in de garage dan dat ik er mee kan rijden. Mijn Fortuner is allesbehalve fortuinlijk.

Toen het rode lampje van  de (hand)rem ging branden was het al te laat. Geen druppel remvloeistof, maar ik moest ’s nachts nog wel naar huis in Hua Hin. Dus stapvoets gereden en de volgende dag de Toyota-garage gebeld. Die haalde de Fortuner op. Reparatie zou een dikke week duren, want het (kleine) onderdeel moest uit Chiang Mai komen. Nota bene: de Fortuner wordt in Thailand gebouwd!

Begin dit jaar stond de auto een week bij de spuiterij, voorgeschreven door de verzekering. Niet alleen deden de spuiters hun werk niet goed, ook de gasveren die de achterklep omhoog moesten houden, bleken na die week niet meer te werken. Eigen schuld, dikke bult, daar kwam het verweer van het bedrijf op neer. Bij de Toyota-dealer, waar mijn auto regelmatig in onderhoud is, bleken de gasveren niet in voorraad. Levering zou meer dan een maand kosten. De overstromingen, weet u wel?

Mijn vier jaar oude Fortuner (77.000 km) lekte al enige tijd vloeistof. Dat gaf vieze plekken op de tegels in de carport. Dus voor alle zekerheid naar de garage. Daar werd een onduidelijke diagnose gesteld, die er op neerkwam dat alle pakkingen moesten worden vervangen. Dat kostte uiteraard de nodige tijd en dik 6000 Baht. Ik kreeg een zak mee met lege olieblikken en nieuwe remschoenen. Die waren toch pas nog vervangen?

De volgende dag deed de airco het niet meer. Dus weer terug naar de dealer. Daar werd moeilijk gekeken en na twee uur wachten en 1600 baht, kreeg ik de auto weer mee. Alles was oké en ik tevreden, gezien de prijs.

Een uur later deed de airco het wéér niet. De dealer kwam met een moeilijk verhaal dat er in feite op neerkwam dat ergens een groot lek zat. Daar was ik ook al achter gekomen. Ik liet de Fortuner achter en werd twee uur later gebeld met het verzoek om even te komen kijken. De aanblik was verschrikkelijk. Vrijwel de hele wagen leek gesloopt, inclusief  dashboard, stuurinrichting en ga zo maar door.

De radiator van de airco, aan de voorzijde van het motorblok, bleek te lekken. het is mij een raadsel waarom ze dan de rest van de auto moeten slopen. Een nieuwe radiator moet nu uit Bangkok komen, maar het magazijn is daar in het weekeinde gesloten. Als alles meezit, is de Fortuner a.s. vrijdag klaar, dus na een kleine week.  Tegen betaling van 13.000 baht. En dan maar hopen dat alle onderdelen weer op hun plaats zitten.

 

50 reacties op “Mijn Fortuner doet zijn naam geen eer aan”

  1. nok zegt op

    Komt omdat de monteurs totaal geen opleiding hebben gehad. Ook moeten ze zonder werkbank werken met slecht gereedschap. Zodra ze iets demonteren beschadigen ze een ander onderdeel zonder dat ze het zelf zien.

    Liet deze week nieuwe banden op mijn 1 jaar oude motor zetten want ze zaten vol diepe scheuren. Ik wilde geen thaise banden meer dus liet Dunlop bestellen, na 4x bij de dealer te zijn geweest had hij ze nog niet binnen, dan maar weer thaise banden erop (de originele van Honda). Toen ze erop zaten waren de velgen beschadigd, verf er af, de voorrem deed het niet meer (vette handen op remschijf) en de banden waren kei keihard opgepompt.

    Ik terug, monteur snapte het niet van de rem maar vertelde hem remschijf schoon te maken. Hij wreef het remblokje over de moddervette betonnen vloer en wilde hem weer terug plaatsen. Nee zei ik, wrijf hem hier 2m verder over het schone beton dat werkt beter…

    De schijf reinigen kon hij niet want had geen thinner of remmencleaner. Heb ik dus zelf moeten doen. De nieuwe band die erop was gezet had haast geen profiel, is dus gevaarlijk in nat weer. De dealer zei dat ik bij eventuele problemen met die band maar terug moest komen voor service…Als ik eerst onderuit ben gegaan zeker?

