Column: De Boeddhist en de BMW

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Column
Tags: , ,
12 januari 2013
De Boeddhist en de BMW

– Herplaatst artikel – 

Vanmorgen vroeg liep ik naar de receptie om te kijken of er post voor ons was. De post voor alle bewoners van het appartementen complex ligt op volgorde van binnenkomst in een plastic postmandje. Geen brievenbussen hier en dus ook geen post notariële discretie.

Zo kwam ik er dus achter dat talloze huishoudens die onze lang niet onaardige flat bewonen, tot aan hun haarkruin in de schulden zitten.

Holy fuck: Enveloppen met de logo’s van Visa, Mastercard, Diner’s Club, Amex, nog meer Amex, Incasso bureaus, Tops Retail, Toyota, Simm’s Finance Systems, Honda, Tesco Lotus Retail, nog meer Visa, Money Gram, Easy Pay, Easy Access, honderden enveloppen van financieringsmaatschappijen, automerken, incassobureaus en andere witteboorden loan sharks…

Ik ben mijn camera gaan halen om een paar kiekjes te schieten van de auto’s die geparkeerd stonden op het parkeerterrein.

Die parkeerplaats staat op zondag doorgaans vol met fonkelnieuw Japans aankomend schroot, Amerikaanse Chevy’s en hier en daar een BMW en een Benz. De ene patsbak nog nieuwer dan de andere. Thais ruilen hun auto na een jaar meestal in tegen een spiksplinternieuw model.

Ik heb een tijdje terug toen ik niets anders om handen had, eens uitgerekend wat zo’n auto nu werkelijk kost.

Een beetje auto kost nieuw al gauw een miljoen baht ( 25000 euro). Dan hebben we het over een Toyota. Van dat geld neem ik onbekommerd zeventien jaar taxi’s en taxi-motorfietsen naar mijn werk, naar vrienden, kortom overal waar ik maar wezen wil. Voor intercity trips neem ik voor datzelfde geld de bus of het vliegtuig.

De prijs van een nieuwe auto ligt in Thailand ongeveer net zo hoog als in Nederland. Waarom in godsnaam een auto?

De status gevoeligheid van de Thais grenst aan het absurde. De meeste bewoners van onze flat zijn twintigers en jonge dertigers, die aan het begin van de carrière staan die zij vandaag de dag voor ogen hebben. Ze verdienen meestal een salaris tussen de 600 en 800 euro per maand en zijn betrekkelijk hoog opgeleid. Hun kamer in onze flat waarin ze bivakkeren, daar kun je je kont niet in keren, omdat daar ook nog eens een beest van een tweepersoons bed staat geparkeerd.

Aan de enveloppenmand bij de receptie te oordelen kopen ze alles op afbetaling en zijn dus loonslaven pur sang. Het comfort van de Toyota, doet ze dagelijks, wanneer ze in de file staan, die onaangename gedachte even vergeten, het feit dat de auto van de bank is en niet van hen, gemakshalve maar even wegwuivend.

Bedrijven hebben natuurlijk niets liever dan werknemers met een enorme schuldenlast op hun iele schouders. Die zijn meegaand en zullen het niet in hun hoofd halen om hun middelvinger op te steken naar hun office manager wanneer die ‘vraagt’ om dit weekend door te werken. Ontslag zou een ramp betekenen en vroege promotie is van levensbelang. “Bend over and take it like a man!”

De vriendelijke medebewoners van ons appartement, zijn allemaal genaaid. En ze vinden het niet erg, want ze zijn immers allemaal genaaid en gedeelde smart is halve smart…


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

42 reacties op “Column: De Boeddhist en de BMW”

  1. ana zegt op

    wow, wat een verhaal, ik krijg er kippeveld van.

  2. Andrew zegt op

    Je hebt er niet bijverteld dat de auto die op de reutel gekocht is het dubbele kost (door ideoot hoge financieringskosten)en pas eigendom wordt van de gebruiker als de laatste termijn betaald is.Tot die tijd blijft ie eigendom van de financieringsmaatschappij.
    Zijn er betalingsproblemen dan wordt de auto teruggehaald en is de gebruiker alles kwijt.
    De auto wordt,verkocht en de mij heeft de winst.
    Met hypotheken idem dito.Ze zetten je zo je huis uit en je hebt verlies.
    Mijn buurman is zo’n terughaler doet dat voornamelijk ‘s avonds in gezelschap van een paar zwaar gebouwde knapen.in opdracht van de bank
    Hij woont in een huis van 8 miljoen.
    Voor vele thais is het leven door die statusideoterie een grote tragedie.
    Omdat alles ja werkelijk alles van de bank is.

