‘t Is een kwestie van optellen en aftrekken. Een taxichauffeur verdient gemiddeld 200 baht per dag, minder dan het minimumloon van 300 baht dat de regering iedereen heeft beloofd. Op slechte dagen gaat hij misschien met 60 baht naar huis, op heel goede dagen met 350 tot 400 baht.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat taxichauffeurs (samen met vrachtwagen- en buschauffeurs) vorige week demonstreerden tegen de geplande prijsverhoging van CNG (compressed natural gas – aardgas) in maandelijkse stapjes van 50 satang van de huidige 8,50 baht per kilo naar 14,50 baht aan het eind van het jaar.

Alhoewel LPG ook in prijs wordt verhoogd, geeft de 72-jarige Koon Charoenpol, sinds 1969 werkzaam als taxichauffeur, de voorkeur aan LPG. Hij legt uit waarom. CNG, beter bekend als NGV (natural gas for vehicles), is alleen op een beperkt aantal plaatsen verkrijgbaar in Bangkok en omgeving en de wachttijden zijn er lang. Bovendien moet er vaker getankt worden. Gevolg: wanneer een wagen op LPG rijdt, kan 10 uur van de 12-urige werktijd effectief worden gebruikt en 2 uur wordt besteed aan maaltijden, sanitaire stops en rustperiodes. Bij NGV bedraagt de effectieve werktijd 8 uur.

Thans rijdt 24 procent van de taxi’s op CNG. Het gebruik van CNG werd door de regering Abhisit gestimuleerd omdat het minder milieuvervuilend is. Taxi’s die werden omgebouwd van LPG naar CNG, kregen een subsidie van 5.000 baht uit het State Oil Fund.

Bangkok telt 75.000 taxi’s en 120.000 chauffeurs. Negentig procent van de wagens wordt gehuurd bij een van de dertig verhuurbedrijven. De huur bedraagt tussen de 500 en 600 baht, afhankelijk van de ouderdom van de wagen. Aan NGV, autowassen en eten is de chauffeur respectievelijk 350, 20 en 30 baht kwijt. Een chauffeur maakt gemiddeld een dagomzet van 1200 baht. Even tellen: blijft 200 baht over als pure winst en dan is hij niet verzekerd via het Social Security Fund, zoals andere werknemers.

Wanneer NGV uiteindelijk 6 baht per kilo duurder wordt, wordt de spoeling wel erg dun. Dan moet het tarief omhoog, dat sinds de introductie van de taximeter in 1992 slechts eenmaal met 6 procent is verhoogd.

Voorlopig kunnen de chauffeurs nog even ademhalen. NGV wordt op 16 januari 50 satang duurder en blijft dankzij de protestactie daarna tot april in prijs gelijk. De chauffeurs krijgen een creditcard waardoor ze deze periode de oude prijs blijven betalen. Regering en transportsector gebruiken de 4 maanden voor overleg over verdere prijsverhogingen.

Twistpunt is de berekening van PTT Plc van de productiekosten. De enige producent van CNG zegt dat de kiloprijs tussen de 14 en 15 baht zou moeten liggen om uit de rode cijfers te komen. Maar niet iedereen gelooft dat.

‘There is a discrepancy’, zegt Vitoon Naewpanit, voorzitter van de Thai Transport Association, de Thai Taxi Federation en eigenaar van een verhuurbedrijf. ‘PTT has a figure for the costs and so do we. But the figures are different. If we investigate what the cost of production truly is, then we can talk. The government must audit PTT’s actual production costs.’

[Bron: Bangkok Post, Spectrum, 15 januari 2012. Het artikel gaat niet in op de prijsverhoging van LPG. Hoeveel taxi’s op LPG danwel benzine rijden, wordt niet vermeld. Volgens het Business katern van de krant is het net andersom: de komende vier maanden wordt NGV elke maand 50 satang duurder, waarna regering en transportsector over verdere prijsverhogingen onderhandelen. De prijs van LPG gaat met 75 satang per maand omhoog totdat die 20,64 baht per kilo bereikt plus BTW en verkoopmarge.]

www.dickvanderlugt.nl

16 reacties op “Taxichauffeurs kunnen prijsverhoging CNG niet opbrengen”

  1. namphoe zegt op

    Als de taxichaufeurs en anderen in de touristen business zich niet zouden gedragen als kamikaze piloten dan rijdt men al een stuk zuiniger, en het verkeersbeeld en de veiligheid zouden enorm verbeteren.

    • Roland zegt op

      Het zegt niet alles natuurlijk maar toch zeer correct wat je daar zegt.
      Alle beetjes helpen én het zou inderdaad véél beter zijn ruimer beschouwd.