    Waarom ze je halve auto slopen voor de airco is omdat de hoofdmonteur tegen zijn hulpjes zegt de airco helemaal vrij te bouwen zodat hij het euvel kan opsporen. Die hulpjes doen dat en dan blijkt het lek voorin te zitten, alles dus voor niets uitgebouwd. Nu maar hopen dat ze het weer netjes inbouwen zonder schades…ik vrees dat dat niet lukt.

    Zonder remvloeistof kan je dus totaal niet remmen, knap dat je daarmee de weg op durft. Er zit dan ergens een flink lek als alle vloeistof eruit is gelopen. Wel erg triest dat ze geen onderdelen op voorraad hebben voor een Fortuner. Maar zo werkt het hier nou eenmaal.

    Ik zou de wagen inruilen op een nieuwe als dat binnen de mogelijkheden ligt. Je zult vanaf nu bij ieder rammeltje denken dat je auto stuk is gegaan.

    • gwb zegt op

      op reactie van Nok,

      geen opleiding?? geen goed gereedschap?? geen werkbank??
      waar in hemelsnaam woont U dan wel??
      zou maar eens een bezoek brengen aan oa Toyota in Cha Am

      zo’n dealer kwam ik in NL niet eens tegen en voor prijzen waar je alleen maar om kan lachen!

  2. Gringo zegt op

    Een typische maandag-auto, zouden we in nederland zeggen. Wat een pech, zeg.

    Nu wordt Fortune in sommige woordenboeken niet alleen uitgelegd als fortuin, maar ook het lot, dat zowel negatief als positief kan uitwerken. Jij hebt duidelijk de negatieve kant te pakken.

    Overigens is de Fortuner een auto en dat is mannelijk zelfstandig naamwoord, dus niet haar naam, maar zijn naam!

    Geluk met je Fortuner

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Over het geslacht van mijn auto heb ik lang nagedacht. Een ezelsbruggetje was altijd dat het woord vrouwelijk vervoegd werd als je er in kon zitten. Dan is de auto dus vrouwelijk. Maar de Dikke Van Dale beschouwt de auto als mannelijk, dus daar houden we ons dan maar aan.

      • Robbie zegt op

        Maar een Franse auto heet daar: “La” voiture….

        • hans zegt op

          En in het duits das Auto, volgens mij, hebben we ze allemaal gehad.

      • nok zegt op

        Dit heeft niets met het onderwerp te maken Hans. Als ik het doe krijg ik een waarschuwing.

        De Fortuner heeft de d4d motor die zeer betrouwbaar is, heb er zelf een in Holland en nooit geen problemen mee gehad.

        Thaise monteurs heb ik echt geen hoge pet van op, er zijn er maar weinig met echte vakkennis. Gereedschap lijkt voor een leek mischien heel wat maar is niet wat we in Europa gebruiken. Als ik zie hoe de thai met alle onderdelen en het gereedschap omgaan dan schieten de tranen mij in de ogen. Heb zelf diverse auto’s en ook zelfgebouwd etc. Ook de enige echte Voiture (la DS) heb ik diverse van gehad en nog steeds.

        77000 km is voor ons in Holland weinig, voor een Bkk auto kan het heel veel zijn daar die vaak filerijden. Ook weet ik dat de dealers vaak proberen je een poot uit te draaien door verkeerde diagnoses te stellen en je bang te maken. Heb het diverse malen zien gebeuren. Ook de Quickfit van Bkk daar werken enorme prutsers en leugenaars. Heb ze de auto van mijn vrouw zien uitlijnen met de laser maar de meet-unit zat zelfs scheef op het achterwiel, toen ik hem er op wees was het mai pen lai….pffff wat een prutsers zeg.

        Toyota voor de export uit Thailand is een andere kwaliteit dan die in Thailand blijft. Klinkt mischien vreemd maar bv. Makita of Hafele doen dat ook, thai krijgen een goedkopere prijs en kwaliteit.

        Een Camry voor 1.3 miljoen baht is niet duur maar dan ook niet dezelfde als voor Europa.
        De fortuner ziet er stoer uit maar rijdt als een traktor, het is dan ook nog altijd een bestelauto. Met het hoge water waren ze wel handig maar verder vind ik het geen handige wagen voor in de grote stad.

