Lezersinzending: BTW terug vragen op aankopen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
10 februari 2018

Beste lezers,

Ik ben uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in bevolkingsregister hier in Thailand en dit al zeer vele jaren. Kom wel met enige regelmaat ca 2 keer per jaar in Nederland om familie te bezoeken, soms alleen en soms met mijn Thaise wederhelft.

Nagenoeg altijd koop in mijn notebook in Nederland, dit was altijd iets goedkoper en dit vooral omdat je dan originele Windows erbij had en die je in Thailand altijd apart bij moest kopen voor ca 100 euro.

Voor 6 jaar terug online aangekocht bij office centrum in Nederland met een aparte pro forma rekening, dat is voor uitvoer product en deze bon moet dan afgestempeld worden op Schiphol bij de taxfree registratie. Na aankomst in Thailand stuurde ik dan per mail de gestempelde rekening naar office centrum in Nederland en verkreeg keurig netjes mijn betaalde BTW weer terug op mijn bankrekening. Zodoende was mijn notebook dus altijd goedkoper dan hier in Thailand.

Nu in 2017 wederom nieuwe notebook online gekocht en nu bij Coolblue, nieuwste van nieuwste dus koste een aardige duit. Van Coolblue ook na overleg pro forma rekening gehad en ze zeiden dat ik die gestempeld terug kon sturen. Op Schiphol de rekeningen weer laten afstempelen, had ook bij Coolblue nog een Samsonite koffer gekocht ook met pro forma rekening. Op Schiphol toch nog even Coolblue gebeld met de vraag of ik dat kon mailen of naar hoofdkantoor kon sturen. Toen verkreeg ik een verrassend antwoord dat ik ze niet naar Coolblue moest sturen maar naar vatfree.com, raar vond ik, maar dacht dat zoek ik dan in Thailand wel uit.
Coolblue heeft mij dus opzettelijk verkeerd ingelicht bij of voor aankoop en daarbij dus niet volledige BTW terug gehad.

Met vatfree.com via de site contact opgenomen, moest mij registreren en nota’s opgeven en paspoort en visa inscannen en op mijn account plaatsen van vatfree. Daarna moest ik de originele nota’s opsturen naar Amsterdam, beetje raar had ook met email gekund en daarbij ook zeker dat de nota’s daar aangekomen was. Maar het moest beslist de originele afgestempelde nota’s zijn, dus maar opgestuurd en we weten hoe de post hier werkt. Evenwel kwam ik op de site van vatfree tegen dat ze een commissie hanteren van 30%, dat vond ik veel maar wel begrijpelijk ze moeten er immers werk voor verrichten maar is allemaal wel heel omslachtig gemaakt zo. vatfree werkt voor meerdere grote warenhuizen.

Inmiddels heb ik de BTW terug gestort gekregen na ca 3 maanden minus 30% en dat is best veel geld.

Op Schiphol had ik nog gevraagd bij de uitbetaal balie gestempelde nota’s, daar wilde men mijn Coolblue rekening niet accepteren, online aankopen accepteren ze niet. Dus een advies, als je BTW wil terug vragen, koop het met een contant rekening en zoals bij mediamarkt kan je bij de infobalie een speciale uitvoer rekening verkrijgen. Die wordt wel contant uitbetaald op Schiphol tegen veel lagere kosten, zorg wel dat je alles zoveel mogelijk aankoopt bij 1 winkel, over iedere rekening betaal je 5 tot 7 euro behandelingskosten.

Dus even opletten voor die mensen die ook BTW terug willen na aankoop in Nederland.

Ingezonden door Roel

9 reacties op “Lezersinzending: BTW terug vragen op aankopen”

  1. Harrybr zegt op

    OPZETTELIJK verkeerd ingelicht ? Hoe bewijst u dat ?
    En in Thailand wonend moet u toch weten, dat met Photoshop iedere factuur aan te passen is. Vandaar: de originelen opsturen, nix scans.

  2. henry zegt op

    Ik heb mijn Lenovo Ideacentre inclusief de voor-geïnstalleerde originele Windows 10 gekocht bij Banana It in Zeer Rangsit. Deze werd ter plaatse geactiveerd in de Nederlandse taal door een IT medewerkster van Microsoft. Zij werd telefonische opgeroepen. Zij installeerde eveneens de aangekochte Windows office, eveneens in het Nederlands. Er is een fabriekswaarborg van 3 jaar on-site, wil dus zeggen dat men hem tijdens de garantieperiode gratis bij u thuis gratis kom herstellen.
    Trouwens de meeste merken hebben tegenwoordig een voor-geïnstalleerde Windows 10.

