Rijbewijs in Thailand

Door Gringo
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
9 januari 2011

In Nederland slaagt 40% na het eerste examen voor het rijbewijs. Dat is niet erg hoog en betekent, dat menigeen het nog eens of meerdere keren over moet doen. Op dit moment er is enige commotie, omdat het veel uitmaakt in welke plaats je dat rijexamen aflegt. Zo is bv. het slagingspercentage in Amsterdam slechts 30 – 40% en in Den Bosch, Almelo en Emmeloord rond 65%. Zoals het ons in Nederland betaamt, moet een ministeriële commissie uitzoeken waarom er regionaal zulke grote verschillen zijn.

Ik heb mijn eerste rijexamen ook succesvol afgelegd. Niet in Nederland, maar tijdens mijn marinetijd op Curaçao. Na 10 lessen van een oudere collega in zijn Borgward (met stuurversnelling) examen gedaan en hoewel ik een fout maakte tijdens de hellingproef en ook niet al te best achteruit parkeerde, toch geslaagd! De kans van slagen op de Antillen liep dan ook wel tegen de 100%. Terug in Nederland kon je dat Antilliaanse rijbewijs dan eenvoudig inruilen voor een NL rijbewijs.

Ervaren

Ik heb in mijn werkzame periode vele auto’s “versleten” en reed toch wel 40-50.000 km per jaar voor werk, vakantie en privé. Nooit betrokken geweest bij ernstige auto-ongevallen en ook nooit een probleem gehad met het rijden in grote steden als Amsterdam, Londen, Parijs en Rome. Ik durf mijzelf gerust een ervaren en goede chauffeur te noemen.

Nu woon ik alweer vele jaren in Thailand en heb nog geen enkele keer zelf in een auto gereden! Ik laat mij rijden, want het risico om als Farang aansprakelijk gesteld te worden in geval van een ongeluk – ook als je geen schuld hebt – is mij te groot. Bovendien is het autorijden in Pattaya (Bangkok is erger, hoor!) geen pretje, want het is druk en er is geen parkeerruimte. Ik jakker met mijn motorbike naar elke plaats in de stad, niet agressief en zeer alert op het gedrag van mijn mede-motorbikers.

Rijbewijs

Ik ben in die jaren éénmaal door de politie aangehouden, die naar mijn Thaise rijbewijs vroeg, die ik niet heb, maar gelukkig volstond het tonen van een kopie van mijn paspoort. Dat is inmiddels de laatste twee jaar wel wat veranderd, want ik heb al 2 bekeuringen achter de kiezen voor het ontbreken van dat Thaise rijbewijs. Nee, mijnheer, U moet een Thais of een Internationaal Rijbewijs tonen als u motor rijdt.

Ik besloot dus om nu toch maar eens dat Thaise rijbewijs te gaan halen. Nu is het “slagingspercentage” in Thailand voor een Farang, die zijn rijbewijs of Internationaal rijbewijs wil aanvullen met een Thais rijbewijs ook wel praktisch 100%, maar je moet het dan wel wat slimmer aanpakken dan ik gedaan heb.

Motorbike

De eerste keer ging ik met een Britse vriend (van het eiland Jersey). Ik had mij – dacht ik – goed voorbereid met een Residence Certificate van Immigration, een Medical Certificate (die je in elke kliniek zonder vragen of onderzoek voor 100 Baht kunt kopen) en mijn roze “uitklapbare” NL rijbewijs. Ik ging op mijn motorbike, want ik zou voor dat rijbewijs een rijproefje moeten afleggen. Voor de auto was het geen probleem, want dat was een kwestie van omruilen.

Helaas, het feest ging niet door, want mijn NL rijbewijs werd niet geaccepteerd, hoewel dat aan duidelijkheid door cijfers en letters niets te wensen overlaat. Mijn Britse vriend had een “creditcard” rijbewijs van Jersey en kreeg zonder probleem de gewenst Thaise rijbewijzen voor auto en motorbike. Ik werd veroordeeld tot het doen van zowel theorie- als praktijkexamen, maar – eigenwijs en koppig als ik kan zijn – dat weigerde ik. Dan maar geen rijbewijs.

