Mae Hong Song loop met Hua Hin Bikerboys

Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , ,
25 februari 2018

De Mae Hong Son Loop is echt een ontzettend mooie drive door het noordoosten van Thailand. Het is waarschijnlijk de populairste route in Noord-Thailand — aangeprezen als een motorbiker’s number 1 en de ‘weg met de duizend haarspeldbochten’.

De wegen zijn heel steil, hebben ontzettend veel bochten en gaan dwars door prachtig groene jungle. Het uitzicht over rijstvelden en over hoge bergen is af en toe zeer indrukwekkend. Je rijdt door schattige dorpjes, langs prachtige nationale parken en komt onderweg diverse watervallen tegen. Deze loop is een echte aanrader voor wie iets aparts wenst te beleven.

Twee weken geleden zijn we met 6 Bikerboys van Hua Hin naar Chiang Mai getrokken om dit fantastisch avontuur te beleven. Bikes worden gehuurd bij Tony’s Big bikes in Chiang Mai en onze beste keuze was de Honda PCX 150.

Dit was ons programma:

Dag 1: Verplaatsing naar Chiang Mai
Verplaatsing van Hua Hin naar Chiang Mai (vlucht, auto en nachtbus). Afhalen van de bikes.

Dag 2: De Samoeng Loop
Start met de zeer boeiende en afwisselende Samoeng loop over een afstand van 120 km. Een goede manier om mooie rondjes in de omgeving te ontdekken en de locals te leren kennen. Een mooie attractie is de Mae Sai waterval. De wandelwegen stijgen tot niveau 10.

Dag 3: Chiang Mai – Mae Sariang langs de Doi Inthanon.
Eenmaal de tocht gestart, verlaten we Chiang Mai en na ongeveer 80 km verlaten we de snelweg. Er loopt een steile weg door een koel stuk bos en gezien het helder weer is worden we beloond met een geweldig uitzicht op de top van Doi Inthanon (2585 m). Als het zwaar bewolkt is valt het uitzicht wel tegen. De afdaling is wel een acrobatische rit met korte, scherpe bochten. Na iedere bocht even een kortstondige blik naar het indrukwekkende landschap en dan meteen terug de volle aandacht op het nemen van de bochten. De rest van de dag brengen we door op landelijke wegen. Mae Sariang is een rustig afgelegen plekje aan de grens met Myanmar.. Weinig toeristen vinden de weg naar dit plaatsje, maar des te populairder is het stadje aan het worden onder de Thaise bevolking, die vanuit de grote steden hier massaal heen trekken voor de natuur en de ‘kou’.

Dag 4: Mae Sariang- Mae Hong Son
Tot in Khum Yang was de weg vrij eentonig. In Khum Yang hebben wij dan een kleine omweg genomen langs de Mae Surin waterval. Wat een mooie weg ! We reden tussen de bergen door. We gingen berg op en berg af en hadden brede uitzichten op de omliggende bergen. Het was zo gaaf omdat we bijna de enigen op de weg waren. We stopten vaak om van het uitzicht te genieten. De weg hier was niet altijd even goed en soms moesten. we zigzaggen om de gaten te ontwijken. Vijftig kilomer verder kwamen we terug op de hoofdweg naar Mae Hong Song waar we beter de bochten konden aansnijden en zo met redelijk wat vaart rijden. Ons hotel lag niet ver van het meertje in het centrum. Na een kleine wandeling op de avondmarkt zijn aan het meertje gaan eten.

Dag 5: Mae Hong Song
Mae Hong Son zelf is een klein stadje met 17.000 inwoners. Jarenlang was dit ontsloten gebied en kwamen er weinig mensen. De bevolking die hier woonde bestond voornamelijk uit diverse stammen die in de bergen woonden of vluchtelingen uit het naastgelegen Myanmar. Door de afgelegen ligging is er veel intact gebleven van de identiteit van deze stammen. In het centrum van MHS is een meertje, waaromheen van alles te doen is en waar je heerlijk kunt eten. ‘s Avonds wordt dit sfeervol.  Vandaag hebben we een behoorlijke klim gedaan naar een dorpje aan de grenspost met Myanmar. Vandaar hadden we een mooi zicht op een Chinese nederzetting in het dal. Terug in Mae Hong Song zijn we naar Wat Phrathat Doi Kung Mu gereden , een prachtige Birmaanse tempel vanwaar men een indrukwekkend panoramisch uitzicht over de stad en de omliggende bergen