        Ik probeerde vorige week iets van de prijs voor een nieuwe camry af te krijgen maar het lukte me niet zo maar. Ze wilden gaan bellen en toen heb ik het erbij gelaten want ik wacht tot de euro sterker staat. Een goede sales hoeft niet te bellen en in Holland praat je er zo een hoop vanaf.

        Toyota is overigens wel het beste merk, zou niets anders willen kopen/rijden. Ben alleen nog steeds op zoek naar de juiste dealer, maar ook dat is wel op te lossen door forums te lezen als deze.

    • Thailandganger zegt op

      Ha Lol een maandagmorgen auto? Nee gewoon die Thaise Gründlichkeit oftewel bagger.

      • nok zegt op

        Volgens mij is hij gewoon belazerd met een terruggedraaide km-teller. Zo te zien heeft er ook een Sjonnie in gereden met die velgen, zou dus goed kunnen.

        Tsja dan kan je kiezen , of er een hoop geld in blijven gooien of een andere kopen.

        Ik zie niet in wat Toyota hier aan kan doen. Tellers terugdraaien is in Holland niet eens strafbaar dus laat staan hier.

  3. king zegt op

    Hans je woont niet in Bangkok.Dat is misschien iets minder.
    2 fonkelnieuwe minibussen gekocht voor zoons die een nieuwe baan hadden.Rijden constant Th.rond met die dingen.Helemaal V.I.P.aangekleed.Zijn gemiddeld 2xper maand in de reparatie.Zijn thais dus die weten waar Abraham enz.
    Heb zelf een geweldige(totaal iets anders)antieke klarinet.Bij reparatie weten ze daar hier totaal geen weg mee..Toonzuiverheid en tunen.Ze snappen er niks van.Ga dit in maart in Holland regelen.Kan overal.
    Dat gebeurt in het land van de glimlach.Ik hoop dat het goed voor je afloopt.
    Maarals ik het zo,lees vrees ik het ergste.

  4. gwb zegt op

    beetje vreemd verhaal, ik heb een fortuner, nieuw aangeschaft, en staat nu op 70.000 km
    in onderhoud bij Toyoya in Cha Am, de dealer in Hua Hin is niet echt goed.
    nog niet eens een gloeilampje hoeven te vervangen, auto is volkomen probleemloos!

    maar ik heb en hou hem wel in de originele staat en als ik naar de foto kijk bij het klaagverhaal, weet ik alweer genoeg! die velgen allleen al, en dat is ook vaak het probleem, bezuinigen op goed onderhoud maar wel allerlei rotzooi erop en aan plakken!

    en voor de goede orde, dit is mijn 4e jeep van Toyota en met de eerste had ik al een km stand van 340000 km ZONDER enige makken.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Nou, bezuinigen op goed onderhoud….De auto gaat elke 10.000 km voor onderhoud naar de garage. Die Lenco-velgen van 20 inch zaten er al op. Mogelijk ligt het aan de dealer in Hua Hin.

  5. erik zegt op

    Ik heb een inmiddels bijna 6 jaar oude vigo, zelfde motorblok, maar eigenlijk geen noemenswaardige problemen.
    Wel begint in thailand het geneuzel bij de dealer garages, dat er zogenaamd allerlei onderdelen kapot zijn, waar niks aan mankeerd.
    Ik was vorige week in de garage (toyota pattaya 1998) omdat mijn wagen erg rookte, en motorolie gebruikte.
    Was een kleinigheidje, en voor 2000 baht was t opgelost.
    Echter bij het ophalen kwam de mededeling dat de turbo kapot was, en dringend vervangen diende te worden. Prijs 58000 baht.
    Daar ik zo een reparatie niet zonder meer laat maken, mag duidelijk zijn, mede omdat de auto prima rijdt.
    Vervolgens even naar toyota rayong gereden, de auto aan de computer aldaar laten leggen, en de mededeling kreeg, meneer er mankeert helemaal niks aan de turbo van uw wagen!
    Wees dus op je hoede speciaal bij de erkende dealers, want de truckendoos uit europa is inmiddels overgewaait!

  6. Thailandganger zegt op

    Hans,

    je hebt gewoon het oude (vorige) model met problemen gekocht die in het nieuwe model zijn opgelost natuurlijk. Dat zeggen ze toch altijd…..