    • Robert zegt op

      Daar hebben ze in de USA de rekening van gepresenteerd gekregen eind 2008.

  3. cor verhoef zegt op

    Betse Andrew, dat heb ik er wel bijverteld, nl hier;

    “het feit dat de auto van de bank is en niet van hen, gemakshalve maar even wegwuivend.”

    Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van mijn flatgenoten.

    • Andrew zegt op

      Sorry Cor dat had je inderdaad wel gezegd maar ik bedoel dat ze het dubbele kwijt zijn aan het eind van de rit.
      Verder in het begin doet de bank niet zo moeilijk als ze een een paar termijntjes achterlopen(het maximum is 3)tegen het eind zetten ze er druk op en hopen ze beslag te kunnen leggen dan hebben ze en het geld en de auto.
      Gouwe handel voor de bank.
      En de volgende keer doen ze het weer…
      Het systeem is inderdaad overgenomen van de U,S,A,

  4. hans zegt op

    Heb jaren in de financieringen gezeten, bij een toch wel geronomeerde bank. Als ik de lening weigerde, vanwege inkomsten lastenverhouding, had de garage wel een finacieringsmy.

    De nederlanders en duitsers rijden ook grotendeels in een auto van de bank of zaak,
    evenals de tv s inrichting huis van de postorderbedrijven. en vakanties die gefiancieerd worden.

    Wehkamp stelde zelfs jaren terug toen de regering de rentes wilden verlagen van de leningen dat zij hierdoor in de problemen konden komen om dat de inkomsten uit leningen meer opbrachten dan de verkopen.

    • cor verhoef zegt op

      Je kunt je afvragen wat het bedrag wereldwijd is voor alle diensten en goederen die gekocht of verkocht zijn tegen betaling van virtueel geld.
      Mooie documentaire op youtube betreffende dit onderwerp is “Zeitgeist; The Federal Reserve”.

  5. Andrew zegt op

    Cor ik maak e.e.a.van zeer nabij mee:Vandaag krijgen ze een dwangbevel dat het nu afgelopen is met het geduld betalen ze niet binnen twaalf uur dan wordt beslag gelegd,rechtbank en vervolgens “blacklite”Met het laatste wordt volgens mij zwarte lijst bedoeld.Ze wringen zich in allerlei bochten bij fam.en vrienden kunnen ze niet meer aankloppen en komen tenslotte bij woekeraars terecht die rekenen 10 tot 20%per maand en soms nog wel meer.Goed ze betalen en de volgende morgen ligt er van dezelfde bank een brief in de bus dat ze hetzelfde bedrag weer bij kunnen lenen.
    Goedemorgen…Misschien nog een andere,nieuwere auto?

    • cor verhoef zegt op

      Het ene gat met het andere dichten heet dat geloof ik. Ik zou kapot gaan als ik zo moest leven. MIsschien is daarom de Thaise glimlach wel verdwenen bij de bewoners van onze flat 🙁

  6. GerG zegt op

    Met het onroerend goed in Thailand hebben ze hetzelfde probleem. Ben benieuwd wanneer die luchtbel uiteen spat. Kijk maar eens bij diverse banken hoeveel woningen en condo’s tekoop staan die door de bank verkocht moeten worden. Kopie van de USA. Daarom lopen de banken in Thailand ook gevaar als het ineens minder wordt met de economie in Azie.

  7. Nok zegt op

    Mijn vrouw heeft ook zo’n auto maar die is ondertussen gewoon netjes afbetaald. Waarom ze dat ding heeft is inderdaad status maar dat kan ook in je voordeel werken als je eraan meedoet. Daarnaast is het verkeer zo slecht geregeld dat je echt niet met pech wilt komen te staan als vrouw zijnde. Ook veilig vervoer is een reden om zo;n auto te kopen, met al die dwazen op de weg.

    Ik zie regelmatig stands van Citybank om creditcards aan te praten aan winkelend volk. Ik vraag wel eens wat een nieuwe auto of motor kost aan de sales maar dat vinden ze een erg lastige vraag. Wat hij in termijnen kost weten ze wel maar zo contant dat is moeilijk.

    De auto is alles voor een thai, daar ga je mee naar je werk en de auto is wie je bent. Als ik zeg dat zo;n oudere Benz in Holland 2000 euro kost kijken ze je aan alsof er een tsunami aankomt. Als ik dan ook nog vertel waarom dat ding hier 2000 euro kost en wij liever in een klein frans koekblik rijden dan wordt het verhaal helemaal vreemd voor ze. Voor mij is rijden in een mooie Audi of Volvo veel statusverhogender dan in een Benz of BMW maar zover zijn de thai nog niet.

