Alsof het niet op kan: geen 2 biljoen baht , zoals de vorige regering van plan was, maar 3 biljoen baht wil een strategiecommissie van het ministerie van Transport uittrekken voor infrastructurele werken.

De commissie handhaaft de meeste projecten van de vorige regering en voegt er nieuwe projecten aan toe op het gebied van luchtvaart en transport over water.

De junta besloot eerder de plannen voor de aanleg van vier hogesnelheidslijnen te bevriezen. Ze acht die lijnen niet economisch rendabel en dat levert een besparing van 800 miljard baht op. De door de commissie toegevoegde projecten jagen de kosten op naar 3 biljoen baht.

Somchai Siriwattanachoke, permanent secretaris van het ministerie van Transport en voorzitter van de strategiecommissie, zegt dat de infrastructurele werken tussen volgend jaar en 2022 in uitvoering komen.

Op 19 juni heeft hij overleg met Prajin Juntong, die in de NCPO de portefeuille economische zaken heeft. De luchtvaart en watertransport projecten zijn volgens Somchai op verzoek van Prajin toegevoegd. Het 2 biljoen-plan voorzag voornamelijk in de uitbreiding van het wegennet en spoorwegprojecten.

Prioriteit heeft de verdubbeling van 1.364 kilometer spoorbaan over zes routes. De nieuwe projecten bestaan uit de aanleg van een diepzeehaven, uitbreiding van de luchthavens Suvarnabhumi en Don Mueang, de constructie van nieuwe controlefaciliteiten voor de luchtvaart en de aanschaf van nieuwe toestellen voor Thai Airways International.

Even het geheugen opfrissen. Het 2 biljoen-plan van de vorige regering is door het Constitutionele Hof van tafel geveegd, omdat het buiten de begroting om gefinancierd zou worden en daarmee zou het parlement buiten spel staan. Over de financiering van de 3 biljoen baht meldt het artikel slechts dat het ministerie van Transport daarover overleg zal voeren met het Budget Bureau.

(Bron: Bangkok Post, 13 juni 2014)


» Laat een reactie achter


7 reacties op “Geen 2 biljoen baht voor infrastructuur maar 3 biljoen”

  1. Jan van Velthoven zegt op

    Het wordt steeds interessanter de huidige maatregelen te vergelijken met de absoluut ‘ontoelaatbare’ plannen van de laatste regering. Wat toen verfoeilijk populisme heette is nu ge-upgraded naar “the return of the happiness of the people”, inclusief gratis voetbalwedstrijden. Dubieuze financiering (van afgekochte voetbalrechten tot rijstvergoedingen) heet nu een slagvaardige aanpak. En bovenstaande wat megalomane plannen worden niet ingetrokken, maar uitgebreid (uiteraard niet ten voordele van specifieke belanghebbenden, maar van heel het volk). Kortom, die vorige regering deed het zo gek nog niet, maar ze had wat meer rekening moeten houden met een koppeltje andere luxe paarden die uit dezelfde ruif willen eten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
  2. HansNL zegt op

    Jan.

    Je gaat een beetje kort door de bocht.
    Inderdaad, de totaalprijs gaat omhoog, maar de idiote plannen voor hogesnelheidslijnen verdwijnen.
    En daarmee immens veel mogelijkheden van onduidelijk geldverkeer.

    Wat nu in beweging wordt gezet is het plannen en uitvoeren van infrawerken welke al jaren, als het ware, op een slecht werkend warmhoudplaatje stonden te verpieteren.
    Verdubbeling van de sporen is en was al jaren nodig om de idoot hoge vervoersprijzen van bijna alles te verminderen, het wegvervoer vreet subsidies en is desondanks vreselijk duur.
    Het is te verwachten dat veel produkten wellicht niet in prijs zullen zakken, maar wel stabieler worden.

    Het uitbreiden van de zeehavens is broodnodig, wat er nu is kost kapitalen in vertragingen.

    De beveiliging van de luchtvaart in en rond Thailand is onvermijdelijk, de capaciteit is echt aan het eind van zijn latijn.

    Uitbreiding van de twee grote luchthavens in Bangkok is gezien de groei van het luchtverkeer naar, van en via Thailand onvermijdelijk.

    De meeste plannen brengen meer banen met zich mee, verbetering van de economische voorwaarden die wellicht direct of indirect ten goede komen aan de bevolking.

    De aanleg van en de exploitatie van de HSL-lijnen zouden voor het grootste deel ten goede komen van…..China, met natuurlijk de immense mogelijkheden voor…..juist ja.

    Inderdaad, de planning wordt 50% duurder.
    Maar met realistische gevolgen.
    Denk en hoop ik.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  3. janbeute zegt op

    En wat denken jullie dan van het spoorwegen net in Thailand . Ok geen snelheids trein , maar wat dan wel .
    Een ieder moet toch kunnen zien , ook al ben je geen technicus zoals ik .
    Dat het hele spoorweg materieel totaal en totaal versleten is .
    En dan praat ik niet over de rails en de onlangs vernieuwde dwarsliggers hoor , maar over het rijdend materieel .
    Optie van de junta , nog enkele jaren doorrijden met die oude rotzooi .
    De spoorwegen in Thailand kun je het beste vergelijken als een nog steeds rijdend museum .
    Ik vind dit prachtig hoor , ik hou van treinen en geschiedenis , maar is niet meer van deze tijd
    Er is meer te kiezen tussen een oud boemeltje en een highspeed trein .
    Blijkbaar hebben de oude en de nieuwe bobos er nog nooit van gehoort .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • ruud zegt op

      Zo’n Hispeed trein, brengt je niet naar veel plaatsen.
      En meestal naar plaatsen waar je met het vliegtuig ook al naar toe kunt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  4. henry zegt op

    En welke Thai, gaat dat HST ticket, willen en kunnen betalen, vooral als reizen met de bus spotgoedkoop is. En de prijzen van de Minivans liggen nog lager. En de beter gesitueerde neemt het vliegtuig , wat ook al spotgoedkoop is.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. albert van Doorn zegt op

    Tja HSL in Thailand ik denk ook niet dat het een haalbaar project zal worden,,,, en waarom,
    er zijn nog steeds trajecten waar de thai geen ticket behoeft te kopen en de farang wel.
    Het argument van spoorweg employees is dat de thai geen geld heeft voor een ticket en vrij mag reizen. en ons farang zien zij nog steeds als de rijke buitenlander.
    Inderdaad als je vele thai niet laat betalen voor een ticket, waar wordt dan het onderhoud van betaald?
    Waar wordt de machinist van betaald en de kaartjes controleur, etc
    En dan de HSL er zal even een korte nieuwschierigheid zijn met wat passagiers , en dan ebt het wel weer terug om dat de ticket prijs voor de thai te hoog is.
    Moderniseer het oude met betere treinen, weg houten bankjes, iedereen betalen, dan zal het een stuk beter gaan.
    Overigens wel leuk met deze oude nostalgie, op een kort traject, maar reis maar eens 11 uur in zo`n bommel

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • ruud zegt op

      Als u het geld hebt om in Thailand te verblijven, bent u een rijke buitenlander.
      In ieder geval veel rijker dan veel Thaise mensen.
      En ook veel rijker, dan veel Nederlanders die nog nooit een ticket naar Thailand hebben kunnen bekostigen.
      En dat onderhoud?
      Tja dat is erg achterstallig.
      Ik dacht wel dat de spoorwegen grootgrondbezitter zijn (al het land langs de spoorlijnen, vaak illegaal van huizen voorzien).
      Daar zal ook wel wat geld vandaan komen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website