Phishing via Thailand Post

Door Redactie
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
19 mei 2021

We hebben allemaal al wel eens met “phishing” te maken gehad. Het is een vorm van internetfraude, waarbij getracht wordt mensen op te lichten door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website.

De fraudeur vraagt de nietsvermoedende geadresseerde dan om in te loggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank. De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail.

Phishing via Thailand Post

Op de Facebookpagina van Thailand Community verscheen gisteren de onderstaande E-mail, die een lezer had ontvangen. Hij schrijft erbij:

“Even opgelet a.u.b.! Vanmorgen deze e-mail ontvangen over een zending die zogenaamd NIET kon worden afgeleverd. Of ik maar even wilde dokken, 45 thb. De ‘link’ brengt u dan zogenaamd op de ‘juiste’ betaalpagina. Linke mail en NIET intrappen. TRAP ER NIET IN! Ze halen uw bankrekening leeg!”

Een reactie op dit bericht van een lezer geeft duidelijk aan wat er aan de hand is:

“Vergelijkbaar met de “PostNL” SMS-jes dat er een zending vastgehouden wordt maar er eerst enkele euro’s betaald moeten worden. Gelieve op de link te klikken en de info in te vullen…. Niet doen (SMS van zomaar een 06 nummer, e-mail van een of andere vreemde e-maildienst zoals valt te zien achter @…). Negeren. Niet op klikken. Eventueel doorsturen naar het bedrijf in kwestie met de vermelding dat er een scam poging gaande is.

NB: betreft niet alleen zogenaamd de post maar ook zogenaamd de bank, belasting, deurwaarder, gas-water-licht bedrijf, enz. Die bedrijven sturen geen 06 van een regulier nummer en mailen niet vanaf een @ NoemEenNaam123. xyz adres. Als het een echt bedrijf is weten ze je wel te vinden via de reguliere kanalen, zetten ze je niet onder druk om binnen een dag actie te nemen. Geef geen gegevens, trap niet in tijdsdruk.”

Je bent gewaarschuwd!

6 reacties op “Phishing via Thailand Post”

  1. Tino Kuis zegt op

    Ik stuurde 30 april een pakketje naar mijn zoon in Thailand. Ik kreeg een dergelijk phishing betaalverzoek eergisteren. Mijn zoon had mij twee dagen eerder al verteld dat het pakketje was aangekomen.

  2. Rob V. zegt op

    Het volgende verraad dat dit mailtje van een oplichter is:
    – de afzender heeft een raar mailadres. Je zou van de post iets zoals een “…. @ ThailandPost. co.th” verwachten. ” @ liftbank huppeldepup . BR” lijkt daar niet eens een beetje op.
    – van de Thaise Post zou je een mail verwachten die minstens ook in het Thais is.
    – De layout/brief vormgeving, je zou een ” dear customer” of je naam verwachten in de aanhef.

    En eigenlijk ook:
    – je zou verwachten dat je ergens kan checken wat dat zendingsnummer is, nu komt er zomaar een volgnummer uit de lucht vallen… (?). Een beetje bedrijf zou dan schrijven ” Ga naar onze website en voer daar het nummer in” (en dan klik je niet op de link in het bericht maar ga je zelf handmatig naar de website van de organisatie in kwestie, hier ThaiPost).

    Sluwigheden van oplichters:
    – ze nemen een klein bedrag, vie valt er een paar euro? Dat ga je minder snel uitzoeken dan hoog bedrag.
    – hier niet het geval maar komt vaak voor: tijdsdruk. Ze willen dat je snel snel snel actie onderneemt. Anders grijp je mis, heb je een probleem etc. Door tijdsdruk hopen ze dat je niet eens rustig na gaat denken of rondvragen.

    Zoals geschreven: neem de tijd, een echte organisatie of werknemer maakt het niet uit als jij niet nu maar volgende week eens de zaken komt bespreken/oplossen. Een oplichter heeft daar geen tijd voor of ze moeten wel een zeer doordacht, uitgebreid voorbereid en persoonlijk op jouw gemunt plan hebben… 99,99% van de criminelen gooit zijn hengel elders uit.

    Vreemde mails, telefoons, SMS of aan de deur? Boot afhouden en geen pincodes, persoonsgegevens ofzo overdragen. Zoek zelf op een rustig moment contact met de organisatie op een reeds bekend nummer/adres/mailadres als je vragen/twijfels hebt. Laat je niet onder (tijds)druk zetten.

    • Rob V. zegt op

      Toelichting: oprechte bedrijven/personen nemen bij een probleem de tijd voor je en tonen begrip. Waar ik werk krijgen we soms crediteuren die melden dat wij nog iets moeten betalen. En net zo hebben wij debiteuren (klanten) waar wij nog geld van krijgen of ‘iets’ speelt. Kenmerk is dan altijd: tijd en begrip. Je snapt dat de andere partij niet per direct actie onderneemt maar er even in duikt en na controle in goed overleg tot een oplossing, (deel)betaling etc komt. Met (nek)hijgers wil iemand geen zaken meer doen (nouja, misschien tussen de lakens) dus dat is in niemands belang als de partijen/personen oprecht zijn.

      Daarom dus die waarschuwing: neem de tijd, laat je niet onder druk zetten.

  3. janbeute zegt op

    Is het niet simpeler om gewoon naar het lokale postkantoor in Thailand toe te gaan, en tracen waar mijn pakje gebleven is.
    Doe ik altijd bij een te verdenken verlate aankomst.

    Jan Beute.

  4. Diny zegt op

    Klopt, kreeg deze 2 dagen geleden.

    PostNL Uw bestelling is door ons ontvangen !

    Beste diny van dieten,
    We bezorgen uw bestelling bij u nadat u de verzendkosten
    volledig heeft voldaan.

    Resterende verzendkosten in euro’s:
    €0,67

    Datum bezorging:

    Uw bestelling wordt bezorgd binnen 24 uur na het voldoen
    van de verzendkosten. Barcode:
    DHS38CJ933J39D8D

    Bedrijf:
    PostNL N.V

    Track-And-Trace
    Je ontvangt de Track-and-Trace code nadat de verzendkosten
    zijn afgerekend.

    Betaal verzendkosten

    Kijk uit voor Phishing: internetcriminelen vissen met valse e-mails naar je privégegevens.
    Kijk dan altijd of de link begint met https:// en een slotje !

    Met vriendelijke groet,

    Het team van PostNL

    PostNL footer

  5. guyido goodheer zegt op

    ik ontving deze week dezelfde soort mails van New Zealand Post….

    ze wisten mijn oude adres ook…
    voor mij was dit een nieuw truckje….

    uiteraard niet op gereageerd want ik woon al lang niet meer op dat adres….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website