De sluiting van de Asian Highway en de overstroming van industrieterreinen in Ayutthaya heeft niet alleen gevolgen voor de fabrieken die daar gevestigd zijn maar ook voor fabrieken elders in het land.

Assemblagefabrieken in Chon Buri en Rayong zijn afhankelijk van onderdelen die in Ayutthaya worden gemaakt.

Sommige bedrijven hebben een stop gezet op overwerk en de zaterdagdienst om voldoende onderdelen te hebben voor de normale productie, zegt Suparat Sirisuwanangura, hoofd Automotive Industry Club van de Federation of Thai Industries. Andere maatregelen zijn het zoeken van secondaire bronnen en in het uiterste geval import vanuit andere Aziatische landen, zoals Maleisië en Indonesië.

Alhoewel de Asian Highway, de belangrijkste verbindingsweg met het Noorden, is gesloten lukt het de transporteurs nu nog steeds via lange omwegen hun bestemming te bereiken. Maar dan moet er natuurlijk wel iets te vervoeren zijn. ‘Factories, not only those in Ayutthaya, might find it difficult to secure supplies of raw materials’, zegt Thongyu Khongkhan, adviseur van de Land Transport Federation of Thailand.

Minister Plodprasop Suraswadi (Science and Technology) zegt dat de regering er alles aan doet om de industrieterreinen in Rangsit (Pathum Thani) droog te houden. ‘Industrial estates in Rangsit are home to parts and components plants, many of which supply manufacturers in the Map Ta Phut area [een groot industriegebied].’

FTI vice-voorzitter Tanit Sorat schat dat de schade als gevolg van productieonderbrekingen in alle door water getroffen provincies 25 miljard baht per maand bedraagt. Electronica fabrieken hebben tot 6 maanden nodig om hun normale productie te herstellen. Consumentenartikelen kunnen schaars worden omdat 100 vrachttreinen in de getroffen gebieden niet kunnen rijden.

De president van de Thai Logistics Services Provider Federation verwacht dat zelfs de haven van Bangkok, de Lad Krabang containerterminal en luchthaven Suvarnabhumi getroffen kunnen worden.

www.dickvanderlugt.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website