  8. Miek37 zegt op

    Over statusgevoeligheid gesproken ; de eigenaar van het resort waar wij geregeld verblijven is momenteel niet zoals gewoonlijk aan het uitrusten tijdens het regenseizoen maar is een huis aan het bouwen, niet omdat hij er een nodig heeft, zijn vriendin woont daar boven haar eigen zaak en er is plek zat voor hen beiden voor die korte periode in het jaar dat ze daar samen verblijven maar omdat haar ouders, vrienden, buren enz. anders zouden kunnen denken dat hij zich dat niet zou kunnen veroorloven.

  9. rene zegt op

    En dan zijn er nog mensen die zich een leasing laten aansmeren. Als je niet meer kunt betalen, komen ze de auto halen. Maar daarmee is de kous niet af want je hebt het leasingcontract verbroken. Dus eisen ze nog schadevergoeding. Voor een Toyota Vigo van een jaar oud kan dat al vlug tot 400.000 Bath oplopen. Dat moet je dan direct betalen, zoniet gaat de leasingfirma naar de rechtbank en word je persoonlijk failliet verklaard. Je komt inderdaad op de black list te staan, wat wil zeggen dat je gedurende zes jaar niets meer kunt kopen of het wordt inbeslaggenomen, krediet is helemaal onmogelijk. Ook je loon is dan niet meer veilig. Zo zie je maar. Het kan grote en erge gevolgen hebben.

  10. Andrew zegt op

    Het volgende geldt niet voor overheidspersoneel:Wat rene zegt klopt precies maar daarnaast bij de deal moet je ook iemand hebben die garant staat(borg) voor eventuele schadevergoedingZo iemend moet met de billen bloot ze willen bijv.bankbescheiden zien van het afgelopen jaar(verloop van de rekening).Ze dekken zich dan op alle mogelijke manieren in.Voor de bank kan er niets fout gaan.:Ze hebben de termijnen de woekerrente,de schadevergoeding de auto of het huis.Ze hebben pure woekerwinst……
    Zo kan mijn buurman,die heus niet hard werkt,in een huis wonen van 8 miljoen(hij is terughaler van auto’s ,huizen en alle mogelijke roerende goederen)
    Bij het ingaan van het leasecontract moet je ook nog de bankdirecteur stieken anders gaat het toneelstuk niet door.

    He wat een ellende gelukkig zie ik ook steeds meer postings op dit blog waar ik vrolijk van wordt.
    De posting van Cor vond ik overigens wel nuttig en zo leer je nog eens wat over dit land.
    Dit zijn de schaduwkantenBrrr.

    • cor verhoef zegt op

      Ik heb weleens gelezen dat het onvermogen van Thais om op lange termijn te denken (sparen, oorzaak en gevolg inschatten etc.) zijn wortels heeft in de agrarische cultuur.
      Met een twaalf maanden durend groeiseizoen zijn Thais door de eeuwen nooit genoodzaakt geweest voorraden aan te leggen voor de winter, zoals boeren van de kouwe grond dat gewend waren. Er groeit of bloeit altijd wel wat eetbaars in de tropen, simpel gezegd.
      Snel geld, snel succes zij daar een voortvloeisel uit -volgens die theorie- en de eventuele nare gevolgen van leningen die met de beste wil van de wereld niet afbetaald kunnen worden, worden door de “wie dan leeft wie dan zorgt” cultuur schouderophalend genegeerd.

      Ik vind het best een geloofwaardige verklaring voor de kredietkoorts in dit land.
      Terecht werd al eerder opgemerkt dat in het westen ook heel wat afgeleend wordt dmv ‘bad loans’. Het is een wereldwijde epidemie. “Keeping up with the Joneses”

  11. Andrew zegt op

    Ik vind de oorzaak te zoeken in de argrarische cultuur iets te ver gaan.Ik denk dat alles verborgen ligt in de uitdrukking”mai pen lai”
    In de calvinistische cultuur probeert men op het kerkhof te komen met nog flink wat geld op de bank.Het sparen in het algemeen geeft zekerheid.Er zou nog wel eens een nieuwe watersnoodramp kunnen komenDaarom kijken ze bij ons allemaal zo chagrijnig.Wat de thai ook van ons vindt.
    Ze maken zich nu nog niet druk over morgen,wie dan leeft die dan zorgt.”mai pen lai”
    En uiteindelijk(ondanks hun schulden)doen ze het veel beter dan wij.
    Een kwestie van levenskunst.
    Savoir vivre.

  12. cor verhoef zegt op

    Andrew, de vraag is dan; waar komt de ‘mai pen rai’ mentaliteit vandaan? Die komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen en moet in de geschiedenis zijn oorprong ergens hebben. Sino-Thais zijn wel spaarders, wat wellicht te herleiden valt aan de vele hongersnoden die China in het verleden hebben geteisterd.
    Ik vind die theorie zo gek nog niet.

