De Thaise biermarkt in beweging

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Eten en drinken
Tags: ,
27 oktober 2015

Als je de ogen goed de kost geeft kom je tot de conclusie dat Chang bier in Thailand aan een aardige opmars bezig is. Het bekende Chang flesje heeft een hele metamorfose ondergaan en heeft in navolging tot Heineken eenzelfde groene kleur gekregen.

Om het allemaal nog eens extra te accentueren heeft men de hals van het flesje met een goudkleurige banderol omwikkeld. De promotiedames zijn eveneens in het groen gekleed. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name Heineken en het ook het tot dezelfde stal behorende Tiger bier marktaandeel aan het verliezen is.
Tiger bier heb ik de afgelopen periode nauwelijks gezien en ook het hoofdmerk Heineken zie je steeds minder.

Geschiedenis

We gaan terug naar 2012 als Heineken haar belang van 42 procent in Asia Pacific Breweries (APB) wil uitbreiden en het 40% aandeel van de andere grootaandeelhouder, het in Singapore gevestigde Fraser & Neave, wil overnemen. Thai Bev, de bouwer van Chang, zette Heineken met een hoger bod echter de voet dwars. APB is met 30 brouwerijen in 14 verschillende landen en ongeveer veertig verschillende merken beslist geen kleine onderneming en een grote Aziatische speler op de biermarkt. Behalve het bekende Tiger zijn het Vietnam Anchor bier en het in Indonesië marktbepalende Bintam grote Aziatische merken.

We kennen de afloop. Uiteindelijk beslechtte Heineken de slag en werd enig aandeelhouder met volledig zeggenschap. Dat dit niet zonder slag of stoot ging bewijst het uiteindelijke overnamebedrag van ruim 3,6 miljard euro.

Marketing

Het lijkt erop alsof Chang getergd nu de aanval in Thailand op Heineken heeft geopend. Een aanmerkelijk lagere prijs, aangepaste productuitstraling en duidelijk waarneembare reclame-uitingen zijn zeer herkenbaar. Dat dit vruchten afwerpt is als je om je heen kijkt duidelijk te zien. Nooit eerder zag ik zoveel mensen dit biermerk drinken.

Terug in Nederland moest ik toch even glimlachen bij de ophef en indirecte free publicist omtrent een nieuw biertje dat door twee inventieve dames in Den Bosch op de markt is gebracht (zie foto boven). Het merk maakte heel wat tongen los. What’s in a name? Nou heel veel zou ik zo denken want de eerste duizend flesjes die gebotteld zijn waren binnen een half uur verkocht. Of het smaakt weet ik niet maar ik zie in gedachten de jongemannen in de kroeg al luid roepend voor me: “Ober laat nog een rondje K….. komen.”

21 reacties op “De Thaise biermarkt in beweging”

  1. Willem zegt op

    Helaas is de metamorfose van chang bier verkeerd uitgepakt,na een aantal biertjes geprobeerd te hebben kreeg ik een maagzuur aanval van jewelste en tevens verschrikkelijke jeuk,ik weet niet wat ze verandert hebben maar ik hoef het niet meer,dat terwijl ik normaliter altijd chang bier dronk.
    Helaas is iedere verandering geen verbetering.

    • jan zegt op

      Die nieuwe Chang smaakt heel erg flauw,grote flessen hebben ook minder inhoud,namelijk 620 ml,geef mij maar Leo bier.

  2. Gringo zegt op

    Wat de marketing van Chang betreft inzak de lagere prijs en veranderde productuitstraling vrees ik, dat je een verkeerd beeld hebt.
    Lees nog maar eens het verhaal
    https://www.thailandblog.nl/eten-drinken/chang-classic-bier-nu-een-nieuw-flesje/

    Met de vele negatieve reactie’s op het vernieuwde Chang mag je wellicht denken, dat Thailand nu zijn eigen k..tbier heeft! .

  3. Koen zegt op

    Leo bier blijft het beste bier in Thailand in mijn ogen.
    Mochten ze het nu hier in België ook is beginnen verkopen … tot dan blijft het bij Chang in België.