  7. Ron zegt op

    Hans,
    Zo een Fortuner moet je gewoon ieder jaar inruilen. Met jouw km-stand en dan ook nog eens vier jaar oud, dan is het toch al lang klaar met een Thais product…….
    En dan al die zooi erop, negerwielen, chromen spiegelkappen, sidesteps en talloze spoilers, in de Efteling zie je absoluut geen mooiere attractie…….
    Zal ook nog wel een bende blauw licht op zitten, pfffff.
    Zoals hierboven wordt geschreven, inruilen dit orgel en zonder je eens af van de menigte en koop een Captivaatje of zo.
    Sterkte met je bolide Hans.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Hahaha, leuke reactie. Negerwielen etc. Je mag tegenwoordig al geen negerzoenen meer eten, dus pas maar op. Ik lach nog steeds!

  8. Chang Noi zegt op

    Die velgen zaten er al op? Tweede hands? Dan weet je helaas nooit de levens-geschiedenis van hem (de auto dus).

    Maar alles kan 100% verschillend per dealer. Ik had eerst een Ford en zowel Ford in Pattaya als Rayong waren gewoon erg slecht. Na 6jaar en 170k km was er zoveel aan doe Ford niet goed dat ik een Toyota heb gekocht.

    Maar ook de Toyota dealer in PTY was niet erg goed, maar daar kwam ik pas achter toen ik hier in Khon Kaen naar de Toyota dealer ging …. wat een verschil!

    Hetzelfde heb ik gemerkt met de service van mij Kawasaki motorfiets, bij Mityon in PTY wordt er gewoon olie ververst en dat is het. In Udon wordt er netje een Kawasaki check-list afgewerkt en worden de resultaten met mij besproken en dan pas wordt er echt iets gedaan.

    Chang noi

  9. do van drunen zegt op

    Beste Hans,
    Ik begrijp je ergernis volledig.

    Mijn ervaringen met mijn 3.0 d Fortuner en de Toyota garage in Chaam krijgen een dikke 10.
    4 jaar oud, 100.000 km, nooit enig probleem, auto vuil inleveren voor service beurt, brandschoon terug,op tijd, volgens van te voren opgegeven specificatie.Zo kan het dus ook natuurlijk, maar dat is geen nieuws…..

    Met groet

    • gwb zegt op

      inderdaad, 1 van de beste dealers! in Cha Am!

      goed en kundig personeel, top apparatuur, en super service!

  10. gwb zegt op

    ja daar gaan we! een 2 hands fortuner, met hoeveel km?? en dan bedoel ik ECHTE km!

    kennisje kocht voor 450.000 baht een 4,5 jaar oude vios, ( een nieuwe vios begint bij 500.000!!!!!)oude model, met 140.000 km op de klok, bleek 440000 km te zijn!
    en ja met zulke velgen die er dus al op zaten, kan er alleen maar een dodo mee rongereden hebben, velgen, liefst de meest afgrijselijke en ordinaire, toeters en bellen, blauw licht eronder, juke boxen, enz enz maar onderhoud ? geen geld voor (over)
    en zo geef je Toyota ten onrechte!!! een slechte naam,
    mijn eerste jeep, landcruiser zelfde motor, ikzelf opgedraaid 340000 km en de 2e eigenaar kwam tot…………… schrik niet!!! 900000 km!! op 1 motor!
    mijn 2e 320.000 km zonder iets, mijn 3e 400.000 zonder iets,
    ze zijn niet altijd mooi en of heel super om mee te rijden maar WEL de BESTE auto ter wereld Toyota en Lexus, basta!
    jammer voor de arrogante oosterburen in NL met hun ster en propellor goggo’s

    • Rob V zegt op

      Gelijk heb je.

      Ik ben zelf nog lang niet toe aan een auto aldaar, maar grote kans dat het een Toyota pickup (Fortuner?) wordt . Mijn vriendin woont nabij Khonkaen dus over de dealer hoef ik me dan hopelijk ook geen zorgen te maken.

  11. wim zegt op

    Hans,
    inderdaad begrijp ik je ergernis ook maar misschien heb je een verkeerde tweedehandse fortuner gekocht, en bij de Hua Hin Toyota Dealer ben ik weggelopen.
    Heb nu meer dan 4 jaar een fortuner, gekocht bij de Cha-am Toyota dealer en daar in onderhoud. Wordt steeds brandschoon afgeleverd en vooraf wordt duidelijk afgesproken wat gedaan moet worden en tegen welke prijs.
    Teller staat nu bijna op 100.000 km, geen enkel probleem. En die garage is tip-top, en bijna voor niets.
    Banden doe ik bij de banden dealer bij Palm Hillls, tip-top bedrijf en goede vaklui die weten waar ze het over hebben.