  13. Andrew zegt op

    Oudere mensen zijn in onze cultuur spaarders{voor eventuele rampen die staan te gebeuren)Appeltje voor de dorst:leg wat op zij verstandig en handig
    Jonge mensen veel minder.Die hebben alles altijd al gehad.En nooit een ramp meegemaakt.
    Thais die in europa komen wonen begrijpen niets van “leg toch wat op zij”.Zij denken je bent er nu en dat geld geef je nu uit.Carpe diem-pluk de dag.Morgen ben je er misschien niet meer en wie dan leeft die dan zorgt.Volgens mij is dat een gezonde gedachte.
    Vele thaise vrouwen zien dan kans om in korte tijd een flink bedrag er door te draaien(spaargeld dat jaranlang gekoesterd is)richting muang thai voor onderhoud familie,studie kinderen of aankoop van een huis enz.enz.Er wordt best gezond gedacht Wij zijn veel bekrompener en daar ligt onze historische fout Wij zijn calvinisten.
    Wij kunnen niet van het leven genieten.Zelfs lachen mocht nooit van God.zei annie schmidt.
    Wij leerden eerst te sparen en dan te kopen.Dan kon je niets gebeuren,dan zat je safe.
    De thai zet z’n huis vol spullen die in termijnen betaald worden.
    Zelfs kleine dingen zoals rijstkokers,sarongs en noem maar op gaat vaak op de lat.
    Dat is hun manier van leven.Alles mai pen lai.
    Wij die hier wonen moeten dit wel accepteren.Zo zit het hier in elkaar.
    Zou de oorzaak van de thaise levensfilosofie mai pen lai(waar ik overigens nog lang van hoop te genieten)niet in het Boedisme liggen?

    .

    • cor verhoef zegt op

      Andrew, alweer een goeie vraag 😉 waar ik nog steeds niet uit ben.
      Het vreemde vind ik, en blijf ik vinden, is dat de Thais bijna allemaal de Boeddhistische levensfilosofie menen aan te hangen. De kern van het Boeddhisme is dat verlangen en bezitterigheid de oorzaak zijn van al het lijden van de mens (zit wat in)
      Waarom zijn veel Thais dan zo ongelofelijk materialistisch?
      Ik ben veel Boeddhistischer dan menige Thaise collega en ik ben niet een Boeddhistisch 😉

      • Andrew zegt op

        Maar Cor mensen zijn toch mensen.Zouden thais dan bezitteriger en materialistischer zijn dan andere mensen?Daar geloof ik niet in.
        Het is hun manier van leven.Waar ze zelf best tevreden mee zijn.Andrers zouden ze het wel veranderen.Ook als ze op de zwarte lijst staan(waar ik er een paar van ken)blijven ze lachen en blijven ze zichzelf.Dat is hun levenskunst ze zijn enorm optimistisch.En dat waardeer ik in ze.Ze laten niet vlug het hoofd hangen.
        Ook christenen zijn na het uitgaan van de kerk God’s woord na vijf minuten vergeten.
        Uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde alleen de cultuur is anders denk ik.
        En dit is een “mai pen lai”cultuur.
        Praat maar eens met een notaris in nederland over hoe mensen plotseling kunnen veranderen in roofdieren als ze zien dat er wat te halen is en als ze bang zijn dat het hun neus voorbij gaat.Dat is wel materialisme.
        Nogmaals jouw posting vind ik zeer nuttig en (met de reacties)leerzaam voor de mensen die deze kant van thailand nog niet kenden.Tot zover,alles is denk ik gezegd.

  14. hans zegt op

    Het is een vrij logisch rekensommetje dat bijna elke thaise auto 3 banken heeft.
    Voorbank, achterbank, en de thaise bank.

    Rekenvoorbeeld in euros.

    Stel mooie auto kost 25000

    Stel Thai verdient 250 euro per maand, wat velen dus niet eens halen.
    Stel hij kan 100 euro sparen per maand, wat voor vele thai niet in hun woordenboek staat..

    Dan duurt het dus 20 jaar voordat ie de auto cash kan betalen.

    Welke thai kan zo lang wachten, als zijn buurman reeds een mooie auto voor de deur heeft staan.

