Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com

De dienstverlening van de overheid aan Nederlanders in het buitenland is onder de maat, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit schrijft de Telegraaf vandaag.

De dienstverlening en informatievoorziening aan Nederlanders in het buitenland krijgt een matig rapportcijfer van gemiddeld 5,6.

Uit een brief die minister Blok van Buitenlandse Zaken aan de Tweede kamer heeft geschreven, blijkt dat het voor Nederlanders in het buitenland vaak ingewikkeld, lastig en soms zelfs onmogelijk is om gebruik te maken van dienstverlening die de overheid aanbiedt. Deze diensten zouden meer gedigitaliseerd moeten zijn, maar dat blijft achter.

13 reacties op “Overheid biedt slechte service aan Nederlanders in het buitenland”

  1. Rolf zegt op

    Dit zal voor veel mensen geen verrassing zijn. Ik heb uitsluitend negatieve ervaringen en hoor van medereizigers vaak hetzelfde. Als je niet voor Heineken, Shell, Unilever of Philips werkt kun je het vergeten bij onze ambassades. Er gaat veel tijd zitten in de contacten en feestjes met deze mensen.
    Als startend ondernemer in een ver buitenland kreeg ik vaak niet eens een reactie op mijn mails.
    Ik zal niet snel mijn eerste contact vergeten met een ambassade ergens in Zuid Amerika: Ik had een groot probleem en zag als enige mogelijkheid nog om de Ambassade om hulp te vragen.
    Niet dus ! Ik stond binnen een minuut weer buiten want de man had geen tijd voor mij.
    Met dit argument in m´n hoofd was het pijnlijk om te zien dat kennelijk het voltallige personeel en gezinnen
    in het bijbehorend zwembad lag en zich opperbest vermaakte.

    • Wim zegt op

      Ambassades zijn er alleen om de vriendjes een leuk en goed betaalde baan te bezorgen niet om de werkmier te helpen bij problemen die is er alleen om hun riante salaris te betalen.

  2. Aad van Vliet zegt op

    Dat is altijd al zo geweest en het verandert ook niet door digitalisering. Integendeel, de Nederlanders kennende gaat het om de centen! Trouwens als de Nederlandse staat zich met digitalisering gaat bemoeien dan wordt het een zootje, zie de belastingdienst.
    Dus minder personeel op de ambassades en dan zijn er nog! de culturele verschillen tussen landen!
    Hou jehart maar vast!

  3. Gerard zegt op

    Dit is inderdaad al vele jaren het geval maar het blijft een teleurstellend bericht…
    Ooit eens een onderzoek op tv gezien (20 jaar geleden) over de behulpzaamheid van regeringen naar hun landgenoten in het buitenland.
    Nederland scoorde bar slecht maar wat mij bijgebleven is dat Engeland de beste en meeste hulp bood aan hun inwoners…en zo hoort het ook…

  4. Harry Romijn zegt op

    Ik doe sinds 1994 zaken met Thailand, en met schade-en-schande geleerd met een hele grote boog om de NLe ambassade heen te lopen.

  5. Haki zegt op

    Te weinig digitalisering het probleem???? Aan mijn hoela!!!! Te weinig personeel zullen ze bedoelen….

  6. Van dijk zegt op

    Laten ze beginnen met die afspraken regeling te stoppen
    Voor vele ouderen een ramp

    • theoS zegt op

      Ik ben 82 jr en vind die afspraken regeling heel goed. Niet meer wachten tot je aan de beurt bent, heel goed.

  7. Ronald van Gelderen zegt op

    Ik ben het daar geheel mee eens voorbeeld , 13 December ben ik met mijn neef van 75 jaar vanuit Chiang Mai naar Bangkok gereisd voor een visa verlenging op afspraak , komen we daar aan zitten daar mensen al meer dan twee uur te wachten die allemaal voor het zelfde komen na een uur wachten wordt ons medegedeeld dat de Ambassadeur of de genen die daar over gaan er niet zijn , vervolgens zien we ze weg rijden in een mooie auto met chauffeur.

    Mooi verhaal allerlei mensen die van heiden en ver komen worden zo naar huis gestuurd de assistente schaamde zich verschrikkelijk dan kon je wel zien aan haar al die mensen gingen uit hun dak tegen dat mensje die er ook niks aan kon doen.

    Geen enkel excuses kwam er paspoort inleveren en deze word wel nagestuurd dat was het antwoord.
    Wat een stelletje horken en daar betalen wij dus onze belasting centen voor waar blijft het fatsoen .

  8. Rob zegt op

    Wat een verrassing. Ik dacht toch echt dat Nederland niet alleen goed zorgt voor niet Nederlanders. En dat de Nederlanders niet alleen goed zijn om de staatskas te vullen. Nu lees ik opeens dat Nederland niet goed voor zijn eigen bevolking zorgt. Echt waar ?

  9. theoS zegt op

    Begrijp ik niet. Ik heb door de jaren heen altijd begrip en veel hulp ondervonden van en bij de Nederlndse Ambassade in Thailand.

  10. Frank zegt op

    Vorige maand een telefoontje gepleegd naar ambassadeur. Krijg he een keuzemenu of he Thais of Engels wilt spreken. Druk ik op Engels en krijg een dame aan de lijn. Wat denk je!!!! Verstaat en spreekt geen Engels. Nou daar begint het al mee. Was toch echt de Nederlandse Ambassade. Gewoon slecht en belachelijk.

  11. joseph Jongen zegt op

    Van mij een dikke pluim voor de ambassade. Toen mijn vrouw op Koh Lanta kwam te overlijden hebben ze mij fantastisch geholpen en gaf een dame mij zelfs haar prive telefoonnummer omdat de Ambassade destijds gezien Chinees Nieuwjaar gesloten was. Kan me voorstellen dat ze niet op alle wissewasjes ingaan maar als je werkelijk hulp nodig hebt staan ze voor je klaar. Chapeau!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website