Regelen

Een poos later vertelde een andere Engelse vriend, dat hij met zijn Thaise vrouw naar het rijbewijzenkantoor in Banglamung zou gaan om daar zonder plichtplegingen en zonder testen of examens de Thaise rijbewijzen ging halen. Zijn vrouw had een “vriend” op dat kantoor, die het voor 4.000 Baht zou gaan regelen. Ik mocht mee om ook van deze aanbieding te profiteren. Ook dat ging niet door, want die zgn. vriend kon zijn aanbieding niet waarmaken. Weer dezelfde procedure doormaken en weer afgewezen worden vanwege mijn NL rijbewijs. Tijdens die paar uur, die ik op dat kantoor verprutste, kwam ik ook tot de ontdekking, dat mijn rijbewijs inmiddels enkele maanden verlopen was. Ik kreeg ook nog een tip contact met mijn Ambassade op te nemen.

Rijksdienst voor Wegverkeer

Zo, driemaal is scheepsrecht, dus nu maar eens goed aanpakken, want dit was toch al te gek. Eerst dus een nieuw rijbewijs in Nederland aanvragen bij de Rijksdienst voor Wegverkeer in Veendam. Dat kan eenvoudig via Internet. Omdat ik net 65 jaar was geworden, verwachtte ik aanvullende vragen, maar nee, zonder een enkel probleem kreeg ik het nu roze “creditcardsize” rijbewijs toegestuurd. Dat moet dan wel via een Nederlands adres, want aan verzending rechtstreeks naar Thailand kunnen ze in Veendam niet beginnen.

Ik vroeg mijn schoonzuster dan ook maar even naar de ANWB te gaan voor een IRB, dat wordt geaccepteerd bij de aanvraag voor een Thais rijbewijs. Omdat ik in het buitenland woon, verlangde de ANWB echter een Verklaring van Echtheid van de Nederlandse Ambassade. Toen ontdekte ik (slim!), dat deze verklaring op zich al genoeg is voor die aanvraag, dus had ik die IRB niet meer nodig.

Echtheid

Die Verklaring van Echtheid van de Ambassade is een drie pagina’s tellend document in het Engels, waarin alle bevoegdheden van het Nederlandse rijbewijs worden omschreven. Opnieuw, en nu met mijn Thaise vrouw, naar Banglamung, want dit keer zou het lukken. Er was nog wel een kleine taalkundige moeilijkheid bij het invullen van de aanvraagformulieren. De Verklaring geeft aan, dat de houder van het rijbewijs ook bevoegd is om een “vehicle on two wheels of no more than 450 kgs” te berijden. Mijn vrouw en ik hebben nog behoorlijk moeten praten om duidelijk te maken, dat hiermee een gewone motorbike wordt bedoeld, hetgeen na wat strijkwerk werd geaccepteerd. Ik heb later de Ambassade nog aanbevolen het woord “motorbike” en de max. cilinderinhoud in de verklaring toe te voegen, maar kreeg als antwoord, dat zij een door Den Haag opgemaakte verklaring niet mogen wijzigen.

Kleurentest

Goed, alles voor elkaar dus, nu nog even de kleuren- en reactietest en dan konden de rijbewijzen worden aangemaakt. Daar ging het bijna weer fout, ik had de avond daarvoor nogal wat gedronken, geen kater, maar geheel helder was ik ook niet. Bij de kleurentest gaat het om drie kleuren, rood, groen en geel, niet meer, niet minder. Ik was aan de beurt na een aantal andere Farangs en toen de dame de kleur rood aanwees, zei mijn verstand, dat het rood was en mijn mond sprak: pink! Bij groen bleef ik volharden in blauw en gelukkig geel was geel. Tot tweemaal toe wees de dame mij erop, dat het om rood, groen en geel ging, snapt u dat? Ja, dat snap ik en vervolgens ging ik weer in de fout: Paars, blauw, paars, blauw! Alle andere Farangs waren geslaagd en ik werd apart gezet.

Ik was uiteraard nogal pissig, vooral op mijzelf, en wilde het eigenlijk al weer voor gezien houden, ik wilde niet nog eens terugkomen. Mijn vrouw heeft daarop de examendame overreed mij nog eens de test te laten doen en aldus geschiedde. Rood, groen, geel, rood, groen, geel, met uiterste concentratie lukte het mij nu wel de test goed te doen. De reactietests daarna vormden geen enkel probleem en na ongeveer een half uurtje wachten kon ik de twee Thaise rijbewijzen in ontvangst nemen.

