Melding: Rob
Betreft: Aranyaprathet/Sakaew

Jaarverlenging op basis van retirement in Aranyaprathet/Sakaew. De afgelopen 3 jaar vroeg ik een verlenging aan, waarbij het voldoende was dat ik d.m.v. een inkomensverklaring c.q. visumondersteuningsbrief van de ambassade aantoonde dat ik maandelijks minimaal 65.000 baht aan inkomsten had. September j.l. las ik tot mijn verrassing op TB dat bezoekers aan de immigration in Aranyaprathet onlangs daarnaast ook nog een Thaise bank moesten hebben en aan moesten tonen dat de maandelijkse bedragen uit het buitenland kwamen.

Na navraag bij dit kantoor werd dit bevestigd. De officer gaf aan dat deze maatregel ingegaan was per maart en dat ik dus in december bij mijn verlengingsaanvraag 9 maanden moest tonen. Toen ik aangaf nog geen Thaise bank te hebben, gaf hij aan dit snel te regelen en dat het goed was als ik in december 3 maanden stortingen kon tonen.

Vanuit het immigration kantoor meteen naar de Kasikorn bank. De medewerkster zei dat ik als buitenlander geen rekening kon openen. Ik vertelde haar (met steun van mijn Thaise vrouw) dat ik die echt nodig had i.v.m. mijn “visum”. Daarop kreeg ik een Engels sprekende medewerker aan de telefoon, die vervolgens de bank medewerkster uitlegde dat het wel degelijk mogelijk was. Vervolgens kwam er een dik boekwerk met procedures tevoorschijn in zowel de Thaise als Engelse taal. Na een uur of 2 beschikte ik over mijn account.

Meteen terug naar de immigration office waar ik aan een andere jongere medewerker liet zien dat ik een eerste storting van minimaal 65.000 baht gedaan had met de vraag of dit zo goed was. Hij beaamde dat en merkte op dat ik geen brief meer van de ambassade hoefde te overleggen. Eigenlijk wilde ik dit bevestigd hebben door de medewerker die ik eerst gesproken had, maar een mevrouw in uniform kwam erbij en zei ook dat een brief niet nodig was. En zo ging ik huiswaarts.

Half november, een maand voor het verstrijken van de einddatum van mijn eerdere verlenging betrad ik het sfeervolle houten gebouw van de immigration office. Geen nummertje trekken, weinig mensen voor me en snel aan de beurt. Alle meegebrachte documenten o.a. van de bank werden in ontvangst genomen door de jongere medewerker, die mij nog herkende. Na een halfuurtje werd ik bij de mevrouw in uniform die ik eerder ook gesproken geroepen. Er klopte iets niet met de maandoverzichten van de bank. Ik had wel elke maand meer dan 65.000 baht gestort uit het buitenland maar niet regelmatig in tijd gezien. Dan weer aan het begin van de maand en daarna weer meer aan het eind.

Betekende volgens haar dat ik alsnog een brief van de ambassade moest overleggen. Ik vroeg hierover opheldering aan de medewerker achter de balie en die bevestigde dit. Alle drie de medewerkers boden mij hun excuses aan omdat ze verkeerde informatie hadden verstrekt en het voor mij vervelend vonden dat ik nu helemaal naar Bangkok moest. Ik informeerde hen dat ik dit ook via de post kon afhandelen. Ondanks dat kreeg ik nog meer excuses en vertrok.

Ongeveer een week later had ik de brief van de ambassade keurig per post ontvangen en toog opnieuw naar Aranyaprathet. Een ritje met de auto van 50 minuten. Ik werd vriendelijk ontvangen en opnieuw bood ik alle papieren met nog de datum van mijn vorige bezoek inclusief de beruchte brief aan aan de officer achter het loket. In de tussentijd nog de pasfoto in kleur omgewisseld voor een in zwart wit (had ik gelukkig bij me), twee keer op de foto en …….. moest ik een tekening maken van de route van mijn woonplaats naar het immigration kantoor. Dat was weer iets nieuws zuchtte de mevrouw in uniform, die ook nog een begin van de tekening maakte die we vervolgens zelf mochten afmaken.

Al met al weer een bezoek met veel verassingen. Gelukkig en bewust was ik een maand voor het verstrijken van de einddatum begonnen met de aanvraag van de nieuwe verlenging. Ook gelukkig dat de te overbruggen afstand niet zo groot is. En een bezoek aan immigration wordt altijd gekoppeld aan een aantal andere aangename bezoeken in Aranyaprathet.