  12. Frank zegt op

    Ik zou voor die Fortuner maar eens bij een echte dealer gaan kijken.
    Mijn ISUZU B MAX vorige week voor controle bij de dealer in Pattaya gebracht.
    Zittend in airconditioned wachtkamer op de 1ste verdieping kijk je door een enorme glaswand in de werkplaats. Je ziet je auto binnenrijden en men gaat aan de gang.
    Olie verversen-Controle airco en nog veel meer. Blijken 2 veerstroppen aan de achterzijde vervangen te moeten worden.
    Als alles klaar is worden de ruiten nog gewassen. Kosten 1180,00 Bath.
    En de koffie is gratis….
    Frank

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Frank: aan de secundaire service mankeert het bij de Toyota-dealer in HH niet. Ook hier een airco-wachtkamer, met zelfs ligbanken om naar de tv te kijken en een glazen wand om de werkzaamheden aan je auto te volgen. De koffie is gratis, maar het werk aan de auto beslist niet. Ach, we bezitten onze ziel maar in lijdzaamheid….

      • gwb zegt op

        daarom loopt iedereen weg bij de dealer in HH, zal wel aan het personeel liggen en de kennis, is wel vreemd want de eigenaar is nl ook de eigenaar van cha am en pranburi dealers!

        maar al met al, deze heeft een ..#^&$%……… als eerste eigenaar gehad want dit kan en mag niet met maar 77000 km, die hoort bij die km stand net ingereden te zijn!

  13. Harold Rolloos zegt op

    Het kan inderdaad dealergerelateerd zijn, zoals een aantal mensen hierboven schrijft. Probeer eens een ander autobedrijf, wellicht verhelpen ze de problemen daar wel in één keer. Wat betreft de Fortuner, met 77.000 kilometer onder de banden zouden problemen als deze zich nog lang niet mogen voordoen. Jammer, want het is een puike auto.

  14. martin greijmans zegt op

    Je Forune is een “fortuin” waard als je maar weety waar je moet zijn

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Gaarne in het vervolg naar de spelling kijken, voordat je de reactie doorgeeft?

  15. Johnny zegt op

    Hans,

    Apart verhaal, immers Toyota is een sterke wagen. Ik ga ervan uit dat je de kar nieuw hebt aangeschaft. Heb je geen garantie meer dan? Ik heb overigens de indruk dat je meer affiniteit hebt met je pen dan met je auto ;-).

    Heb je echt ernstige twijfels over de kundigheid, ik heb een Nederlandse vriend die chef werkplaats is geweest bij Mercedes en Toyota. Of anders pak een grote dealer in BKK.

    Ook ik maak nogal eens idiote dingen mee, zoals het vervangen van de stadslichten. Dat ik terug kwam van de lunch, bleek de monteur de komplete voorkant eraf gehaald te hebben. Hij wist niet dat deze lampjes via het binnenscherm vervangen werden. 🙁

    Ik vertrouw geen Thai voordat hij zijn kundigheid aan mij heeft bewezen.

    succes

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Meer affiniteit met de pen dan met mijn Fortuner. Hahaha….je zou best eens gelijk kunnen hebben, hoewel ik gek ben op mijn auto…
      Overigens vervalt de garantie na drie jaar en zelfs in die periode wist de garage in Bangkok (On Nut) er nog onderuit te komen.
      De Toyota is een sterke wagen, dat klopt, maar sommige onderdelen blijkbaar niet.

      • king zegt op

        Hans,
        Je zegt het zelf:onderdelen.
        Hier in thailand worden ontzettend veel nagemaakte onderdelen gebruikt.Komen allemaal uit China en niet uit Japan.Zijn veel goedkoper,doch van inferieure kwaliteit.Niemand is er vies van om ze te gebruiken.En daar zit vaak de kneep.
        Er is zelfs een markt hier in Bangkok voor dat spul.
        Autodealers:niemand is roomser dan de Paus.