Nu hoop ik, dat ik nog een keer aangehouden wordt door de politie en dan trots mijn Thaise rijbewijs kan tonen, maar helaas, dat is nog niet gebeurd.

26 reacties op “Rijbewijs in Thailand”

  1. Pim zegt op

    Dat wordt weer wat voor je de volgende keer als je moet verlengen .

    Niet anders wetend dat mijn rijbewijs verliep op 13 december stapte ik plichtsgetrouw bij de afdeling rijbewijzen naar binnen op die datum .
    1 heel aardige jufrouw probeerde mij wijs te maken dat ik op mijn verjaardag 1 half jaar later maar eens moest terugkomen .
    Maar ,Mevrouw !
    `Dan is het toch al lang verlopen .
    Nee ,mijnheer ,dit is dan makkelijker voor u om te onthouden wanneer uw rijbewijs verloopt .
    Ik vraag mij nu wel af of ik in die tijd verzekerd ben .

  2. Chang Noi zegt op

    Ik woon nu reeds meer als 10 jaar in Thailand, heb hier altijd brommer gereden en met de auto zelf rijdens als zo een 200.000 km reden.

    Nog nooit enige echte problemen gehad. Zelfs wel een keer een klein brommer ongelukje gehad met een Thai terwijl de politie ernaast stond. Geen probleem, niemand wilde de moeite van papieren rompslomp nemen.

    In mijn hele carriere al rijdend hier heb ik slechts 2 keer daad werkelijk de politie geld geven, dat was beide keren in het eerste jaar toen mijn vrouw nog vond dat ik snel snel geld moest geven.

    Mijn papieren zijn in orde, mijn voertuig ook dus als ik niks fout doe weiger ik om geld aan de politie te geven. En daar ben ik sinds die 2 keer altijd mee weggekomen op een beleefde manier.

    Dus zet al die negatieve vooroordelen overboord, regel zowel je NL papieren als je Thaise papieren en ga genieten van het reinzen in Thailand …. en Laos en Cambodia.

    Chang Noi

    • Gringo zegt op

      Welke negatieve vooroordelen? Heb ik die genoemd dan?

      • Chang Noi zegt op

        Sorry maar ik las het volgende als een negatief vooroordeel

        “Ik laat mij rijden, want het risico om als Farang aansprakelijk gesteld te worden in geval van een ongeluk – ook als je geen schuld hebt – is mij te groot. Bovendien is het autorijden in Pattaya (Bangkok is erger, hoor!) geen pretje, want het is druk en er is geen parkeerruimte”

        Ik rij in Bangkok, Chiang Mai, Pattaya, Khorat, Nong Khai, Hua Hin, Khorat, Sukhothai, Kanchanaburi …. ja in BKK is het druk maar het verkeer gaat langzaam en Thai’en zijn veel felexibeleren in het verkeer.

        Een vage Franse kennis was ooit eens betrokken bij een zeer ernstig bromfiets ongeluk. Hij komt een straat uit en een brommer op de hoofdstraat komt met hoge snelheid aangereden en klapt op hem. Mijn vriend was dronken (niet erg slim). Maar iedereen (allemaal Thai) heeft getuigd dat die brommer met hoge snelheid aankwam en dat het zijn schuld was. Mijn vriend is niet eens mij naar het bureau genomen.

        Natuurlijk zullen er ook andere voorbeelden zijn, maar na ruim 200k gereden te hebben in Thailand heb ik ze zelf nog niet meegemaakt.

        Chang Noi

        • Robert zegt op

          Ik rij ook veel in Thailand, en overdag is dat best goed te doen. Je moet wel wat defensiever rijden natuurlijk om te compenseren voor de kamikaze acties om je heen. Maar in het donker, met name buiten de steden, rij ik ook liever niet. Je schrikt je helemaal de pleuris met al die scooters zonder licht, dronken bestuurders, die te pas en vooral te onpas oversteken en tegen het verkeer inrijden. Als farang kun je beter niet bij een ongeluk betrokken zijn.

        • Gringo zegt op

          Jij kent mij niet, Chang Noi, dus sta niet zo snel klaar met het aanpraten van een negatief vooroordeel. Ik mijn stukje schreef ik al, dat ik een ervaren chauffeur ben met zeker een aantal mijoen kms achter de kiezen.
          Ik heb echter een zeer goede reden om hier in Thailand zonder zorg te willen leven en heb daarom vooralsnog gekozen om niet zelf auto te rijden.