En tot slot – en daar gaat het natuurlijk om – mag ik weer een jaar in dit prachtige land verblijven. En dit als resultaat van respect voor elkaar, relativeren en geduld.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”

Vriendelijke groeten,

RonnyLatYa

17 reacties op “TB Immigration Info Brief 120/19 – Immigration Aranyaprathet/Sakaew – Jaarverlenging”

  1. Cornelis zegt op

    Het is toch werkelijk ongelofelijk: die lokale, van de regelgeving afwijkende en duidelijk volstrekt willekeurige stellingname van sommige immigratiekantoren. Nòg erger is dat je er niets tegen kunt doen; je accepteert de onzin of je vertrekt. Je kunt in Thailand in feite geen plannen maken die verder reiken dan de eerstvolgende verlenging. Triest!

  2. ruud zegt op

    Het is altijd mijn gewoonte geweest mijn verlenging van het verblijf aan te vragen op het moment dat het mogelijk is.
    Dat is 45 dagen van tevoren in mijn geval.
    In deze tijd, dat eisen voortdurend veranderen, lijkt het me voor iedereen verstandig, om dit te doen.
    Als je wacht tot de laatste dag, kun je een hoop gezeur krijgen, als je iets mist.

  3. Taruud zegt op

    Ik ging ook mooi op tijd: 40 dagen van tevoren. Nee het kon pas vanaf 1 maand van tevoren. Dus onverrichter zake weer naar huis. 10 dagen later weer terug. Vriendelijk geholpen en binnen een half uur alles geregeld : jaarverlenging en de 90 dagen melding in een keer. Dit was in Udon Thani.

  4. Dirk zegt op

    In augustus dit jaar deed ik melding van de problemen die ik had, dezelfde als hierboven beschreven. U herinnert zich misschien nog mijn post op dit blog…
    Ik ben echter niet bij de pakken blijven zitten en heb de Belgische ambassade daarvan op de hoogte gebracht. Ze waren reeds op de hoogte van het probleem en zegden me dat ze contact opnamen met immigratie. Onlangs belde ik weer om te weten hoe het nu stond, en men zei me dat het probleem opgelost was: Er moest bij het affidavit een verklaring bij die je moet ondertekenen. Dan wordt
    je handtekening gelegaliseerd en zou je geen probleem meer hebben. Dus ik terug naar Aranyaprathet, om te zien of het klopte, maar blijkbaar wist de man achter het loket nog niet van dit nieuw document. De medewerkster gaf hem dan de raad even te bellen naar Bangkok, wat hij deed. Na dit telefoontje zei hij me dat het inderdaad OK was zo, en ik volgend jaar opnieuw mijn verlenging (die ze toen veranderden in een verlenging op basis van mijn huwelijk) opnieuw zou kunnen veranderen in een retirement extension. En nu maar hopen dat ze tegen augustus weer niet van gedacht veranderen…

    • RonnyLatYa zegt op

      Vreemd eigenlijk, want het “Affidavit” is al een verklaring die je maakt, ondertekend en waarbij enkel je handtekening wordt gelegaliseerd.

      Er staat immers op:
      “Under penalty of perjury, I … assume full and complete responsibility for the veracity of the claims herein.”

      Wat is de zin dan nog van een bijkomende verklaring vraag ik me af, en wat staat er dan precies in die bijkomende verklaring ?

      Ik hoor net van iemand die enkele dagen geleden achter zijn “Affidavit” gegaan is. Er is hem op de ambassade niks gezegd dat er een bijkomende verklaring moest bijgevoegd worden.
      Vandaag is hij dan naar immigratie Kanchanaburi geweest en kreeg hij te horen dat het “Affidavit” niet meer wordt aanvaard zonder bewijs van maandelijkse stortingen.
      Van de ene dag op de andere… zonder overgangsperiode.
      Typisch immigratie.

      Zoals je zegt. Het is elk jaar weer hopen dat men weer niet met wat anders afkomt.

  5. David H. zegt op

    Dus diegenen die per maandoverschrijven moeten dit nu ook nog eens per 30 dagen bvb doen , daar poster er op gewezen werd dat de datums ver uiteen lagen , alhoewel maand per maand (datum wijze per kalendermaand )

    Je kan het niet rarer maken dan dat een Immigratie indivudeel kantoor kan !

