Westers ontbijt in Thailand in coronatijd

Door Gringo
Geplaatst in Eten en drinken
Tags: ,
9 februari 2021

(Olga Vasilyeva / Shutterstock.com)

Als ik ‘s morgens opsta, heb ik thuis niet direct behoefte aan eten. Ik heb meestal goed geslapen na een al dan niet uitbundige avondmaaltijd en – toegegeven – misschien later op de avond nog een stukje kaas of leverworst uit de koelkast gesnaaid maar trek, zo u wilt honger, heb ik op de vroege ochtend niet. Ik doe een plas en ga rustig zitten met koffie en mijn eerste sigaar om met het lezen van berichten en kranten via internet wakker te worden.

Pas tegen een uur of twaalf begint mijn maag wat te knorren en eet ik enkele goed belegde boterhammen, drink er (chocolade)melk bij en ter afsluiting verorber ik een beker meestal 0% vette yoghurt. Het kan zijn dat mij vrouw zo goed is een omelet voor mij te maken met de overgebleven aardappelen en groente van de avond ervoor. Verder in de loop van de middag wat (Thais) fruit en dan maar afwachten wat de pot die avond schaft.

Heel af en toe doorbraken mijn vrouw en ik dit dagelijkse ritueel door te gaan ontbijten in een restaurant of Engelse pub. Ik ga dan voor een uitgebreid Engels breakfast met lekker gebakken eieren, vette worstjes en spek en aan de andere kant van de tafel zie ik wel een of ander Thais gerecht verschijnen.

Dat buitenshuis ontbijten is in deze crisistijd een probleem aan het worden. Op Thaivisa las ik vanmorgen een hartenkreet van een waarschijnlijk Engelse lezer over waar je nu nog een fatsoenlijk ontbijt kun bestellen. Veel restaurants, pubs zijn immers gesloten, waardoor zijn dagelijks loopje langs een ontbijtbuffet ook is komen te vervallen. Er werden wel enkele suggesties gedaan, maar ik denk zelf, dat als je wat onderzoek doet en rondkijkt, er best nog goede mogelijkheden zijn voor een stevig ontbijt in een restaurant. Ik houd het maar op mijn dagelijks twaalfuurtje met als een beloning een korte siësta.

Het brengt mij eigenlijk bij de vraag, die opkomt: hoe ontbijt u elke morgen?

23 reacties op “Westers ontbijt in Thailand in coronatijd”

1. fred zegt op

Iedere ochtend gaan we alvorens te ontbijten eerst een half uurtje zwemmen .
    Reken maar dat je nadien een reuzehonger hebt.
    Ons ontbijt bestaat dan uit allerhande fruit volle Yoghurt met passievruchten erdoorheen gemengd en havermout met wat muesli.
    In de toeristische steden zijn nog meer dan genoeg zaakjes open waar je voor een heel redelijke prijs een stevig Engels ontbijt kan nuttigen. Dit doen we dan ook regelmatig eens ter afwisseling.

2. Willem zegt op

Ik ben meer van het donkerbruine brood in de ochtend na 2 mok zwarte koffie belegt met gerookte zalm, tunamayo, kaas of smeerleverworst van de Makro en lunch 4 witte boterhammen pakje Canadese bacon (BIGc) en gebakken eieren een uitsmijter dus.

Maar ben wel ZEEEEER benieuwd waar u de leverworst vandaan tovert?

Groet
    Willem

• Gringo zegt op

Smeer(kalfs)leverworst bij BigC Extra, Best Supermarkt en anderen.
      De lekkerste leverworst, te gebruiken als smeerleverworst, maar ook te snijden
      in borrelhapjes, komt uit Friendship in Pattaya

• Jan zegt op

Willem,
      Ben verbaasd te lezen dat de Makro leverworst verkoopt. Kun je me een naam noen en een prijs en liefst een foto meesturen. Ik ga dan bij Makro Mukdahan informeren. Heb er echter nog nooit leverworst gezien

Groet
      Jan

• Willem zegt op

Beste Jan,
        Er zijn verpakkingen van 130gram 1 stuks
        Maar er zijn zag ik afgelopen week voor het eerst nu ook mini liver sausages met totaal gewicht 125 gram in zoplock bag beiden van Thai German Meat (TGM) Makro Phuket

M.V.G,
        Willem

3. TukkerJan zegt op

Mijn ontbijt elke morgen bestaat uit 4 volkoren boterhammen belegd met duitse vleeswaren van foodland deze heeft een zeer ruime keuze in beleg en een kop chinese groene thee, voor de rest van de dag/week is het Thai food, behalve vrijdags dan komen er aardappelen met groenten en een goed stuk vlees op tafel.

4. Roel zegt op

Ja ik ontbijt in de ochtend uren ook niet, nooit gedaan trouwens.