    • guyido zegt op

      Noi hoi ,

      kan je met een thaise auto naar Laos en Cambodia?
      ik dacht dat alleen Maleisia dit toestaat ?
      graag wat info als je dat hebt……

      • erik zegt op

        alleen als de auto van jou is en het kenteken op je naam staat,dus geen auto van een bedrijf of huurauto,die zal je dan bijv. in nong Khai (als je naar Laos gaat) moeten achterlaten

      • Chang Noi zegt op

        Ja maar het voertuig moet een “internationaal registratie boek hebben” en de eigenaar van het voertuig moet erbij zijn. Al hoewel ik geloof dat de eigenaar ook een bevoegdheids brief kan ondertekenen die toestemming geeft aan een bepaald persoon om de auto mee naar het buiteland te nemen.

        Eigenaar moet natuurlijk ID bij zich hebben.

        Wegen in Laos en Cambodia zijn tegenwoordig goed.

        Chang Noi

  3. Henk van't Slot zegt op

    Nu je een Thaise rijbewijs hebt kan je je eigen goed verzekeren.
    Mijn brommers en moter zijn verzekerd,en ik heb een verzekering voor de derde partij.
    Kosten 1600 bath per jaar,en dekt schade tot 2000000 bath.
    Dus als je nog eens een keer wat met een Thai te maken krijgt is dat wel een prettig gevoel,dekt blik en letselschade.

  4. Harry zegt op

    Erik niet helemaal correct. Je kunt met een wagen die op het bedrijf staat naar het buitenland. Je moet dan wel een aantal documenten van je bedrijf bij je hebben. Helaas weet ik niet meer exact welke maar ik heb dat probleem ook gehad en heb 2uur aan de grens met Cambodja gestaan maar uiteindelijk met wat faxen via mijn accountant hier mocht ik met auto Cambodja in. Het is inderdaad wel beter om de auto op eigen naam te hebben en is overigens ook voor de tax goedkoper.

  5. Dutch zegt op

    Heb altijd het (Thaise) visitekaartje van mijn advocaat bij me,evenals de contactgegevens van mijn (1e klas) verzekering.
    Verder gezond verstand en defensief rijgedrag.

  6. Johny zegt op

    Hoe kunnen wij een thaise rijbewijs bekomen. Ik heb een internationaal rijbewijs, en heb reeds 1 maal zelf gereden in Sakonnakon. Graag wat meer uitleg gewenst.

    • Bert Gringhuis zegt op

      Kijk eens op de website van de Nederlandse Vereniging BKK of Pattaya onder Nuttige Informatie. Daar staat goed omschreven wat je moet doen.

    • Henk van't Slot zegt op

      Doktersverklaring halen,dan naar de immigratie,pappiertje met adresverklaring tonen en je nonimmigrant O overleggen,op een touristenvisa is het in priciepe niet mogenlijk.
      Dan krijg je daar een papiertje waar je mee naar de instantie kunt gaan om je Thaise rijbewijs te halen.
      Als je mazzel hebt kan je je internationale rijbewijs eenvoudig omzetten naar een Thaise,doen ze wat moeilijker,dan moet je de theorie en reflextest doen en afrijden onder toezicht van een Thaise ambtenaar.
      Wel zelf een auto meenemen of een brommer,anders gaat het niet lukken.
      Rijbewijs is 1 jaar geldig,na dat jaar kan je hem verlengen voor 5 jaar.

  7. Gringo zegt op

    Wat mij nu weer overkomen is eerder deze week! Delphin Rotonde Pattaya, grootscheepse politie-controle, alle brommers uit drie richtingen worden aangehouden voor controle. Ook ik. Verzekeringspapieren in orde, helm op en de agent zegt: “Dank u wel, mijnheer, u kunt doorrijden”. Ik zeg: “Ho, wacht eens even, wil je mijn rijbewijs niet zien?” “Nee, mijnheer, niet nodig, ik geloof u zo wel, goede middag”. Doe ik verdorie alle moeite om dat rijbewijs te halen, wordt ik eindelijk eens gecontroleerd en wil die agent het helemaal niet zien. Wat kan een mens ook pech hebben, nietwaar?
    Overigens stonden er bij de politiebox wel 40 mensen in een rijd om hun boete te betalen!!