    • ruud zegt op

      Pensioenen worden normaal gesproken iedere maand op dezelfde datum – of misschien er heel dicht bij als die datum op Zondag valt – overgemaakt.

      Er zijn dus waarschijnlijk twijfels gerezen of dat geld wel van een pensioen afkomstig was.
      Die 65.000 Baht moeten namelijk inkomsten zijn, geen overboekingen van eigen geld van een rekening in het buitenland.

  6. Ferdinand zegt op

    Dit soort berichten weerhoud mij ervan om lange termijn planning te maken.
    Ik heb op basis van mijn Non Immigrant O visum een jaar extentie ontvangen en was de ondersteuningsbrief van de Ned Ambassade voldoende om mijn inkomen te bevestigen.
    Maar ik verblijf een half jaar in Thailand en een half jaar in Nederland.. en zou bij de verplichting van maandelijks 65000 baht bijna mij hele salaris moeten overmaken.. en dan heb ik geen geld om in NL de onkosten te betalen ..
    Maar ik heb het idee dat die verplichting er niet is voor het Non-imm-O visum, en je verblijft op basis van retirement.. en wel als je definitief het hele jaar in Thailand wil blijven..
    Corrigeer mij maar als ik het mis heb.

    Ik zou volgend jaar er voor moeten zorgen om dan 800.000 baht op de bank te hebben.. want dan vragen ze (nog) niet maar maandelijkse stortingen.. als ik het goed begrepen heb.

  7. Roland zegt op

    Ik hoor hier steeds maar van maandelijkse overschrijvingen. Maar dat valt toch veel hoger uit aan overschrijvingskosten dan pakweg slechts een of twee overschrijvingen te doen per jaar van een bedrag dat 400.000 baht overschrijdt. Maar wel bovendien een officieel document kunnen voorleggen dat het geld afkomstig is van een gewettigd inkomen.
    Of stel dat je benevens de 800.000 baht die verplicht op een Thaise bankrekening moet staan ook nog een tweede of derde Thaise bankrekening hebt met pakweg een miljoen baht erop dat dient als leefgeld, dit gekoppeld aan de bevestigingsbrief van de Ambassade hier moet toch ook ok zijn?
    Dan kan je toch duidelijk aantonen dat je hier voldoende geld hebt om van te leven en afkomstig van een regelmatig inkomen?
    Ik zou geen zin hebben om elke maand opnieuw een overschrijving te doen, wat een rompslomp.
    Bovendien kan je dan wachten tot de wisselkoers wat beter uitkomt dan dat dit nu het geval is.

    • ruud zegt op

      Ik heb een vrijstelling van de Nederlandse belastingdienst die eist dat mijn pensioen naarThailand wordt overgemaakt.
      Dat doet de verzekeraar keurig iedere maand voor mij.
      Daar heb ik geen omkijken naar.

      Verder lijkt de Thaise immigratie 12 maandelijkse betalingen te verwachten.
      Of daarvan kan worden afgeweken met kwartaal betalingen, of halfjaar betalingen, kan misschien per kantoor anders zijn.
      Maar daar zit dan vervolgens het risico aan vast, dat een eventuele nieuwe chef daar anders over denkt en de verlenging weigert.

  8. Yan zegt op

    De hele warboel en onvriendelijke alles behalve doeltreffende houding tegenover expats zet velen ertoe aan hun “lange termijn planning” elders te gaan zoeken…De hele poppenkast in Thailand hoeft voor mij niet meer. Het verplichte inkomen waar het merendeel van de Thai enkel kunnen van dromen, de verplichte dure verzekering die per se van een Thaise maatschappij zou moeten komen, alle regeltjes die om de haverklap aangepast worden maar geenszins uniform zijn in heel het land…de onbekwaamheid van het ambtenaren apparaat…de dure baht, de stijgende prijzen…enz…enz…

    • Dirk zegt op

      Kleine opmerking: Volgens mij moet de verzekering niet verplicht genomen te worden bij een Thaise maatschappij! in de voorschriften staat:
      Guidelines Non-Immigrant Visa (O-A):

      First year, all applicants can buy health insurance from insurance companies in their owned countries or authorized company in Thailand. When applicants want to renew the visa, the applicants must buy insurance from authorized insurance companies in Thailand only. …

      The listed companies that participate in this scheme:
      Aetne
      Dhipaya
      AXA
      Pacific cross health insurance
      Thaivivat
      Thai Health
      LMG

      VB: Ik heb een verzekering bij AXA in België, die mij het officiele Thaise document ingevuld en ondertekend bezorgde.
      De tekst zegt niet dat het een Thaise maatschappij moet zijn, maar een maatschappij die erkend is door Thailand! (Zoals AXA)

      Voor de taalkundigen onder jullie is het nog duidelijker: mocht er een komma staan:
      … (insurance companies, in Thailand only) … zou het een Thaise maatschappij moeten zijn.

