Column – Wanneer monniken meer houden van geld dan van karma
Monniken in Thailand, het zijn de spirituele gidsen van het volk. Althans, dat zou je denken. Maar tegenwoordig lijken sommigen meer geïnteresseerd in de nieuwste iPhone dan in verlichting. Het boeddhisme is hier een industrie geworden, compleet met marketingcampagnes, sponsordeals en – waarom niet – een vleugje witwassen. Wie had gedacht dat Nirwana bereikbaar was via een offshorebankrekening?
Elke maand is het raak. Een monnik met een Lamborghini, een abt met een zwembroek vol contant geld of een tempel die functioneert als illegaal casino. Het lijkt wel een slechte komedie. Je verwacht bijna dat de volgende monnik wordt gearresteerd in een privéjet met een gouden Boeddhabeeld volgespoten met cocaïne. Maar goed, wie zijn wij om te oordelen? Misschien is dat gewoon een bijzondere meditatiepraktijk.
Wat deze situatie zo fascinerend maakt, is de pure brutaliteit ervan. Een monnik zweert armoede, maar wordt betrapt met een horloge die voor de meeste Thai een jaarsalaris betekent. Als je dan toch boeddhistisch hebt afgezworen om te liegen, kun je maar beter schaamteloos eerlijk zijn. Misschien een nieuwe mantra proberen: “Om mani padme… Porsche?”
De tempels zelf? Die worden steeds meer het Disneyland van de spirituele wereld. Toeristen komen om selfies te maken met monniken die ondertussen hun Venmo QR-code laten zien. Wil je zegeningen? Prima, maar dat komt niet zonder een flinke donatie. En als je denkt dat dat geld naar liefdadigheid gaat, dan heb je de afgelopen krantenkoppen duidelijk gemist. Nee, dat geld gaat naar privévilla’s, luxe spa’s en – ironisch genoeg – advocatenkosten.
Het echte probleem is misschien wel hoe makkelijk deze misstanden worden genegeerd. Boeddhisme in Thailand is een heilige koe die je niet mag aanraken. Als een monnik in opspraak komt, wordt het afgedaan als een “persoonlijk incident”. Alsof het een beetje onhandig struikelen was in plaats van opzettelijk struikroven. En het volk? Die blijft offers brengen, in de hoop dat hun karma-opwaardering nog steeds geldig is.
Het is moeilijk niet cynisch te worden. Boeddha predikte eenvoud, wijsheid en mededogen. Wat we krijgen is een circus van decadentie, hypocrisie en belastingontduiking. Als er reïncarnatie is, draait Boeddha zich waarschijnlijk elke keer om in zijn volgende leven. Misschien is hij nu wel terug als een belastinginspecteur. Dat zou de ironie tenminste compleet maken.
Maar goed, laten we niet te negatief eindigen. Er zijn nog steeds eerlijke monniken, ware spirituele leiders die hun leven wijden aan verlichting. Het enige probleem? Ze rijden geen Ferrari en halen daardoor nooit de voorpagina’s.
Over deze blogger
- De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.
Lees hier de laatste artikelen
- Column10 december 2024Column – Langnek leed en kortzichtige toeristen
- Column8 december 2024Column – “No money, no honey”: de absurde grens tussen liefde en handel
- Column6 december 2024Column – Hypocrisie onder de tropenzon is het nieuwe normaal
- Column4 december 2024Column – Koh Phi Phi knettergek: Een toeristendrama op wieltjes
Prachtig stuk. Slaat de spijker op z’n kop.
Ik zeg altijd maar; Thai Budhism is geen Buddhism.
Het is een geldmakende industrie, en voor de Thaise Overheid op afstand een goedkope voorziening om meer dan 300.000 werklozen niet te hoeven onderhouden.
Ook bij wijlen een prachtige ‘schuilplaats’ om onder te duiken, als je ‘problemen’ hebt, tot het stof is neergedaald.
Mooi voorbeeld is die voormalige politieke ophitser/tv & pers tycoon Sondi die mede de oorzaak was van de coup in 2014.
Toen de maatschappelijke grond hem te heet onder de voeten werd ging hij 1 jaar als monnik een Tempel in.
Ik erger me al langer aan allerlei praktijken vanuit de tempelarij alwaar het altijd maar om geld gaat. Mijn vrouw gaat weleens naar een van de vele tempels hier te CHM om aldaar te vragen hoe haar toekomst eruit gaat zien, welke beslissing zij moet nemen, en om de zielenheil van overledenen in de familie. Ik zeg dan altijd maar dat het laatste het uitgangspunt van bezoek zou moeten zijn, en die andere twee beweegredenen een kwestie van nadenken. Ik ga wel eens mee en verbaas me altijd om de kermisachtige sferen. Maar behalve dat soort taferelen, wat afgelopen dagen in het nieuws was slaat toch alles: https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2907430/buddhist-monastery-using-human-bodies-for-meditation Ik meen me te herinneren dat jaren geleden dergelijke praktijken ook ontdekt waren in een tempel bij Korat. Duidelijk mige zijn dat het Thai boeddhisme draait om primitieve animisme, en stilletjesaan verwordt tot een ordinaire natuurgodsdienst. Ach, in 2013 eenzelfde discusie: https://www.thailandblog.nl/stelling-van-de-week/boeddhisme-thailand-moet-schop/
Even terug in de tijd – Belgie-Nederland en bij uitbreiding Europa en de Katholieke Kerk.
Verdeel en heers is werk voor de burgerlijke top
Hou ze arm was werk voor de Kerk
Hou ze dom dan weer via veelal Katholiek onderwijs.