    • Henk van't Slot zegt op

      Houden ze daar regelmatig,ik heb er zelfs een keer moeten blazen voor drankcontrole.
      Wees maar blij dat je wel een rijbewijs hebt,volgende keer moet je het wel laten zien.
      En zo veel moeite is het toch niet geweest om dat Thaise rosse briefje te halen

      • Gringo zegt op

        Heb je het verhaal bovenaan wel gelezen, Henk? Weliswaar door eigen toedoen, maar ik heb er wel degelijk moeite voor moeten doen.

        • Henk van't Slot zegt op

          Ja inderdaad ging allemaal niet van een leien dakkie.
          Had het al eerder gelezen,en nu weer een keer.

  8. hans zegt op

    Het is mij inderdaad ook niet gelukt om op een toeristenvisa een rijbewijs aan te vragen, kreeg te horen dat het een jaarvisa moest zijn. Me vriendin en een kennis moesten ook nog een praktijktest doen. Rondje van 100 meter rijden met een sla ommetje en 3 hobbels in de weg.

    De kennis ging in de bocht rechtdoor, maar ik hal al begrepen van me vriendin dat ze ieders 700 tb foii hadden gegeven, dus allemaal geen probleem.

    Me ex belde vorig jaar op, wilde ook wel eens wat tips over thailand, onder het mom van als jij het daar zo mooi vind dan vind ik dat denk ook.

    Zeg wat heb je al geregeld dan.

    Antwoord: Het reisburo adviseerde om een week bangkok te nemen waarbij een hotel ook een huurauto klaar heeft staan voor maar 40,00 euro extra per dag, handig toch als je een auto hebt in bangkok. Verder een week naar Jomtien ligt 10 km af van PAT, zodat wij geen last hebben van het sekstoerisme, nu moeten we nog een week invullen want die 2 hebben we al vastgelegd.

    Advies, Koop maar een hamer en als je terugkomt sla je die vent van het reisburo in mekaar.

    Na de vakantie belde ze op, ga hamer kopen. precies 1 keer gereden met de huurauto en een taxichauffeur ons terug laten rijden.

  9. erik zegt op

    ik heb volgende vraag,had 2 thaise rijbewijzen,1 voor auto en 1 voor brommer,waren maar 1 jaar geldig en dus al lang verlopen,rij hier dus nu rond met een int.rijbewijs is ook maar steeds 1 jaar geldig,kan ik nu een rijbewijs hier voor 5 jaar krijgen ?verblijf hier op een non immigrant visa,ik wilde dus maandag of dinsdag naar het land &transport Dept.gaan,wie weet het juiste antwword,alvast bedankt

    • Wim van Beveren zegt op

      Dan kun je na een jaar temporary omzetten naar 5 jaar. is mij gisteren verteld.
      Althans in Chiang Mai

  10. Henk van't Slot zegt op

    Je had die Thaise rijbewijzen na 1 jaar om kunnen zetten naar 5 jaar.
    Met je non immigrant en je Nederlandse int,rijbewijs kan je weer een Thais rijbewijs aanvragen.
    Wel eerst naar de immigratie in Jom Tien en naar de dokter voor een gezondheidsverklaring.
    Overal een berg copien van maken,en neem die verlopen rijbewijzen ook mee.
    Je krijg waarschijnlijk weer een Thais rijbewijs voor 1 jaar

  11. aad zegt op

    Moderator: wegens het ontbreken van een hoofdletters en leestekens, niet geplaatst.

  12. eric zegt op

    Pink, blue…. Niet moeilijk dat men mij aanziet voor een halve gare wanneer ik spreek over mijn plannen om naar Thailand te emigreren…

  13. Coors Buriram zegt op

    Van de week mijn thaise rijbewijs opgehaald,
    met een setje kopieen, een aanvraagformulier ingevuld in Chong Chom
    ad Baht 500 , de volgende dag vroeg naar Buri Ram rijbewiizenburo en de papieren overlegd zonder IRB, netjes op de stapel gelegd en anderhalf uur later
    zelfs zonder enige tests een nieuw
    fonkelend thais rijbewijs ad Bath 215 in creditcard formaat.
    Daar kan de ANWB Nederland nog een puntje aan zuigen, een of ander grijs vodje
    tegen de schandalige prijs voor ANWB-niet leden van € 18.95
    voorstellende het IRB Internationaal Rijbewijs.
    Verifieer eerst of je wel degelijk een IRB nodig hebt.
    Groeten uit Buriram


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website