Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Dick: Klopt, 65 jaar. Excuus, ik had een verkeerde website bekeken.
- Jozef: Formule 1 race in de straten van Bkk !! Het hoogste gebouw ter wereld, nieuwe luchthavens, bruggen, terminals voor grotere cruise
- RonnyLatYa: Hopelijk is het af voor Bangkok zelf weg is. ;-) https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2499786/bangkok-is-still-sinking
- Dolf: Gewoon afspraak maken op de Thaise ambassade in Brussel voor info.
- MeeYak: De Thaise wetgeving biedt buitenlanders wel mogelijkheden om lease-contracten, vruchtgebruik, opstal of hypotheek te laten registr
- Dick: Ja,in elk grval bij Krungsri
- Henk: Ja dat kan want ik heb er al jaren een bij SCB. Hou er wel rekening mee dat het meer een “en” rekening is en niet een
- Jan S: De speciale behandeling van 2 weken is zeer positief. Dat blijkt dat hij vrijwillig 1 jaar in het leger gaat.
- Hjgvanderwiele: [email protected], vanderwiele die geen verstand heeft van belastingen etc, en een gewone arbeider in het verleden vraagt
- Arno: Dat mag je hopen, dat je de borgsom terug krijgt, je moet niet gek opkijken als de betaalde borg foetsie is, men kijkt en wijst na
- Arno: Hoogmoed komt voor de val. Alles draait om BKK maar Thailand is zoveel groter en heeft zoveel meer. En dat vergeten ze. Gr. A
- Jan S: Een hypotheek is ook afhankelijk van je leeftijd, even contact opnemen met je bank.
- Frans: Schulz FD makelaardij, financieren en verzekeren. Deze firma heeft misschien een oplossing voor je.
- sjaak: Welkom in de Isaan,het onderwijs hier is van een heel laag nivo,de prinsjes hier mogen hier alles wat ze willen,zou er niet teveel
- Henk Hauer: Ok heb een e/o rekening bij Kasikorn Bank Geen problem
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Japan heeft geen belangstelling te investeren in HSL Bangkok – Chiang Mai
Japan laat nogmaals weten dat het geen belangstelling heeft om te investeren in de aanleg van de Hogesnelheidslijn Bangkok – Chiang Mai.
Japan heeft dit laten weten tijdens een ontmoeting van minister Arkhom (Transport) en de Japanse minister van Land, Infrastructure, Transport and Tourism tijdens Arkhoms bezoek aan Japan op 19 en 20 oktober.
De Japanners hebben er waarschijnlijk geen vertrouwen in dat deze lijn rendabel te krijgen is. Eind juli bleek uit een haalbaarheidsstudie van het Japan International Cooperation Agency dat de HSL slechts 10.000 passagiers per dag zou kunenn rekenen in plaats van de aanvankelijk begrote 30.000. Om rendabel te kunnen zijn dient de gehele route 50.000 passagiers per dag te bedienen.
De kosten van de 670 kilometer lange HSL bedragen 400 miljard. De aanleg wordt in twee fases opgedeeld met als eerste deel de route Bangkok – Phitsanulok (380 km en kost 276 miljard baht).
Bron: Bangkok Post
Wellicht dringt het nu door dat bijna geen enkele HSL in de wereld profijtelijk is.
Helaas, echter opboksen tegen een zwaar gesubsieerde vliegende concurrent is schier onmogelijk.
Het zou beter zijn als er behoorlijk geinvesteerd Zou worden in het bestaande net, de top- en gemiddelde snelheid opgehoogd wordt en vooral overal dubbel aangegeven wordt.
Op meterspoor is een topsnelheid mogelijk van 175 km/uur, met aanpassingen aan het spoor en met kantelbak materieel is de gemiddelde snelheid tot 125 km/u mogelijk, afhankelijk van het aantal stops.
Weet je dat zeker?
Als de huidige trein 80 km rijdt op die 1 meter spoor kantelt hij al.
Enne ik kan mij niet voorstellen dat AirAsia subsidie krijgt.