        • hans zegt op

          En dan kom je later in de hemel, kun je niet eens autorijden, weet je waarom, daar komt geen autodealer terecht. ha ha

      • Johnny zegt op

        Inruilen dan maar LOL. Je krijgt vast een dikke prijs terug.

        Succes

  16. namphoe zegt op

    Ik kocht ruim 8 jaar geleden een nieuwe Toyota sportcruiser 4WD met automaat, ik heb er nu ruim 200.000 km mee gereden en totaal geen problemen met de auto.

    Ik ga altijd naar de Toyota dealer voor onderhoud, hier voor heb ik een toyota soluna gehad tweede hands bij de dealer gekocht met slechts (echte kms ) 35.000 km op de teller heb het verleden van de auto in de computer gezien, er zelf nog 65.000 km mee afgelegd zonder problemen.

    Mijn advies ga altijd naar de Toyota dealer, ik woon wel in Chiangmai en daar wordt een uistekende service verleend door de diverse dealers.

  17. Pim zegt op

    Hans .
    Alleen dreigen om je lijst met klachten aan de hoofd dealer met de bewijzen te zenden wil wel eens helpen om dan ook nooit meer last te krijgen .
    Helpt dat niet moet je het echt doen .
    Ik ben als een vorst behandeld door mijn dealer nadat ik mijn auto later kreeg dan was afgesproken .
    In de tussentijd kreeg ik een gratis leenauto omdat ik die van mij al verkocht had op de afgesproken datum .
    Ieder jaar krijg ik met de kerst nog een cadeau toegezonden uit Bangkok .
    Laat je tanden zien .

    • Chang Noi zegt op

      Inderdaad Toyota Thailand is zeer klant gericht en is er als eerste bij als een klant over een dealer klaagt. En die dealer komt heel snel zijn excuses aanbieden.

      Ik bestelde mijn Prerunner, maar na 3 weken wist men nog geen aflever-datum te zeggen. Dus ik contact opgenomen met Toyota Thailand en het bleek ze hadden nog helemaal geen auto voor mij besteld. Binnen 24uur werd ik gebeld door de verkoper met de vraag of hij langs kon komen want er was iets mis gegaan. Er werd een nieuw koop-contract gemaakt met een zelfs iets lagere prijs en de auto werd binnen 1 week afgeleverd. En dat terwijl er officieel bij geen enkele dealer 1 op voorraad was, maar ze hebben een “extra stock” voor speciale klanten.

      Chang Noi

      • Hans Bos (redactie) zegt op

        Net geprobeerd contact te zoeken met Toyota Thailand via de website http://www.toyota.co.th Dat kun je dus wel vergeten. Hoewel een deel van de tekst in het Engels is, geeft de contact-module alleen de Thaise versie weer. Ook het zoeken van dealers loopt op niets uit. Jammer, maar helaas.

        • gwb zegt op

          ga toch gewoon naar Toyota Cha Am!
          perfecte dealer, goede service , ook de verkoper daar Mr Amand of Armand of Anand
          (weet de naam niet exact) spreekt behoorlijk engels en staat je met alles en nog wat bij,

          iemand schreef hier al eerder, een hele dikke 10 voor Toyota Cha Am!

          mijn andere mobiel, Teana, laat ik bij Nissan Cha Am ook onderhouden, niet zo perfect als bij Toyota Cha Am maar toch heel goed, 10.000 km beurt 1600 baht!

        • Chang Noi zegt op

          Idd een andere web-site als 2 jaar geleden, maar het Google-translate kom je ver genoeg om de juiste persoon te contacten (complains).

          Chang Noi

      • guyido zegt op

        hi Chiang Noi ,

        ik rij ook een pre-runner , gekocht in BKK .
        23.000 op de klok nu , en niets dan perfecte service , en in Bangkok , en in Chiang Mai .
        nog nooit een probleem gehad .

        tot nu toe de beste en meest multy functionele auto die ik reed en dat waren oa Landrovers 109 /110, Susuki Samourai Jeep, Chrysler Voyager, Chrysler PT cruiser, VW Golf, Citroen 2 CV, 2x BX, Saab 96/99 /99 turbo en de autoped natuurlijk.
        die had alleen platte banden en honden stront.