      Spijtig genoeg is dit weer reden voor verschillende interpretaties door verschillende I.O.’s, zoals gewoonlijk, maar bij discussie vraag ik de juiste uitleg in Bangkok!
      Dirk

      • Yan zegt op

        Bedankt, Dirk, voor uw terechte opmerking….Hierbij zou ik dan graag een antwoord vinden op de vraag of “MUTAS”, de overkoepelende (Belgische) verzekering voor het buitenland die in haar statuten verzekert dat de verzekering in àlle landen van de wereld geldt, dan ook in Thailand aanvaard wordt….door de Thaise overheid. Dit zou geen probleem mogen geven….

        • Cornelis zegt op

          Je verzekering zal hoe dan ook bereid moeten zijn om het ‘Foreign Insurance Certificate’, voor dit doel vastgesteld, te ondertekenen, anders kun je het wel schudden.
          Als in NL ingeschrevene vermoed ik dat mijn zorgverzekeringsmaatschappij – Zilveren Kruis – het niet zal willen tekenen, Zorg in het buitenland is wel gedekt in mijn polis, maar gelet op het feit dat je met het visum een vol jaar in TH kan blijven terwijl je die verzekering bij een langer buitenlands verblijf dan 8 maanden per jaar juridisch gezien kwijtraakt omdat je dan in NL uitgeschreven dient te worden, vermoed ik dat er niet getekend wordt…….
          Nog een belemmering: je maatschappij moet verklaren dat de verzekering in overeenstemming is met het Thaise kabinetsbesluit terzake……..
          Zie hier het certificaat: https://longstay.tgia.org/document/overseas_insurance_certificate.pdf

      • mairoe zegt op

        Het maakt niet zo veel uit hoe iemand een tekst leest: in het jaar na aanvraag bij de Thaise ambassade/consulaat in iemands thuisland is een Thailand dekkende polis voldoende. Bij het vernieuwen (renew) dus verlengen van het verblijf met nog een jaar is een polis nodig gekocht van een maatschappij die “authorized” is in Thailand. Dat mag een Thaise maatschappij zijn, dat hoeft niet. Welke maatschappijen in aanmerking komen wordt door de Thai General Insurance Assoiciation in volgende lijst duidelijk weergegeven. http://longstay.tgia.org/home/companiesoa
        Zij die een (Thaise) health insurance hebben doen er goed aan de betreffende polis aan de hand van deze lijst te checken op haar werkzaamheid in Thailand. Zo ja, prima. Zo neen, schaf een ander aan. Duidelijker maken ze het in Thailand niet, wel moeilijker!

        • Cornelis zegt op

          ‘Werkzaamheid’ in Thailand van je verzekering is helaas niet voldoende. Zie mijn reactie hierboven.

      • ruud zegt op

        Ik ben geen expert in komma’s, maar ik geloof niet, dat een komma op die plaats niet veel aan de betekenis van de zin verandert.

        Als het alleen om Thaise maatschappijen zou gaan, zou ik schrijven: from authorized insurance companies in Thailand.
        of : the applicants must buy insurance, from authorized insurance companies in Thailand only. …

        Overigens zulen er maar weinig expats zijn, die een eigen land bezitten (in their owned countries)

        Als je echter naar de complete tekst kijkt:

        1. First year, all applicants can buy health insurance from insurance companies in their owned countries or authorized company in Thailand.

        2. When applicants want to renew the visa, the applicants must buy insurance from authorized insurance companies in Thailand only. …

        Geeft regel 1 de keuze tussen een verzekeraar in eigen land of een maatschappij die in Thailand de verzekering mag aanbieden.

        Bij de verlenging in regel 2 wordt de keuze beperkt, tot maatschappijen die in Thailand de verzekering mogen aanbieden.
        Dat zou eventueel een verzekeraar uit een ander land kunnen zijn, die toestemming heeft de verzekering aan te bieden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website