Sta meestal vroeg op, dan mijn eerste glas water op ca lichaamstemperatuur en een lekkere bak zwarte koffie. Meestal neem ik dan een 2e kop koffie en na tweede bak staat de hond al voor mij.
    De hond in de auto en naar het bos mij maprachan meer. Na een stevige wandeling en 1 uur verder ben ik dan weer thuis. De hond eten geven en water controleren. De hond neemt daarna zijn rustpauze.
    Dan wat aanrommelen thuis of nog snel iets te halen.
    Ook om 12 uur vaste prik ga ik eten, maak het zelf, niemand die het anders zou doen. Altijd ook 2 plakjes brood met een soort yoghert drankje voor de darmflora. Ook neem ik dan mijn omega 3 visolie capsules en foliumzuur met ruim water. Ook maak ik in plaats van brood havermout en daar doe ik dan wat gustard vulling bij in om het iets zoeter te maken.

De rest van de middag natuurlijk pc, soms wat te doen voor anderen en ook doe ik nog veel thuis. Wassen in de machine doe ik ook zo eens perweek. Avond eten maak ik ook zelf, heb geen vrouw die dat nog doet voor mij, wel nog een vrouw maar altijd laat en heeft er ook geen zin in. Als ik kook dan doe ik dat voor meerdere dagen wat dan de diepvries in kan zodat ik niet iedere dag hoef te koken. Overigens mag ik ook wel graag even van alles uitproberen met koken.

Na het avondeten of eigenlijk al zo 17.15 gaat tv aan, BVN en later schakel ik over naar IPTV en kijk wat er zoal op is waar ik in ben geintresseerd. Natuurlijk in de middag en ook in de avond drink ik nog koffie, ben een echte koffie leut, ook altijd al geweest.

De dagen vliegen voorbij, dat vind ik het vervelendste, vooral nu we wat ouder worden.

Groet,
    Roel

5. Bert zegt op

Begin de dag met een banaan en een glas water.
    Ondertussen pruttelt het koffiezetapparaat en als die klaar is neem ik een mok koffie mee naar buiten.
    Daar zit vrouwlief meestal al te wachten met een pak koekjes (sultana e.d) en daar genieten we dan van.

Rond 10 uur neem ik meestal een plak peperkoek (die we meebrengen uit NL en invriezen)

Rond 12 uur koopt mijn vrouw meestal wat Thais eten in de buurt en eet ik brood.

’s Avonds halen we meestal ook wat ij de buurt of ik maak wat westers eten.
    Af en toe gaan we lekker uit eten, gemiddeld 1x per week. Dit varieert dan tussen buffet, westers, thais of japans.

Al met al ben ik nog geen kilo afgevallen, wat eigenlijk wel de bedoeling is

• Cornelis zegt op

Van het eten van koekjes en peperkoek mag je ook niet verwachten af te vallen, Bert…..

6. Willem zegt op

In Thailand is mijn ontbijt een schaaltje yoghurt met muesli en een banaan in plakjes er doorheen. Dat samen met 2 bakken koffie en ik kan de dag weer fijn beginnen. Voor de yoghurt kies ik originele ongezoete yoghurt. Dus niet de Thaise yoghurt

7. Christiaan zegt op

Al jaren eet ik als ontbijt 2 sneetjes brood meestal met vis van tonijn tot makreel.En ik zet een pot koffie om naast een mok bij het ontbijt later nogeens van een flinke mok te genieten.
    Af en toe bak ik een ei met bacon als beleg. Een keer per maand koop ik bij Tesco Lotus smeerleverworst, waarvan mijn echtenote ook kan genieten.

8. Patrick zegt op

Mijn ontbijt bestaat steevast uit 2 zelf gebakken korenbrood boterhammen waarvan 1 belegd met Gouda belegen kaas die ik als hele kaas, 4 kg, koop bij de Makro, daarbij een beker koffie, oplos van Moccona, en een glas uitgeperste sinaasappelsap. Om 10 uur neem ik een espresso, maar de lekkere koffie die ik hiervoor nodig heb is nog niet gevonden hier in Thailand.

• Bert zegt op

Wij bestellen bij Lazada

Over smaak valt uiteraard te twisten.
      Dit is Thaise koffie, bij de Makro hebben ze die ook

• Patrick zegt op

Inderdaad over smaak…..maar ik ga het zeker proberen, met dank voor de tip.

9. nicky zegt op

Wij staan altijd om 6 uur op. Dan eerst een bak koffie. Rond 7 uur ontbijt. 2 sneden zelfgebakken brood, met eitje of jam. en fruit. Rond 10.00 bakje koffie met lekkers, smiddags europese warme maaltijd. snamiddags kopje thee en s avonds meestal brood

10. timker zegt op

Vanaf ca. 06:00u. in de tuin bezig met ook de hond en 1 uur later ontbijt. Een geroosterde (Tesco Lotus) boterham met jam en 2 (Duits brood) boterhammen, 1x smeer leverworst (van de Duitser weer) en 1x met Cheddar cheese. Een sinasappel sapje en thee maken het ontbijt compleet.

