Je maakt van alles mee in Thailand (95)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
12 maart 2022

Bloglezer Adri schreef in 2017 een verhaal over de dood van een Duitse farang in zijn dorp. Dat kon je eerder lezen in in deze serie (deel 77). Adri heeft het vervolg beschreven en dat lees je hieronder.

De dood van een farang, het vervolg

Het duurde wat lang voordat wij reactie kregen van de ambassade (het was overigens de Duitse ambassade, de overledene was een Duitser). Omdat het zo lang duurde heb ik de ambassade zelf maar weer gebeld.

Er werd mij verteld dat een ‘goede’ begrafenis al gauw zo’n 40.000 baht zou gaan kosten (dat hadden ze inmiddels ook aan de moeder geschreven). Ze vroegen mij of ik de verantwoording voor die begrafenis (crematie) op me wilde nemen, dan zouden zij de instanties toestemming verlenen om de crematie uit te voeren. Ik moest daartoe een kopie van mijn paspoort overleggen aan de ambassade. Dat heb ik dus niet gedaan (en dan zou ik zeker voor de kosten op draaien!).

We zijn in gesprek gegaan met het ziekenhuis en zij hadden in vergelijkbare gevallen de hulp van de monniken ingeroepen van een nabijgelegen tempel. Voor 2.000 baht wilden zij hem een mooie crematie geven. We hebben toen de moeder gebeld en die vond dat oké. Die was inmiddels wel laaiend op de ambassade die zelf geen enkele actie wilde ondernemen om een overleden landgenoot een fatsoenlijke crematie te geven en daarbij nog het onzinverhaal van de 40.000 baht op haar mouw spelde.

De overledene werd door de monniken van de tempel opgehaald en op het terrein van de tempel gecremeerd. Wij hebben de tempel een mooie fooi gegeven. De urn met as staat daar nog. Een foto daarvan staat bij de moeder op de schoorsteen.

Om die 30.000 baht van de bank te kunnen halen, hadden wij volgens de bank toestemming nodig van de ambassade en een kopie van de bankpas en paspoort van de moeder. De laatste twee had ik na een paar dagen reeds in mijn bezit. Echter nog niets van de ambassade gehoord. Wederom de ambassade gebeld, ik was inmiddels in Bangkok en mijn flat aldaar was vlakbij de Duitse ambassade. Dus stelde ik de heer Winkler voor om bij hem langs te komen om die bankoverschrijving te regelen. Dat voorstel deed ik via de telefoon nadat ik hem eerst zeer kwalijk genomen had dat de ambassade nauwelijks iets voor de overledene had gedaan. Of is de ambassade er alleen voor de gegoede lui die geld genoeg hebben. Ik was echt boos en ik refereerde ook aan de boosheid van moeder!

Hij stelde geen prijs op een bezoekje van mij. Hij zou de bank een brief sturen om hen de gang van zaken uit te leggen met betrekking tot die 30.000 baht.

Na een paar weken kreeg ik een telefoontje van een bankmedewerker die mij vertelde dat zij alleen dat geld aan moeder persoonlijk mochten overhandigen. Het laat zich raden hoe moeder daarop reageerde. Zij heeft een zeer boze brief geschreven…. daar heeft ze nooit antwoord op gekregen. Het geld staat op de bank en het blijft daar.

Toen ik na een aantal maanden weer in Nederland was, heb ik de moeder een bezoekje gebracht. Zij was zeer ontroerd en dankbaar voor datgene wat wij voor haar zoon hadden gedaan. Ik werd officieel tot familielid gebombardeerd, ik heb nog steeds contact met haar.

1 reactie op “Je maakt van alles mee in Thailand (95)”

  1. Rudolf P zegt op

    Tja, die ambassade ken ik wel. Doen moeilijk totdat je echt gaat klagen. Dus een Email aan de ambassade in Bangkok en daarbij niet vergeten Buza (Auswertiges Amt) te CCen en en passant vragen of het de bedoeling is een Untätigkeitsklage einzuleiten.
    Had problemen met visum voor mijn vrouw (ik woon in Dld} en vervolgens dezelfde problemen om haar zoon hierhen te halen (is 20 maar nog minderjarig volgens EU recht dus zonder taaltest ). Ook ditmaal via Buza aangezwengeld en jawl, daar kwam het visum.
    in 2022 moet dochter overkomen voor vakantie voordat we voorgoed naar Thailand verhuizen. Zal wederom een probleem worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website