  4. marcel zegt op

    Snap niet dat Heineken nog bier verkoopt, in de pop-en-mon shop kost Chang THB 50 en Heineken THB 85, ‘bijna’ het dubbele. Woon nu ruim 15 jaar jaar in Thailand heb zelden iemand Heineken zien drinken. Chang is ook nog eens makkelijk af te rekenen 2 voor THB 100 en klaar 🙂

    • Jan Hoekstra zegt op

      Niemand drinkt Heineken? Waar drink jij of waar woon jij? Ik zie in Bangkok heel veel mensen Heineken drinken. Nog een tip: Leo bier in kleine flesjes is veel lekkerder dan in de grote flessen.

  5. Ton zegt op

    Krijg de indruk dat de Thai het schitterend vinden. Mooie fles en lijkt op Heineken. Dat de smaak volkomen verpest is schijnt enkel de Westerlingen te interesseren die het massal afzweren.

  6. fontok60 zegt op

    Ik hou het wel bij mij S M light.

  7. Fransamsterdam zegt op

    Illegale praktijken worden door de bierbrouwers niet geschuwd om hun produkten te promoten.
    .
    http://m.bangkokpost.com/most-recent/745072
    .

  8. carlos zegt op

    Het bod van Chang was zelfs 2 keer het bedrag wat Heineken voor de over name betaalde.
    En waarom kreeg toch Heineken het in Singapore gevestigde Fraser & Neave,?

    Omdat Chang bij overname de gevestigde merken van de markt zou halen en volledig door alleen maar Chang producten op de markt teplaatsen,en daar hadden ze in Singapore niet zoveel zin in.

    Coca-Cola company speelde hierbij een grote rol in het voordeel van Heineken trouwens.

    Daar deze twee elkaar aanvullen in hun dranken segment,daardoor zag je in bepaalde restaurants waar alleen Chang te verkrijgen was dus ook alleen maar Est cola…

  9. Joe zegt op

    Mijn koelkast wordt alleen nog maar aangevuld met LEO flessen.

    • Noel Castille zegt op

      Woon al 6 jaar in thailand mijn thuishaven is Belgie in thailand is geen enkel goed bier en ook Leo niet
      ook Singha is zachtjes gezegd chemical bier hetzelfde voor Heinniken en ook Stella Artois die openlijk hebben toegegeven dat er twee onschuldige toevoegsel zijn nummer 1 ook gebruikt door bakkers
      nu kan men bier maken in 6 weken ipv 4 maand , nummer 2 is noodzakelijk om de houdbaarheid bij transport te verhogen komt uit de conserven industrie ? Normaal volgens de bierwet mag dat dus niet .
      Bijna alle buitenlanders hier in mijn regio zijn overgestapt op Archa niet omdat het zo goedkoop is maar
      voor de gevolgen afterday ? Archa is gebrouwen volgens de oude principes uit Slovakije zijn twee broers
      de ene is opgestart in Australie Melbourne de andere broer in Thailand Bangkok voor ons nog altijd geen
      goed bier .Maar nu kunnen mits de nodige centjes in Udon Thani 150 buitenlandse bieren kopen . Is wel een verademing om eens een ECHT bier te kopen.
      In phuket heb ik ook Tiger bier van het vat gedronken was eigenlijk ook niet slecht totaal verschillend van de flesjes ?

      • Guy zegt op

        Confirm. Ook volgens mij is er geen drank in Thailand die de naam bier waardig is. Ik ben overigens noodgedwongen ( i.e. tijdens mijn verblijf hier) ook een Leo-man, tenzij er Chang Export voorradig is … geen evidentie in de Isaan. In de booze-shop (Mahasarakham) kan ik hier overigens wel wat echte Trappisten kopen, maar – ook al gezien de prijs- wacht ik daar liever een paar maanden mee Tot ik even terug in Vlaanderen ben, kwestie van het juiste glas, de juiste temperatuur en de correcte prijs.