11. maryse zegt op

Elke ochtend beleef ik een vast ritueel. Kop koffie maken en de tuin in. Na twee uur onderhoudswerk heb ik pas trek. Steevast twee boterhammen, een is met Cheddar kaas belegd, de ander met sinaasappel marmelade. Lekker simpel, eten in de ochtend moet voor mij lekker zijn en niet te ingewikkeld.

12. E B zegt op

Tesco Lotus in Thailand-meeste plaatsen hebben wel een winkel met brood, vleeswaren e.d. Tip?

13. theiweert zegt op

Mijn ochtend ritueel in Thailand is als er niet om 04.00 uur eerst naar de markt op 7 kilometer afstand gereden wordt voor inkopen.
    Om 6 uur een bak koffie op het terras bij de vijver.
    Omstreeks 07.00 uur maakte mijn vriendin 3 toast, met bacon, kaas en 3 eieren voor me met jus d’ Orange af en toe kies ik voor een hapje gebakken rijst met gebakken kip of varkensvlees.

14. Louis zegt op

Ik eet het liefst altijd een warme maaltijd, ook als ontbijt. Eigenlijk een beetje zoals de aziaten het doen. In Thailand gaat dat gemakkelijk, omdat er al om 6 uur ’s ochtends druk gekookt wordt op straat, maar in Nederland heb ik vaak geen zin om er veel tijd in te stoppen om zelf te koken, dus wordt het vaak iets eenvoudigs.

15. PEER zegt op

Op nuchtere maag: ik pers handmatig tarwegras en drink dan ‘n borrelglaasje, 30c, van dit groene ‘levenselixer’.
    Dan pak ik m’n fiets om ‘n ochtendtoerke te trappen.
    Ondertussen maakt Chaantje m’n “schokbeton” hahaaa. Dat bekent::
    Ze snijdt appel, kiwi, druiven,papaya klein. Mengt dat met yoghurt, beetje cruesly en theeleepeltje ‘maca’.
    En eenmaal terug in Ubon ontbijten we samen op ons terras: zij d’r Isarn- en ik m’n schokbeton-onbijt.
    De dag kanniemeerkapot.

16. Jacobus zegt op

Zodra ik smorgens wakker word heb ik trek in ontbijt. Maar eerst even douchen en aankleden. Mijn ontbijt varieert. Daar er in Nakhon Nayok wel een Makro is, maar totaal georiënteerd op de Thaise keuken maak ik mijn beleg zelf. Tuna salad, gebraden varkenshaas in dunne plakjes, kipfilet idem dito, zelf gemaakte pindakaas, ja en zo nu en dan gebakken eieren.
    Ontbijt buiten de deur. Af en toe overnacht ik in Pattaya. Voor mijn ontbijt rij ik steevast naar Jomtien om op het terras van het Noorse restaurant Linda’s te ontbijten. De keuze is enorm en de porties ook. Kies het Engelse ontbijt (klein) voor 165 baht en als volgt: 2 eieren naar keuze, bacon, gegrilde tomaat, mushrooms, gebakken aardappel, baked beans, smoked sausage, boter, jam, koffie en orange juice. O Ja, en toast natuurlijk. De lunch kan je daarna overslaan. Maar ook banquette salmon, sandwich salami/kaas, te veel om op te noemen.

17. Ferdinand zegt op

Leuk om de diverse rituelen voorbij te zien komen wat betreft het ontbijt. Wij wonen in een klein dorpje met plaatselijke markt en een kleine 7-eleven.. Geen Makro of Big-C, want daarvoor moeten we 70km afleggen, enkele reis.. Dus geen kaas en yoghurt te krijgen, op een paar kleine bekertjes het vruchtenyoghurt na.
    Wij ontbijten tussen 7u en 8u en zijn meestal klaar als het volkslied klinkt.

Mijn vriendin heeft voedsel klaarmaken als grootste hobby en ik heb daar geen enkele moeite mee. Ze bakt twee keer per week ons eigen brood en maakt iedere ochtend een uitgebreide salade. Zodoende bestaat het ontbijt uit de salade, enkele boterhammen en thee. In NL nam ik voordat ik ging werken ook altijd een flink ontbijt.. de volgende(warme) maaltijd is dan meestal rond 14u. In de avondis er dan nog een fruitschotel, maar geen volledige maaltijd meer..

Dat dit alles bij elkaar ruim voldoende is om op te leven blijkt wel aan de weegschaal te zien, die het verdomd om naar beneden te gaan.. hij blijft steevast steken tussen de 86 en 89 kg..

Groetjes en eet smakelijk.