Je maakt van alles mee in Thailand (90)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
8 maart 2022

In aflevering 86 van deze serie vertelde Do van Drunen over zijn gloednieuwe Fortuner die total loss werd verklaard na 3 dagen onder water te hebben gestaan in een parkeergarage in Bangkok. Dat dit muisje nog een staartje zou krijgen was wel duidelijk, want hij moest nu onderhandelen met de dealer in Cha-Am over een nieuwe Fortuner. Wat er toen als verrassingen tevoorschijn kwam is alleen al bijzonder te noemen.

Dit is het vervolgverhaal van Do van Drunen

Kopje onder (deel 2)

De wagen was dus total loss en zowel de dealer als de verzekeringsmaatschappij waren het daarover eens. Dan denk je dus, met mijn westerse logica, mijn uitkeringsgeld kan dus worden overgemaakt (80% van de catalogusprijs, weet u nog?).

Niets bleek minder waar, want… eerst dienen 2 Senior Engineers ruim 2 weken lang dikke pakken met lijsten door te worstelen met checkformulieren om de hele auto te controleren, een week voor alle elektronica, een week voor alle mechanica en 2 dagen voor bekleding etc.

Maar de auto was toch total loss? Inderdaad, maar de procedure schrijft voor, dat er een zeer zorgvuldige controle dient te worden gedaan alvorens de vergoeding zal worden uitgekeerd. Let wel de uitkomst is hetzelfde, total loss. Natuurlijk kwam dit als een verrassing, immers bij de 1e total loss verklaring was mij dat niet verteld. Toen ik na een week ging informeren kwam bovenstaand verhaal naar buiten.

Verdere verrassingen sluit ik niet uit en u begrijpt het al, de uitkering is nog niet binnen. Hoe lang dit nog kan duren bij navraag, “Not too long, Sir”. “One week, two weeks, three weeks?” ”Cannot tell, Sir, difficult” Maar de situatie is toch duidelijk, jaaaa maar procedures, lijsten controles, administratie, u weet wel. En dan vooral geduldig blijven, valt niet mee, hoor!

Toen ik bezig was met oriëntatie voor een nieuwe auto bij dezelfde dealer viel mij op dat wederom een post was opgevoerd voor verzekering Premie first class 26.000 thb voor een jaar. Ik vertelde de verkoper: “Deze post kunt u schrappen, want we schrijven gewoon de polis van de vorige auto over”. Immers de polis was pas 4 weken oud. Mis! Dat kan niet in Thailand. Na wat heen en weer gepraat begreep ik dat de polis altijd op de auto staat en niet op de persoon zoals in Nederland. In dit geval, zelfs al is de verzekering maar 4 weken oud, ben je de betaalde premie gewoon kwijt. Zo is het systeem nu eenmaal en dien ik wederom een verzekering af te sluiten incl. de betaling van premie voor een jaar.

Inmiddels heb ik de offerte binnen van de dealer, hoopte op wat begrip en wellicht wat extra accessoires en korting voor het ongemak en de forse financiële aderlating. Alweer mis. Ondanks het gegeven dat ik 10 jaar klant ben bij deze dealer in Cha-Am, dit mijn 3e Fortuner was en daar ook nog eens een Yaris heb gekocht, auto’s daar in onderhoud, inclusief verzekeringen, kwam ik zelfs na een gesprek met de baas niet verder dan de standaardkorting en wat kleine accessoires.

Maar geachte meneer de baas, dan raakt u een goede en trouwe klant kwijt, want dit aanbod kan ik niet accepteren. Een milde glimlach, geen antwoord en de baas die opstond en wegliep, want hij beschouwde het gesprek als beëindigd.

Tja, dacht ik toen maar, This is Thailand en deze dealer in Cha-Am is een klant armer.


» Laat een reactie achter


Rating: 4.38/5. From 8 votes.
Please wait...

7 reacties op “Je maakt van alles mee in Thailand (90)”

  1. l.lagemaat zegt op

    Beste Do,

    Triest maar waar!
    Het verzekeringsverhaal wilde ik je in de eerste posting besparen.
    Je hebt het helaas nu zelf ervaren.
    De verzekering geldt voor deze auto en is niet overdraagbaar naar de volgende auto.
    Een ” cultuurverschil” waar ik nog steeds niet aan kan wennen, is het weglopen! Einde gesprek.
    In onze taal heet dat: onbeschoft!

    Sterkte met het verdere verloop en uitkering.

  2. Joop zegt op

    Er is een groot verschil tussen hoe diverse verzekeringsmaatschappijen schades afhandelen; de een doet dat snel en correct en een ander traineert en chicaneert; in Nederland is dat niet anders.
    De tijden dat westerlingen in Thailand met respect werden behandeld zijn allang voorbij. Farangs worden tegenwoordig als tweederangs burgers behandeld en voornamelijk als financiële melkkoe beschouwd.

  3. PEER zegt op

    Beste Do,
    Wij weten het allemaal dat de aanschaf van ‘n auto de slechtste investering is die je maar kunt bedenken.
    Maar dat je dan nog zo onbeschoft behandelt wordt, spant de kroon.
    Wanneer je hem weer laat merken dat je ‘n auto wilt kopen, ja dan zal hij weer aardig, voorkomend, begrijpend en zelfs lief tegen je zijn!

  4. johank zegt op

    Kan je niks bij de beheerder van die garage claimen?

  5. Patrick zegt op

    Een verzekering moet je afsluiten bij een verzekeringsfirma. Dan heb je de volledige uitleg en kom je nooit voor verrassingen te staan!

  6. janbeute zegt op

    Maak van je hart geen moordkuil.
    Er zijn in Thailand autodealers in overvloed van vele bekende automerken en vele soorten modellen.

    Jan Beute.

  7. Mcmbakker zegt op

    Succes! Ik hoop dat je je geld terugkrijgt van de total loss auto.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website