Bij een aanrijding tussen een touringcar en een vrachtwagen vanochtend om 5 uur in Prachin Buri zijn 15 personen om het leven gekomen en 40 gewond geraakt.

De bus met leraren en leerlingen uit Nakhon Ratchasima was onderweg naar Pattaya voor een dagje uit. In de bus zaten schoolmeisjes onder de 10 jaar en hun leraren.

De chauffeur raakte bij een afdaling de macht over het stuur kwijt en botste tegen een vrachtwagen. Dertien kinderen en twee leraren kwamen om het leven.

De buschauffeur is na het ongeluk gevlucht. De politie is naar hem op zoek. Het is nog niet duidelijk waardoor de chauffeur de macht over het stuur verloor. Mogelijk werkten de remmen niet goed.


» Laat een reactie achter


17 reacties op “13 schoolkinderen en twee leraren dood bij busongeluk in Prachin Buri”

  1. Jules zegt op

    Vreselijk! Maar helaas erg normaal in Thailand… 5 uur s’ochtends; niet kunnen rijden; chauffeur ervandoor….

    (Thai) business as usual 🙁

    Wel ‘even’ 15 families compleet ontwricht, en 40 families met gewonden-problemen. Niemand zal de verantwoordelijkheid nemen; dus de remmen werkten niet of het regende of chauffeur was moe… Excuses, excuses, excuses….

    Ik hoop dat dit ooit nog veranderd, maar vrees het ergste.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
  2. Ronny zegt op

    Alweer een verschrikkelijk ongeval met een bus. Tijd dat er wat gedaan wordt aan schooling voor chauffeurs en de technische staat van de wagens. Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  3. RobN zegt op

    Ik kwam vanochtend terug uit Jomtien over deze weg. Gigantische file natuurlijk en bij navraag bij een agent werd ons het duidelijk dat er een tragisch ongeval had plaatsgevonden. Bij de plek van het ongeluk, kijkend naar de ravage van de verongelukte bus, moest ik eerlijk gezegd mijn tranen bedwingen. Onschuldige schoolkinderen op een schoolreisje en dan dit overkomen, daar kan ik slecht tegen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  4. LOUISE zegt op

    @,

    Sta je daar ‘s-morgens, je dochter of zoontje uit te zwaaien en een fijna dag te wensen om je kind nooit meer in leven te zien.
    Om 5 uur in de morgen.
    Chauffeur misschien nog mau mak mak van de avond er voor en toch met zijn dan nog zatte kop achter het stuur te kruipen.

    Want waarom moet je weglopen, terwijl naam en toe-naam bekend zijn??
    Bekend waar je woont etc..
    Heeft toch geen zin he?
    Heeft alleen zin om de alcohol even te laten verdwijnen uit je bloedbaan en dan komt hij wel weer tevoorschijn.

    LOUISE

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  5. top martin zegt op

    Het leed is weer groot en goede voorbeelden (ook hier) hoe het anders moet en kan, te kus en te kleur. Maar de Thaise overheid is zo versleuteld en onderverdeeld, dat niemand zich verantwoordelijk wil voelen.

    Dit is het zoveelste ongeluk met bussen en vrachtautos en er komen er nog meer, gegarandeerd. Door mijn eigen ervaring zie en weet ik, dat zelfs de Thaise High-Way politie. bewust en willens op de verkeerde rijbaan zonder blau-licht, en soms met grote snelheid in hun Honda’s andere voertuigen inhalen en daardoor het totaal verkeerde voorbeeld geeft.

    Vrachtwagen en (mini+VIP) buschauffeurs kruipen achter het stuur (nuchter of niet nuchter) zonder enige praktijk ervaring of EHBO kennis. Het personelijke verantwoordelijks gevoel bij de Thai voor dit zoort jobs ligt ver onder normaal, tenminste naar onze regels en denken.

    De hoofdzaak ligt in het feit, dat er wel degelijk Thaise verkeersregels bestaan, maar (bijna) niemand kontroleerd of deze worden nageleefd. Omdat de meeste Thai een gevoelige geld straf zowiezo niet kunnen betalen, heeft een beboeting geen enkel nut. Dit is algemeen bekend.

    In de afgelopen week (en vandaag) konden wij hier op T-Landblog 2 video bekijken, hoe de Thai in het dagelijks verkeer te keer gaat. Ik doel hierbij op de -vrachtwagen+pick up- en de -overweg+bromfiets- video van vandaag. Het kan bijna niet duidelijker. Het positieve (mag ik eigelijk niet zeggen) in beide video is, dat steeds de veroorzaker tevens de grote gedupeerde is, en gelukkig geen onschuldige anderen verkeers deelnemers.