Dag 6: Mae Hong Song- Pai
De weg naar Mae Hong Son was eveneens mooi! De route was glooiend met af en toe uitzichten en stukken door het bos. Halfweg is er een fantastisch panorama van 360° zeker de moeite waard om een pauze te nemen. Op ongeveer 50 km van Pai zijn we naar de Lot Caves gereden. De omgeving is vrij toeristisch maar gezellig met tal van restaurantje en guest houses. De grotten zijn wel indrukwekkend. Een deel van het bezoek werd uitgevoerd op een raft op de Nam Lang rivier die door de grotten loopt. De totale lengte is ongeveer 1,6 km. Omringd door bergen bereikten we dan Pai. We reden door het straatje met alle eetkraampjes en ik keek mijn ogen uit wat ze wel niet allemaal hadden. Nergens in Thailand is er zo een grote variëteit aan standjes met bereide gerechtjes dan in Pai. Heel de avond hebben we dan in een gezellige kroeg met live music doorgebracht

Dag 7: Pai – Chiang Dao – Chiang Mai
Het eerste deel van de route was het mooist, omdat je de gave bergen zag. Hierna werd het meer bosrijk en had je incidenteel een mooi uitzicht. Wel was de weg heel gaaf met alle bochten. We stopten nog ergens om te wandelen en om van het uitzicht te genieten. Lunch was in een leuk restaurant langs de weg in de buurt van een waterval . In de late namiddag brachten we de scooters terug en evalueerden we de scooter trip tijdens een gezellig diner ’s avonds.

Dag 8: Chiang Mai-Hua Hin
Iedere deelnemer had zijn eigen transport voorzien. Ik heb de VIP nachtbus genomen van Chiang Mai naar Hua Hin en was uiterst tevreden over het comfort van de reis. Zetels kun je achterover hellen tot 135°, ieder heeft zijn eigen scherm met stopcontact om smartphone op te laden en midden in de nacht wordt er gestopt in een mooi restaurant en konden we gratis genieten van een mooi Thais buffet.

De Mae Hong Song loop is een fantastisch avontuur. Wij kijken uit naar onze volgende 8-daagse n.l. de Gouden Driehoek en het bergachtig gebied langs de Mekong ten oosten van Noord Thailand. Wij gaan verder met onze 2-wekelijkse tochten vanuit Hua Hin en voorzien een meerdaagse trip vanuit Hua Hin naar Ban Krut en ook naar Kanchanaburi. Deelname aan onze tochten is gratis en iedereen met (scooter)rijervaring is welkom.

Ingezonden door Robert Vereecke

7 reacties op “Mae Hong Song loop met Hua Hin Bikerboys”

1. Ferry zegt op

Mooi verhaal Robert. Heb deze tocht ook gereden van uit Bangkrut en kan het niet beter omschrijven. Alleen daarna hebben wij de Golden Triangel en de hele grens van Laos gereden totaal 5.500 km in 3 weken en iedere dag weer een feest. Een aanrader

2. sampi zegt op

Beste , waar vind ik meer info over volgende motorbike uitstappen ?

• robert vereecke zegt op

Stuur mij een mailtje en ik zet je op mijn adressenbestand en dan krijg regelmatig onze programma’s. Mijn mailadres is [email protected]

3. Fred Janssen zegt op

Mooi dat deze fantastische trip op Thailandblog wordt gezet Robert. Heb iedere dag genoten van deze toer en ben de Hua Hin Bikers dank verschuldigd dat ze zo gastvrij waren om een “Isaan Biker” mee te laten genieten.Wens jullie allemaal veel veilige toekomstige kilometers toe!!!!!

• gerard heijnst zegt op

Hoi Fred,

Met veel belangstelling jullie avontuur gelezen! Prachtig
      te lezen dat jij en je maten zo genieten van jullie vrije tijd
      en jullie passie. Prachtige plaatjes!!
      Veel succes voor de komende nieuwe uitdagingen!

groetjes,
      Gerard

4. lung addie zegt op

Beste Rob,
    dit moest je eerder reeds gedaan hebben. De verslagen van jullie biketoers op het blog zetten. Ik heb er zelf reeds enkele, tot heel grote tevredenheid meegemaakt. Juliie hebben een fantastische goede groep en de organisatie door jou en Jos verdient een dikke proficiat.

5. Ver Eecke Geert zegt op

Hallo Robert,

Heb net jullie avontuur gelezen, vind het prachtige route, graag zou ik dat ook meedoen.