  15. peter zegt op

    Hans volgens mij leef je nog in een ver verleden met 250 euro per maand
    Een vriend van mij heeft een bedrijf in Bangkok met twee medewerksters
    die goed opgeleid zijn en beiden de engelse taal beheersen.
    Die moet hij gewoon 22.000 bath per maand betalen anders zijn ze
    gewoon vertrokken

  16. Sjaak zegt op

    Nou weet ik het eindelijk. Ik vraag me al langer af hoe deze grote suv’s betaald worden. Gelukkig is mijn vriendin niet zo belust op status. Natuurlijk zouden wij, als het haalbaar was,een leuke auto willen hebben, maar het moet wel betaalbaar blijven en we zullen nooit een nieuwe wagen aanschaffen.
    De prijzen voor BMW en dergelijke liggen erg hoog. Een Isuzu pickup daarentegen laag. Voor 12000 euro heb je al een nieuwe en voor zover ik begreep, een gebruikte voor 6000 Euro. Maar dat is dan voor ons interessant, niet voor de status fanatieke Thai.

    • F.Franssen zegt op

      Ik ben het met Sjaak eens. heb 2 jaar geleden een Isuzu 4D max gekocht-3ltr.
      KM:110.000,- Met compleet onderhoudsboekje van Isuzu. Zo,n auto overleeft mij ,geloof mij het lijkt wel een tank.
      Het nut van een auto is duidelijk als je 70+ bent. Niet meer op de scooter op de snelweg ! En…schone lucht via de airco. En een volle tank voor ca. 1500, bath.
      En ook alle kinderen en kleinkinderen hier kunnen mee, mooi toch? carpe diem

      Frank F

  17. Caro zegt op

    Ik heb zelf zojuist, na elf maanden wachten , mijn Toyota hilux voor ongeveer imiljon baht geleverd gekregen. Krijg ik ook nog bijna 100.000 bht terug van ying luck, dus netto prijs 900.000 bht.
    Deze zelfde auto kost in ons Nederland meer dan 50.000 euro,
    Dus te zeggen dat auto s hetzelfde kosten is geheel onjuist, terwijl ook de brandstof ongeveer de helft kost.
    Natuurlijk leeft de Thai van de status van zijn auto, waarmee hij zich buiten de deur vertoond. Bij onze internationale school zijn de dure mercedessen , bmw s, en porches suv niet aan te slepen.
    Mijn Hilux steekt daar zeer magertjes bij af, ik durf mijn kindren nauwelijks naar achool te brengen.!

  18. cor verhoef zegt op

    @Cavo,

    De Toyota Hilux is geprijsd op ruim 21000 pond, ( duurdere model) ruim een miljoen baht en niet de 2 miljoen baht waar jij het over hebt. Je kletst dus uit je nek. Auto’s in NL kosten ongeveer hetzelfde als in Engeland.

    http://www.zercustoms.com/news/2012-Toyota-Hilux-Price.html

    • math zegt op

      Beste Cor, ik denk dat je iets te lang uit Nederland bent en niet weet wat BPM is? 1 voorbeeldje, ff snel gegoogled: Mercedes G65 AMG kost aan BPM 102.955 euro bovenop de normale prijs!!! Leuke belasting geind voor de Nederlandse overheid, niet?

  19. Caro zegt op

    Dank voor je UK catalogus. De prijzen in Nederland liggen, inclusief de nieuwe BTW en belastingen , voor mijn Grand uitvoering , echt veel hoger.
    Maar dat was mijn punt niet.

  20. Caro zegt op

    Ik check zojuist op de nederlandse toyota hilux prijs web site. Mijn uitvoering kost maar liefst in basis meer dan 70000 euro, zonder extra s in Nederland, dat is dus drie keer zoveel als in Thailand. Jij kunt me nog meer kletsen. Caro

    Moderator: het is nu chatten geworden. Wilt u deze discussie sluiten s.v.p.

  21. Cor Verkerk zegt op

    Als niet Thai zijnde en ook niet geinteresseerd om status op te houden( gelukkig mijn vrouw ook niet) lijkt het mij dus inderdaad na dit alles gelezen te hebbenveel beter om een gebruikte auto te kopen.
    Er moet wel een grote keuze zijn van al die door de bank en leasemaatschappijen teruggehaalde voertuigen.
    Houden de banken zelf verkoop van deze teruggehaalde autos of zijn daar bekende adressen voor??
    Lijkt me dat het via die adressen nog goedkoper is

    Hoop daar iets over te horen

    Bij voorbaat dank

    Cor Verkerk

  22. Rick zegt op

    Dan denk ik weer aan een verhaaltje van een Thaise vriendin en haar motor bike.
    Ze had een tijdje geleden met het speeltje een flinke klapper gemaakt waarvan littekens nog altijd zichtbaar waren.
    En moest behoorlijk gewond naar het ziekenhuis en het enige waar ze zich druk over kon maken was motorbike.
    Hoe was het met haar motorbike want het ding was helemaal van de bank .
    Haar gezondheid etc. leuk maar motorbike motorbike kost een kleine 1000 euro.
    Best veel geld voor zo een ding zonder een bij ons bekend merk vond ik het maar duur.