    Bij het bus ongeluk van vandaag zijn het echter weer onschuldige mensen-dat maakt het extra tragisch

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  6. Christina zegt op

    Wij hebben al twee keer een bescherm engel gehad.
    Nieuwe auto Mercedes haalde ons op van het vliegveld kreeg een klapband chauffeur reageerde super er stond pas 50 km op teller. Klasse tweede keer vanuit HuaHin een jonge chauffeur voor ons verloor een vrachtwagen boomstammen hij reageerde door meteen het stuur om te gooien. Hij was zelf ook heel erg geschrokken dus verderop maar even gestopt om wat te drinken uiteraard op onze kosten na afzetting in ons hotel in Bangkok uiteraard bedankt en een flinke fooi. Daarna een chauffeur gehad reed als een gek gemaand dat hij moest stoppen gelukkig sprak hij Engels en als hij niet zachter reed we maatregelen zouden nemen hij was ingehuurd voor limousine service. Uiteraard na afloop zijn baas hiervan op de hoogte gesteld.
    En in Chiang Rai een privé excursie geboekt maar mijnheer had geen zin en propte de auto vol hiervan foto’s gemaakt en daarna kregen wij van de service ons geld terug. Blijf kalm en beleefd want met schreeuwen bereik je niets.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Walter zegt zegt op

      Beleeft en kalm blijven is een goed ding , maar als je tot 3keer vraagd om ons er weer uit te laten nadat er 10 personen en 15 rugzakken in een mini van waren gepropt zodat we helemaal ingeklemd zten en niet meer konden bewegen en de chauffeur gewoon begon te rijden wat moet je dan? Onverandwoord gewoon, Maak dan goed duidelijk wat je wil !! Hij liet ons er dan ook uit met veel tegen zin , maar de tour operator van het bureau begreep het wel en gaf ons 2 nieuwe tickets voor ander vervoer , tour operator bedankt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Sjaak S zegt op

    Zonder punt of komma, een ongeluk ligt in een klein hoekje. Tragisch geval met de schoolbus, maar dit soort ongelukken gebeuren er in het “zo veilige” Europa ook. Dat vergeten we eens graag.
    Ik had vandaag zelf ook bijna een ongeluk veroorzaakt en was waarschijnlijk zelf het slachtoffer van mijn eigen stommiteit geweest.
    Ik reed vanochtend van huis weg. We wonen midden in de ananasvelden. En omdat ik door ruzie met mijn vriendin nogal wat adrenaline in mijn aderen had, moest ik perse snel rijden. Ik kortte een bocht in en stond (reed) min of meer oog in oog met een tegemoetkomende auto. Door mijn adrenaline ruis, kon ik pas op het laatste nippertje naar links uitwijken en gelukkig raakten we elkaar net niet.
    Daarna was ik wel wakker en zette de weg, beter oplettend, voort. Voorlopig weer wat geleerd: vooral niet te snel oordelen over anderen. IEDEREEN maakt wel eens een fout en het kan ook je laatste zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 4 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Wil er niet mee zeggen dat je het busongeluk bagatelliseert, begrijp me niet verkeerd beste Sjaak S want uiteraard gebeuren dergelijke ongelukken niet alleen in Thailand en een ongeluk ligt inderdaad in een klein hoekje, bewust wil ik daarom over bovenstaand ongeluk hoe het heeft kunnen gebeuren niet zozeer een oordeel geven.

      Mijn punt is dat wanneer er iets tragisch gebeurt in Europa zoals een moord, overval of zoals gezegd een groot verkeersongeluk dan spreken we allen (terecht) onze afschuw er over uit doch het valt me altijd weer op dat je daarentegen dan nooit iemand hoort zeggen ‘ja maar dat gebeurt ook in Thailand’.

      Laten we het niet hopen voor de goede orde maar met stellige zekerheid durf ik te zeggen dat wanneer bijvoorbeeld morgen ergens in Nederland een discotheek afbrandt waarbij diverse doden zijn te betreuren dat dan niemand zal zeggen dat zoiets ook kan gebeuren in Thailand. Andersom wél, let maar eens op.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • RonnyLatPhrao zegt op

        Sir Charles

        “….dat dan niemand zal zeggen dat zoiets ook kan gebeuren in Thailand.”

        Misschien dat wij dit inderdaad niet zullen zeggen maar de Thai die in België/Nederland wonen wel.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Sir Charles zegt op

          We wijken af van het onderwerp doch in mijn opinie zijn nogal veel Thai in het algemeen merkbaar onverschillig mits er eigen familie en of bekende geliefden bij betrokken zijn.
          Denk aan de tsunami, in mijn gesprekken in Thailand alswel Nederland met hen werd daar veelal schouderophalend op gereageerd ‘me not there, not plomblem to me, is many far, is not my houw’.
          Oftewel hadden ze daar in dat gebied maar niet moeten wonen/zijn…

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. RobN zegt op

    Vanuit Korat naar Jomtien via de 304 kom je door gebergte. Het eerste stuk is vierbaans en goed te rijden. Het tweede stuk echter is op twee trajecten vierbaans, rest tweebaans (op een steil stuk driebaans). Op dit steile stuk is er zelfs een nooduitloop voor vrachtwagens e.d. Kortom het tweede gedeelte is behoorlijk gevaarlijk rijden, niet alleen door weg zelf maar ook door inhaalgedrag. Heb al vele malen verongelukte auto’s en vrachtwagens zien liggen en nu dus helaas een bus met kinderen op een schoolreisje.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • BA zegt op

      Klopt ik heb die weg wel vaker gereden.