Die weerspiegeling zie je nu ook duidelijker aan de oppervlakte komen in Thailand waar dat systeem in vroegere jaren bij gebrek aan snelle verspreiding onder de radar bleef zie je het nu bijna live in Media.
Voor alle duidelijkheid ik ben katholiek geboren en ben dat nog steeds met die verandering – ik geloof maar wantrouw de aardse vertegenwoordigers van mijn geloof.
Het getuigt alvast van veel lef om op een Thailand blog een uiterst negatief artikel te schrijven over het Boeddhisme en zijn monniken.
Ik vind het ergens ongepast al is het maar uit waardering naar mijn Thaise echtgenote toe.
De lezers die dit weer een uitstekend artikel vinden en mee onderstrepen hoe slecht de monniken wel zijn, diezelfde lezers gaan straks wel netjes met hun dame naar de tempel om hun schietgebedjes op te zeggen en rijkelijk te doneren aan dit prachtig geloof.
Je hebt helemaal gelijk Paul, de excessen worden breed uitgemeten in de media en dat is ook goed, maar het blijft natuurlijk wel een heel klein percentage en zal niet veel afwijken van andere religies.
De tempels zijn buurthuizen, crematorium en gebedshuizen ineen, als dat weg zou vallen zouden zelfs de grootste criticasters hier het gaan merken en dan niet in positieve zin.
De jongere generatie is zich wel degelijk bewust van de uitwassen in het Boedhisme, ik heb drie jaar aan mijn vrouw moeten vragen om de dhammakaya tempel te bezoeken , ze zij letterlijk , dat is een dief.Gaat ze waarschijnlijk niet in het openbaar herhalen 🙂 Ik heb altijd gezegd er is niks mis met religie , cristelijk – boedhisme – hindoeisme of islam. Het zijn diegenen die er misbruik van maken die hun religie een slechte reputatie bezorgen.En die zijn er in elke religie, ik ben van huis uit katholiek opgevoed maar kom al meer dan 45 jaar in geen kerk meer binnen, omdat ik walg van het misbruik dat de katholieke kerk van de zwakken in de samenleving heeft gepleegd. Gelukkig is er nu inderdaad sociale media die de misbruiken sneller naar buiten brengen.En laat ons hopen dat al die uitwassen zoveel mogelijk verdwijnen.
Ik heb het artikel nu 3 maal gelezen en heb niet de indruk dat de schrijver verwijst naar een paar enkelingen die de boel misbruiken.
Beste Hendrik dan ben je toch toe aan een leesbril. Er staat: Maar tegenwoordig lijken sommigen meer geïnteresseerd in de nieuwste iPhone dan in verlichting.
sommigen is niet iedereen, toch?
En dit: Maar goed, laten we niet te negatief eindigen. Er zijn nog steeds eerlijke monniken, ware spirituele leiders die hun leven wijden aan verlichting.
Dus nu voor de 4e keer lezen…..
Laten we wel wezen: het boeddhisme is géén godsdienst. Het is een levensfilosofie. Vanwege het tekort aan god(en) hangt de ‘leer’ tegen het hindoeïsme en het animisme aan. Het hindoeïsme kent ontelbare goden. In de Vedische geschriften worden 33 goden vermeld, maar elders wordt het aantal goden beschreven als ‘330 miljoen’, met andere woorden: ‘oneindig’. Ganesha, de god met het olifantenhoofd, is in Thailand het meest bekend, want meest tot de verbeelding spr ekend vanwege de verschijning. Terug naar de filosofie- er zijn 3 ‘vergiften’: woede, hebzucht, onwetendheid. Over Thaise onwetendheid is al veelvuldig geschreven. Over hebzucht staan de kranten dagelijks vol, en over woede zullen we het maar niet hebben, want zeer fataal. https://npo.nl/start/video/de-drie-vergiften
Wij zijn net terug van 3 weken Thailand. Ons is ook al opgevallen hoe het na 6 jaar veranderd is in de tempels veel veranderd is. Toen was het er mooi, nu struikel je over de kluizen van 80cm hoog. Soms 4 of 5 naast elkaar. Een voor de school, een voor zonnepanelen, een voor dit en een voor dat. De Thai geven er alles aan. Op een plek lag een stapel zakken rijst. Je kunt een zak doneren voor schoolkinderen. Je mag je naam op een sticker op de zak schrijven. Als je de zakjen bekijkt zie je dat dezelfde zak al door meerdere mensen brtaald is. Zo ook met bloemenkransjes die je koopt en op een vijvertje kunt leggen. Zodra je weg bent halen ze het uit het water en gaat het weer in de verkoop. Als ergens 5 monnikken in een tempel zijn hebben ze alle 5 een gsm vast. Al biddend kijken ze er op en maken er foto’s mee. Wij zien het wel maar de Thai willen het niet zien.
Ik vraag mij dan ook vaak af wie zal dit uiteindelijk allemaal betalen, ja zeker de in goed geloof aanwezige arme bevolking.
Je hoeft het gas niet al teveel in te trappen, of je ziet de ene na de andere tempel alweer verschijnen in je gezichts veld.
En elke tempel wordt wel bemant door 10 of meerdere monniken die de ganse dag niks doen.
En ook als bij ons als de dorps luidspreker rond zes uur weer schalt, gaat het meestal weer over geld voor de Wat.
Ik doe er niet aan mee, heb genoeg gezien en gehoord.
Het Binta batten morgens ging vroeger ooit eens te voet, nu komen ze met een pickup.
Ja van lopen wordt je moe.
Janneman
Een vraag aan jan beute, als ik het goed heb woon jij toch in prasaat. Ik wil jou graag een paar dingen vragen als het jou uitkomt. Mijn email is [email protected] bedankt alvast.