  2. teun zegt op

    Wel wat eenzijdig. LPG kost ca. TBH 12. Dus dat maakt wel een verschil. bovendien, CNG is pas gepromote vanaf ca 2005. voorheen reden taxi’s waarschijnlijk op diesel of benzine (TBH 30 resp TBH 46 nu). dus hoe deden taxis het voorheen dan?
    Daarnaast hebben we ook protesten van vrachtwagen chauffeurs gezien. nog steeds rijden veel vrachtwagens op diesel en (steeds meer?) op gas. dan is dus de concurrentie wel helemaal zoek.

    misschien zijn er – daarnaast – ook wel te veel taxi’s? dat heeft invloed op dagomzetten.

    m.a.w. het probleem is m.i. wel iets gecompliceerder en een prijsdiscrepantie tussen CNG en de andere brandstoffen is m.i. niet de enige factor.

    • dick van der lugt zegt op

      Volgens Shinawat Haboonpad, adviseur van de minister van Transport en voormalig hoofd van de Taxi Drivers Club zijn er te veel taxi’s in Bangkok; 70 procent rijdt zonder passagiers rond. Thans telt Bangkok 70.000 tot 80.000 taxi’s; 35.000 zou meer dan genoeg zijn.
      In Bangkok en buurprovincies rijden 4.900 particuliere bussen, 4.000 minibusjes en 20.000 particuliere interliners op NGV.

    • dick van der lugt zegt op

      Beste Teun,
      Zo kun je het ook bekijken, maar de individuele taxichauffeur die 12 uur per dag moet sappelen om een schamele boterham te verdienen, heeft daar geen boodschap aan. Die zal zich tegen elke prijsverhoging van de brandstof verzetten, tenzij natuurlijk de regering toestemming verleent voor verhoging van het tarief. Uiteindelijk zal dit ook wel gebeuren, want de regering kan niet brandstof blijven subsidiëren. Dat is op de lange termijn onbetaalbaar.

  3. Ferdinand zegt op

    Zonder negatief te willen doen. In 17 jaar in Bangkok weinig goeie ervaringen met taxichauffeurs (enkelen wel) kompleet idioot rijgedrag, levensgevaarlijke capriolen etc. Weigeren de “meter” te gebruiken. Ietsje rustiger rijden lukt vaak alleen als er een flinke fooi wordt toegezegd.’s avonds veel rijders van “buitenaf” die nauwelijks de weg weten. Chauffeurs die omwegen nemen etc. etc. Dan het belangrijkste feit veel te veel taxis op de verkeerde plekken. s avonds wil elke taxichauffeur op sukhumvit ed staan. Spoeling wordt dan te dun.
    Zou leuk zijn als overheid zou reguleren, aantal taxis verminderen. Leuk dat je op veel punten altijd een taxi vind, maar de meesten karren leeg rond, ook niet zo milieuvriendelijk.
    Vergunningen, hogere vak eisen en maxima per gebied en de verplichting ook standplaatsen in te richten op minder favoriete plekjes, het niet kunnen weigeren van passagiers die de verkeerde kant uitmoeten of bij een regenbui het 3 voudige tarief vragen, zou een stuk helpen en prettiger zijn voor de klant.
    Een hoger, dekkend tarief, waarbij de chauffeur een goed loon verdient, geen enkle bezwaar, maar dan de overbodige, milieverpestende taxis er uit en meer veilgheid, beter rjgedrag. Alle gammele, technisch ondeugdelijke taxis aan de kant. Echte diploma’s en eisen (zonder corruptie ?) aan de chauffeurs.

    • @ Ik heb geen slechte ervaringen met taxichauffeurs in Bangkok.
      Als je alles wilt reguleren, dan is Thailand straks Thailand niet meer. Hier in NL hebben we een taxiwet, maar veelal dezelfde problemen.

      • king zegt op

        Beste ferdinand,
        Ik kom hier van 1976 en heb slechts1x een slechte ervaring met taxichauffeurs gehad.(lag ook een beetje aan mezelf)
        Ik spreek nooit geen buitenlanderd alleen Thais en die beklagen zich hier nooit over.
        Dit moet aan jou liggen..Dat kan niet anders.
        Accepteren zoals het is.Holland is ver weg.Thailand zal altijd Thailand blijven.

    • hans zegt op

      Ik vind de taxis en chauffeurs in thailand heilige boontjes ( mijn ervaringen dan) vergeleken met sommige zuid-amerikaanse landen. Vaker meegemaakt dat op standplaatsen aldaar de tijd werd gedood met het gezamenlijk drinken van behoorlijke hoeveelheden cola-rum, waarbij je nog haast verwonderd dat de koelbox met ijs niet door de gammele kofferbak heen zakte.

      In 2009 betaalde ik met de taximeter nog 1.100 thb voor een rit bkk-pat, in 2010 geloof ik dat het 1.300 was en ik meende dat laatst iemand schreef dat die rit nu 1500 thb doet, maar dat laatste weet ik niet zeker

      • king zegt op

        Hans,Bedoel je met sommige zuid amerikaanse landen ook Cuba?
        Man daar durven ze prijzen te vragen die nog hoger liggen dan IN N.Y.city U.S.A.
        En brutaal met overal die gitaren op hun buik op jacht naar de Yankee dollar.
        Als je daar bent wil je spoorslags terug naar het aardige,lieve Thailand en je laten vervoeren door Thaise chauffeurs.

