Bijna de helft (46%) van de Nederlandse reizigers vindt het paspoort het meest stressvolle element van hun reis, zo blijkt uit een onderzoek van Skyscanner.

Meer dan 20.000 respondenten uit twaalf landen werden gevraagd welk onderdeel van de reis de meeste stress oplevert. Voor 46% van de bijna 1500 Nederlandse respondenten blijkt het paspoort de grootste stressfactor te zijn, gevolgd door het zoeken naar een geschikte bestemming (20%) en de luchthaven (19%).

Alleen in Rusland leveren de reisdocumenten eveneens de meeste spanning op, een logisch gevolg van het feit dat Russen voor veel bestemmingen een visum nodig hebben en bij de reis dus veel regelwerk komt kijken. In alle andere ondervraagde landen is het paspoort juist een van de minste bloeddruk verhogende elementen van de reis.

Kinderen moeten eigen paspoort aanvragen

Een woordvoerder van Skyscanner reageert: “Het is opvallend dat Nederland in dit onderzoek zo uit de toon valt. Een verklaring is waarschijnlijk de nieuwe regeling, waarbij kinderen niet meer in het paspoort van de ouders mogen worden bijgeschreven. Vanaf 26 juni moeten zij over een eigen paspoort of identiteitskaart beschikken om naar het buitenland te gaan en terug te komen. De marechaussee heeft aangekondigd geen nooddocumenten uit te schrijven voor kinderen die nog bij de ouders in het paspoort bijgeschreven staan. Aangezien naar schatting 240.000 kinderen nog niet beschikken over een eigen paspoort en het regelen ervan bij de gemeente lang duurt, kan dit zeker een bron van stress zijn.”

Stress om geschikte bestemming

Stress om het vinden en vermoedelijk vooral het eens worden over een geschikte bestemming blijkt universeel te zijn, evenals gestress op de luchthaven zelf met de ellenlange rijen voor check-in en veiligheidscontrole. Waar Nederlanders niet warm of koud van worden, is het zoeken naar goedkope vliegtickets, terwijl dit bij veel landen op nummer 1 staat. Koopjesjagen is dus echt onze tweede natuur.

Meest stressvolle elementen van de reis volgens Nederlanders:

  1. Paspoort en reisdocumenten (46%)
  2. Kiezen van een bestemming (20%)
  3. Luchthavens (19%)
  4. Vakantiefinanciën (11%)
  5. Accommodatie vinden (2%)
  6. Reisdatum kiezen (1.5%)
  7. Goedkope vliegtickets vinden (0.5%)
.

Meest stressvolle elementen van de reis volgens Internationale reizigers*:

  1. Kiezen van een bestemming (30%)
  2. Luchthavens (25%)
  3. Goedkope vliegtickets vinden (24%)
  4. Paspoort en reisdocumenten (9%)
  5. Vakantiefinanciën (5%)
  6. Reisdatum kiezen (4%)
  7. Accommodatie vinden (3%)
.

In totaal 20.000 deelnemers uit Brazilië, Italië, Rusland, Duitsland, Nederland, Spanje, Zweden, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Filipijnen, India en Indonesië.

5 reacties op “Paspoort en bestemming zorgt voor stress bij Nederlandse vakantiegangers”

  1. Han zegt op

    Moderator: reactie is niet geplaatst want de vraag hoort niet bij dit verhaal. En er werden geen hoofdletters gebruikt.

  2. Hans Gielen zegt op

    Een keer stress om het paspoort gehad, toen ik er achter kwam dat mijn paspoort bij terugkeer niet meer 6 maanden geldig was, maar zo’n 6 weken.
    Toen moest er snel actie worden ondernomen. Het paspoort was er binnen 4 dagen, in het oude paspoort werden grote gaten in mijn nog geldige retirementvisum geslagen. Wat te doen, een dertig dagen stempel of toch maar even naar het consulaat in Amsterdam?
    Ik koos voor het laatste, omdat ik nog steeds geen duidelijkheid had welk visum voor mij nu het beste was. Daar ik elke 6 maanden voor een paar weken naar Nederland ga, heb ik altijd een re-entry visum nodig, en moet ik na 90 dagen naar Khon Kaen, zo’n 2.5 uur rijden enkele reis. Nu moet ik na 90 dagen naar Laos, en maken we er een uitje van door in Nong Kai en in Vientiane te gaan winkelen. Nee, stress om het paspoort heb ik niet, wel altijd op blijven letten.

    Hans Gielen

    • Frank zegt op

      Moderator: reactie niet geplaatst, heeft niets met het onderwerp te maken.

  3. Hans Gielen zegt op

    Waar ik wel altijd stress over heb is, “Hoe krijg ik in mijn eentje die 65 kilo bagage in Thailand”. Als ik naar Nederland ga is dat met een totaal lege koffer.
    In mijn handbagage alleen een laptop en een stel schoon ondergoed, voor het geval dat.
    Maar terug is het altijd passen, meten en wegen. De koffer was dit keer 29,5 kilo. Een klein koffertje als handbagage woog 21 kilo en mijn laptoptas (met twee laptops, een oudje voor een nichtje) woog 14.5 kilo. Eerst in de bus naar het station, een hele toer in je eentje. Op de roltrap met twee koffers en een laptoptas die niet keurig op je rug wil blijven hangen. Maar na wat halsbrekende toeren, redde ik het tot in de trein en tot Schiphol.
    Keurig meneer!, zei de dame bij de incheck en ik verwachtte het “kunt u de handbagage ook even op de band zetten?” Gelukkig bleef dit uit en bleef alleen de bezoeking van de veiligheidscontrole bij de gate. Twee laptops, je jasje uit, je riem af en je zakken leegmaken. Na de controle zorgen dat je jouw spullen weer bijelkaar krijgt terwijl je met één hand je broek ophoud. Nadat je je weer enigsinds fatsoenlijk hebt aangekleed en je spullen weer netjes in de tas zitten, dan zakt de stress langzaam weg en verheug ik me op de reis en de prima verzorging van China Airlines.

    Groetjes Hans

    • Peter Holland zegt op

      @Hans
      Ik heb meerdere malen exact het zelfe meegemaakt, het word nog gekker als je in Nederland aankomt en een paar keer moet overstappen, trappen op, trappen af, de zweetdruppels rollen van je voorhoofd af, en geen lorriekarretje te bekennen op een Nederlands station.
      Ik heb het al eens meegemaakt dat de trein vertrok met de helft van mijn bagage, terwijl ik nog bezig was de rest van mijn bagage aan de andere kant (15 meter) van het perron op te halen, PURE STRESS !!
      Er is helaas maar 1 remedie, en dat is niet meer meenemen dan je makkelijk kunt dragen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website