    Mijn zus is net terug uit Mexico en kocht voor 700 euro een notebook van Apple.
    Kosten hier 1100 euro nieuw.
    Daar 3 maanden oud van een Mexicaanse gekocht die het ding volledig op afbetaling van de bank had en het nu al niet meer kon opbrengen dus dit verhaal speelt denk ik in al dit soort landen.

  23. Chris Bleeker zegt op

    Het is duidelijk,…te groot,…te duur,…onverantwoord,….bij ons goedkoper,…..hier weer voordeliger,…..het is een heel gewik en geweeg wat nu het beste te doen is.en wie het er het beste vanaf brengt.
    Zie dit hele gebeuren zoals het in de jaren 70 een aanvang maakte in Europa,en met name Nederland.
    Waar ook de Chinesen van de latere generaties,zichzelf blind staren op een auto van Duits makelij en het liefst met ook nog een gouden Rolex,maar o.a. het vlees op krediet kopen waarvan dit krediet toch wel behoorlijke vormen aan kan nemen.
    Dus dit verschijnsel is niet specefiek Thais maar Aziatisch.

    Een anekdote,….een kennis van mij bezat in de jaren 80 een casino,op een avond was ik aanwezig en mijn kennis vroeg mij even mee naar buiten te komen,daar aangekomen vroeg hij mij om alleen maar te kijken,…..wij stonden gezamenlijk aan de overkant van de straat van zijn casino waarop ik hem vroeg waarom ??
    Er is een Chinees die 20.000 gulden verloren is,waarop ik antwoorde,..ja ok en ??
    De betreffende Chinees kwam naar buiten,zonder enige reactie van het verlies van toch wel veel geld,….maar enige tientallen meters van het pand vandaan sloeg de Chinees enkele malen met zijn voorhoofd tegen de gevel van een pand,…en dat was niet zachtjes,en liep toen weer verder,alsof er niets gebeurt was.
    Chinees ?? Thais ??,….Aziatisch ??

    Mijn kennis antwoorde hierop,….als je enige jaren in China en in Thailand maar ook in Indonesie gewoont hebt,….dan is de beste leermeester Horen,..Zien,..en ZWIJGEN
    en leer de mensen kennen.

    Het was voor mij een uiterst leerzaam gebeuren,maar ook een zeer wijze raad van mijn “Kennis”

  24. Leo Bosch zegt op

    @Cor Verhoef,

    Je kritiek op dat “statusgedoe” van de doorsnee Thai is terecht en wil ik ook niet betwisten.
    Maar wat je verder stelt , dat de aanschaf van een auto hier net zo duur is als in NL. klopt volgens diverse bloggers van geen kant.
    Daar wil ik verder niet over discussieren omdat ik wat dat beterft niet over de nodige gegevens beschik.

    Maar jouw stelling dat de aanschaf van een auto zo ontzettend nadelig uitpakt vergeleken met de kosten van openbaar vervoer wil ik toch wel een paar kritische kanttekeningen plaatsen.
    Ten eerste neem je als voorbeeld een Toyota van 1 miljoen, nou dan zit je toch ecjt wel in het duurdere segment, en is niet de gemiddelde auto die men aan schaft.
    En bij je berekening en vergelijking met het openbaar vervoer ga je er van uit dat jij er alleen in rijdt.
    Maar maak de vergelijking nu eens voor een gezin met twee opgroeiende kinderen, dus de kosten van openbaar vervoer van 4 personen t.o.v, van de kosten van een auto.

    Bovendien spelen er ook nog andere factoren mee, dan alleen het kostenplaatje.
    Wat dacht je van het gemak van voor de deur instappen, op welk tijdstip dan ook , en zonder afhankelijk te zijn van vertek tijden en overstappen bij openbaar vervoer.

    Volgens jou redenatie is dus iedere automobilist vekeerd bezig.
    Zijn er misschien andere factoren die jou zo negatief doen uitlaten over het bezit van een auto ?

    Leo Bosch.

    • ferdinand zegt op

      Meer dan 30% van de Thais woont in de Isaan, daar is een truck (Toyota of Isuzu) kosten van een redelijk model zo rond de 800.000 bath, vrijwel onmisbaar. Iedereen heeft een gezin plus veel familie die allemaal van die ene auto afhankelijk zijn.
      Een kleine auto bv Honda City kost rond de 650.000 bath

      Openbaar vervoer is vaak geen optie.