        dus ja Ik denk dat Hans Bos gewoon een maandagmorgen auto heeft , ik had ook zo een geval saab 96 , nieuw , waarvan in 1 jaar er nog 3 cylinders werkten en op de snelweg opeens de motorkap omhoog kwam en volledig het uitzicht blokkeerde .
        geen wonder dat Saab bankroet is ….
        landrover had ook veel gedoe ,maar dat was altijd zelf op te lossen , geen electronica .
        Daarom reed ik een half jaar alleen met Landrover 110 in Africa.

        ik denk dat Toyota een prime auto produceerd , maar ik merk wel op , dat de dealer in Chaing Mai mij vertelde dat de Toyotas voor Europa en de USA beter waren dan de Toyotas in Thailand .
        ja ? wat is dat voor een verhaal ? ik weet dat in France veel besturingsfuncties op het stuur zitten , zoals radio , links en rechts , en dat is hier basic , maar hoe meer luxe een auto heeft hoe eerder je een falende auto hebt…..
        gewoon Toyota kopen , gatantie ? nooit een probleem gehad met dat , oa de carryboy verlichting haperde ….20 minuten garage ,geen rekening en rijden maar

        sukses Thai drivers …..

        • Ron zegt op

          Ho ho, Guyido,

          Saab had absoluut nooit failliet mogen gaan !!! Van de hele rij auto’s die je noemt is dit waarschijnlijk het beste merk geweest waar jij de motorkap niet goed van hebt gesloten…
          Poeh poeh, valt een cilinder uit na een jaar, big deal. Als je achterklep van zo een BX de tweede keer dichtgooit, breekt het plastic…….Susuki Samourai Jeep bedoel je waarschijnlijk een Suzuki Samurai mee, heeft niets met Jeep te maken hoor. En dan die Landrovers, tjonge jonge, tractor met vuilniszak erover……..Ford-blok erin en een onmogelijk goed te zetten bestuurdersstoel. En dan ook nog eens de arrogantie om zo’n hok pas te produceren als ie echt verkocht is.
          Je denkt dat Toyota een prima auto maakt ?? Ik weet het wel zeker. Over de hele wereld rijden er gelukkig Landcruisers, van de oude BJ tot aan de nieuwe V-8. Ideaal, al is het alleen maar om al die Landrovertjes vlot te trekken…….

          Beste H. Bos, organiseer eens een Fortunermeeting in TH !! Kan zometeen op het Burapaterrein als die motoren vertrokken zijn. Wel voor het comfort even die 20 Inch Lenco’s verwijderen, vriend, zelfs een sigarettenpeuk voel je.

  18. Thailandganger zegt op

    Een onfortuinlijke auto, hoewel vanuit het oogpunt van de fabrikant gezien….

  19. gwb zegt op

    ik lees toch wel heel veel halve en onwaarheden hier, ook veel over “prutsers” , “bagger” enz.
    wat doen de zeurpieten dan hier als alles prutswerk is of bagger???? blijf lekker in NL,

    en de fortuner wordt hier in Thailand geproduceerd en alleen in Azie en Z. Amerika verkocht, en daar zit wat kwaliteit betreft GEEN verschil in.

    er kan idd wel eens een “maandagochtend” exemplaar tussen zitten, waar niet??, maar
    het is en blijft een super merk, Toyota!
    en diegene die altijd pech hebben, hebben ook met andere merken altijd pech, zou het misschien toch aan het onderhoud EN de rijstijl liggen??
    kapot maken kan je ieder merk,

    alle merken waarvan “men” altijd zei, “niet kopen alleen maar makken” heb ik gereden,
    oa Alfa, Citroen DS, Lancia enz enz en ik draaide er overal meer op dan 100.000 km en NOOIT een probleem! Maar ja, als je HET gevoel niet hebt ………..

  20. Pim zegt op

    Hans .
    Kan je het niet met je vertaler op Google, dan weet jij als de man die haast alles weet wel iemand die het voor je kan vertalen .
    Connecties hebben is belangrijk .
    Jij weet onder jouw belangrijke connecties echt wel iemand te vinden die je verder kan helpen .