      Wat veel mensen vergeten is dat rijden in de bergen sowieso anders is als in ons kleine kikkerlandje. Downhill bijvoorbeeld heb je ineens veel meer acceleratievermogen maar het gewicht drukt ook door dus je moet veel eerder remmen. Ook heb je in bochten veel meer druk op de vooras en minder op de achteras als normaal waardoor je niet zo hard kunt als je zelf denkt.

      Ook is het zo dat je daardoor meer kans hebt op weigerende remmen. De meeste auto’s in Thailand worden niet echt onderhouden. Warme temperaturen, meer remmen als normaal en oude remvloeistof zijn een goed recept voor een ramp.

      Uphill gaat beter alleen de meeste auto’s in Thailand, zoals die van mij hebben vermogen vergelijkbaar met een elektrische tandenborstel en dat maakt inhalen weer moeilijker.

      Ik vind het zelf heerlijk rijden daar in de bergen maar mijn vriendin bijvoorbeeld die staat doodsangsten uit.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • top martin zegt op

      Het 3 baans gedeelte waar jij geheel terecht over spreekt is nu door middel van pionnen verdeeld in een stuk 2 baans (naar boven) en een stuk 1 baan (naar beneden).
      Nu is het onmogelijk, dat de rijbaan naar beneden nog kan worden gebruikt door bv. VIP bussen om sneller naar boven te komen (dus 3 baans naar boven en GEEN rijbaan naar beneden). Als jij op dat moment naar beneden zou rijden, mocht je met je wagen de bosjes inrijden. Dat is nu voorbij.

      Mij is het gebeurd, dat een VIP lijn dienst bus op de 3. baan naar boven kwam=dus t100% tegen het verkeer. Ik heb mijn wagen op de 3. rijbaan gestopt. De bus-chaufeeur moest weer terug op de juiste rijbaan.

      Mens, wat was die chauffeur wild en ging tegen mij (farang) te keer (lach). Ik rij toch niet de bosjes in zodat hij zijn maf-kees aktie verder kan uitvoeren ? Tegen het verkeer rijden met een volle bus ? Dat is wat ik bedoel met onverantwoordelijk achter het stuur zitten en niet willen beseffen dat ca. 40 mensen hun leven in die bus van hem afhankelijk zijn.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • kees 1 zegt op

        Beste Top Martin
        Wat ook onverantwoordelijk is.
        Is wat jij gedaan heb dat noemen chauffeurs politie agentje spelen dat moet je niet doen dat is levens gevaarlijk. Het had je het leven kunnen kosten en ook dat van de mensen in de bus.
        Ongeacht of de bus chauffeur nu fout zit of niet. Als hij niet op tijd op de goede weg helft terug kon komen.Had hij over je heen gegaan met alle gevolgen van dien. Een touringcar weegt tussen de 15 A 20 Ton een geladen vrachtwagen 40 a 50 Ton
        Daar kan je niet zo mee manoeuvreren als met een luxe wagen.
        Ik kan dat allemaal wel uitleggen maar dat word een lang verhaal.
        Als het mijn overkomt ga ik echt wel de bosjes in
        En ik raad alle lezers aan dat ook te doen het gaat er hier niet om wie er gelijk heeft
        Het gaat er om of je wil blijven leven.
        Ik praat absoluut het gedrag van die bus chauffeur niet goed.
        Maar geloof me maar Martin je heb je zelf en de mensen in de bus in groot gevaar gebracht en dat is niet om te lachen

        Met Vriendelijke Groet Kees

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • top martin zegt op

          Moderator: uw reactie is te agressief.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Chantal zegt op

    Het zal jammer genoeg niet de eerste en het laatste ongeluk zijn die gebeurt in Thailand…Wederom kinderen bij de meeste slachtoffers , ik betreur dat degelijke bussen vaak niet in orde zijn met de veiligheid en onderhoud.
    De oorzaak ligt nogal rap bij een menselijke fout, het kan, maar nogal snel word dit als oorzaak op de hals geschoven van de chauffeur…die man is gevlucht met redens?….bang om vervolgd te worden of in paniek weggelopen?…..

    Dagelijks lees je ellende, is het hier niet, dan in andere landen, overal zijn kinderen het slachtoffer en nabestaanden met veel verdriet…

    Denk maar aan het busongeval laatstleden, toen de bus knalde tegen een muur in een tunnel…menselijke fout was snel met wijzende vinger naar de chauffeur gewezen, tot hiertoe mag en kan men geen mens beschuldigen zolang het tegendeel niet is bewezen, jammer genoeg kan de chauffeur zich niet meer verdedigen…rust waar rust is en laat zijn familie in stilte rouwen…

    Ik uit hier mijn oprechte deelneming aan de ouders, familie en vrienden van de kinderen en de 2 leraren..:-(

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website