De Nederlandse zuivelgigant Royal FrieslandCampina is van plan Thailand het centrale punt voor de export van zuivelproducten naar de Asean landen te maken. Het bedrijf, dat onder de naam Foremost actief is in Thailand, verwacht, dat de inkomsten uit Azië binnen vijf jaar voor de helft aan de totale omzet wereldwijd zullen bijdragen, zei de CEO (President-directeur) Roelof Joosten deze week op een perspresentatie.

Hij zei dat Thailand een goede locatie is om de opkomende groei van de ASEAN-regio, met name in Cambodja, Laos, Myanmar en Vietnam te dienen. Daarom zal het bedrijf zijn investering richten op Thailand met name in het overdragen van know-how en expertise aan lokale boeren.

Hij zei verder: “Tot nu toe komt ongeveer 40 procent van de totale omzet van het concern uit de Aziatische markten. Het bedrijf zal zich richten op het uitbreiden van haar activiteiten in Thailand, dat als de spil van de export van melk en zuivelproducten naar de Asean landen en andere Aziatische markten moet gaan fungeren. Het bedrijf zal blijven investeren in de productie, onderzoek en ontwikkeling en marketing..

De directeur van FrieslandCampina (Thailand), Marco Bertacca, vervolgde met de mededeling, dat het bedrijf de komende vijf jaar jaarlijks 1 miljard Baht gaat investeren door uitbreiding van de productielijnen en onderzoek, innovatie en marketing.

Vorig jaar exporteerde FrieslandCampina (Thailand) voor 2.3 miljard Baht aan melk en andere zuivelproducten naar Cambodja, Myanmar, Laos, de Filipijnen, Vietnam, Hong Kong en een paar andere markten.

FrieslandCampina (Thailand) is grootste leverancier van ready-to-drink melk. Het bedrijf koopt elke dag van het jaar 360 ton rauwe melk van hoge kwaliteit van 5000 Thaise boeren. In het kader van haar strategie om Thailand te gebruiken als centraal punt voor de Asean landen is te verwachten, dat de productie flink zal groeien.

Bertacca zei dat de Thaise bedrijf vorig jaar € 400.000.000 verdiende en de strategie is gericht op een stijging van 10% dit jaar. Ongeveer 20 procent van haar inkomsten komt van de export naar Asean markten en de verwachting is, dat dit binnen vijf jaar zal verdubbelen tot 40%.

Het bedrijf heeft ook de doelstelling om haar marktaandeel op de Thaise zuivelmarkt binnen vijf jaar te verhogen van nu ongeveer 32% naar 50%.

De jaaromzet van het concern FrieslandCampina bedroeg 11,3 miljard euro vorig jaar, een stijging van 6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het bedrijf verwacht dit jaar een stijging van 2% in haar wereldwijde inkomsten.

Bron: diverse Thaise kranten

14 reacties op “FrieslandCampina ziet Thailand als export hub voor ASEAN landen”

  1. chris zegt op

    Misschien krijgen we dan toch chocoladevla in de supermarkt? En wat dacht je van GELE vla, het nieuwe nationale produkt? Deze vla’s moeten een hit worden als ik zie hoeveel de Thaise van zoet, van geel en van chocolade houden.

    • ruud zegt op

      Die gele vla is een van de weinig zaken die ik wel mis van Hollandse bodem.
      Samen met de griesmeel pudding.
      Maar goed je kunt niet alles hebben.
      En wie weet komt het ooit. . . .

    • Gringo zegt op

      Goed idee, Chris!
      Ik zou zeggen, stuur even een mailtje aan FrieslandCampina en zet er voor mij dan karnemelk bij.
      Alvast bedankt!

      • chris zegt op

        Karnemelk is hier al te koop….

      • jan Parevink zegt op

        Waar is karnemelk te koop I Thailand .Villa Markt had het maar verkoopt het niet meer wie weet waar men het verkoopt?

  2. Harm zegt op

    Wellicht komt er dan ook eindelijk yoghurt zonder kilo’s suikrr of zoetdtoffen erin

    • LOUISE zegt op

      Ja Harm,

      Oh, wat is al die troep mier zoet.
      Wij kopen de griekse yoghurt, dat is tenminste lekker en minimaal suiker en van een deel maak ik zelf yoghurt, dus de suiker
      verdwijnt heel veel.

      Buiten dat het te zoet is, gebruiken ze de meest ongezonde suiker-vervanger die je maar kan bedenken en omschrijven dit als gezond.

      LOUISE

    • chris zegt op

      is er al, maar wel wat duur…

  3. thailand John zegt op

    Het wordt tijd dat men de vaniljevla en chocolade vla in grootverpakking van 1 liter gaat verkopen en joghurt,dat zou heel fijn zijn.Wie wet hebben we geluk.

  4. David H zegt op

    Om nog maar te zwijgen van die 1 liter brick pakken yoghurt die je hier niet vindt in Thailand …..enkel die heel dure griekse yoghurt potjes …

  5. Nico zegt op

    Er ligt nog een enorme markt open voor Friesland/Campina
    Europa ligt veel verder voor op Asia.
    Naast vla, missen we nog liter pakken yoghurt (ook vruchtenyoghurt) slagroom, enz.

    Zet hem op, Dutch Mill kijkt alles af en volgt direct.

    Slecht puntje; op de jaarlijks voedselbeurs, zojuist gehouden in het Impact complex was Friesland/Campina niet te vinden.

    Groetjes Nico
    Van Lak-Si

  6. janbeute zegt op

    Ik drink en eet elke dag veel melkprodukten hier in Thailand , waaronder gewone en chocolademelk en yoghurts .
    Ik ken alle merken van Meji tot aan chokchai en heb ze alle geproeft , die zuivel produkten maken hier in Thailand .
    Maar helaas voor Foremost Friesland Domo company is Dutchmill veruit de beste .
    Is ook iets duurder dat mag gezegt worden maar nummer een in smaak en kwaliteit , uiteraard dit na mijn bescheiden mening .
    En Dutchmill is overigens geen Hollandse onderneming .

    Jan Beute .

  7. Ger zegt op

    persoonlijk vind ik Meji yoghurt de lekkerste, hebben volgens mij Japanse roots. Al voorbeeld de aardbeien yoghurt net daarin echte aardbeien …of de gewone naturel yoghurt in halve liters

  8. Jack G. zegt op

    Jullie kijken naar het lekkere smaken gebeuren maar het hele verhaal heeft nog een landbouwkundige kant. Er worden ook Nederlandse boeren richting de veeteler aldaar gestuurd om te sparren en ik denk dat een aantal koninklijke projecten verder worden uitgebouwd. Maar misschien mogen ze daar niet aankomen? Een slimme boer m/v pakt dat vaak heel goed op en weet zich op te werken. Zeker als de afzet er is van zijn product. Ik zie daar meer in dan kikkers fokken in een betonnen bak. Jullie hebben het over smaken. Ik denk dat de smaak van het land de boventoon zal voeren en niet de Nederlandse smaak. Dus mierzoet in Azië. Net als in veel andere landen op deze wereldbol. Ger wil graag echte aardbeien in yoghurt. In Nederland is dat voor de bulkproductie eruit gehaald omdat Nederlandse kinderen dat niet blieven. Ook moet Yoghurt van de kinderen heel dun zijn. Kortom smaken verschillen en de bulk bepaald. Wel zijn er kansen voor kleinere producten in een grote markt zoals in Europa. Maar of die markt in Thailand al groot genoeg zijn in Thailand?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website