  21. hans zegt op

    De duitse ANWB houd de statistieken bij van pech, zie ADAC.de pannenstatistiek voor de verschillende klassen autos

    • gwb zegt op

      leuk die ADAC, maar effe 1 dingetje, of 2

      Auto Motor und Sport, het grootste duitse autoblad noemen ze ook wel Auto Mercedes und Sport, zegt al genoeg??

      bij IEDERE autotest in wat voor blad dan ook in duitsland wint ALTIJD een duits merk!

      in frankrijk wint ALTIJD een frans merk enz enz enz

      objectief?? nou nee, niet echt.

      ik blijf helaas? bij mijn eerdere reacties, op een verdwaald maandagochtend exemplaar na hangt (bijna) alles af van a/ rijstijl en b/ onderhoud

      en een klein beetje over ikkes, 45 jaar schadevrij, race en rally gereden, les gegeven, slipcursussen gegeven enz enz
      en een gemiddelde van over de 100000 km p. jaar ( laatste jaren hier in Thailand drukken dat met maar 15000 km p jaar) en van alles en nog wat gereden uit ieder land zo’n beetje, enige pech in al die jaren? een verbrande zuiger door EIGEN schuld!

      • Ron zegt op

        Gwb,
        Verbrande zuiger door eigen schuld ??
        Was dat dan toch;
        a/ rijstijl of
        b/ onderhoud ??
        Haha, we hebben je in de tang, ouwe Teanabezitter !!!
        Denk dat die zuiger aan het onderhoud lag.
        Hier durf je een 10.000-beurt aan zo’n prachtlimo als een Teana voor nog geen 40,00 euro uit te laten voeren, dat is ook een puntje ‘b’…..
        Even zonder gekheid gwb, persoonlijk vind ik het prachtig als je in een land plenty auto’s ziet rijden die daar geproduceerd worden. Zo dus ook in Thailand. In Frankrijk viel me dat al snel op vroeger en ook de Duitsers hebben dat door. Als wij ook op dat plan waren gekomen in nederland, liepen er nu geen honderden extra werklozen rond vanwege die Mitsubishifabriek……..

        • gwb zegt op

          Mr Ron,

          de fortuner had een grote beurt , 70.000km voor 3200 baht!!! @&$%#
          tsja die teana was goedkoop want net klein jaartje oud dus….slechts 1600 baht

          en ja oud, nou ja, ben ik ook,

          die verbrande zuiger? eigenlijk de 1e en enige keer echte pannen, jong en onbezonnen dus rijstij!!, deed een wedstrijdje met een E type op de autobahn, knorde daar een half uurtje met dik over de 220 km/h
          bij de E type kwamen er ook al blauwe pluimen uit dus ik nog eventjes verder drukken
          met mijn Flaminia, dat ging ik dus winnen, hahaha, helaas, knalletje, geratel, en gepruttel en zakte af naar 70 of 80 km/h, ze stonden bij de grens wel vreemd te kijken met al die rook en geratel vanonder de motorkap, maar wel huis gehaald.
          en ja, natuurlijk zag ik de meters wat oplopen maar nog NET NIET in het rode bereik, dus jong en onbezonnen toch maar “eventjes” doorgaan 🙁

      • hans zegt op

        Beste GWB,

        Je hebt je oordelen veel te snel klaar, het gaat hier gewoon over een statistiek van de pech onderweg gevallen, laat bij de kleine wagens toyata nou als beste uit de statistieken komen. http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx?pstatid=3

        • gwb zegt op

          Beste Mr.Hans,

          of ik mijn oordelen (te) snel klaar heb zal wel komen door ervaring, dat Toyota, en alle Japanse merken, het altijd goed doen in statistieken is normaal. Ze zijn nl gewoon goed!

          dat ADAC of andere duitse instellingen, autobladen, (in mindere mate in Frankrijk en Italie) er alles aan doen om “hun” producten beter te doen voorkomen is ook een bekend verschijnsel.

          maar we dwalen van de onfortuinlijke Fortuner af, daar ging het hier in de eerste plaats om,
          dus nog maar een snel oordeel,
          a/ koop nooit , zeker niet hier, een 2e hands (zie mijn reactie over een Vios met 440000km)
          b/ in Uw geval heeft de 1e eigenaar de boel behoorlijk verwaarloosd tenzij het een , niet veel voorkomend, maandagochtend exemplaar was, want alle makken die aan Uw auto met zijn lage km stand aan het licht komen zijn NIET NORMAAL voor een Fortuner, voor niet 1 Toyota.
          c/ ga naar een goede dealer, zoals door meerderen hier genoemd, bijv. Toyota in Cha Am
          de vakkennis is er wel! de apparatuur ook! en ze hebben ook een werkbank.:)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website