      Gisteren een van mijn vrienden van ons dorp naar Nongkhai onderweg geweest, een afstand van 91 km. 3 tot 4 maal overstappen, reisduur was s ochtends 7 uur vertrek, uiteindelijke aankomst 4 u s middags.
      Officieel gaan de bussen 3 x per dag, maar vaak op feestdagen of bij evenementen in het geheel niet. De bussen worden dan door de overheid elders ingezet of door v.i.p.s ingehuurd. Je moet maar geluk hebben.

      Met een beetje onderhoud gaan de auto’s hier 10 – 15 jaar mee, en heb je weleens gezien hoeveel makke Thais er in een truck gaan.? Bovendien woont familie soms honderden of meer km verder en moeten er geregeld hele huisraden verhuisd worden.
      Ook zijn vele Thais hier niet in loondienst, maar werken voor zichzelf en hebben atijd iets te vervoeren.

      Ja, auto’s zijn vaak een luxe object, show off, maar ook een absolute noodzaak. Ook voor de hier wonende falangs. Inkopen bij een grotere Tesco of Makro doe je vaak op 100 km afstand en in grotere hoeveelheden. Bus geen alternatief, dan ben je 2 dagen heen en weer en kun je niks meenemen.

      Kinderen zitten vaak 50 of meer km verder op de middelbare school,bepaalde overheidsinstanties en bankdiensten eveneens. Zonder auto zit je hier in niemandsland en dat op vele andere plekken in Thailand.

      • gerrieQ8 zegt op

        Ferdinand, ik weet niet waar je al deze informatie vandaan haalt, maar een nieuwe pick-up heb je hier in Isaan voor 650.000 Baht en een kleine auto zoals de Nissan March,(onze Micra) voor 450.000 Baht. Net een Nissan Almera gekocht voor 455.000 Baht. En dan nog eens ongeveer 1750 euro terug van de overheid volgend jaar.
        Maara als ik naar BKK rij, dan neem ik de bus. Voor 8,50 euro kan ik niet rijden met een auto.

  25. Sjaak zegt op

    Hoe goedkoop moet een auto zijn om de kosten te evenaren voor bijvoorbeeld de 180 baht van een busreis Pranburi – Bangkok? Zelfs met vier personen? Of wanneer je in Bangkok woont en ieder van het gezin naar een ander deel van de stad moet?
    In Azië is toch bijna iedere auto meer een luxus goed of statussymbool dan een werkelijk noodzakelijk vervoersmiddel.

    • zucht.... zegt op

      Beste Sjaak,
      ik rij met mijn patserbak/statussymbool ( Nissan Teana) heen en weer naar Bkk, vanaf Hua Hin, voor ca 700 baht aan benzine ( onderhoud en slijtage niet meegerekend)
      Pak eens een krant en lees iedere dag hoeveel van die 180 baht busjes verongelukken,
      gewonden en meestal doden. Die idioten rijden als gekken. Ik rijd niet meer dan 120 km/hr
      en ze passeren mij altijd! Van links naar rechts zwalkend enz enz. Mij zien ze dus never nooit in zo’n rijdende doodskist!

      Algemeen:
      2e hands in Thailand??
      Nooit! Tellers worden teruggedraaid, voorbeeld, Honda Jazz 5 jaar oud en op de teller
      40.000 km jaja, kijk even naar de armleuningen, de rempedaalrubbers, til even een ruitrubbertje op en zie het leuke kleurverschil van het opnieuw en/of bijspuiten 🙂
      gewoon even opletten! Daarbij, 5 jaar en ca 100000 baht onder de nieuwprijs?
      Ga toch weg!
      Nieuw is nieuw met 100000 km en/of 3 jaar garantie!

      Algemeen 2,

      Statussymbool, patserbak, van de bank, enz enz enz
      en in Holland worden alle auto’s cash betaald? De huizen ook??
      Ga eens in A,dam naar de PC Hoofdstraat, Jaguars, Merc en BMW Porches, enz en alles cash betaald?
      Statusgedoe komt overal voor, zelfs in het zgn geciviliseerde Holland en de Ellende Unie!
      En de afgunst komt overal om de hoek kijken, en hoe! Ook tussen de “farangs” onderling hier!

      .

      • math zegt op

        Moderator: het gaat allang niet meer over het onderwerp van de posting. En het wordt nu chatten.