Op het scherm van de nieuwe Thaise nachttreinen kun je zien hoe snel de trein rijdt. Tussen Nong Khai en Udon Thani was dat maximaal 92 km per uur.
Hoeveel betaalt AirAsia voor de landingsrechten op Don Muang?
Hoeveel belasting betaalt AirAsia op kerosine?
Voor zover ik weet betaalt geen enkele maatschappij belasting op kerosine. En dat van de landingsrechten: vertel feiten en bronnen en geen roddels. Als er een maatschappij bevoordeeld wordt dan zou het Thai Airways moeten zijn want een overheidsbedrijf en dus niet een partikuliere onderneming zoals Air Asia. Trouwens de Thaise spoorwegen lijden ook geweldige verliezen en is een overheidsbedrijf dus eigenlijk worden zij al gesubsidieerd want de belastingbetaler draait er voor op.
@Ger-Karot,
Ik vertel geen roddels over landingsrechten, maar ik stel een vraag.
Ik heb nog een vraag. Wat gaat de nieuwe internationale luchthaven van Chiang Mai kosten inclusief alle infrstuctuur die nodig is om Chiang Mai vanuit deze luchthaven bij Lamphun te bereiken?
Dat de Thaise spoorwegen verlies maken verbaasd mij niet. Het net is niet meer van deze tijd. Treinen zijn ontzettend traag en vertragingen kunnen aanzienlijk oplopen. In Nederland wordt al geklaagd met vijf minuten vertraging.
UItgaan van het bestaande smalspoornet betekent ook een flinke investering, wil je echt een gemiddelde snelheid van 125km/uur halen. Overal dubbelspoor, elektrificatie, wegnemen knelpunten tussen Bangkok en Don Muang, gevaarlijke overwegen sluiten en viaducten realiseren, markten langs het spoor opheffen.
Dan kun je beter iets goed realiseren via normalspoor.
Er is een stukje normaalspoor in Thailand tussen de internationale luchthaven en Bangkok, dat niet goed loopt, omdat het maar een kort stukje is. Deze lijn zou kunnen worden uitgebreid naar Pataya en via Bangkok naar Chiang Mai. Hoeveel passagiers deze lijn gaat trekken is ook afhankelijk hoe de lijn wordt vermarkt.
Een uitgebreide HSL-netwerk zoals in Japan met zijn vele passagiers en al 50 jaar lang is wel degelijk winstgevend. Of de HSL Beijing naar Sjanghai genereert winst. Feit is dat je veel passagiers nodig heb en dat heb je niet in Thailand op het traject Chiang Mai – Bangkok.
In Japan woon – werkverkeer! Een geheel andere werk mentaliteit.
Dit ontbreekt tussen Bangkok – Chiang Mai
Tja,
Iedereen kan op zijn klompen uitrekenen dat een verbinding met een dorp als Chiang Mai (350.000 inwoners) nooit geen 50.000 passagiers kan trekken. Dan zal 1 op de 7 inwoners elk jaar naar Bangkok moeten.
Tip voor de overheid: verplaats immigratie van Chiang Mai naar Bangkok. Moeten als die buitenlanders minstens 4x per jaar naar Bangkok.
De provincie Chiang Mai heeft 1.7 miljoen inwoners en de stad zelf is na Bangkok een van de grootste trekkers van toeristen. Verder liggen er nog andere belangrijke steden aan de route. Ook steden die zeker de moeite waard zijn om ontdekt te worden, zoals Lampang. Een goede treinverbinding kan zorgen voor een gemakkelijke ontsluiting.
China heeft alweer een aantal jaren een voorstel gedaan voor HSL-lijnen in Thailand die via Laos zouden worden doorgetrokken naar ChIna. De Thaise regeringen heeft deze voorstellen echter afgewezen, omdat Thailand te weinig zeggenschap zou krijgen en dat gebieden teveel van elkaar afgescheiden dreigden te worden.
De oplossing voor zo,n traject is de Skyway transport, veel goedkoper, CO2 vrij 100% en met een snelheid tussen de 100 en 500 km per uur. Indien interesse kan ik meer informatie geven