  10. Sander zegt op

    Wat heeft het Bossche bier met de ontwikkelingen op de Thaise biermarkt te maken? Ik wil best de relatie zien met Heineken (deels uit Den Bosch, hoewel dat dan weer vnl. het speciaalbier betreft), maar de hemel zij geprezen dat de nieuwe loot aan de Nederlandse bierstam vooral binnen de eigen gemeentegrenzen blijft en niet in Thailand verkrijgbaar is! Je kunt zeggen wat je wilt over het product Heineken, maar qua marketing staan zijn ze onbetwist aan de top – daar kunnen de mannen cq. vrouwen achter het K-bier nog een puntje aan zuigen.

  11. Wie zegt op

    Vreemd , dat ik niemand Singha bier hoor noemen !!

    Het is in Thailand mijn favoriete bier !

    Iet duurder dan Chang , maar ook iets lekkerder [ voor mij dan ]

  12. franky zegt op

    In het hoofdstukje “Geschiedenis” schrijf je over “het in Indonesië marktbepalende Bintam”. Naar mijn mening moet dat “Bintang” zijn. In het Indonesisch betekent Bintang “ster” en dat is dus dezelfde rode ster als die van Heineken. Zeker geen toeval ……

  13. Henk zegt op

    Wij verkopen nogal wat bier in ons winkeltje .Zelf ben ik liefhebber van een lekkere koude Leo en dat was ook ruim 80-90% wat wij aan bier verkochten . Toen kwam Chang met hun nieuw bier want niet alleen de fles maar ook de inhoud is veranderd van 5.8 naar 5.5 %alcohol .
    Iedereen moest in een keer perse Chang hebben en dat hebben we zelf maar bij de groothandel gehaald .De laatste oude flessen heeft de familie opgedronken
    De volgende bestellingen waren 1/2 Leo 1/2-Chang maar na enkele maanden denk ik dat de laatste bestelling een flop is geweest omdat we bijna geen Chang meer verkopen want iedereen is teruggegaan naar Leo ,maar onze voorraad is zeker voldoende tot aan de songkran……………………………………………………….
    . Proost allemaal !!!

  14. martin stalenhoef zegt op

    Een directeur van de Heineken heeft eens in een intervju gezegd We hebben niet het
    beste bier maar wel de beste reclame mensen

  15. Eugenio zegt op

    Ongeveer 9 jaar geleden heeft Singha het alcohol percentage verlaagd van 6 naar 5 procent. Weinig mensen hebben hiervan iets gemerkt. Het leek wel of ik toen de enige was die hiervan baalde. Al bijna tien jaren drinken we dus met zijn allen kritiekloos een slap aftrekseltje van dat vroegere lekkere pittige biertje.

    De fabrikanten (Thaise monopolisten; de Staat weet namelijk wel raad met buitenlandse kwaliteitsimport) willen liever minder alcoholbelasting betalen, dus winst optimaliseren, dan dat ze zich zorgen maken over de werkelijke kwaliteit van hun product. Een beetje korte termijn denken, maar dat komen we in dit land wel vaker tegen op velerlei gebieden.
    Als het zo door gaat, wordt binnen een paar jaar bier van 3 procent gewoon de norm.

    http://www.cyansiam.com/blog/2013/11/02/new-alcohol-tax-thailand/

  16. kjay zegt op

    Ik word een beetje moe van dat azijngezeik over Heineken! hebben jullie een idee wat er aan Heineken bier over de wereld gedronken wordt? We gaan het eens omdraaien: Zijn alle mensen in de wereld nu zo dom en hebben ze geen smaak of zijn het de azijnzeikers die n hekel aan Heineken hebben en zelf geen smaakpupillen bezitten???? Ik ga voor het laatste! Laat iedereen lekker drinken waar die zich het beste bij voelt en laat de bierdrinker in zn waarde, welk bier het ook moge zijn. Over smaak valt ten slotte niet te twisten!

    • Willem zegt op

      Beste bierbuikers eh gebruikers,
      Ik kan me zo aansluiten bij kjay, als het om smaak en twisten gaat. In Nederland dronk ik weinig bier omdat ik er zo van begon te lopen, maar hier in de tropen ligt zo n biertje anders. Heineken en Singha zijn gewoon te bitter, maar ik koop nu Chang Classic per tray en waar mogelijk van de tap …. En de dames vinden het ook heerlijk al moet je na de 4 e soms wel eens doorduwen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website