  26. ferdinand zegt op

    Ter aanvuling over de financieringskosten: Rente tarieven waren vroeger inderdaad onwijs hoog en een auto kostte dan aan het eind van de rit al gauw het dubbele.
    Nu is dat anders. Al vele malen in mijn vriendenkring meegemaakt dat bv Toyota eerste jaar (aanbetaling ca 25%) geen rente rekent en de jaren daarna percentgaes van slechts 2 tot 5%.
    (bij bromfietsen zijn de kosten wel enorm hoog en leven zowel leveranciers als banken, van de “teruggehaalde” exemplaren en de wanbetalingen).
    .
    Bovendien liggen de autoprijzen van de meest gangbare modellen en dat zijn in het grootste deel van het land nog steeds de Isuzu en Toyota en andere trucks, op minder dan de helft van Nederland, dus zeer betaalbaar. Door geen of weinig belastingen op trucks.
    Ook kosten van wa verzekering en wegenbelasting zijn op een 1800 kg wegende truck nog geen 6.000 bath is 150 euro per jaar, en het verbruik aan diesel is 1 op 11. Verkeersovertredingen 200 tot 400 bath. Met een beetje geluk kost de auto je dan jarenlang niet veel meer dan de 250 euro aan aflossing per maand en het brandstof verbruik.
    We praten uiteraard niet over Mercedessen en BMWs die de eenvoudige Thai zowieso niet heeft.
    Maar waar is waar, het “show off” element naar buren is hoog in Thailand. Alles wordt gefinancieerd ook de potten en pannen in de keuken en ook pyramide verkopen van schoonheids- en huishoudelijke artikelen zijn aan de orde van de dag. Praktijken die in Europa aan banden zijn gelegd worden hier opnieuw uitgevonden en inderdaad is de gewone man vaak het slachtoffer.

  27. sjaak zegt op

    Bij nader inzien ging het ook niet daarom of een auto op zich een overbodig prestige object was, maar het dure import merk en of je je die ook kon permitteren. Blijkbaar overschatten zich velen daarmee. Ook heb ik in het verleden vaak bij Thaise vrouwelijke collega’s meegemaakt dat ze alleen de dure echte LV tasjes wilden en niet de roofkopieën, die niet van de echte te onderscheiden waren.

  28. teun zegt op

    Om te beginnen klopt het dat Thais:
    1. niet veel verder vooruitdenken dan tot hooguit enkele maanden en
    2. stausgevoelig zijn.

    Waar het echte probleem ligt, is dat er bedrijven zijn die hun bestaan danken aan het verstrekken van financieringen tegen ca 20-25 % rente per jaar. En die bovendien genoegen nemen met het volgende antwoord op hun standaard vraag “hoe gaat u de maandlasten betalen?” : “van mijn salaris”. Zonder verder te controleren of er inderdaad sprake is van een loondienst (toch nodig voor een salaris) en zo ja wat het maandsalaris dan daadwerkelijk is (loonstrook, bankboekje etc.).
    Men hanteert gewoon de regel: zoalng ca 30-40 % van de clientele netjes betaalt, is het geen echt probleem dat ca 60 % uiteindelijk niet aan zijn/haar verplichtingen voldoet.

    Zolang daar door de regering niks aan wordt gedaan, zal op een goed (beter: slecht) moment de economie in elkaar klappen. En de teruggave van belasting op nieuwe auto’s alsmede het in heel korte tijd verhogen van het minimumloon met 50 % (!!!???) zullen dit proces versnellen. Immers nu al is toenemende werkloosheid waar te nemen. En dus zal het aantal mensen, dat hun vaak idioot zware financiele verplichtingen niet langer kan nakomen, sterk gaan toenemen.

  29. Dick van der Lugt zegt op

    @ Teun Het percentage NPL’s (non-performing loans) bedraagt bij banken en kredietmaatschappijen gemiddeld 10 procent, aanzienlijk minder dan de 60 procent die u noemt. Wel wordt een toename verwacht, met name in de eco-wagenmarkt.

    Leningen voor eco-wagens worden te gemakkelijk verstrekt. In tegenstelling tot leningen voor andere auto’s wordt een aanbetaling van minder dan 20 procent gevraagd. Deze praktijk zal tot een toename van wanbetalers leiden. Dit zegt Isara Wongrung, voorzitter van de Thai Hire Purchase Association.

    Directeur Supavut Jiramanutnakorn van Mercedes Benz Leasing verwacht dat de sterke concurrentie in de eco-wagenmarkt de komende 1 à 2 jaar voor een toename van het aantal kwade schulden zal leiden, omdat de kopers meestal ook andere leningen hebben lopen. ‘Ondanks de risico’s voeren de kredietmaatschappijen in dit marktsegment een agressieve strategie. Ze hopen op een groter marktaandeel, maar uiteindelijk betekent dat meer NPL’s.

    De Bank of Thailand maakt zich ernstig zorgen over de stijging van de huishoudschulden. Uit cijfers van het National Statistical Office blijkt dat Thailands huishoudschulden 40 procent hoger zijn dan in veel andere landen. De gemiddelde schuld per huishouden dat schulden heeft bedraagt 241.760 baht.

    Bron van al deze gegevens: Bangkok Post.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website