    • Roland zegt op

      Eerlijk gezegd heb ik ook geen enkele slechte ervaring met taxichaufeurs in Bangkok.
      Ik neem zeer geregeld taxies en dit reeds gedurende (niet onafgebroken) 12 jaar.
      Toestanden als een hogere prijs vragen als het regent daar heb ik zelfs nog nooit van gehoord.
      Dat ze omwegen zouden maken evenmin.
      Wat niet wegneemt dat er wel het een en ander kan verbeterd worden, daar ga ik mee akkoord.
      Wat ik wel reeds heb meegemaakt (maar zéér zelden) is dat ze je weigeren omdat ze ofwel niet vertrouwd zijn met de door u gekozen bestemming of er geen brood in zien.
      Het krankzinnig rijgedrag is niet enkel bij (sommige) taxichaufeurs waar te nemen hoor. De meeste Thai hebben dat als het ware in hun geaardheid, ik zou niet weten hoe het anders te verwoorden. Zowel autobestuurders als bestuurders van motorfietsen.
      Daar zou eigenlijk meer aandacht (en “opvoeding”) moeten worden aan besteed door de overheid, maar ja…

      • hans zegt op

        Hey Roland , ik heb een boekje hier.

        De Thai spreken en begrijpen..
        citaat over onderwerp verkeer

        “Met veel te veel autos per kilometer en met een rijcultuur waarin verkeersregels
        worden gezien als ongemakkelijk en noodzakelijk om te worden omzeild¨…

        ps erg handig boekje voor de eerste keer thailand toerist isbn 978-90-243-7567-7 en over het weigeren van reizigers heb ik uit de mond van een taxichauffeur gehoord, als een indier
        of pakastani tourist zwaait, stop ik niet want die geven geen fooi.

        ook wonderbaarlijk dat taxichauffeurs vaak een veeel beter hotel voor je weten dan waar je naar toe wilt

  4. Lieven zegt op

    Heb persoonlijk nog nooit een slechte ervaring gehad in Thailand met taxi’s. Soms vragen ze wel eens meer dan de gekende prijzen maar je moet nu eenmaal vooraf duidelijk je prijs afspreken, betalen en een reçu vragen waar alles op vermeld staat zoals wegentol inclusief. Dan nog zijn het vaak belachelijke prijzen als je die vergelijkt met onze westerse prijzen. Van Jomtiem naar Khon Kaen voor 3000 Bath is toch niets. Dan betaal ik onderwegen met plezier de chauffeur een etentje.
    Onderhandelen maar 🙂
    Uiteraard de Thaise prijzen vergelijken met onze Westerse prijzen is geen goede richtlijn maar enige menselijkheid moet kunnen.

  5. Gringo zegt op

    Vervelende, vreemde, maar ook wel leuke ervaringen met taxichauffeurs komen overal ter wereld voor. De Thaise taxichauffeur is daar echt geen uitzondering op. Ik zou er wel een lang verhaal over kunnen schrijven, maar niet geschikt voor dit blog natuurlijk.

    Zo maar een tip (voor nieuwkomers): Laat nooit blijken, dat je ergens voor het eerst naar toe gaat. Spreek vooraf een prijs af en vertel de goede man, dat je weet waar je bestemming is, je kent de weg. Vraagt hij een te hoge prijs, zeg dan, dat je de vorige keer ….. Baht betaalde en dat je bereid bent dat nu weer te betalen. Werkt vaak!

  6. teun zegt op

    De reacties beginnen steeds meer te lijken op ” tips hoe met thaise taxi-chauffeurs om te gaan en ervaringen met deze groep” terwijl het oorspronkelijke artikel ging over brandstofprijzen en het al dan niet treurige bestaan van deze beroepsgroep. In mijn “mubaan” woont een thaise eigenaar/bestuurder van een taxi-bus. De huisprijzen hier (Chiangmai) beginnen vanaf zo’n TBH 1,8 mln en die bus van hem is nog geen jaar oud. Ik heb dus geen reden tot medelijden met hem. Maar hier rijden dan ook niet veel te veel taxi’s (doelloos) rond zoals in Bangkok. Ik denk dus nog steeds, dat het een kwestie is van vraag en aanbod (laatste veel te hoog in Bangkok).

  7. king zegt op

    Als een taxichauffeur je weigert komt dat ook vaak omdat z’n tijd er bijna opzit en de taxi terug moet.
    Overigens zijn ze van plan het starttarief te gaan verhogen van 35naar50Bht.
    Zo komen zer misschien toch weer uit.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website