‘De glimlach achter opwindend Thailand’ is het eerste boek van Ger de Kok. Ger heeft, naar zijn zeggen, goed inzicht in het echte Thailand. Na vele jaren Thailand bezocht te hebben, besloot hij zijn mening en zijn  ervaringen met Thailand op te schrijven in dit boek.

Het verhaal is autobiografisch en gaat over zijn verblijf in Thailand en de relatie met Krisana zijn Thaise vriendin.

Samenvatting van het boek ‘De glimlach achter opwindend Thailand’

Ger is een vutter van boven de 50 jaar. Zijn boek begint met een beschrijving van een verblijf in Pattaya. De eerste 50 pagina’s gaan over de vooroordelen over Thailand die hij soms bevestigd en soms tegenspreekt en hebben vooral betrekking op het sekstoerisme. Wanneer hij vanuit Bangkok vertrekt naar Khao Chakan (Isaan) om aapjes te gaan bekijken ontmoet hij onderweg Krisana, een Thaise vrouw van rond de dertig jaar. Krisana spreekt goed Engels en is na haar studie en werk teruggekeerd naar haar geboortedorp. Daar kocht ze van haar spaarcentjes een bescheiden eethuisje.

Ger wordt verliefd op de charmante Krisana en gaat met haar mee naar haar dorp in Laem Thong, dertig kilometer zuidelijk van Khao Chakan. Vanaf dat moment beschrijft hij het dagelijks leven met Krisana en haar familie. Krisana blijkt ook een voorspellende gave te hebben en al snel komen de dorpelingen bij haar om kaarten te laten lezen. De voorspellingen van Krisana komen bijna altijd uit en zelfs de nuchtere Ger raakt onder de indruk.

Het verblijf op het platteland gaat niet zonder slag of stoot. De problemen die een relatie met Thaise vrouw met zich meebrengen komen uitgebreid aan bod.  De familie doet regelmatig een beroep op Ger om een financiële bijdrage te leveren. Ger moet zijn naam-jai tonen. Ondertussen is hij het gebrek aan privacy zat en overweegt hij om een huis te laten bouwen naast het huis van de familie van Krisana.

Wat vond de redactie van Thailandblog van het boek?

Het is wel een leuk boek om te lezen maar het feit dat we te maken hebben met een ‘beginnend’ schrijver blijkt wel uit de manier waarop Ger zijn boodschap denkt over te brengen. Het boek hangt van clichés aan elkaar. Daarnaast ontbreekt het de schrijver aan humor en zelfspot. Kortom hij neemt zichzelf en zijn kijk op het dagelijkse leven op het platteland van Thailand te serieus. Dat begint vooral te irriteren als hij te pas en te onpas een vergelijk maakt tussen Thailand en het westen (lees Nederland). Ger heeft een kritische mening over sommige zaken in Thailand maar bagatelliseert het vervolgens door er op te wijzen dat het volgens hem nog veel slechter is in Nederland. De vergelijkingen en opmerkingen van Ger slaan de plank volledig mis en vallen onder de categorie ‘appels met peren vergelijken’. Het is daarnaast onnodig en ik kan me niet voorstellen dat een lezer er op zit te wachten. Als hij deze passages had geschrapt (heeft de uitgever zitten slapen?) dan was het boekwel wat interessanter geweest.

Wel schetst het boek een redelijk beeld van het leven van een farang op het platteland in Thailand, mocht je overwegen om in de voetsporen van Ger te treden dan kan het boek misschien nuttig zijn. Omdat Ger ook een aantal culturele aspecten beschrijft zoals Songkran (het Thaise Nieuwjaar), het Boeddhisme, Thaise massage en Thaise tradities geeft het wel een aardig inzicht in het leven in Isaan. De schrijver gaat ook de problemen in de Thaise samenleving niet uit de weg, denk daarbij aan zaken zoals aids, vrije seks en ongewenste zwangerschappen, gok-, drugs- en alcoholverslaving.

Een inhoudsopgave misten wij in het boek.

Plus +

• Inzicht in het leven van een farang in Isaan.