    Dus ik zie echt niet de noodzaak om PC’s en dergelijke in Nederland of belgie te kopen

  3. Ger-Korat zegt op

    Ja waarom het ingewikkeld maken als het eenvoudig kan. Van de website Schiphol.nl het volgende

    Wat moet je doen om je btw terug te vragen?
    Houd er rekening mee dat je langs twee, of meer, balies moet om je btw terug te vragen. Kom daarom iets vroeger naar Schiphol op de dag dat je vliegt.
    1. Vraag om een taxfree-formulier bij de aangesloten winkels
    Aangesloten winkels hebben taxfree-formulieren achter de kassa. Vraag erom bij het afrekenen. Vul het formulier helemaal in en maak de originele kassabon eraan vast. Neem alle papieren mee naar Schiphol. Omdat niet alle winkels bij dezelfde tax refund-organisatie zijn aangesloten, kan het dus zijn dat je meerdere taxfree-formulieren in moet vullen.
    Let op: om de btw terug te vragen, moet je je aankopen ongebruikt en in de ongeopende verpakking laten zien bij de douane. Pas daarna mag je je aankopen openen en gebruiken.
    2. Haal douanestempels op de luchthaven
    Ga met je taxfree-formulier en aangehechte originele bon, naar de douanebalie in vertrekhal 3. Bij goedkeuring krijg je een stempel op het formulier. Deze heb je nodig om je btw terug te vragen bij de tax refund-partner.
    Ben je transferpassagier of houd je je aankopen in je handbagage? Dan kun je de belastingteruggave ook regelen bij de douanebalie in Lounge 3.
    Let op: je hebt je paspoort, boarding pass, formulier én aankopen nodig bij de douanebalie. Houd ze dus binnen handbereik.
    3. Ga naar de juiste tax refund-balie om je geld op te halen
    Ga met alle benodigde papieren en stempels naar de balie van de tax refund-partner die is verbonden aan de winkel(s) waar je je aankopen hebt gedaan. Global Blue en GWK Travelex hebben allebei een balie vlakbij de douanebalie in Vertrekhal 3 en in Lounge 3. Vatfree.com heeft alleen een balie in Vertrekhal 3. De btw-teruggave kun je op je creditcard laten storten of contant laten uitbetalen in een valuta naar keuze.
    Heb je haast of ben je al door security? Doe dan de compleet ingevulde en gestempelde taxfree-formulieren in een speciale brievenbus. Deze brievenbus vind je vlakbij de douanebalie in Vertrekhal 3 en in Lounge 3. Het bedrag wordt binnen een paar weken automatisch op je creditcard gestort.

    • David H. zegt op

      Regel 1 is voor mij al voldoende om tax redund aankoop als “not done “te rangschikken ……aankoop “ongeopend ongebruikt …”….. daar ga je dan ….vanuit Thailand beginnen communiceren indieneriets niet werkt of niet werkt of andere ….?

      Je koopt je dure laptop ..en mag dan nog zelfs niet even aanzetten om zien dat alles ok is ..? Ik neem aan dat ze bvb een bepaalde termijn stellen om je aankoop tax refundable te stellen , bvb 1 maand (er is al een termijn , maar weet niet juist )hoelang.)
      Alles om toch maar hun centen te behouden …., kortom ,laat ze de koop maar missen …..graaiers !

      • stevenl zegt op

        Regel 1 is geen probleem in de praktijk: in de winkel waar je aanschaft proberen, en daarna pas in laten pakken.

  4. Nicky zegt op

    Ik heb in oktober in Frankfurt gebruik gemaakt van de Taxfree. Idd. het kost wat tijd, maar daarna ging het heel gemakkelijk. Bij de incheckbalie zeggen dat er in je koffer taxfree artikelen zitten. deze worden dan wel ingecheckt maar daarna moet je met de koffer naar een speciale Tax Refund balie. Daar moet je dan de koffer afgeven(soms kijken ze het na) documenten invullen en afstempelen. klaar. Voor de spullen in de handbagage moet het na de douane gebeuren. Dus ik heb het 2 keer gedaan. Gereedschap in de koffer, nieuwe laptop in de handbagage. 3 dagen later stond er 95 euro op mijn creditcard.
    Het kost wat moeite, maar OK , je kan niet alles hebben

  5. Nicky zegt op

    Was nog vergeten te vermelden, dat de notebook gebruikt mocht zijn, doch niet ouder dan 3 maanden.
    Ik heb daar extra met de Douane in Frankfurt voor gebeld

  6. Pieter zegt op

    Een HP laptop gekocht bij HP.nl. Vervolgens via VAT free de BTW terug gevraagd. Gaat niet! Ze weigeren gewoon mee te werken. Douane en belasting kunnen je niet helpen. Hier niet kopen bij HP.nl dus als je de BTW terug wilt. Hoe anders bij BOL.com. Rekening afstempelen bij de Douane op Schiphol, opsturen en je krijgt het volle BTW berag op je rekening gestort.

    • Rob V. zegt op

      Ja het hangt van de winkel af. Zo konden we bij de ene schoenenzaak niet de BTW terug vragen (dat vonden ze teveel gedoe) en bij een andere wel. Daar toen een partij schoenen gekocht, bonnetje laten afstempelen bij het douaneloket op Schiphol. Mijn liefje nam de schoenen mee naar Thailand, ik leverde het bonnetje in bij de schoenenwinkel en binnen een week had ik de btw terug.

      Een tussen partij inschakelen is zonde van het geld, die kaapt provisie weg en dan moet je toch behoorlijk wat kopen om het de moeite waard te maken. Als een winkel me doorverwees naar zo’n derde partij had ik die weg niet ingeslagen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website