Laat de ene hand vooral niet weten wat de andere doet

Door Hans Bos
Geplaatst in Column, Hans Bos
Tags: ,
10 april 2018

Omdat ik onlangs de app van mijn zorgverzekering in Nederland (VGZ) op mijn telefoon zette, kon ik ineens een hoop gegevens inzien. Opmerkelijk was dat de huisarts elke eerste dag van een kwartaal ruim 21 euro inschrijftarief declareert. Ook een aangehangen stichting en een maatschap krijgen elk kwartaal wat geld toegestopt.

Een vreemde zaak, want ik ben al een jaar of tien uit Nederland uitgeschreven. In die periode heeft de huisartsenpost zeker een bedrag van 1000 euro in de boeken kunnen bijschrijven, zonder daar iets voor te doen. Ik heb mij daar nooit meer gemeld. Dat lijkt me niet de bedoeling, zeker met al die verhalen over oplopende zorgkosten…

De klacht richting VGZ levert op dat dit de normaalste gang van zaken is in Nederland. Als ik er een einde aan wil maken, dien ik mijzelf bij de huisarts uit te schrijven.

Dat klinkt simpeler dan het is, want mijn oude huisarts is inmiddels opgegaan in een groter geheel. Het oude email adres werkt niet meer. En de mail aan VGZ krijg ik terug. Een oude vos is echter niet voor één gat te vangen. Via allerlei google-zoektochten vind ik het nieuwe adres en verzoek mij daar uit te schrijven. Even wachten of dat allemaal goed gaat.

Opmerkelijk is dat een verzekeraar er als de kippen bij is om de zorgverzekering te beëindigen als de persoon in kwestie zich laat uitschrijven. Blijkbaar weet een verzekeraar bijzonder goed wat zich in de gemeentelijke administratie afspeelt. Dat dit niet gelijk gevolgen heeft voor vergoedingen aan (huis)artsen is een lacune.

Evenmin valt te pruimen dat een verzekeraar doof is voor voorstellen van behandeling in het buitenland, of inkoop van medicijnen in Nederland die de zorgkosten sterk kunnen drukken. Het is eenvoudiger om de premies te verhogen…


» Laat een reactie achter


10 reacties op “Laat de ene hand vooral niet weten wat de andere doet”

  1. Bert zegt op

    Je wilt toch niet al die managers werkeloos maken 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  2. Jörg zegt op

    Je hebt al die tijd ingeschreven gestaan en kon dus bij die huisarts terecht, wellicht hield je zelfs de plek van een andere potentiële cliënt bezet. Dus niet meer dan logisch dat daar kosten aan verbonden zijn. Duizend euro lijkt veel, maar is nog geen 9 euro per maand over die periode van 10 jaar. Als je jezelf wat beter geïnformeerd had, dan had je dit ook gewoon kunnen weten overigens.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
    • Ger-Korat zegt op

      Verzekeraars krijgen dus een verzoek om voor persoon A een maandvergoeding aan de huisarts te betalen. Dan is het toch simpel van de verzekeraar om te zeggen dat de huusarts geen vergoeding krijg want meneer A is uitgeschreven bij de verzekering. Dan kan de huisarts deze wijziging dus ook verwerken. Louter iets tussen de verzekeraar en de huisarts.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  3. Antonio zegt op

    Verhaal klopt niet geheel,
    Het collectief van een huisarts maakt dat hij zijn praktijk kan runnen, en de consult kosten als je dan een keer langs komt laag kan houden,
    Want als je dan een keer je huisarts bezoekt dan kost een consult a 20€ (tenminste mijn huisarts) Dat staat in schril contrast met een bezoekje aan het ziekenhuis waar je onder de 100€ niet buiten komt voor een consult.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Rene Martin zegt op

    Misschien worden de huisartsen niet betaald per behandeling maar dus 1x per kwartaal.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. ger de kok zegt op

    Het is mij niet vreemd. Ik heb met de zelfde buraucrate ‘regelgeving’ te maken. Mijn huisarts declareerde meerdere malen een consult terwijl ik in Thailand verbleef. Toen ik dit meldde bij mijn zorgverzekering, kreeg ik het verzoek mijn huisarts hier op te wijzen! Ik liet weten, dat ‘ik niet in dienst ben van mijn zorgverzekeraar’. Daarna bleef het stil.
    Assistentes brengen een ‘consult’ in rekening bij elke handeling die zij doen, wanneer je hen voor wat dan ook benadert. Een telefoontje met de huisarts is al een consult.
    De Nederlandse ‘zorg’ is zieker dan menig patiënt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  6. Marcus zegt op

    Hans, een raar verhaal toch. Je bent al meer dan 10 jaar uitgeschreven. Maar je hebt nog steeds een VGZ verzekering, want je schrijft dat je hun app gedownload hebt en dat doe je alleen maar als je weet dat je verzekerd bent. Maar dat kon je niet weten, want je betaalde niet……….toch???? Of betaalde je je wel een premie, maar dan waarom ????
    Kan de logica dus even niet volgen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
    • stevenl zegt op

      Ik neem aan dat Hans de VGZ expat verzekering heeft.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Hans Bos zegt op

      Wie mijn verhalen op Thailandblog volgt, weet dat ik via VGZ verzekerd ben met de Universeel Compleet Polis, zeg maar een expatverzekering. Vorig jaar was ik nog verzekerd bij Univé, maar die heeft deze verzekeringen overgedaan aan zusterbedrijf VGZ. Dan is het toch logisch en helemaal niet raar dat ik na een paar maanden de app download? Ik betaal premie (572 euro per maand) maar heb al tien jaar geen ‘gewone’ zorgverzekering.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  7. Christina zegt op

    Hetzelfde gebeurt bij de apotheek uitleg medicijnen die werden eerst apart vermeld na vele klachten niet meer maar het geld krijgen ze wel ook al krijg je geen uitleg of gebruik je de medicijnen al jaren.
    Kom je bij de apotheek voor een medicijn dat je al jaren gebruikt zijn het eerst witte pillen nu oranje telefonisch contact leverancier kon geen witte leveren. Maar het even aan je mededelen slaan ze over.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website